Læsetid 8 min.

Den flyvende svindler: En mand med mange ansigter styrter ned i en majsmark

I sensommeren 2012 styrtede et privat jetfly ned i en majsmark på Bornholm. Dette er fortællingen om flyets pilot – en mand, som ikke var den, han udgav sig for at være
I sensommeren 2012 styrtede et privat jetfly ned i en majsmark på Bornholm. Dette er fortællingen om flyets pilot – en mand, som ikke var den, han udgav sig for at være
iBureauet/Mia Mottelson
15. juli 2017

KAPITEL 1:

»Emergency!« Meldingen lød tre gange i kontroltårnets radio. Landingsstellet på Learjetten var foldet ud, og piloten var så småt begyndt sin indflyvning til lufthavnen, men nu vippede flyet faretruende fra side til side.

40 minutter forinden havde flyets hjul sluppet jorden i Strausberg øst for Berlin. Om bord var en pilot og en passager. Det var lørdag, og solen nærmede sig sit højdepunkt, mens flyet bevægede sig over Østersøen. Kursen var sat mod Bornholm. Så tændtes et advarselslys i instrumentbrættet. Flyet manglede brændstof.

Ud for Bornholms kyst gik flammerne i motorernes forbrændingskamre ud. Det 13 meter lange fly mistede fremdriften fra sine jetmotorer og begyndte at tabe fart.

Flyet dalede uafværgeligt, og den knap fire tons tunge maskine ramte de tre meter høje majsplanter på jorden. En del af landingsstellet blev presset igennem flyets vinge. I cockpittet sad piloten og passageren fastspændt i deres sæder, mens flyet kurede gennem 19 meter majsmark. Så lå det stille.

Kort efter skar sirener gennem luften. Kontroltårnet havde mistet visuel kontakt med flyet, og redningsmandskabet kørte først til den østlige ende af landingsbanerne, hvor piloten kort forinden var blevet givet tilladelse til landing. Men mindre end fire minutter senere var de fremme på ulykkesstedet. Her fandt de begge mænd i flyet bevidstløse og fastklemte.

Redningsmandskabet arbejdede en time og fem minutter på at skære de to fri.

Piloten, der kun havde haft sikkerhedssele om maven, havde pådraget sig et åbent kraniebrud. Passageren, der havde haft både mave- og skuldersele spændt, havde brækket ryggen. Begge mænd blev fragtet med helikopter til Rigshospitalet.

Tre timer senere ankom et hold efterforskere til ulykkesstedet. I vraget blandt pilotens personlige ejendele fandt de to flycertifikater udstedt af de amerikanske luftfartsmyndigheder.

Det ene certifikat var udstedt til en Nader Schruder. Det andet til en Leonardo Ruiz Camberri.

Men hvilket af de to tilhørte den pilot, der lå på en operationsstue på Rigshospitalet?

Det følgende er fortællingen om et forsøg på at gå i fodsporet på en mand med mange navne. Et forsøg på at kortlægge historien om en svindler, der med sit flystyrt i en majsmark på Bornholm selv satte gang i optrevlingen af det spor af løgne, han gennem årtier havde trukket over flere kontinenter.

Og så er det et forsøg på at forklare, hvorfor en person vil leve et liv på flugt og med falske identiteter. En person, vi indtil videre må nøjes med at kalde piloten.

Styrtets ejermand

Mens piloten lå i kunstig koma, vågnede flyets passager op på Rigshospitalet. Den 27-årige polak Szymon forklarede sagens efterforskere, at han ikke huskede noget. Han kunne hverken forklare, hvem piloten var, hvorfra de to kendte hinanden, eller hvilket ærinde der den skæbnesvangre lørdag eftermiddag havde bragt de to mænd til klippeøen.

Vi finder Szymons fulde navn i retsdokumenterne fra dengang. En hurtig søgning placerer ham i dag i Australien. Måske er han kommet i tanke om nogle detaljer siden da. Han er ikke ligefrem imødekommende, da vi ringer ham op. Han vil helst ikke tale med os, men holder stadig fast i, at han ikke kan huske, hvad han og piloten skulle på Bornholm. Eller hvorfra de to kendte hinanden. Eller hvad han, der jo er polak, lavede i Tyskland, inden flyet lettede.

Szymon siger, at han fik hukommelsestab efter flystyrtet. Og at vi i øvrigt spørger til en del af hans fortid, som han havde forsøgt at glemme. Nu kommer vi og ripper op i det hele igen.

Anden gang, vi taler med Szymon, er han tydeligt nervøs. Han anklager os for at være fra FBI, det amerikanske forbundspoliti. Det er en absurd samtale. Flere gange bliver der grinet opgivende i begge ender af forbindelsen, når vi nyttesløst fastholder, at vi altså er journalister. »Haha, you’re good,« griner Szymon, da vi tilbyder at sende et billede af et pressekort. Det trick hopper han i hvert fald ikke på.

Szymon vil ikke sige meget, men han vil gerne fortælle én ting om den pilot, han fløj med: Det var ikke hans skyld, at flyet styrtede.

En forklaring, der står i direkte modstrid med en havarirapport, som senere blev udarbejdet af de danske myndigheder. Her står der, at årsagen til styrtet var, at der ikke blev tilført motorerne nok brændstof, selvom flyet altså var tanket.

To uger efter styrtet kom piloten til bevidsthed. Han forklarede politiet, at det ene af de to flycertifikater tilhørte ham. At han var den mexicanske statsborger Leonardo Ruiz Camberri. Det blev den identitet, offentligheden kom til at kende piloten under, da han efterfølgende blev udskrevet og varetægtsfængslet.

Men de amerikanske luftfartsmyndigheder skabte tvivl om pilotens forklaring. De havde ikke udstedt flycertifikater til hverken Leonardo Ruiz Camberri eller Nader Schruder – navnet på det andet certifikat fra vraget. Heller ikke i Mexico kunne man genkende mandens historie.

Herfra afviste man pilotens påstand om oprindelse og statsborgerskab. Manden, der sad i Rønne Arrest, var og blev sensommerens mysterium på solskinsøen.

En retssag som få andre

Licensnummeret på de to flycertifikater kendte myndighederne imidlertid godt. Det tilhørte en amerikansk pilot, der år forinden havde meldt sine personlige oplysninger stjålet. I USA var der udstedt en arrestordre på manden, der havde stjålet oplysningerne.

Men først skulle piloten igennem det danske retssystem. Det skete i begyndelsen af januar 2013. I avisreportager fra dagen kan man læse om en forkommen tiltalt, der kom ind i lokalet på krykker. Dombogen viser, at piloten fastholdt, han hed Leonardo Ruiz Camberri. Sin tidligere påstand om at være indehaver af et af de fundne flycertifikater huskede han imidlertid ikke. Det måtte bero på en misforståelse.

Måske det skyldtes det voldsomme hovedtraume. Mange andre spørgsmål resulterede i lignende svar. Jo, piloten kunne godt se, at underskrifterne på dokumenterne til de forfalskede flycertifikater lignede hans. Nej, han kunne ikke forklare hvorfor.

På dette tidspunkt havde pilotens fingeraftryk for længst identificeret ham som iranskfødte Nader Ali Sabouri Haghighi. Eftersøgt i Tyskland for svindel med salg af flydele. I USA var han anklaget for identitetstyveri. Alligevel fastholdt han hele vejen gennem sagen, at hans navn var Leonardo Ruiz Camberri.

Det blev absurd til sidst. Det fortæller Nader Haghighis beskikkede forsvarsadvokat fra dengang. Han griner lidt vantro i telefonen, da vi spørger, om han har oplevet noget lignende i karrierens løb. Den slags sager er der så godt som ingen af, forklarer advokaten, Jesper Storm Thygesen.

Retssagen bød på en række kuriositeter. Som da iranskfødte Nader Haghighi ikke forstod den spanske tolk. En tolk, han havde bedt om, fordi han jo var mexicaner. Ifølge ham selv forstod han ikke tolken, fordi tolken havde lært spansk i Spanien.

End ikke da den amerikanske pilot Daniel Ray George, hvis identitet Haghighi havde brugt til at skaffe sig flycertifikaterne, mødte op i retslokalet og udpegede den tiltalte som den mand, han i sin tid havde mødt under netop navnet Nader Schruder, ændrede piloten på anklagebænken sin forklaring.

Sagens efterforskere havde arbejdet på at fastslå ikke blot pilotens identitet, men i lige så høj grad hans flyvefærdigheder. Det var imidlertid ikke lykkedes at opdrive et gyldigt flycertifikat udstedt til hverken Leonardo Ruiz Camberri, Nader Schruder eller Nader Ali Sabouri Haghighi i USA, Mexico eller Tyskland. Faktisk var det ikke lykkedes at opdrive et sådant certifikat udstedt noget sted.

Ved Retten i Rønne blev Nader Haghig idømt ti måneders fængsel for at bringe andre menneskers liv og førlighed i fare.

Når vi gennemgår sagen, undrer vi os især over, hvad der får en mand til at benægte ind- lysende og beviselige sandheder. Ifølge Michael Levi, kriminolog og forsker ved Cardiff Universitet i England, er det imidlertid ikke en atypisk reaktion hos svindlere.

Grundlæggende kan den type forbryder rubriceres i én af to kategorier, fortæller han: De skruppelløse, der uden skyggen af bekymring fortæller løgne for egen vindings skyld, og så de mindre skruppelløse:

Dem, der ikke er decideret ligeglade og afkoblede, men som simpelthen lever i en anden virkelighed. Dem, der selv tror på deres løgne. Uanset baggrunden tjener benægtelsen af det åbenlyse i høj grad samme sag – at opretholde det verdensbillede, svindleren har bygget op. Måske var det det, Nader Haghighi gjorde: Forsøgte at holde sammen på den verden, han havde bygget op.

Vi vil vide mere om manden. Om alt det, der må være sket, inden vores pilot faldt ned fra en nærmest skyfri dansk sommerhimmel.

Vi får kontakt med en efterforsker fra den amerikanske regerings administration. Han har brugt en del år på at følge i sporet fra vores hovedperson og har sagt ja til at hjælpe os under forudsætning af anonymitet.

»Man kunne lave en film om ham,« skriver den amerikanske efterforsker i en af sine første mails til os.

Fly, fly og fly

Nader Haghighi begyndte sit liv i USA i 1992. I gamle amerikanske retsdokumenter kan vi se, at den unge mand med et studievisum fik adgang til landet, og den dengang 18-årige Nader Haghighi lagde fødelandet Iran bag sig.

Seks år senere stod han over for sin første sigtelse i USA, anklaget for at bruge dækningsløse checks. De nærmere omstændigheder kan vi ikke uddrage af de tilgængelige dokumenter, men der var tale om en tilståelsessag med mindst tre tilfælde.

Senere blev Nader Haghighi udvist til Mexico. Her blev han gift og startede ifølge retsdokumenterne en virksomhed.

Den amerikanske efterforsker peger os i retning af en sag, som Nader Haghighi var involveret i i Mexico.

Den er fra 2004, og her blev Nader Haghighi anholdt for menneskesmugling i Tapachula i det allersydligste Mexico. Sammen med tre mexicanere og fem asiater var han i et privat, ottesæders fly lettet fra Venezuela. Angiveligt var målet USA. I den mexicanske lufthavn blev selskabet imidlertid tilbageholdt.

Ved en rutineinspektion opdagede migrationsmyndighederne, at asiaterne ikke havde gyldige papirer. Nader Haghighis andenpilot tilbød myndighederne 5.000 amerikanske dollar for at lade dem passere, men gruppen blev arresteret, kan vi læse i flere mexicanske medier.

Så forsvinder sporet af ham igen for en tid, inden han dukker op i Europa. Nader Haghighi havde registreret bopæl i Polen og et firma på en postboksadresse i Berlin, da han i sensommeren 2012 styrtede ned på Bornholm.

Ikke lang tid forinden havde han købt et 13 meter langt, knapt fire tons tungt, hvidt fly af mærket Learjet. Flyet havde han fundet i en opbevaringshangar ved et luftfartsmuseum i Schweiz.

Lederen af Fliegermuseum Altenrhein hedder Ernesto Maurer. Han husker handlen. Den foregik mellem et firma, der havde flyet opmagasineret på Maurers museum, og en privat køber.

Højst usædvanligt betalte Nader Haghighi for flyet med kontanter. Ernesto Maurer så selv pengene skifte hænder i et kontor ved den hangar, hvor flyet stod.

Ernesto Maurer beskriver Nader Haghighi som en behagelig og charmerende mand, men det skal man jo også være, hvis man skal slippe af sted med den slags numre, bemærker han. Nader Haghighi skylder ham stadig et par tusinde euro for opbevaring af flyet efter købet. En dag var Haghighi og flyet bare væk.

Indtil videre er der således en del, der tyder på, at Nader Haghighi tilhører kategorien af skruppelløse svindlere. Men der er noget, som ikke harmonerer med den Stein Baggerske-profil af bedragerens natur og mål.

Det lader ikke til, at Nader Haghighi tjente særligt mange penge på sine numre. Men det ser ud som om, at næsten alt, hvad manden foretager sig af svindel og bedrag, har en fællesnævner: Det handler om fly.

Den flyvende svindler

I 2012 styrtede to mænd ned i et fly på Bornholm. Piloten havde ikke styr på brændstoffet i flyet og blev dømt ved en dansk domstol for at have udsat andre for fare. Derefter blev han udleveret til Tyskland, hvor der ventede svindelanklager, der havde at gøre med fly. I det hele taget viste det sig, at Nader Haghighis fortid er fyldt med de to bestanddele: Fly og svindel. Men hvem var han?

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Jens Thaarup Nyberg
    Jens Thaarup Nyberg
  • Brugerbillede for Jens Christian Hillerup
    Jens Christian Hillerup
Jens Thaarup Nyberg og Jens Christian Hillerup anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu