Læsetid: 4 min.

Regeringen vil forringe elbilers konkurrenceevne

En typisk familiebil, der kører på benzin, får en umiddelbar afgiftslettelse seks gange så stor som samme bil i den klimavenlige eludgave, viser beregninger. Dansk Elbil Alliance vil have regeringens forslag om sænkning af registreringsafgiften taget af bordet
Ifølge Dansk Elbil Alliance vil regeringens forslag betyde, at prisfaldet på hhv. en benzin- og eldrevet Golf fra Volkswagen vil være på 20.000 kr. og 3.000 kr. Altså er gevinsten langt større ved køb af benzinmodellen.

Ifølge Dansk Elbil Alliance vil regeringens forslag betyde, at prisfaldet på hhv. en benzin- og eldrevet Golf fra Volkswagen vil være på 20.000 kr. og 3.000 kr. Altså er gevinsten langt større ved køb af benzinmodellen.

Joachim Adrian

31. august 2017

Netop som det danske salg af elbiler viser spæde tegn på at komme ud af sin langvarige lammelse, sender regeringen et forslag på banen, som på ny kan demotivere dem, der overvejer at skifte til den klimavenlige bil.

Regeringens udspil til sænkelse af registreringsafgiften vil favorisere konventionelle, klimabelastende benzinbiler på bekostning af elbilerne, viser beregninger fra brancheorganisationen Dansk Elbil Alliance.

Elbilen har tidligere været helt fritaget fra registreringsafgift, men regeringen fik i oktober 2015 Socialdemokratiet, Radikale og Dansk Folkeparti med på en gradvis indfasning af afgiften, så elbilerne i 2020 ville komme op på at betale fuld registreringsafgift.

Det stoppede imidlertid elbilsalget fuldstændig og førte i april i år til en justering af aftalen, så registreringsafgiften for elbiler fastholdes på 20 procent af den fulde afgift, indtil der er solgt yderligere 5.000 elbiler, dog højst til udgangen af 2018, hvor afgiftsniveauet hæves til 40 procent og derefter gradvist optrappes for at nå 100 procent i 2022.

Det skal gøres gratis for elbiler og til halv pris for fyldte biler at køre over Storebæltsbroen lyder det i et nyt forslag fra Alternativet.
Læs også

Branchefolk har regnet med, at effekten af den justerede aftale ville begynde at vise sig i august i form af et begyndende opsving i salget af elbiler. Salgstal til og med den 26. august viser da også, at der i denne måned er solgt 115 elbiler mod blot 34 i juli. Så måske var der omsider ved at gå hul på bylden.

Men regeringens forslag til skattereform lægger op til for tredje gang på tre år at sænke registreringsafgiften, så denne nu bliver på størrelse med bilens værdi, altså 100 procent, mod hidtil 150 procent for biler over en vis pris.

Ifølge regeringen vil afgiftssænkningen for en typisk familiebil indebære, »at der skal betales ca. 13.500-40.500 kr. mindre i registreringsafgift«.

Bliver dette vedtaget, vil det imidlertid betyde en relativ forringelse af elbilernes konkurrenceevne, anfører Dansk Elbil Alliance.

20.000 kr. vs. 3.000

Alliancen har set på, hvad regeringens forslag betyder for afgiften på en Golf fra Volkswagen. Ifølge regeringens egne tal vil prisen på en konventionel, benzindrevet Golf falde fra 289.000 kr. til 269.000, altså en gevinst for bilkøberen på 20.000 kr.

En tilsvarende Golf i elbiludgaven, kaldet e-Golf, koster i dag 306.000 kr. inklusive afgift. Sættes den generelle registreringsafgift ned, slår gevinsten ikke igennem med fuld styrke for elbilerne, fordi disses afgift kun udgør de nævnte 20 procent af den normale registreringsafgift. 

Derfor bliver prisen inklusive afgift på 303.000 kr. og besparelsen derfor mindre – ifølge Dansk Elbil Alliance altså kun 3.000 kr.

Samlet set forrykkes prisen altså umiddelbart med 17.000 kr. i benzinbilens favør, hvis regeringen får det, som den vil. Motivationen for at vælge en elbil ved et bilkøb svækkes.

På sigt udlignes forskellen ganske vist, fordi afgiften på elbilerne ifølge den politiske aftale fra april gradvis frem mod 2022 skal løftes op på samme niveau som for benzinbilerne.

Dermed får elbilerne gradvist del i skattereformens fulde afgiftslettelse. Men denne forsinkelse og den indtil videre reducerede gevinst kan få forbrugere, der skal købe bil i nær fremtid, til at vælge elbilen fra. Og et bilvalg i dag kan påvirke CO2-udledningen op til 15 år frem i tiden.

»Regeringens forslag er en dårlig lappeløsning, der sender et signal til markedet om, at benzinbilerne nu gøres billigere, samtidig med at man indfaser registreringsafgiften på elbiler og får deres pris til at stige. Sorte biler bliver billigere, mens grønne biler bliver dyrere,« siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

»Det er også lidt mærkeligt, at regeringen er opsat på at finde en hurtig løsning på spørgsmålet om registreringsafgifter, fordi usikkerheden har sat salget af benzin- og dieselbiler i stå, mens man for elbilerne længe har været villig til at lade usikkerheden råde.«

Lærke Flader siger, at regeringens forslag afspejler erkendelsen af, at den aktuelle registreringsafgift ikke virker.

»Men hvorfor skal man så indlemme en ny teknologi som elbilen i et dårligt fungerende afgiftssystem, som man blot vil lave lappeløsninger på. Det undrer mig.«

CO2-udledningen stiger

Det Økologiske Råd kalder regeringens forslag »dybt uansvarligt«.

Rådet påpeger, at de tidligere sænkninger af registreringsafgiften både har betydet et mersalg af biler generelt og et øget salg af større og tungere biler – til skade for klimaet.

»Efter flere års fald er CO2-udledningen fra transport i Danmark igen begyndt at stige bl.a. hjulpet på vej af sænkningen af registreringsafgiften,« siger rådets transportmedarbejder, Jeppe Juul.

»Regeringens forslag forværrer denne udvikling.«

Han påpeger, at regeringen foruden afgiftslettelsen opererer med forslag om at nedsætte taksterne for at køre over Storebæltsbroen samt om at øge hastighederne.

Læs også

»Det er dybt uansvarligt, aktivt at vælge at øge CO2-udledningen fra vejtransport i Danmark i en situation, hvor vi har brug for markant at sænke den,« siger Jeppe Juul.

Lærke Flader henviser til beregninger fra Skatteministeriet, ifølge hvilke de to tidligere sænkninger af registreringsafgiften i 2016 og 2017 førte til en øget CO2-udledning på 58.500 tons om året.

Da regeringen regner med et større provenu end i 2016-17 ved den aktuelle afgiftssænkning i kraft af øget bilsalg, må man også forvente en endnu større ekstra CO2-udledning, mener hun.

Såvel Dansk Folkeparti som oppositionspartierne i Folketinget har vendt sig mod regeringens forslag og forlangt en grønnere løsning. Venstres skatteordfører Louise Schack Elholm siger i telefonen fra udlandet, at hun ikke har set elbilberegningerne fra Dansk Elbil Alliance.

»Der vil sikkert være åbenhed for at diskutere det i kredsen bag elbilaftalen, men jeg vil mene, at aftalen om at indfase registreringsafgiften for elbiler står ved magt,« siger hun.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steffen Gliese

Lad os gøre noget radikalt: lad elbil-afgiften svinge med prisen på benzinbiler, således at det aldrig bliver dyrere at købe en elbil.

Endnu et eksempel på det manglende principgrundlag hos regeringen og flertallet.
Statslige indgreb og ændringer i lind strøm, sammen hovsa forslag fra forskellig side (Alternativet), forstyrrer befolkning og erhvervsliv.
Ingen kan regne med dagen i morgen. Langtidsplaner er dømt til at gå i vasken. Frie markedsmekanismer på væsentlige områder som dette forstyrres ustandselig set over en årrække.

Grøn politik burde være grundlaget, men er det ikke. Hvorfor gives bilister befordringsfradrag for at belaste miljøet og vejnettet, og sænkes afgifter - samtidig med afgifter på elbiler bevares og forringelser i den kollektive trafik (se telegram herom).

Man må spørge statsministeren : Hvor skal vi hen, du ?

Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Carsten Munk og Sascha Olinsson anbefalede denne kommentar