Læsetid: 3 min.

Hvad skal der ske med dannelsen? Vi har spurgt en rektor, en professor og en gymnasieelev

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) har i forbindelse med det årlige Sorø-møde startet en diskussion om dannelse i folkeskolen og gymnasiet. I et interview i Berlingske siger ministeren, at ’den grundlæggende dannelse er blevet nedprioriteret’. Fokus er fjernet fra den almene viden og fagkundskaber til fordel for tværfaglighed og metode som følge af reformer, mener hun. Information har spurgt en rektor, en professor og en gymnasieelev, hvordan det står til med dannelsen
Dannelsesdebatten ruller igen, denne gang på foranledning af det årlige Sorø-møde. Her er et billede fra 2015, hvor daværende undervisningsminister Ellen Trane Nørby satte en række fagpersoner stævne i Politikens Hus. Temaet var: ’Har reformen afløst den almene dannelse med konkurrencesamfundets nyttetænkning?’

Dannelsesdebatten ruller igen, denne gang på foranledning af det årlige Sorø-møde. Her er et billede fra 2015, hvor daværende undervisningsminister Ellen Trane Nørby satte en række fagpersoner stævne i Politikens Hus. Temaet var: ’Har reformen afløst den almene dannelse med konkurrencesamfundets nyttetænkning?’

Miriam Dalsgaard

2. august 2017

Stefan Hermann

Rektor på Professionshøjskolen Metropol og forfatter til bogen ’Hvor står kampen om dannelsen?

– Hvad skal der ske med dannelsen i folkeskolen og gymnasiet?

»En af de ting, vi skal være opsatte på, er, at dannelse handler om at blive en anden uden at miste sig selv. Elever og studerende skal møde modstand, når de skal overvinde sig selv. De skal anstrenge sig. Og det har vi haft svært ved at tematisere i en dansk dannelsestradition. Vi har haft en frygt for at vende tilbage til et skolesystem, som tugtede eleverne. Som sorterede dem brutalt, som ikke tillagde dem værdi og bad dem om at terpe. Derfor er vi bange for rutinen, for gentagelsen og anstrengelsen. Det, vi har fået i stedet, er en præstationsorientering, hvor det hele handler om, hvor langt vi er kommet, og hvad vi skal opnå.«

– Betyder dannelse så, at vi skal væk fra dyder som fritænkning og kreativitet og have mere fokus på f.eks. udenadslære og terperi?

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Søren Jacobsen

Nej tak til genindførelsen af den sorte skole. Den høre ikke hjemme i et moderne Danmark, som fremadrettet skal leve af kreativitet og innovation. Risager deler vist mere og mere sminkekasse med Støjberg.

Er der virkelig nogen, som seriøst mener fremtiden skal redes ved at være hård og sort? Det er på første klasse tilbage til feudal samfundet. Nej tak til kæft trit og retning. Ja tak til innovation og kreativitet.

Søren Jacobsen

Men vi ved jo også meget godt, hvem Liberal Alliance bliver betalt for at repræsenterer. Ikke så sært de vil et samfund med kræft, trit og retning for de arbejdende i samfundet. Så er de lettere at styre for deres klientel.

Michael Kongstad Nielsen

Dannelse er civilisation. Dannelse er kultur. Dannelse er takt og tone.
Dannelse er at rejse i Europa, se Rom, Firenze, Akropolis og Delfi, men dannelse er næppe druk-turisme på Bulgariens østkyst Dannelse er at læse nogle af de store fede romaner,
og se dem i forhold til én selv.
I gamle dage tog kunstnere på dannelsesrejser før de begyndte produktionen for alvor.
Dannelse er så uhyre vigtig for et menneskes liv, at skole og uddannelse bør vær være meget opmærksom på den dimension, ved siden af købmandsregningen og retstavning.