Læsetid: 3 min.

Transportministeren: Klima er ikke mit bord

Ole Birk Olesen mener ikke, der er et modsætningsforhold mellem en transportpolitik, der øger antallet af biler i Danmark, og en stærk klimapolitik. Det er bare ikke ham, der skal lave den
I dag tegner transportsektoren sig for over en tredjedel af Danmarks samlede CO2-udledning. Det til trods har Ole Birk Olesen ikke tænkt over kompenserende tiltag, der kan afbøde det negative klimaaftryk, regeringens ønskede transportpolitik skaber. 

I dag tegner transportsektoren sig for over en tredjedel af Danmarks samlede CO2-udledning. Det til trods har Ole Birk Olesen ikke tænkt over kompenserende tiltag, der kan afbøde det negative klimaaftryk, regeringens ønskede transportpolitik skaber. 

Jens Dresling

26. august 2017

Når regeringen i denne uge har fremlagt en række nye transportpolitiske forslag, er det ud fra et ønske om at »indrette Danmark mere fornuftigt«, forklarer transportminister Ole Birk Olesen (LA):

»Det skal være nemmere og hurtigere at komme til og fra arbejde. Det skal være nemmere og hurtigere at besøge venner og familie. Det handler om at gøre hverdagen nemmere for danskerne og øge mobiliteten på tværs af byer og landsdele,« siger han.

Konkret ønsker regeringen at udvide dele af E45-motorvejen i Jylland til seks spor, sænke afgiften på Storebæltsbroen med 25 pct. og øge hastighedsbegrænsningerne på en række veje. Prisen for at gøre bilismen »nemmere og hurtigere« er dog, ud over penge, at det vil øge CO2-udledningen og gøre det sværere for Danmark at opnå sine klimamålsætninger i 2030. Det forklarer eksperter til Information.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

en borgerlig politiker, når han er værst.

Tino Rozzo, Per Hansen, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Alan Strandbygaard, Torben Bruhn Andersen, Anne Eriksen, Kristen Carsten Munk og peter juhl petersen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Nemmere, hurtigere og mere beskidt - lev stærkt og dø ung

Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Alan Strandbygaard, Kristen Carsten Munk og peter juhl petersen anbefalede denne kommentar
Trond Meiring

Jeg ville hellere stemme på Reagan end på Skidegal Balanse. De er hjernedøde dollarjunkies i lommen på Trump og Total. Tragisk.

Anne Eriksen, Per Hansen, Torben K L Jensen, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen, Alan Strandbygaard og peter juhl petersen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

En bemærkning til - »Jeg (OBO) bryder mig ikke om, at man skal føre klima- og energipolitik via lange køer på motorvejen. Målet må være, at folk kan komme frem på vejene så hurtigt som muligt, og så må klima- og energipolitikken føres med andre midler.« -
Det kan også undgås, hvis den kollektivetrafik, cykeltrafikken mv. bliver tilgodeset før biltrafikken. Fx kunne det gøres dyre og mere besværligt at bruge bilen. Hvis folk mærkede en fordel både økonomisk, sundhedsmæssigt at cykle eller kombinerer cykel-kollektiv transport mon så ikke trængslen på vejene kunne komme ned til glæde for klimaet og sundheden.

Per Hansen, Flemming Berger, Arne Lund, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen, Alan Strandbygaard, Randi Christiansen, Anne Eriksen, Kristen Carsten Munk og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Johnny Werngreen

Jamen for Søren, det er da også meget at skulle holde styr på både trafik og klima, og så på én gang; det kan jeg da godt forstå volder problemer, hold da op. Stakkels minister, der skal udsættes for så svære spørgsmål.

Per Hansen, Arne Lund, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Alan Strandbygaard og Torben Bruhn Andersen anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

Ole Birk Olesen har en pointe med el-biler som en del afløsningen på klimaproblemerne.

Hvis 10-øren også falder for de tyske bilfabrikanter, så kan der virkelig ske noget på det område.

Christian Lucas

Transportpolitik er fuldstændig integreret i klimapolitik og det ved OLO udmærket godt. Han er bare ligeglad og fører hjernedød "Gang I Væksten" LA politik. Ayn Rand lever.

Anne Eriksen, Per Hansen, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, olivier goulin, Niels Duus Nielsen, Alan Strandbygaard og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
peter juhl petersen

......Lindegaard,- øøæmmh,- tænker lige: Hvorfor kun de tyske ?? Er tysk producerede biler mere miljøbelastede end andre ??

Trond Meiring

De fleste ministerier og politikområder har betydning for natur, miljø og klima.
Som det er nu, har de mere betydning, end miljø- og klimaministeriet, undskyld, olje- og landbrugsministerierne. Danmark har ikke længere et eget miljøministerium. Bare det siger sit om regeringens miljøpolitik, eller mangel på samme.

Anne Eriksen, Per Hansen, Flemming Berger, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen, Alan Strandbygaard, Torben Bruhn Andersen og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar

Ansvaret er det samlede folketings - også for forslaget om nedsættelse af Storebæltstaksten.
LA skriver i sit Arbejdsprogram : "Taksten på Storebælt fjernes"
Ganske logisk. Hvorfor skal de 18 km koste, når hundrede af km motorvej er gratis ?
Dette har intet med grøn politik at gøre.

Det har det derimod, når folketinget ikke vil fjerne befordringsfradaget for kørsel med biler og ikke fjerne afgift på elbiler. Så har man droppet en grøn målsætning, mens " Liberal Alliance stemte ikke for det forslag. Vi ønsker jo at fjerne registreringsafgiften for alle biler.", som OBO siger.
Såh, hvorfor skælde ud på ham - kun ham.

Torben Lindegaard

@peter juhl petersen

Jo større udbud af el-bil producenter, jo bedre - det er klart.

De tyske bil producenter har indtil videre satset ret voldsomt på dieselmotorer, og hvis de kunne erstatte diesel med el, ville det mindske NOX udledninger pr. kørt kilometer - også mere end hvis elmotorerne erstattede benzinmotorerne.

Har man fået LA med i regeringen (ministre) for at kunne mildne vreden over Venstres elendige miljø- og landbrugspolitik?

Eva Schwanenflügel og Alan Strandbygaard anbefalede denne kommentar
Sven Christensen

Tak til Ole Birk Olesen for så tydeligt at demonstrere systemfejlene og silotænkningen i ledelsen af vores samfund. Ingen kritiker kunne have demonstreret tåbelighederne tydeligere.

Klima, natur og miljø kan kun tilgodeses, hvis vi er i stand til at inddrage disse hensyn i alle vores kollektive beslutninger. Bæredygtighed, det være sig miljømæssigt, socialt eller økonomisk fordrer at vi tænker disse størrelser ind i alt hvad vi foretager os. Det er faktisk ikke så svært at gennemføre i praksis, men i Dansk politik åbenlyst helt fremmed for ministre og toppen af embedsværket.

Bjarne Bisgaard Jensen, Nikolai Beier, Anne Eriksen, Per Hansen, Jens Boll, Flemming Berger, Tue Romanow, Lise Lotte Rahbek, Hanne Ribens, Hans Ingolfsdottir, Eva Schwanenflügel, Holger Madsen, Niels Duus Nielsen, Randi Christiansen og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar
Sven Christensen

De af os, der arbejdsmæssigt bruger alt for mange timer på landets og Europas veje, ved, at det ikke er den tilladte tophastighed, og såmænd heller ikke antallet af spor, som afgør hvordan trafikken glider. Det er langt væsentligere at alt for mange bilister ikke erkender at trafik er en kollektiv process, og at vores egne bidrag til processen og færdselskulturen afgør hvordan vi kommer frem, i dag og i morgen.

I øvrigt er den gennemsnitlige trafikhastighed på mange motorveje med 130 Km/t ikke 130, men nærmere de 110-115 når der er plads til det, og væsentligt mindre i tæt trafik.

Kør I Tyskland, eller såmænd også England, og du vil opleve en færdselskulter på et langt højere niveau end det Danske, og en langt bedre trafikafvikling.

Det bedste og billigste vi kan gøre for trafikken, miljøet og økonomien er en målrettet undervisning i fordelene ved at tilpasse hastigheden til hinanden foran og bag os, give plads til ud og indfletninger, og holde en rimelig afstand. Det ville heller ikke være dårligt, hvis færdselspolitiet bare engang imellem gav de værste bilister en klækkelig påmindelse, ikke i tilfældige fartfælder, men i den daglige trafikafvikling.

Per Hansen, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen, Torben Bruhn Andersen, Christoffer Pedersen og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Sven christensens indlæg fortjener at blive sendt igen, det kan ikke siges tydeligere :

"Tak til Ole Birk Olesen for så tydeligt at demonstrere systemfejlene og silotænkningen i ledelsen af vores samfund. Ingen kritiker kunne have demonstreret tåbelighederne tydeligere.
Klima, natur og miljø kan kun tilgodeses, hvis vi er i stand til at inddrage disse hensyn i alle vores kollektive beslutninger. Bæredygtighed, det være sig miljømæssigt, socialt eller økonomisk fordrer at vi tænker disse størrelser ind i alt hvad vi foretager os. Det er faktisk ikke så svært at gennemføre i praksis, men i Dansk politik åbenlyst helt fremmed for ministre og toppen af embedsværket."

Yderst underligt, at en minister på topplan kan få sig selv til at ytre sig så gennemført åndssvagt. Åh suk, ratio har trange kår.

Anne Eriksen, Per Hansen, Eva Schwanenflügel og Torben Bruhn Andersen anbefalede denne kommentar
Christoffer Pedersen

Der kan vel laves beregninger på om hvad betydning det får for miljøet. Nye biler er mere miljøvenlige end gamle. Og de er sikrere (og hvorfor skal vi alle ikke have råd til bedre sikkerhed?). Hvis der bliver skrottet gamle biler, eller de kører mindre betyder det noget. Og hvis der bliver nedlagt nogle busruter hvor en stor dieseldreven bus kører tom rundt på bøh-landet er det også en gevinst for miljøet.
Måske kommer der også mere gang i salget af Teslaer som jo kører på EL....

Niels Duus Nielsen

Sven Christensen: "...en målrettet undervisning i fordelene ved at tilpasse hastigheden til hinanden foran og bag os, give plads til ud og indfletninger, og holde en rimelig afstand...".

En sådan undervisning skal ikke kun forbeholdes bilister; vi ville alle kunne have glæde af at lære at tilpasse os lidt til hinanden og give lidt plads til de, der ikke kan køre så hurtigt som os.

Anne Eriksen, Randi Christiansen, Hans Ingolfsdottir og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Knud Chr. Pedersen

Den vesteuropæiske private biltransport står for en rimelig del af de samlede CO2 udledninger, globalt set. Og ventetiden på at de neoliberale markedsfantaster skulle ændre holdning til noget som helst, der ikke har med mere vækst og blind globalisering at gøre, går jo nærmest ind i uendeligheden, ihvertfald ud fra en klimamæssig vurdering.
Derfor lige nu: Stop for al udvinding af fossile brændstoffer. Alle private biler, der ikke kan køre 15 km på literen skrottes. Alle biler der om tre år ikke kan kære 20 km på literen skrottes. Det siger sig selv, at det ikke de selvopfundne fup målinger bilproducenter anvender. Der indføres kørselsrationering, max 10.000 km per husstand. Fordi der råd til at fylde tanken med CO2 udledning, har klimabalancerne ikke råd. Al offentlig transport skal være gratis. Stop for udbygning af motorvejsnettet. OBO overgår til arbejde med digeforstærkelse på Amager.

Anne Eriksen, Per Hansen, Randi Christiansen, Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Christoffer Pedersen

Knud Chr. Pedersen
Vi kan også lukke internettet ned som står for 2% af det samlede energiforbrug.
Personbilerne er ikke ubetinget skurkene, læs evt link eller uddraget under.
http://www.fdm.dk/om-fdm/fdm-mener/er-biler-nu-ogsaa-skyld-luftforureningen

I Danmark har vi en grundig overvågning af luftkvaliteten, som foretages af det Nationale Center for Miljø og Energi (DCE). En særlig rapport for København afdækkede sidste år i detaljer, hvor luftforureningen faktisk stammer fra. Den viste, at der er mange andre kilder til forureningen end personbilerne i de københavnske gader. Ser man på den såkaldte by-baggrundsforurening, dvs. luftkvaliteten i områder, der ikke er en trafikeret gade men i baggårde, parker mv., så bidrager personbilerne ifølge DCE kun med op til 10 procent af forureningen med kvælstofilter - de såkaldte NOx’er - og under to procent af partikelforureningen. Med andre ord: Luftforureningen i København kommer fra en lang række kilder - ikke kun bilerne.
Busser og lastbiler bidrager mere til forureningen

Hvis man udelukkende ser på transportens andel af luftforureningen, tegner sig også her et mere nuanceret billede end den sædvanlige karikatur af personbilen som hovedskurken. For selvom personbilerne udgør ca. 80 procent af den samlede trafik, forurener de tilsammen ikke mere end busser og lastbiler, som ellers kun udgør ca. fire procent af trafikken. Det betyder, at selvom man halverer mængden af personbiler, så vil luftkvaliteten kun forbedres marginalt. Det skyldes, at flere busser skal erstatte bilerne, så folk stadig kan komme rundt i byen

Knud Chr. Pedersen

Christoffer Pedersen
Min pointe var, at afbrænding af CO2, fordi der er råd, ikke er det samme som, at der også er råd på klimabalancerne. Derfor bør der lige nu efter min mening være krav om, at personbiler skal kunne køre mindst 15 km på literen. Det kunne så passende blive et EU krav og et FN krav. At diesel biler, lastbiler og busser også bidrager til CO2 belastning og i høj grad partikelforurening, er jeg med på. Der bør derfor stilles høje krav til den type transport også. Partikelfiltre er jo opfundne, der er bare mange undskyldninger for, at de ikke bruges. Det burde der laves om på. Lige nu. Færre biler og færre kørte kilometer betyder mindre CO2. Og det var det, der var meningen. Det med at lukke internettet - rationering af virksomheders brug af el til driften hertil er vel ikke en umulighed, ligesom individuel rationering af elforbrug vel heller ikke er det. Fordi der er råd, og fordi det er muligt, gør det ikke ordentligt i forhold til klimabalancerne.

"Fx kunne det gøres dyre og mere besværligt at bruge bilen"

Dorte (og andre),
i Schweiz er det langt billigere at anskaffe sig og holde en bil end i Danmark, men alligevel er den kollektive trafik populær, også blandt bilejere med flere biler i husstanden.
Det er ganske enkelt, fordi der er en god tæthed for kollektiv trafik, og togene kører ofte og til tiden. Og desuden er der et hav af rabatordninger.
Jeg tror ikke på, at man sender flere over i kollektiv trafik ved at gøre det dyrere at være bilejer, så længe Danmark er det kollektivt infrastrukturelle u-land, som det er.

En anden ting i øvrigt: Bilister, der ofte holder i kø, ved, at det giver et langt større brændstofforbrug, end hvis der er fri bane, også selv om gennemsnitshastigheden i det tilfælde er en hel del højere.

Anne Eriksen, Randi Christiansen, Torben Lindegaard, Niels Duus Nielsen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Trond Meiring

Det er måske dyrt nok at have bil, når mange egne har så ringe et kollektivt trafikudbud, og indtægtsuligheden er såpas stor som den er.
Jeg troede de havde gratis kollektiv trafik i Schweiz. Det har de måske ikke mere, eller så er det måske kun i byerne.

Liberalblende Alliance er jo klimabenægtere, så Ole Birk taler bare ud fra hvordan partiet ser på sligt. Også her viser partiets sympati for Trump sig.
Men ellers....at tro, at elbilen vil løse problemerne, er mere end naivt. Elbilen er et teknologisk fix, der nok forurener mindre ved ilden, men ellers begår nøjagtig de samme ulykker som alm. benzinbiler. Det er jo ikke drivmidlet, der kører medtrafikanterne ned, det er bilen.
Elbilerne bruger lige så mange mineraler og råstoffer som alm. biler. Herunder også sjældne mineraler mv. til fremstilling af batterierne. Elbiler har også brug for arealer til veje, p-pladser mv.
Elbiler bidrager også til at øge afstandene mellem de forskellige daglige gøremål: arbejde/job/undervisning/indkøb/hente-bringe osv.
Det eneste elbilen kan, er, at den ikke forurener i samme grad ved kilden, men til gengæld vil den give sin bruger syndsforladelse om, at nu kan jeg køre med ren, grøn samvittighed.
Og den løgn skal der nok være mange, der hopper på - er allerede hoppet på. Bl.a. Ole Birk, der dog har folk i sit ministerium til at fortælle sig hvordan det hænger sammen. Hvis han da ellers gad lytte.

Erik Karlsen, Flemming Berger og Jørn Vilvig anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Jeg ser frem til at det kun er el-drevne køretøjer der har tilladelse til bruge den udvidede infrastruktur og med indbygget gps-reguleret trafik-og hastighedskontrol.

Trond Meiring

Transportminister: Jeg skider også på klimaet.
Eller også giver jeg ikke en menneskabt skid for klimaet, og alt det der fake lort.
Jeg giver bare gas.

Se på billedet, kropssproget kan Ole Birk ikke løbe fra. Han er er i forsvarsposition. Beskytter de ædlere private dele med sine foldede hænder. Forventer han, at blive angrebet pga. sine stupide holdning til klimaet? Eller er han bare en lille genert dreng, der ikke er hjemme i sin krop, og ikke aner, hvad han skal gøre af poterne?

Trond Meiring

Han er vel bare en ignorant liberalist, måske med en smule "kognitiv dissonans", hvis han da har den nødvendige kognitive kapasitet til sådan noget.

Søren Rehhoff

Ole Birk Olesen tror sikkert at Transportministeriet er en slags filial af Forenede Danske Motorejere og alt der der med miljø kan han ikke finde ud af, hans hjerne kan simpelthen ikke bearbejde al den information.