Læsetid: 4 min.

Dårlige læsere er et voksende problem

Selv om ni ud af ti ledere er opmærksomme på, at de har ansatte med læsevanskeligheder, så er det stadig et tabu på arbejdspladsen, viser ny undersøgelse. Og det er problematisk, for de 600.000 danskere med læsevanskeligheder er et voksende problem, vurderer ekspert
Rapporten Danskernes Kompetencer fra 2013 viste, at 600.000 danskere mangler læsekundskaber.

Rapporten Danskernes Kompetencer fra 2013 viste, at 600.000 danskere mangler læsekundskaber.

Finn Frandsen

4. september 2017

Ni ud af ti virksomheder vurderer, at en del af medarbejderne har så store læse- og skrivevanskeligheder, at det påvirker deres arbejde. Det viser en ny undersøgelse lavet af Oxford Research for fagforeningen 3F.

Undersøgelsen viser også, at læse og skrivevanskeligheder er svære at tale om på arbejdspladsen. Og det gør problemet med manglende læsefærdigheder ekstra svært at løse, mener Anders Rosdahl, der er forskningsleder emeritus på Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd og står bag rapporten Danskernes Kompetencer fra 2013. Den viste, at 600.000 danskere mangler læsekundskaber.

»Hvis det er tabubelagt at tale om manglende læsekundskaber, så er det i sig selv en forhindring. Første skridt er jo at erkende, at der er et problem,« siger Anders Rosdahl.

Uddannelsesansvarlig i 3F Søren Heisel mener, det er problematisk, at størstedelen af arbejdsgiverne godt ved, at der er ansatte med læsevanskeligheder, men ikke gør noget ved det.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der var jo en stor kampagne for 20-25 år siden, hvor især SiD var aktiv til at få sine medlemmer på gratis læse- og skrivekurser over hele landet.

jens peter hansen

Det er pga ændringen af dansk undervisningen. Der er mage unge som læser dårligt.
Skriver Christian Lucas.
Men passer det nu.
Sådan konkluderer rapporten bl.a:
Seks ud af ti danskere med mindre gode
færdigheder er over 45 år. Det resultat
tyder på, at det ikke er nok at udvikle og
vedligeholde det, man kan, gennem livet –
det er også nødvendigt at forebygge, at man
mister færdigheder, man en gang har lært.
Etnisk oprindelse
For alle tre typer færdigheder gælder det,
at indvandrere med ikke-vestlig baggrund
scorer klart lavere end personer med dansk
baggrund. En del af forklaringen kan være
det lavere uddannelsesniveau blandt indvandrere.
Undersøgelsen viser dog også, at
det har betydning, hvor gammel man var, da
man kom til Danmark, hvor længe man har
været her, og om der tales dansk i ens hjem.
Godt hver femte svage læser i undersøgelsen
er indvandrer fra et ikke-vestligt land.

Niels K. Nielsen, Henrik L Nielsen, Karsten Aaen og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar

Christian Lucas,
Det er aldrig for sent, at lære sig at læse og skrive bedre. Velkommen til dansk-kursus med nordmanden! (Ikke Odd Bjertnes. Han forelæser kun i tågetale. ;-))

Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Johnny Winther Ronnenberg

Selv ordblinde kan faktisk lære at læse og skrive acceptabelt, men indsatsen er væsentlige større end den er os andre og kommunerne tilbyder ikke hjælpen af sig selv.

Screeningerne i folkeskolen er stadig for dårlig og man burde være bedre til finde dem der brug for et mere målrettet forløb i tide. Tilbuddet om en IT-rygsæk har været fremme i mange år men det bruges sjældent, men en computer med med en skærmlæser og tale til tekst software burde være obligatorisk, når man i skolen finder dem. Jeg har kendt en voksen der af sin arbejdsplads fik sådant et tilbud og det virkede faktisk og hun endte i et lederjob.

Steffen Gliese, David Zennaro, Eva Schwanenflügel og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Henrik L Nielsen

Selvom andelene af de under og over 45 kunne tyde på at indsatsen om at screene i de tidlige skoleår virker, så er der stadig alt for mange det først findes på universiteterne eller helt falder igennem.