Nyhed
Læsetid: 2 min.

Danske elbilbatterier ender i udlandet

Producenterne har pligt til at tage brugte batterier tilbage. Men da ingen i Danmark kan oparbejde dem, sendes de til genanvendelse i andre EU-lande
Indland
7. september 2017

Reglerne er klare, når det gælder håndtering af udtjente batterier fra elbiler, der har kørt på de danske veje:

Ifølge EU’s Batteridirektiv fra 2006 og den danske Batteribekendtgørelse fra 2015 påhviler der bilproducenter og -importører et producentansvar, dvs. de skal – med bekendtgørelsens ord – »for egen regning foranstalte tilbagetagning og særskilt håndtering af udtjente bilbatterier og -akkumulatorer«.

Ordningen med producentansvar administreres af Dansk Producentansvarssystem. Her siger direktør, Johnny Bøwig:

»Står man med et sådant batteri, har man ret til at henvende sig til dem, der har markedsført det i Danmark, og bede dem om uden omkostninger at tage det tilbage.«

Bekendtgørelsen åbner mulighed for kollektive ordninger, hvor producenter og importører kan gå sammen for at sikre en koordineret håndtering af brugte bilbatterier. Foreningen Returbat er en sådan koordinerende instans, etableret for snart 25 år siden for at sikre miljøvenlig indsamling og genanvendelse af de blyholdige batterier fra benzin- og dieselkøretøjer. Håndteringen foretages konkret af produkthandlere landet over, som er registreret hos Returbat.

Nu står Returbat over for udfordringen med elbilernes lithium-ion-batterier med indhold af bl.a. kobolt og nikkel.

»Det er jo nyt, så der er endnu begrænset aktivitet. Det er også nyt, at disse batterier i modsætning til blyakkumulatorerne ikke har nogen genbrugsværdi,« fortæller Carl Erik Larsen, formand for Returbat, med henvisning til, at råstofferne, der kan hentes ved oparbejdning af de brugte elbil-batterier, ikke har samme værdi som blyet i traditionelle bilbatterier.

Så hvor produkthandlere betaler for at få blyakkumulatorerne, forlanger de et beløb fra importøren eller bilforhandleren for at tage imod de brugte elbilbatterier.

Hos en af de store genanvendelsesvirksomheder, der er medlem af Returbat og modtager elbilbatterier, Stena Recycling, oplyser produktområdechef Jakob Høy Thomsen, at man indtil nu har taget imod 10-12 udtjente lithium-ion-batterier fra danske elbiler.

»Vi er jo langt bagefter vore nabolande med elbiler. Der er ikke nogen herhjemme, der kan oparbejde og genanvende batterierne. Så vores opgave er at indsamle dem hos primært bilforhandlernes værksteder og så bringe dem videre til de rette behandlingsanlæg i udlandet,« siger Jakob Høy Thomsen.

At skille lithium-batterierne ad kan ifølge produktområdechefen være »forholdsvis farligt«, og det mest værdifulde råstof i batterierne – kobolt – er svært at få ud i en brugbar form. Derfor er der både omkostninger og begrænset værdi forbundet med genanvendelsen, og derfor koster det op til 55 kr. pr. kilo batteri for bilproducent eller -importør at få genanvendelsesvirksomhederne til at tage det.

»Men det er mit klare indtryk, at producenterne har taget ansvaret på sig. Jeg kender foreløbig ikke til historier om uansvarlig omgang med de brugte batterier. Hvad der mangler, er bedre information fra myndighederne til forbrugerne om, hvad de skal gøre, hvis de står med et brugt elbilbatteri.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her