Læsetid: 3 min.

Firma med nordkoreanske forbindelser hævder at have udført arbejde for DFDS og Scandlines

Det polske vikarbureau Armex, der har brugt nordkoreanske tvangsarbejdere, hævder at have repareret og ombygget en lang række danske skibe. Det anede vi ikke, lyder det samstemmende fra skibenes ejere
Rederiet Scandlines fik ombygget de to færger Ask og Urd på Remontowa-skibsværftet i Polen i 2001. Dengang var Scandlines ejet af den danske og den tyske stat. I den periode benyttede man nordkoreanske tvangsarbejdere på værftet

Rederiet Scandlines fik ombygget de to færger Ask og Urd på Remontowa-skibsværftet i Polen i 2001. Dengang var Scandlines ejet af den danske og den tyske stat. I den periode benyttede man nordkoreanske tvangsarbejdere på værftet

Ritzau Foto

29. september 2017

Det polske firma Armex, der er berygtet for at benytte sig af nordkoreanske tvangsarbejdere, har efter eget udsagn været med til at ombygge og reparere flere danske skibe.

Det viser Informations gennemgang af firmaets referencer.

Her fremgår blandt andet to Scandlines-færger, en DFDS-færge og et dansk kabellægningsskib på en liste over Armex’ »væsentligste« opgaver »som underleverandør til polske værfter«. Dertil kommer den svenske færge Stena Nautica, der sejler mellem Grenå og Varberg.

I Danmark kom Armex til offentlighedens kendskab, da DR og Information tidligere på ugen kunne fremlægge en kontrakt, der viser, at firmaet i 2014 hyrede nordkoreanske arbejdere til at bidrage til byggeriet af blandt andet det danske forsvars skib Lauge Koch.

Men i udenlandske medier har man i årevis kunnet læse om firmaets kontroversielle forretningsmodel, som tilsyneladende går helt tilbage til begyndelsen af det nye årtusinde.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Niels-Simon Larsen
  • Jan Pedersen
  • Eva Schwanenflügel
  • Oluf Husted
Niels-Simon Larsen, Jan Pedersen, Eva Schwanenflügel og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Staten og vore "fineste" rederier fremturer med u-fine metoder fra opbygning til ophugning af skibe, samt udflagning, sømandsskat, underbetalte sømænd fra 3. verdens lande og tvivsom omgang med skattelovene og farlige kemikalier.

Ligeledes sendes polske sømænd i dansk krig, når staten og DFDS leder fjernelse af syrisk krigsgas.

Der benyttes forsikringssvindel, når dårlig ledelse, selv med ovennævnte (u)lovlige fordele, alligevel ikke kan få overskud, jeg tænker her på: Scandanavian Star Forbrydelsen.

Oluf Husted
1. Nordkoreanerne skal have noget at spise. Vigtigt motivation.
2. Se egne handlemønstre inden kritik. Vi optimerer vores egne økonomier. Køber varer der er billige og det betyder billigere produktion evt outsourcing, vi holder ferie i lander der har lavere løn etc.
3. Tyskland vores store nabo har priser og løn der generelt er lavere end vores. Skal vi have told for at modsvare det?
4. Hvor lang tid kan du klarer dig ved kun at købe danske varer. Dvs varer hvori der ikke er komponenter i fra andre lande eller hvor varen er produceret af ikke-danskere?
Pointe. Vi fordrer hver især profitoptimeringen.

Til Michael Friis,

a. At de "slavegjorte" nordkoreanere, i Polen, opfatter deres situation som optimeret, er nok den sørgelige sandhed, som polske og danske fagforeninger, myndigheder og begge landes regeringer, samt disses "fine" rederier intet kendskab har til.

b. Det er nok IKKE rigtigt, men bare andre vil tage det mest farlige svejsearbejde, så er nordkoreanerne værre stillet, end underbetalte arbejdere hvorsomhelst, fx. dem fra Københavns Metro.

c. Vi må håbe, at maden og overnatningsfaciliteterne er bedre i Polen, end hjemme hos onkel "un"