Nyhed
Læsetid: 3 min.

S: Vi skal undgå, at ny DSB-plan ender som en DONG-model

Socialdemokratiet lægger op til radikalt brud med fri konkurrence på togdrift i Danmark. Til gengæld åbner de for 40 procent privatisering af DSB rettet mod institutionelle investorer. Ifølge professor i udlicitering og privatisering kan det dog blive vanskeligt at kontrollere, hvem der bliver aktionærer efter en privatisering
Socialdemokratiets gruppeformand Henrik Sass Larsen åbner for, at al togtrafik skal samles hos DSB gennem en sammenlægning med Banedanmark. Der skal sættes en stopper for udliciteringer, og de aftaler, der eksisterer med private aktører, skal ophøre, når kontrakterne udløber.

Socialdemokratiets gruppeformand Henrik Sass Larsen åbner for, at al togtrafik skal samles hos DSB gennem en sammenlægning med Banedanmark. Der skal sættes en stopper for udliciteringer, og de aftaler, der eksisterer med private aktører, skal ophøre, når kontrakterne udløber.

Jonas Olufson

Indland
16. september 2017

Socialdemokratiets gruppeformand, Henrik Sass Larsen ønsker, at statens ejerskab skal forvaltes helt anderledes, hvis DSB ikke skal lide samme skæbne som Post Danmark.

Der skal i det hele taget gøres op med fortiden. Salget af TDC i slutningen af 1990’erne til amerikanske kapitalinteresser var en ren foræring af kritisk dansk infrastruktur. Det samme gælder for Københavns Lufthavn, som en australsk kapitalfond netop har scoret en tocifret milliardgevinst på. Post Danmark hænger i laser og er lukningstruet, hvis den ikke tilføres statslige midler.

I fredagens udgave af Jyllands-Posten åbner Henrik Sass Larsen for, at al togtrafik skal samles hos DSB gennem en sammenlægning med Banedanmark. Der skal sættes en stopper for udliciteringer, og de aftaler, der eksisterer med private aktører, skal ophøre, når kontrakterne udløber. På sigt skal der sælges op til 40 procent af aktierne til private investorer.

Sass Larsen ønsker, at privatiseringen skal komme institutionelle investorer til gode.

Han betegner det selv over for Jyllands-Posten som en »principiel og ideologisk melding«.

Ole Helby Petersen, der er professor i udlicitering og privatisering på RUC, vurderer også, at der overordnet er tale om et brud på den forvaltning af statens ejerskab, man har set i 1990’erne og 00’erne, selv om han mener, det kan blive meget vanskeligt at bestemme, hvem der sætter sig på aktierne, når og hvis DSB bliver privatiseret.

Brud med NPM

»Men i virkeligheden er der tale om tre kursskifter, som peger i forskellige retninger,« siger han og henviser til, at der for det første er tale om kursændring i forhold til udlicitering, hvor der i Sass-Larsens udspil lægges op til at tilbagerulle udliciteringen og samle det hele under et 100 procent statsligt ejerskab.

For det andet er der med sammenlægningen af DSB og Banedanmark tale om et brud med en udbredt tendens til organisatorisk opsplitning, hvor man har fokuseret på specialisering i den offentlige sektor. Dette har været i tråd med tankerne i den såkaldte New Public Management-tankegang. Her har man forsøgt at efterligne den private sektor med specialisering og udlicitering af opgaver.

»Ved at lægge op til at slå to kæmpe organisationer sammen, bryder forslaget med en mangeårig tendens. Det kan give mening, hvis de to organisationers succes er så stærkt forbundet, at det er problematisk, hvis de hver især i for stor udstrækning har mulighed for at forfølge selvstændige målsætninger,« siger Helby Petersen.

Endelig peger han på, at der for det tredje reelt bliver tale om en privatisering, som ideologisk peger i modsat retning af den nationalisering af udbudte operationer, der indledningsvis lægges op til.

Ole Helby Petersen vurderer, at det er usikkert, om den socialdemokratiske målsætning om salg til danske institutionelle investorer i praksis kan sikres.

Usikkert hvem der køber

»Man skal ikke tage fejl af, at det er en privatisering, uanset hvem man sælger statens aktiver til. Det er et offentligt aktiv, der overgår til private hænder.«

»Dertil kommer, at man i en situation, hvor staten ikke får den køber, man gerne ville have, enten må annullere eller sælge til en køber, man måske ikke havde ønsket sig på forhånd. Der er ingen garanti for, at for eksempel ATP vil købe 40 procent. Og der kan også komme nogen ind, der vil betale to kroner mere pr. aktie,« siger han og peger på erfaringerne fra salget af aktierne i DONG og slår fast, at det kan vise sig svært at tilrettelægge et salg, så man får den køber, man gerne vil have.

Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn hæfter sig mest ved sammenlægningen af DSB og Banedanmark, som han mener, er afgørende for, at »passagerne atter kan komme i fokus«.

»Der skal gøres op med kontrakttankegangen og New Public Management,« siger han.

Til gengæld er han knap så konsekvent som gruppeformanden, når det gælder 100 procent tilbagerulning af de udliciteringer, der hidtil har fundet sted.

»Der kan være områder, hvor det er hensigtsmæssigt, at private fortsat tager sig af driften,« siger Prehn.

Hvad angår privatiseringen kan Prehn godt forstå, hvad professor Helby Petersen siger.

»Vi skal være meget forsigtige,« siger Prehn.

 – Det kan altså godt gå hen og ende med en DONG-model?

»Det må vi gøre, hvad vi kan, for at undgå,« siger Prehn, idet han understreger, at det væsentligste for Socialdemokratiet er, at der kommer ro om DSB, så virksomheden kan blive velfungerende og økonomisk selvbærende i løbet af 15 år.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Og i mellemtiden glemmes behændigt at de private operatører er DSB overlegne når det gælder rentabilitet, præcision og medarbejderpleje.

Monopolet er skinnerne. Der er kun eet sæt skinner. Punktum. Det der er oven på skinner kan alle udføre. DB kører gods i Danmark uden problemer. DB kører for øvrigt også persontog i Danmark uden problemer i Arriva.Metroen har været drevet i 10 år med fantastisk præcision af en privat operatør. Osv osv.

Dorte Sørensen

Nils Bøjden
Den første tid Arriva kørte i Vestjylland var der mange problemer - de manglede togfører og meget andet. Først da De Tyske Statsbaner opslugt Arriva begyndte togdriften at fungerer. Ligeledes bør det huskes at med få tog i timen kan alt fungerer bedre end på strækninger med mange tog osv....
Derudover er Bane Danmark skyld i de fleste af DSBs forsinkelser via. signaler osv......

Eva Schwanenflügel, Arne Lund, Steffen Gliese, Erik Karlsen og kjeld jensen anbefalede denne kommentar

"erudover er Bane Danmark skyld i de fleste af DSBs forsinkelser via. signaler osv"

Som er staten. Så dit postulat er at det er staten der er kilden til problemerne.

Det er jeg i vid udstrækning enig med dig i.

Nej, DB bliver ikke privat, bare fordi de operer i fremmede lande. Når Arriva var nødt til at lade sig overtage af et stort, statsligt selskab, var det, fordi det ikke kan lade sig gøre at køre tog med private operatører. Hvad DBs virke synes at tegne til, er imidlertid noget positivt: at det internationale europæiske jernbanesamarbejde kan blive en overnational operatør.

"Når Arriva var nødt til at lade sig overtage af et stort, statsligt selskab, var det, fordi det ikke kan lade sig gøre at køre tog med private operatøre"

Sikke dog noget vås. Arriva kører tog i 10 lande med udmærkede resultater. Og som jeg skriver kører Ansolde Metro i Danmark på 10'nd år fuldstændigt til koncessionshaverens tilfredsstillelse.

Letbaner i Danmark kommer til at køre med private operatører. Metro, banestrækninger, godsbefordring og persontransport udføres af private operatører til koncessionshaverens tilfredsstillelse.

Skinnerne er monopol og skal ikke i privat kontrol. Service oven på skinner kan udføres af mange.

Jeg mener at fri offentlig transport burde være et menneskeret, ligeledes kvotetilpasset vand, varme, el og internet forbrug. En velfærdstat der beskatter i så høje rater er også forpligtiget til at sikre disse basale behov for sine borgere, og ikke tillade at de multi-nationale capital-fonds SKUMMER af fordi en eller flere politikere er i lommen på dem; at det begynder at ske småt i DK - j.v.f. DONG - så er det på tide at stille spørgsmålstegn ved statens legitimitet og krav på store skatterater.

Fri Offentlig Transport er aldeles et gode og plus for det immer værk løst og uansvarlig forbrugende "vestlige" samfund, der er så meget og så meget bilisme i det lille DK-land - nogen skulle måske tage sig sammen til et lille regnestykke om det forspildte energi, miljø og klimamæssige konsekvenser herom - at det yderligere understreger behovet for en kollektiv løsning for at redde os fra bilismens helvede.
Selv i små anatolske byer har privat bilismen antaget et grotesk karakter, det var meget bedre og lykkeligere med æsler og heste på gadebilledet end det er nu. Jeg håber virkelig på en krise værre end den sidste så vi i det mindste bliver fri for privat bilismens absolutte og groteske TERROR.

Der er vel ingen der er ved deres fuld fem i DK, der har tillid til at sir Hiss vil det fælles bedste?

Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

"eg mener at fri offentlig transport burde være et menneskeret, "

There is no such thing as free lunch.

De snart milliader udviklingen af rejsekortet har kostet skyldes, at blandede bolsjer ikke kunne enes. Den ene operatør vil et, den anden noget andet og DSB bliver taberen, og det har taget mere end 10 år at få et kort på gaden. Et område opdelt DSB, hvor et organ kan skære igennem regionalt tror jeg er en løsning. Lidt som det ny SKAT.

Christian de Thurah

Det er muligt, at man kan opnå nogle besparelser på at udlicitere dele af infrastrukturen, men det er ikke det, der bør være det væsentligste hensyn, men derimod forsyningssikkerheden. Det offentlige er ikke en forretning.

Eva Schwanenflügel, Tue Romanow, Carsten Munk og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Jo, Nils Bøjden, alting er gratis, til man sætter en pris på dem.

Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Desuden er det ikke, hvad den der med den gratis frokost handler om, den handler om korruption: jeg inviterer dig ud at spise, fordi jeg til gengæld forventer tjenester tilbage, det har intet med den politiske økonomi at gøre, der netop er - politisk.

Vi har aktivitet på det private arbejdsmarked for at finansiere et samfund, desværre tror politikerne, at det er den anden vej rundt.

"Jo, Nils Bøjden, alting er gratis, til man sætter en pris på dem."

Så alt fungerer uden investeringer, arbejdskraft, energi og vedligeholdelse?????

Imponerende. Du har opfundet en perpetuum mobile.

Hvis vi bare kunne få en trafikpolitik for jernbanen, der rækker længere end til der kommer en ny regering der ændrer på det.

Lige nu har vi en trafikminister der hellere vil have flere person og lastbiler på vejene.

Måske skulle vi kigge på Schweiz og deres statsbane SBB, hvor de skiftende regeringer ikke konstant ændrer på hvad og hvordan SBB skal levere ydelser.
Der er I Schweiz investeret mange milliarder i skinner de sidste 20-25 år.

Senest er deres Gotthard Basis tunnel blevet færdig, vel at mærke til den planlagte tid og hovedentreprenøren på projektet var et selskab 100% ejet af SBB.

I Schweiz er der vist ikke mange der ønsker at privatisere SBB.

Schweizerische Bundesbahnen – Wikipedia https://de.m.wikipedia.org/wiki/Schweizerische_Bundesbahnen

Gotthard-Basistunnel – Wikipedia https://de.m.wikipedia.org/wiki/Gotthard-Basistunnel

Socialdemokratiets plan blev først fremlagt som en nationaliseringsplan for hele togdriften i Danmark. Det som som vi naturligvis ikke får at vide er at EU har lagt en anden plan:

Den 19. juni 2017 skriver Information: Regeringen vil sende drift af S-togene i udbud. "Private skal ifølge transportminister Ole Birk Olesen (LA) have lov at give deres bud, hvordan togene på S-banen skal drives og til hvilken pris. Udspillet er baseret på analyser fra konsulenthusene McKinsey & Company samt Stuensee & Co".

Men allerede den 15. dec. 2016 skriver Arbejderen: EU kræver liberalisering af al togdrift. "De nationale, offentlige skinner skal åbnes op for private togfirmaer, lyder ambitionen i EU’s fjerde jernbanepakke, som EU-parlamentet vedtog i går. EU vil liberalisere al passagerdrift og tvinge medlemslandene til at sende samtlige sine 215.000 kilometer togstrækninger i udbud hos private og udenlandske togfirmaer fra 2020. Den 4. jernbanepakke er den sidste i en række pakker, der består af direktiver og forordninger, som skal harmonisere og liberalisere jernbanedriften i EU. Fremover skal det Det Europæiske Jernbaneagentur udstede EU-tilladelser til at køre tog".

Som sædvanlig et paradeforslag fra SD, ét af den slags partiet altid kommer med, når man er i opposition. Når partiet så har regeringsmagten, så glemmer de alt om hvad de har sagt.
Se blot til forslaget om at indføre en afgift på højfrekvente valutatransaktioner. Før valget i 2011 støttede SD en sådan afgift. Så kom de i regering, og så var partiet lodret imod, og ville kun støtte skat på finansielle transaktioner, hvis den blev global. Forslaget blev vurderet negativt, fordi det angiveligt ville koste vækst og arbejdspladser. I dag går partiet så igen ind for en sådan finanskat.
Og sådan er det med SD - hele tiden. En stor gang lurpasseri. I dag vil partiet fx ikke sige om de vil rulle topskattelettelserne - de skjulte og de åbenlyse - tilbage, eller om de vil fjerne kontanthjælpsloftet osv. osv.
Mht. Sass' forslag om at lade DSB og Banedanmark fusionere. God ide, det eneste fornuftige. At adskille infrastruktur og drift er hul i hovedet, og har været det siden SR-regeringen gennemførte det på EU's bud sidst i 90'erne. Alle europæiske lande har adskilt drift og infrastruktur, undtagen Frankrig og Tyskland, men de er så store, at dem kan EU-Kom. ikke røre.
Jeg skal nok applaudere, hvis SD tør udfordre Kommissionen og slå DSB sammen med Banedanmark. Det samme vil jeg gøre, hvis partiet trodser EU's krav om at om føje år, så skal al off. støttet togtrafik sendes i udbud.
Under forhandlingerne om den nuv. DSB-kontrakt, der løber fra 2015-25 var det Magnus Heunicke (S) magtpåliggende, at kontrakten indeholdt klare bestemmelser om, at inden kontraktens udløb, da skulle der iværksættes et analysearbejde mhp. øget udbud af DSB. Trods voldsomme protester fra EL, så trumfede Heunicke med støtte fra RV og SF sit krav igennem.
Er der nogen, der tror, at Sass tør sige det til EU? Nej vel. Derfor er forslaget også et paradeforslag, som mest er til indvortes brug og til at dupere de uvidende.
Med mindre "rød" blok får absolut flertal efter et valg, så er Sass' forslag afhængig af hvad han kan få DF med til. Og DF v/trafikordfører Kim Christiansen lægger ikke skjul på, at han ikke vil DSB det godt, men at han tværtimod helst vil splitte DSB helt ad.
VLAK-regeringens beslutning om at sende Svendborg-banen og Vejle-Struer i udbud, er et forslag som DF har turneret med i flere år. Under forhandlingerne om Togfonden brugte Kim Christiansen mange kræfter på at advokere for nævnte udbud. Og selv om skiftende trafikministre forsøgte at fortælle Kim C., at Togfonden drejede sig om anlægsprojekter - ikke om togdrift, så blev han ved med sit.
Og for at runde af: Strækningen Hobro-Frederikshavn blev frataget DSB, angiveligt fordi DSB havde udsultet strækningen. Javist - som følge af Chr.borg-politikernes, inkl. SD, udsultning af DSB.
Bannerfører for at smide DSB væk fra de nordjyske baner var den socialdemokratiske regionsråds-forkvinde, og den socialdemokratiske borgmester i Ålborg.
Så undskyld jeg siger det, men SD har heller ikke her nogen stor troværdighed.

Johnny Winther Ronnenberg, Niels Duus Nielsen, Eva Schwanenflügel og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Du læser ikke, hvad jeg skriver: alting er gratis, til vi sætter en pris på dem. Det betyder ikke, at der ikke arbejdes, udveksles eller foræres væk. Det betyder, at de ikke nødvendigvis kvantificeres til en abstrakt talværdi.

Eva Schwanenflügel

Det lyder som et forslag i den rigtige retning at fusionere DSB og Banedanmark.
Men tidligere løftebrud gør en noget loren ved udspil fra Socialdemokratiet!

Johnny Winther Ronnenberg

Fint lad os slå Banedanmark og DSB sammen igen i et statsligt AS hvor maksimalt 40 % af aktierne kan købes af udenlandske aktører. Under forudsætning af at udenlandske aktører udsættes for trackpricing efter samme regler som roadpricing i for eksempel tyskland, så udenlandske operatører krone for krone betaler for de kørte kilometer uden fradrag. Det vil være fair og ligeværdig konkurrence ;-)

Så er der både en sammenhængende økonomi og muligheden for at udbygge og vigtigere at vedligeholde skinnenettet uden at staten skal have penge op af lommen. Hvem siger at konkurrence er dårligt, hvis man selv dikterer reglerne for konkurrencen ;-)

"Du læser ikke, hvad jeg skriver: alting er gratis, til vi sætter en pris på dem."

Du tager i den grad fejl. Alle de ting vi producerer ting har en pris. Også før vi forsøge at afsætte dem. Penge er bare et forsøg på at konstruere en fællesnævner for omkostninger på tværs af alt hvad vi producerer.

Nej, det er kun, fordi du vælger at se menneskelig indsats og omhu som en pris. Tværtimod er det jo en aktivitet, der i sig selv holder os i live, som er nødvendig, for at kroppen opretholdes.
Og selvfølgelig er det, der overhovedet tvinger os til at tale om priser, ejendomsrettens ubegrænsethed. Det er nok dér, man skal sætte ind. Det er der skrevet tykke bøger om.

Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

"Nej, det er kun, fordi du vælger at se menneskelig indsats og omhu som en pris. "

Nej. Som en omkostning (Tid, arbejdsevne, ressourcer osv). Om man så ønsker at offentliggøre omkostningerne er en helt anden sag. Men en omkostning er der. Og den bedste fællesnævner vi har for omkostninger er penge. Vi har forsøgt med grise, tømmer, krydderier, slaver eller store sten. Intet virker lige så godt som penge.

Fri Offentlig Transport er aldeles ikke det samme som at have en free-lunch, der skal bare et seriøst regnskab til hvor uhyre privat-bilismen koster sumfunds økonomien & miljø, og koble det sammen med pendlen til og fra arbejde. Et så velunderbygget offentlig transport system i DK kan sagtens overflødiggøre den privat-bilismen, der mangler kun en politisk og idelogisk vilje herom.

"der skal bare et seriøst regnskab til hvor uhyre privat-bilismen koster sumfunds økonomien & miljø,"

Ja, i øjeblikket koster bilismen samfundet ca -25mia i diverse skatter og afgifter. Og så skal der formodentlig lægges en del -mia i den effektivitet og fleksibilitet som bilismen koster samfundet. Så mon ikke bilismen koster samfundet i omegnen af -75 måske -100 mia om året.

Hvor sundt det er bleven at trække vejret i et forurenet miljø og at leve i en verden hvor privat bilismen bidrager væsentligt til en stadig varmere planet og ustadige klima forhold, er det noget man kan regne på? Effektivitet og fleksibilitet kan stadig væk klares af et så veludbygget transportsystem som det danske, om der skulle være nogle mangler kan udmærket løses i dialog med og under det nær-demokratiske system. Skatter & afgifter vs. brændstof og forurening for én person kontra 4 personer gange 2 hver eneste arbejdsdag, plus det forkælede week-end kørsler, jeg tror at det vil gå lige op under en seriøs ud/be-regning ;) Og hvorledes skulle jeg have tiltro til et system hvor patriotiske skatte eksperter bør vælge mellem: at Tie eller ud af Døren.

Johnny Winther Ronnenberg

Reelt set, så burde vi tage ved lære af japanerne og udskifte skinnenettet til monorail og højhastigheds tog med op til 350 km/t og langt flere afgange på regional banerne, selvfølgelig eldrevne. Hvis japanerne kan, så kan vi for fanden da også og så kan ålborgensere tage toget til arbejdet i København i stedet for at rejse med fly ;-)

"Hvor sundt det er bleven at trække vejret i et forurenet miljø og at leve i en verden hvor privat bilismen bidrager væsentligt til en stadig varmere planet og ustadige klima forhold, er det noget man kan regne på? Effektivite"

Så er det godt vi har en af verdens reneste millionber