Baggrund
Læsetid: 3 min.

Sag om nordkoreanske arbejdere rejser spørgsmål om flere danske krigsskibe

Det er ikke kun Forsvarets nyeste inspektionsfartøj, der er bygget på et polsk værft med tvivlsomt ry. To andre danske krigsskibe blev ligeledes bygget på et værft, der har samarbejdet med det selvsamme polske vikarbureau, som har hyret nordkoreanske tvangsarbejdere
DR afslørede tidligere på ugen, at der formentlig har været anvendt nordkoreanske tvangsarbejdere i tilblivelsen af det danske inspektionsfartøj Lauge Koch. Nu viser det sig, at der også kan have været anvendt nordkoreanske arbejdere under byggeriet af to andre af Forsvarets skibe, Knud Rasmussen og Ejner Mikkelsen. Her ses Knud Rasmussen i fjorden ved Julianehåb.

DR afslørede tidligere på ugen, at der formentlig har været anvendt nordkoreanske tvangsarbejdere i tilblivelsen af det danske inspektionsfartøj Lauge Koch. Nu viser det sig, at der også kan have været anvendt nordkoreanske arbejdere under byggeriet af to andre af Forsvarets skibe, Knud Rasmussen og Ejner Mikkelsen. Her ses Knud Rasmussen i fjorden ved Julianehåb.

Joachim Adrian

Indland
27. september 2017

Nye oplysninger lægger pres på Forsvaret i sag om danske krigsskibe.

DR afslørede tidligere på ugen, at der formentlig har været anvendt nordkoreanske tvangsarbejdere under bygningen af det nye inspektionsskib Lauge Koch. Nordkoreanerne var hyret gennem det polske vikarbureau Armex.

Men spørgsmålet er, om det kun er toppen af isbjerget. For skrogene til Forsvarets to andre skibe i samme klasse, Ejnar Mikkelsen og Knud Rasmussen, blev også bygget på et polsk værft. Et værft, der i flere år har samarbejdet med det samme vikarbureau, som ansatte nordkoreanere til at arbejde på Lauge Koch.

Skrogene til de to skibe blev bygget af værftet Remontowa i Gdansk fra november 2005 til oktober 2007. Og vikarbureauet Armex har tidligere reklameret på sin nu lukkede hjemmeside med, at firmaet har været involveret i adskillige projekter som underleverandør for Remontowa.

Information har gennemgået Armex’ referenceliste, der ser ud til ikke at være blevet opdateret siden 2005.

Mindst 25 af de 27 projekter på listen er bygget, repareret eller ombygget af Remontowa. Projekterne omfatter ombygning og nybygning af tankskibe, færger og boreplatforme.

Med andre ord har Armex altså været ansat til mange projekter af samme værft netop omkring den periode, hvor Forsvarets skibe blev bygget. Også dengang var firmaets forretningsmodel tilsyneladende at importere nordkoreanske arbejdere.

I 2006 afslørede den polske avis Gazeta Wyborcza, at Armex – der dengang hed Selene – havde leveret nordkoreanske arbejdere til et andet skibsværft i Gdansk. Af artiklen fremgår det, at nordkoreanerne på det tidspunkt havde arbejdet i Tri-City-området, dvs. Gdansk, Gdynia og Sopot, i fem år.

Den oplysning bekræftes af en artikel fra den hollandske avis De Volkskrant fra samme år, hvor en af nordkoreanerne, der tilsyneladende fungerede som chef, fortæller, at han blev sendt til Polen for fem år siden for at lede et hold svejsere, og at han ikke har set sin familie siden.

Her ses det danske inspektionsskib Ejnar Mikkelsen syd for Scoresbysund ved Østgrønland. 

Her ses det danske inspektionsskib Ejnar Mikkelsen syd for Scoresbysund ved Østgrønland. 

Ritzau Foto

Var ikke opmærksomme

Information ville derfor gerne have spurgt Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse om, hvilke underleverandører der har været brugt i forbindelse med byggeriet af Knud Rasmussen og Ejnar Mikkelsen, og om nogle af dem har ansat nordkoreanere. Men styrelsen har afvist at stille op til interview med henvisning til, at styrelsen ikke vil forholde sig til »hypotetiske spørgsmål«.

Hovedentreprenøren på byggeriet af de to skibe var det danske skibsværft Karstensens. Direktør Knud Degn Karstensen forklarer, at han ikke ved, om Remontowa har benyttet sig af underentreprenører i forbindelse med byggeriet.

»Det ved jeg ikke. Dengang var vi ikke opmærksomme på den her problematik,« siger han.

Han siger også, at han først hørte om vikarbureauet Armex sidste år.

Knud Degn Karstensen forklarer, at Karstensens indgik kontrakt om at bygge de to skrog med skibsværftet Remontowa, som dengang hed Stocznia Północna. Det polske værft gav så opgaven til sit eget datterselskab Stal-Rem.

Sofie Holm Larsen/iBureauet

Karstensens Skibsværft har haft daglig inspektion under byggeriet af begge skibe, forklarer Knud Degn Karstensen. Han »fornemmer ikke«, at der har været nordkoreanere ansat på nogen af projekterne.

– Men kunne det have forekommet, uden at du vidste det?

»Det kan det jo godt. Når der møder 100 mand ind på en arbejdsplads, så står der ikke, hvor de kommer fra.«

Karstensens Skibsværft samarbejder ikke længere med Remontowa, og direktøren har derfor ikke tænkt sig at undersøge, om værftet har benyttet sig af nordkoreanske arbejdere under byggeriet af de to krigsskibe.

Hverken Armex eller Remontowa har reageret på Informations henvendelser. En medarbejder fra Remontowa skriver dog til DR, at værftet ganske rigtigt har samarbejdet med Armex, men at de aldrig har ansat nordkoreanere.

»Vi afviser på det kraftigste, at vores skibsværft nogensinde har ansat nordkoreanske arbejdere,« skriver hun.

En undersøgelse fra det polske arbejdstilsyn viser dog, at langt de fleste af Armex’ ansatte i årevis har været nordkoreanere. For eksempel var 39 af 44 Armex-ansatte i 2016 nordkoreanere.

Medarbejderen fra Remontowa skriver, at værftet samarbejdede med Armex for 12 år siden, og at samarbejdet blev genoptaget i marts 2015 efter en »længere pause« og ophørte igen i februar 2017.

Ejnar Mikkelsen, Knud Rasmussen og Lauge Koch er inspektionsfartøjer, der skal patruljere det arktiske farvand.

Serie

Pengestrømmen til Nordkoreas atomprogram

Tvangsarbejdere, lyssky forretningsfolk og en brutal diktator med nukleare ambitioner.

Det er ingredienserne i en international skandale, hvor polske virksomheder har sendt penge til Nordkorea til gengæld for flittige arbejdere, der under livsfarlige forhold knokler mere end 12 timer om dagen uden at kny.

Ikke bare er det en menneskelig tragedie. Det kan også have været med til at finansiere det atomprogram, der i dag bekymrer det meste af verden.

I denne serie undersøger Information sammen med DR sagens danske forbindelser.

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Jamen, er det ikke fantastisk som vores regering skaber danske arbejdspladser. :-(

Kjeld Jensen, Egon Stich og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Tak, Holger Madsen. Den velstand og velfærd, som vi nyder i dag, bygger på de gode år i 60erne og 70erne, hvor danskerne arbejdede og producerede - osse masser af skibe. Siden blev vi "globaliseret" - det lyder da smart. Vores største eksportartikel nu er arbejdspladser. Skal danskere også til at rejse efter arbejde, ligesom folk gør fra Afrika, Asien og Latinamerika? Det er altså ikke bare nordkoreanere, der optræder som gæstearbejdere, og som bydes kummerlige vilkår, dér hvor de slippes ind. Endnu har arbejdere rettigheder her hos os. Det har de ikke ret meget af i mange af de rige lande og deres nye venner, Polen.