Læsetid: 4 min.

Socialrådgiver fra Lærkevej: Jobcenteret føles som en fabrik

Socialrådgiverne på Jobcenter Lærkevej har været udsat for hård kritik og demonstrationer fra frustrerede borgere hen over sommeren. Nu beskriver en sagsbehandler en hverdag uden den fornødne tid til de udsatte borgere
I sommeren var der demonstrationer foran jobcentret på Lærkevej i Nordvestkvarteret. Bag protesterne stod foreningen Jobcentrets Ofre, som kritiserede fleksjob- og førtidsreformen, der blandt andet introducerede ressourceforløb. I dag er det så socialrådgiverne på Lærkevej, som rækker hånden op. De beskriver i en kronik her i avisen en hverdag, hvor alt for mange sager umuliggøres af alt for lidt tid

I sommeren var der demonstrationer foran jobcentret på Lærkevej i Nordvestkvarteret. Bag protesterne stod foreningen Jobcentrets Ofre, som kritiserede fleksjob- og førtidsreformen, der blandt andet introducerede ressourceforløb. I dag er det så socialrådgiverne på Lærkevej, som rækker hånden op. De beskriver i en kronik her i avisen en hverdag, hvor alt for mange sager umuliggøres af alt for lidt tid

Sille Veilmark

18. september 2017

39-årige Jalila Rachdi Bührmann peger over mod sin arbejdsplads gennem de seneste seks år. En beskeden bygning på en stille vej i Københavns Nordvestkvarter. Bygningen rummer landets måske mest omtalte jobcenter: Jobcenter Lærkevej.

»Nogle gange føles det som en samtalefabrik,« siger hun.

Jalila Rachdi Bührmann har sammen med flere kolleger fra jobcenteret skrevet en kronik i dagens Information. Den beskriver en hverdag, hvor alt for mange sager umuliggøres af alt for lidt tid. Det har hun gjort, fordi »det var nødvendigt«, siger hun.

»Tonen i debatten har været rigtig hård. Og kritikken har ofte været rettet imod os som sagsbehandlere. En fagforeningsleder kaldte os for fangevogtere. Det gør ondt at blive mødt med sådanne ord, når vi er mange, der forsøger at gøre vores bedste og gøre en forskel for borgerne ved at hjælpe dem videre til rette hylde,« siger Jalila Rachdi Bührmann.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • ingemaje lange
  • Niels Nielsen
ingemaje lange og Niels Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lise Lotte Rahbek

Det gør jo mindst lige så meget ondt på dem, som på de borgere, som søger hjælp....

Niki Dan Berthelsen, Peter Nielsen, Nette Skov, Niels Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Er det social- og arbejdskontor for hele København på Lærkevej?
Så må det da være noget af en monsterfabrik.
Ikke underligt at de ansatte er stressede, og ikke har tid til at hjælpe sine arme klienter.
Her er en historie fra halvfjerdserne, for dem der kan forstå svensk, fortalt af halvhollenderen Cornelis Vreeswijk, Polaren Pär hos de sociala.
https://www.youtube.com/watch?v=76iv1ta0srI

Eva Schwanenflügel

Det kunne være at sagsbehandlerne også skulle flytte kommune :-/

Steffen Gliese, Kim Houmøller, Bjarne Bisgaard Jensen, Lise Lotte Rahbek, bitten jensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Er der et voksent forstandig menneske til stede i de øvre ledelseslag?
Det er da soleklart at den organisering af arbejdet ikke er muligt, når det er mennesker.
New Public Management?

Eva Schwanenflügel, David Zennaro og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Var det ikke Anne med Mette, eller hvad? Jeg tror, at der stod noget om sagen i sidste uges Allers, som jeg stjal fra Allerslevs hagebord, sammen med en vinflaske og to pærer. Jeg kigger bare på de bedste billederne af de lækreste damerne. Iøvrigt, alt for damerne. Ellers, Allers.

Socialrådgiverne bryder sig selvfølgelig ikke om at blive kaldt kapoer, men det fik dem da ud af busken.

Tak for at tage bladet fra munden, jeg har hele tiden vidst, at I var på min side!

Eva Schwanenflügel, Trond Meiring og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Arne Albatros Olsen

Fint indlæg, som balancerer på en knivsæg, fordi man jo heller ikke vil udlevere sin egen arbejdsplads. Men det er en stor fejl at påstå at lovgivningen er for stramt, for det er ikke tilfældet.

Lovgivningen er grundigt og omfattende , men ikke for stram, for den indeholder jo sine steder adskillige gummiparagraffer, hvor der kan lægges op til en næsten fri subjektiv fortolkning.
Og denne fortolkning går alleroftest kun kommunens vej,dvs man kan legitimere et afslag her i
" henhold til loven ". Det er desværre det der sker hele tiden, uanset de protester og klager som følger.

Sagbehandlingen er med andre ord ganske forudindtaget inden den overhovedet går i gang, og det skyldes bla. at kommunen får udbetalt en refusion på mellem 37-67 000 kr for hvert eneste afslag på en førtidspension. Denne oplysning indgik ikke i nærværende artikel, hvilket er grunden til at jeg kommer med den her.

(Se link: https://nb-økonomi.dk/topnyhed/kommuner-faar-bonus-paa-67-000-kr-naegte-kontanthjaelpsmodtagere-foertidspension/ )

Andre vigtige oplysninger om , hvordan arbejdsmiljøet på stedet er heller ikke omtalt , men man kan jo kun konkludere at det nok ikke er det bedste, og ligeledes må man gå udfra at udskiftningen af personalet er stor , og udddannede medarbejdere er en mangelvare, for ellers ville jobcenteret jo ikke selv annoncere after nye medarbejdere, der tilbydes et 6 ugers kursus inden, de går i gang med at arbejde som sagsbehandlere. I den annoncetekst fra tideliger i år, søgte de folk med en vist robusthed,og udtalte i den frobindelse at de samme nye robuste kandidater måtte være indforstået med at skulle udøve myndighedskontrol.

Særlig det sidste ord synes at fortælle alt om jobcenterledelsens indstilling til de medborgere, som de i princippet skal hjælpe. Men samtidig dog også en vis selverkendelse i fordi at , når man ved at folk konsekvent og over en kam vil blive behandlet dårligt, ja så er man nødt l til at have robuste folk og uddannede vagter på stedet.

Man kan kun håbe på at debatten på adskillige medier og det kommende kommunalvalg, vil ændre tingenes tilstand.

Anne-Marie Paul, Eva Schwanenflügel, Niels Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Niki Dan Berthelsen, Johnny Winther Ronnenberg, ingemaje lange, Steffen Gliese, Lise Lotte Rahbek og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Niki Dan Berthelsen

Kan information underlægge undersøge Arne's påstande? Jeg finder dem selv foruroligende, i en grad så jeg næsten ikke tror det kan være sandt.

Er det muligt for information at opspore tidligere medarbejdere for jobcentrene?

Gamle jobannoncer:
https://www.ofir.dk/mobil/resultat/visjob.aspx?jobId=329732822

https://www.ofir.dk/mobil/resultat/visjob.aspx?jobId=329630802

Eva Schwanenflügel, Niels Nielsen og Arne Albatros Olsen anbefalede denne kommentar
Bjarne Bisgaard Jensen

Der er masser af fortolkningsmuligheder i loven, hvis man vælger at se dem og bruge dem. Derfor den store forskellighed i hvordan kommunerne administrerer.
Københavns kommune har med en radikal borgmester for området valgt den strammeste fortolkning og søger robuste sagsbehandler, ikke empatiske, til at udføre jobbet, og resultatet bliver naturligvis derefter.
De radikale er et elitært parti, som aldrig har haft noget særligt til overs, for de svageste og mest udsatte medborgere.
Dejligt at medarbejderne på gulvet tager bladet fra munden.

Eva Schwanenflügel, Arne Albatros Olsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Paul

Hvorfor støtter fagforeningerne ikke meget mere op om problemerne og stiller krav.
Desuden har rigtig mange kommuner socialformidlere - de er ikke socialrådgivere, men har netop været på et kortere kursus og har ikke nødvendigvis valgt - fået arbejdet pga et ønske om at hjælpe mennesker