Leder

Nu ved vi lidt mere om Merete Riisagers syn på dannelse: Den skal være, som da hun selv gik i gymnasiet

At man af frygt for snyd vil lukke ned for internettet for de unge, der skal begå sig i en verden med en stadig større mængde digital information, vil føre til en lukket og bedaget form for dannelse og uddannelse af fremtidens studenter

Finn Frandsen

7. september 2017

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) vil slukke for internetadgang ved eksamen for alle de nye gymnasieelever. Internetadgangen har »åbnet en motorvej for snyd« ved eksamen, siger hun til Berlingske.

Det er godt nok en af de mere øde motorveje, hvis man ser på Undervisningsministeriets egne opgørelser: Der er mistanke om snyd i 229 ud af 228.000 skriftlige eksamener i gymnasiet.

På gymnasierne undrer de sig over, at undervisningsministeren vil droppe internetadgangen for alle, for at stoppe den promille der snyder. Med et pennestrøg i eksamensbekendtgørelsen kan Merete Riisager egenhændigt ændre på internetadgang til eksamen uden politisk debat.

I dag er der adgang til internettet ved skriftlige eksamener i dansk og engelsk på HTX og HHX, og der er forsøg i gang med internetadgang ved en række andre eksamener på gymnasierne. Også ved mundtlig eksamen er der internetadgang under forberedelsen, men det skal altså være slut nu.

Da flere af hendes gamle partifæller fra De Radikale flyttede over i Liberal Alliance, gik Merete Riisager med og blev folketingsmedlem for det nystiftede parti i 2011. Hun indså, at hun var blevet mere borgerlig efter mange år på arbejdsmarkedet. Mere optaget af økonomi og skattepolitik, men også af personlig frihed og en ’mere virkelighedsnær udlændingepolitik’.
Læs også

Eksamen skal måle de kompetencer, som er vigtige for de unge i dag og i fremtiden. Hævet over diskussion er det, at en af de kompetencer er at kunne agere fornuftigt på nettet, finde relevante informationer og gå kildekritisk til dem. Men lige netop de egenskaber bliver svære at teste ved eksamen, hvis eleverne ikke må bruge internettet, mener formand for Danske Gymnasier Anne-Birgitte Rasmussen.

Undervisningsministeren er blevet rost for at tage fat på en dannelsesdiskussion i skole- og uddannelsessystemet. Ved det traditionsrige Sorø-møde i august var temaet ligefrem »Dannelse i en global verden«.

Hvad ministeren så mente med dannelsessnakken har været lidt diffust – ud over at skolen skulle have mere islamkritik. Nu ved vi så lidt mere om undervisningsministerens syn på dannelse: Den skal være, som da hun selv gik i gymnasiet. Dannelse til en global, moderne verden er alt for risikabel.

Uanset hvilke klassiske dannelsesidealer man sværger til, så skal de opdateres og fornys, så de passer ind i nutiden.

At man af frygt for snyd vil lukke ned for internettet for de unge, der skal begå sig i en verden med en stadig større mængde digital information, vil føre til en lukket og bedaget form for dannelse og uddannelse af fremtidens studenter. Det giver ganske enkelt ikke mening i et af verdens mest digitaliserede samfund.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Thomas Overbye
  • Annika Hermansen
  • Eva Schwanenflügel
  • Espen Bøgh
  • David Zennaro
  • Ejvind Larsen
  • Katrine Damm
Thomas Overbye, Annika Hermansen, Eva Schwanenflügel, Espen Bøgh, David Zennaro, Ejvind Larsen og Katrine Damm anbefalede denne artikel

Kommentarer

tvangsdigitaliserede i øvrigt ;)

Flemming Berger, Jens Illum, Eva Schwanenflügel, Søren Kristensen, Kristen Carsten Munk og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar

Jeg er uddannet datalog og underviser i gymnasiet i fysik og matematik. Jeg er glad for det nye tiltag. Hvis det er sandt, at der stort set ikke snydes hverken til mundtlig eller skriftlig eksamen, er det absolut kun positivt, og kunne synes ærgerligt, at man ubegrundet fjerner netadgangen. Jeg tvivler på, at der snydes så lidt som det hævdes, men det må granskes og undersøges på en eller anden vis, hvis man finder det nødvendigt at vide det mere præcist.
Grunden til, at jeg ser det positivt, at man fjerner netadgangen, er primært, at jeg mistænker eleverne for at snyde, og frygter det skader dem i deres videre uddannelse. Og så er der også en helt anden grund: de to bedste eksamensformer for alle typer elever er efter min erfaring: mundtligt eksamen uden forberedelse, og skriftlig eksamen helt uden hjælpemidler i alle fag.
Utroligt mange elever tror, de ikke skal vide noget. Hvorfor skulle de det?? Det hele kan man jo finde på nettet med et museklik ... Også mange forældre deler denne holdning. For enhver der har undervist yngre studerende på datalogistudiet i, hvordan man programmerer en supercomputer, eller bare laver en lille uskyldig app, er det tydeligt, at når novicen udi programmering ikke aner, hvad det er programmet skal, kan vedkommende på ingen måde, få computeren til at gøre det rigtige. De elever, der klarer sig bedst i gymnasiet, er de der ved. De, der klarer sig bedst til den skriftlige eksamen, har også brugt internettet. I 3 år har de læst i både papirbøger, e-bøger og på nettet, og gransket - og mest af alt både tænkt og husket.

Christian De Thurah, Per Torbensen, Karsten Lundsby, Niki Dan Berthelsen, Esben Høg, Bjarne Bisgaard Jensen, P.G. Olsen, Niels K. Nielsen, Anne Eriksen, Lasse Glavind, Anders Reinholdt, Bjarne Frederiksen, Grete Bjorholm-petersen, Kim Houmøller og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar

Fjern dog computeren helt fra eksamenslokalet og gå over til kuglepenne eller meget bedre fyldepenne med rigtig blæk! Er det nok eller skal vi gå over til blækhuse med rigtigt blæk og pen, før ministeren er tilfreds?

Christian Larsen, Eva Schwanenflügel og Ryan Klitholm anbefalede denne kommentar

Åh, for helvede man, hvor kan det være træls med den her komplet ureflekterede digitaliseringsbegejstring på Information, som lederen her igen-igen fremfører. Ja, vi ved godt, at computeren er kommet for at blive, rigtig mange af os sidder foran skærmen og arbejder hver dag, så vi ved det godt - og mon ikke også, det er gået op for Merete Riisager? Men det er stadig den analoge hjerne, der skal uddannes (og trænes i kildekritik) og det skulle den også før internettets velsignelser, og fordi noget findes - altså computeren og internettet - er det ikke det samme som, at det er nødvendigt, godt eller rigtigt at bruge det i enhver sammenhæng. Og selv om Danmark ganske rigtigt, som skribenten skriver, "er et af verdens mest digitaliserede samfund", så er der aldrig nogen med en bredere forstand og indsigt, der har diskuteret visdommen i den strategi - hvad skal digitaliseringen gøre godt for? - ud over Finansministeriets regnedrenge. Jo, forresten, de digitale købmænd i Silicon Valley er vildt begejstrede for at få lov til at eksperimentere på en helt befolkning med deres helt særlige amerikanske blanding af neofilosofi og commerce, men lige her er kildekritikken så i øvrigt en anelse fraværende hos dagens lederskribent.

Jeg skal selvfølgelig beklage min analoge kritik, hvis det skulle vise sig, at dagens lederskribent i virkeligheden er en cyborg eller simpelthen bare en algoritme (tilsat et arkivbillede), der til lejligheden har skrevet et lille sammenkog af Informations hidtidige 'views' på det her område. Så har jeg spildt min og alle andres tid - det kan ikke betale sig at diskutere med en computer, den er i princippet snotdum, så den må man bare slukke for.

Christian De Thurah, Christian Larsen, Esben Høg, Leo Nygaard, Hans Aagaard og Anders Reinholdt anbefalede denne kommentar

Hvad er "snyd" ?
Er det snyd at slå op i en ordbog, når man ikke evner at stave selv.
Er det snyd at google Chr.4`s liv og gerninger, når man ingen paratviden har.
Eller at kopiere en biografi om en forfatter fra rette sted på nettet.
Hvad tales der egentlig om ? Hvad går eleven til eksamen i ?
Hilsen fra en gammel elev.

Kim Houmøller, Annika Hermansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Grete Bjorholm-petersen

"Utroligt mange elever tror, at de ikke skal vide noget." skriver Lasse Givoni.
Her ligger det egentlige problem. Deres basisviden er ofte meget mangelfuld, og derfor kan de ikke bruge de informationer, som de finder på nettet.
Eleverne skal bibringes en forståelse af, at de også gælder om at træne færdigheder, som man gør, når man spiller håndbold. Du skal her kunne reglerne for håndbold, du skal kunne spille sammen med resten af holdet, træne udholdenhed, tålmodighed o.s.v.
Der findes naturligvis elever, som kan bruge informationer fra nettet, fordi de besidder den nødvendige grundviden. Er det så kun dem, som skal gå i gymnasiet eller skal andre også have en chance?
Jeg kunne forestille mig, at man i folkeskolen supplerede undervisningen med forskellige værksteder, bemandet med fagfolk foruden de læreruddannede, så eleverne både kunne forbinde teorien med praksis, men også kunne få øjnene op for de mange muligheder for forskellige uddannelser, som findes i det moderne samfund. Efterfølgende uddannelsestrin skulles så justeres i forhold hertil.
Det koster - men det er det vel værd?

Flemming Berger, David Zennaro og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar

Den faglige viden, den til bunds gående forståelse og den nødvendige dannelse er på retur, faktisk har den været det i længere tid.
Det prioriteres ikke? - slet ikke af nuværende regering, der hellere vil spare på alle udgifter til et gedigent redskab for fremtiden. Det er alarmerende, hvor store huller, der er i unge menneskers viden - dem man møder i hverdagen og som måske skal hjælpe dig ved handel/ andet.

En af grundene er måske netop den digitale verden, som fejlagtigt bilder folk ind, at der altid vil være mulighed for at finde viden/ vejledning til alt inden for rækkevidde. Sociale medier og mobiler røver tid og overskud. Snart kan man ødelægge al natur, fødevarer og vandmiljø uden at nogen opdager det :)

Torben K L Jensen

Internet er en omfattende realitet på så godt som alle områder og at boltre sig sikkert på nettet er et "must" om ikke andet for lære at forholde sig kritisk til den ekspotentielt voksende form for information der kaldes mis-information eller "fake news". En anden ting er cyber-krig der giver muligheder for at ødelægge den digitaliserede infrastruktur eller hacke de mest beskyttede koder i verden : affyringskoderne til atomvåben. Det er en realitet - ligesom atom-våben er det og det eneste forsvar er en omfattende viden om mulighederne - positive og især negative - som internettet giver. At forbyde det ved en eksamen er at skyde sig selv i fremtidsfoden.
I øvrigt elsker jeg analog-indspillet musik på vinyl - fordi det er bedst.

Jan Nielsen, Annika Hermansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Jeg glemte en anden vigtigt ting: Fremtidens økonomi bliver bygget på en digital valuta i en eller anden form. Feks. Bit-coin der bliver en slags guldstandard der jo har sin begrænsning på 22 milloner bitcoins der kan skabes.

Telefonen er opfundet og er et vigtigt redskab for de studerende, når de i fremtiden skal udføre de opgaver, som de pålægges på arbejdsmarkedet. I langt de fleste job er evnen til at forstå og benytte telefoni en afgørende forudsætning for at kunne passe sit arbejde. Derfor kan man da godt forbyde adgang til telefoni under eksamen.

Christian De Thurah, Per Torbensen, Grethe Preisler, Mogens Fosgerau og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar

Politisk fjolleri fra ministeren fra SAXO-bank partiet om nutidens uddannelser og muligheder.

På baggrund af promiller af snyd ved eksamen ved gymnasierne til studentereksamen vil hun fra tage kommende gymnasiaster muligheden for at bruge internettet ved eksamen.

Dommen er klar: "Dem der ikke har snydt endnu, skal dømmes for de få, der allerede har snydt og ikke blevet opdaget, men fik deres drømmestudie opfyldt", - hvilket selvbedrag hos ministeren.

Vi ser nutidens Emma Gad med knude i nakken så hjerneceller er strammet godt ind, og hyldesten til fortidens dyder, skal være fremtidens bedre uddannede - men uden de teknologiske kompetencer som nutiden er så rig på og viser fremad.

En minister der foretrækker kuglerammernes genkomst som det ypperste for vore uddannelsessystemer, - ny viden, indsigt og informationsbrug hænger ikke sammen med gammeljomfruelige holdninger til nutiden.

Historien minder om den med bonden der står tiltalt for hjemmebrænderi, fordi der blev fundet remedier til hjemmebrænderi på hans jord, og som han nægtede var hans eller han havde noget som helst kendskab til.
Dommeren kiggede strengt på bonden og sagde; "Jeg dømmer dem for hjemmebrænderi fordi remedierne blev fundet på deres jorde, uden hensyntagen til de nægter det er deres remedier"!.
Hertil sagde bonden; "Så må dommeren også dømme mig for voldtægt"!
Hvad skreg dommeren; "har de også begået voldtægt"?
Næ, svarede bonden; "men jeg har jo remedierne"!

Vi må konstatere at flere ministre ikke er i besiddelse af evnerne til at beklæde ministerposter, men også erkende deres verdensbillede lader meget tilbage at ønske.

Jan Nielsen, Flemming Berger, Tino Rozzo, Annika Hermansen, Eva Schwanenflügel, Kim Houmøller og Martin Madsen anbefalede denne kommentar

Esben, du gik i fælden. Det her handler om meget mere end bare en 'dum' minister. Selv om jeg er komplet og fuldstændig uenig i LA's økonomiske politik, betyder det ikke, at samtidig forledes til at tro, at Riisager ikke har tænkt tanker om dannelse og uddannelse - for det har hun faktisk i langt højere grad end adskillige af hendes digitaliseringsbegejstrede forgængere.

Anders Reinholdt, Christian Larsen, Hans Aagaard og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar

Folkeskole- og gymnasieelever skal vel dannes og uddannes til at være borgere i samfundet og ikke være bare specialister i bestemte arbejdsopgaver. Det kommer så rigeligt senere.
Ellers kan vi bare lade robotter overtage helt fra begyndelsen.

Som lederen slutter med at fornægte almen dannelse : "At man af frygt for snyd vil lukke ned for internettet for de unge, der skal begå sig i en verden med en stadig større mængde digital information, vil føre til en lukket og bedaget form for dannelse og uddannelse af fremtidens studenter. Det giver ganske enkelt ikke mening i et af verdens mest digitaliserede samfund."

Hvor går demokratiet hen med denne opfattelse ?

Lasse Glavind - du burde skamme dig over denne bemærkning:

"Riisager ikke har tænkt tanker om dannelse og uddannelse - for det har hun faktisk i langt højere grad end adskillige af hendes digitaliseringsbegejstrede forgængere".

Lad os lige se på hendes forgængere og deres baggrund.

Ellen Trane Nørby (V), 28. juni 2015. - statskundskab
Christine Antorini (S), 3. oktober 2011. - scient.pol.
Troels Lund Poulsen (V), 8. marts 2011. - Studenterhue!
Tina Nedergaard (V), 23. februar 2010. - Scient pol
Bertel Haarder (V), 18. februar 2005. - Kandidat i statskundskab
Ulla Tørnæs (V), 27. november 2001 - Påbegyndt jurastudie
Margrethe Vestager (B), 23. marts 1998 - Cand Polit
Ole Vig Jensen (B), 25. januar 1993 - Lærer!!!

Og Risager? Hun er Cand.mag.pæd.

Til dannelsesdelen - købte sidste år Hans Kirks Fiskerne til junior i den lokale boghandel. Den unge pige bag disken havde aldrig hørt om forfatteren. Der er altså noget galt, når en 2. g-elev - FRA HADSUND - aldrig har hørt om Hans Kirk.

Annemette Due, Per Torbensen, Flemming Berger og Espen Bøgh anbefalede denne kommentar
Mogens Fosgerau

"Eksamen skal måle de kompetencer, som er vigtige for de unge i dag og i fremtiden."

Nix, eksamen er optagelsesgrundlag til de videregående uddannelser. Der er mange ellers vigtige kompetencer, som er irrelevante i den sammenhæng. Studentereksamenn skal fx heller ikke måle personlige hygiejnekompetencer, selvom de også er meget vigtige, nu og i fremtiden.

Torben Skov, Christian De Thurah, Jan Nielsen og Peter Nissen anbefalede denne kommentar

@ Lasse Glavind

Nu gik jeg bevidst uden om Emma Gad i forbindelse med Merete Riisager, og berørte heller ikke de gammeljomfruer i den sorte skole med hårknude i nakken, der ganske vist strammer huden i ansigtet, for at se yngre ud, - og tager du lige præcis og slæber dem op på bordet til ingen verdens nytte,

Uddannelsen af ungdommen i dag - beskæftiger sig netop med at gøre dem klar til det digitale samfund de skal ud og virke i sidenhen, uanset hvilket uddannelsesretning de videre vælger i livet.

Vi skal da ikke tilbage til hverken kugleramme eller griffel - før efter den 3. VK er slut, men indtil da ser verdensbilledet ud til at være i digitaliseringens navn, hvad enten man vil det eller ej.

Den kollektive afstraffelse som ministeren har tænkt sig at indføre er komplet vanvittig, for afstraffelsen rammer dem som intet forkert har begået, og risikerer at sende uddannelsesniveauet nedad i stedet for opad, og det er da total skørt!

Flere ministre har i øvrigt en alt for overvurderet løn i forhold til deres evner og uddannelse samt samfundsrelevans ud fra deres arbejdslivs indsigt og forståelse om samfundet.

Jan Nielsen, Flemming Berger og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Parlamentarisk karriere
Undervisningsminister fra 28. november 2016.
Næstformand for Skatteudvalget 2015-2016 og formand for Ligestillingsudvalget 2012-2015. Gruppesekretær for Liberal Alliances folketingsgruppe 2011-2012.

Uddannelse og erhverv
Cand.mag.pæd., Københavns Universitet, fra 1997 til 2003.

Manager, Work Life Learning, LEGO, fra 2010 til 2011.
Manager, Learning & Change, PricewaterhouseCoopers, fra 2007 til 2010.
Konsulent, Work Life Learning, IMS Assima A/S, fra 2004 til 2007.
Medarbejder, Reformsekretariatet, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, fra 2003 til 2004.
Jeg tilføjer lige at hun gik i gymnasiet fra 1991-1994.
Mon ikke hun ved hvad internettet er for en størrelse ?
Måske ville det være mest oplagt at finde metoder så man kunne undgå snyd på nettet. Det må vel ku la sig gøre eller ?

Jeg kan godt lide opgaverne med netadgang, men vil alligevel græde tørre tårer, hvis de afskaffes, for i bund og grund er det ligegyldigt, om der er adgang til nettet eller ej - eller for den sags skyld om der overhovedet er adgang til hjælpemidler eller ej. Jo mere hjælp, man kan få, desto højere bliver kravene. Man kan fint prøves i et fag uden adgang til internettet, eller til hjælpemidler i det hele taget.

Thomas Frisendal

Hvorfor handler disse kommentarer mest om netadgang. Da jeg gik i gymnasiet sidet i 60'erne havde jeg læst Arne Næss' bog "Almendannelse og selvrealisering" (nittenhundre femogseksti). Jeg syntes godt om begge dimensioner og jeg blev faktisk interviewet af DR til et ungdoms-klogeprogram.
Disse ting er stadig relevante. Læs den før din nabo.

Esben Bøgh, der findes ikke noget 'digitalt samfund' med programmerbare digitale følelser og hjerner, der findes et 'analogt' samfund med hjerner af fedt og prædisponeret uforudsigelighed - det er det samfund, menneskene lever i. Computeren er en snothamrende dum maskine. Den kan ingenting af sig selv - ingenting. Men den er god at bruge til nogen ting, fordi veludviklede uforudsigelige analoge fedthjerner har tænkt abstrakte tanker, der har gjort det muligt at programmere den/computeren til absurd digital forudsigelighed. I sig selv er den ingenting. Ingenting.

@ Lasse Glavind

Himmel og hav, hvad tænker du dog på med dit sidste svar, - har du spist svampe(?), jeg har arbejdet med IT i mit liv, og også haft elektronik som hobby i hele mit liv, så mon ikke jeg ved bare en lille smule om hvad den digitale verden og hverdag betyder i mennesker daglige liv som arbejdsredskaber overalt i arbejdslivet og på arbejdspladserne.

Din fornægtelse heraf virker både vanvittig og mærkværdig, ligeledes i forbindelse med udviklingen af AI som der både benyttes og forskes endnu mere i end nogensinde tidligere, fordi netop disse abstrakte tanker tænkes af mennesker stadig - og heldigvis for det!

Johnny Winther Ronnenberg

Kunstig intelligens (AI/AGI) er indtil videre kun en drøm, indtil nu er det kun algoritmisk analyse af store datamængder og ikke andet.

Der vil formentlig gå omkring 50 år før vi når AI (artificiel intelligens) og omkring 100 år før vi når vi når AGI (artificiel general intelligens). Ja jeg er er en nørd og er stolt af det, men Isac Asimov's drøm ligger stadig ude i fremtiden ;-)

@ Johnny Winther Ronnenberg

Elsker Asimovs science fiction, "Stiftelsen" og filmen "I Robot", han hører til blandt de største.

Aldous Huxley og "Fagre nye verden" er bestemt en af de allerbedste når man tænker på hvor tidligt den blev skrevet, og det emne den behandler.

Det giver reminiscenser til den gang Japans Shogun forbød skydevåben - fordi man jo ikke kunne have at en simpel bonde kunne nedskyde en ærefuld kriger.

Det er den klassiske situation, hvor reaktionære møder realiteter som de ikke kan eller vil forstå.

Mange uddannelsesfolk har i den grad hvilet på lauerbærbladene og bliver nu stillet overfor problemstillinger de ikke kan overskue. Mange reagerer desværre med frygt og fornægtelse!
Det er trist, fordi vi har i den grad brug for nytænkning i uddannelsessektoren, bla. så vi kan nedbryde den meget udbredte silo-tænkning, - som især de klassiske uddannelser er præget af

6 timer skriftlig dansk. Det er de eneste 6 timer i deres liv - og deres arbejdsliv - 'uden hjælpemidler'. Forestil jer, at I gik til jeres chef og sagde "det her koncept/ide/præsentation/plan' har jeg lavet helt alene. Jeg har ikke rådført mig med nogen eller tjekket flere kilder eller fået inspiration andre steder fra. Bare rolig, det er mig og kun mig'. Så er jeg sikker på at chefen vil sige 'du skal lige tjekke kilder etc'!

Esben Bøgh, nu lyder du som en forført nørd. Misforstå mig ikke - der er intet galt i at være en forført nørd - vi har brug for nøderne i verden, for de kan noget ganske særligt. Men vi skal også passe godt på dem og særlig de forførte, for der er noget helt essentielt, som de meget ofte ikke kan - de kan ikke se 'the bigger picture'.
Og det sidste bliver farligt for os alle sammen, når de forførte nørder slår sig sammen med købmandskasten som så i deres tur overbeviser uvidende og selvovervurderende magthavere om, at 'so ein ding...' Og netop den perfekte storm er Danmarks hovedløse digitaliseringsstrategi et skoleeksempel på.

Og så lige for at gentage mig selv: Der findes ikke et digitalt samfund. Du kan drømme alle de nørdedrømme du vil om AI og science fiction - om hvem ved, om vi måske en dag alle bliver cyborgs i hver vores virtual reality - men indtil den dag, så er verden og samfundet analogt og fuld af uforudsigelige fedthjerner, der indimellem bruger snotdumme computere.

@ Lasse Glavind

Du læser mine ord som fanden læser bibelen, - hold dog op med den slags belæring af - ikke blot mig men samtlige på tråden.

Jeg citerer derfor et afsnit fra mit tidligere indlæg:
!
Himmel og hav, hvad tænker du dog på med dit sidste svar, - har du spist svampe(?), jeg har arbejdet med IT i mit liv, og også haft elektronik som hobby i hele mit liv, så mon ikke jeg ved bare en lille smule om hvad den digitale verden og hverdag betyder i mennesker daglige liv som arbejdsredskaber overalt i arbejdslivet og på arbejdspladserne.
"

- Læg især mærke til udlægningen om de daglige arbejdsredskaber overalt i arbejdslivet på arbejdspladserne, men det tilsidesætter du fuldstændig i dit sidste indlæg.

Jeg noterer mig du alene er på tråden for at polemisere mest mulig, og dit forhold til virkeligheden er komplet ligegyldigt i dit korte og snævre perspektiv for polemiseringens skyld alene.

Formålet og hensigten har intet med indlægget at gøre, - kun dit formål, polemiseringen er åbenbart vigtig for dig.

Johnny Winther Ronnenberg

Jeg er tilfældigvis enig med Steve Hawkings, jeg tillægger blot 50 år, fordi jeg kan se at vi mangler nye cpu'er der kan mere end alle tidligere og operativsystemer og nye programmeringssprog sprog der understøtter næste generation af CPU.

Men fuck hvor ville jeg give meget for at få lov til at teste det sidste nyeste, før det går i produktion :-) Som tidligere Microsoft betatester, kan jeg kun sige at de har et megaproblem for når testener slut så ugyldig gør de testversion :-(

jeg vil helt sikkert deltage i andre betatest, men jeg vil kræve adgang til koden.