Læsetid: 10 min.

Anders Fogh holdt hovedet køligt. Thorning var bare følelseskold

Folk bliver provokerede, når man siger, at kvinder bliver bedømt hårdere end mænd, siger landets første kvindelige statsminister, Helle Thorning-Schmidt, der mener, at nogle mænd føler sig pressede over, at den positive særbehandling af dem op gennem historien er slut
Hvornår er en kritik kønsbaseret, og hvornår er den legitim? Helle Thorning-Schmidt fik masser af ris som statsminister, og mens hun oplevede meget af den som regulær politisk kritik og satire, følte hun også, at hun blev anderledes behandlet end andre – mandlige – forgængere i embeddet. 

Hvornår er en kritik kønsbaseret, og hvornår er den legitim? Helle Thorning-Schmidt fik masser af ris som statsminister, og mens hun oplevede meget af den som regulær politisk kritik og satire, følte hun også, at hun blev anderledes behandlet end andre – mandlige – forgængere i embeddet. 

Sigrid Nygaard

14. oktober 2017

16. september, dagen efter Folketingsvalget 2011. Helle Thorning-Schmidt skridter gennem Vandrehallen på Christiansborg. Hun er flankeret af mandlige rådgivere i jakkesæt. Selv er hun klædt i spadserdragt og høje hæle. Bagfra er hun utrolig rank.

Som om, hun er rank for alle de kvinder, der kom før hende. Og alle dem, der kommer efter. Her går den første kvinde i Danmarkshistorien, der bærer landets mest magtfulde titel. Statsminister. Den dag og i dagene efter, tænker hun ikke over, at hun er der, hvor der aldrig tidligere har været en kvinde. Det er der ikke tid til.

Det er der i dag, hvor hun er placeret for enden af et langt bord i Gyldendals sortvæggede møderum med et højt glas te foran sig for at tale om den nye portræt- og samtalebog Hvad man ikke dør af.

»Det er sværere at være statsmand, når man er kvinde,« konstaterer hun.

Læs også

– Har du følt dig diskrimineret som kvinde?

»Diskrimineret er et svært ord, men jeg føler og følte, at der er forskel på, hvordan man behandler mænd og kvinder. Særligt når kvinder går efter de absolutte topposter og i særdeleshed poster, hvor der ikke har siddet kvinder før. Der er skrevet videnskabelige artikler om, at det kritiske blik, man har på kvinder, der går efter de poster, er anderledes. Kvinders fejl i de situationer bliver vurderet langt hårdere end mænds fejl.«

Offerrollen

Helle Thorning-Schmidts fejl er der mange af, har kritikere ment gennem tiden. Hun førte den forkerte politik. Havde ikke den dybde, som en rigtig socialdemokrat skulle besidde, var ikke rundet af partiet.

Sigrid Nygaard

Hendes politiske kurs var slingrende, først til venstre så til højre. Man kunne ikke mærke hende. Teflon er et ord, forfatter til bogen, Nina Munch-Perrin, bruger til at beskrive kritikeres opfattelse af hende.

Derfor er Helle Thorning-Schmidt også bevidst om, at man skal være varsom med sine ord, når man taler om, at køn spiller en rolle i bedømmelsen af hendes fejl.

Andre kvinder som den tidligere radikale leder og minister Margrethe Vestager, der nu er succesrig konkurrencekommissær i EU, taler jo for eksempel ikke om køn. Men efter at Helle Thorning har forladt toppolitik, mener hun, det er hendes forpligtelse som feminist at tale om forskellene. Selvom beskyldninger om at trække offerkortet ligger lige for:

»Det ville jeg aldrig gøre. Jeg føler mig meget ansvarlig over for den feministiske sag, og føler også, at jeg skal veje mine ord i den forbindelse. Det er nok også derfor, jeg har været så sen til at gå ind i debatten. Jeg kunne heller ikke, da jeg selv sad i det, fordi der er en tendens til, at når man taler om de her ting, så bliver man sat i offerrollen. Som om man siger, ’I må ikke kritisere mig, fordi jeg er kvinde’. Og det må man rigtig gerne. Samtidig er det jo langt fra al den kritik, der har været af mig, der har noget med køn at gøre. Det aller, allermeste handler om de politiske beslutninger, vi traf i regeringens top.«

Sagt i bogen om køn og Helle Thorning-Schmidt

Som kvindelig politiker, ikke mindst i et arbejderparti, forventes det, at man bærer følelserne uden på tøjet, og i det øjeblik, du ikke gør det, ja, så er du ikke en rigtig arbejderpolitiker, så er du ikke en ægte socialdemokrat.

Helle Thorning-Schmidts mand, Stephen Kinnock

Kan du da for fanden ikke tage ti kilo på.

Socialdemokraten og makkeren Henrik Sass Larsen til Helle Thorning-Schmidt halvt i spøg

Man bliver nødt til at finde en form, hvor man kan stå ved sig selv. Helle valgte en vanskeligere form, end jeg selv valgte. Men jeg syntes, at det var godt. Og det var godt for det politiske system, at Helle kørte det på den måde. Men det er klart, hun har betalt en pris for det.

Tidligere minister og socialdemokrat Ritt Bjerregaard om magtfulde kvinders overvejelser om at fremstå »neutrale«

Ekstremt kønnet

Men nu har vi altså et vidnesbyrd fra landets første kvindelige statsminister, i en »venlig«, som den er blevet kaldt (læs ukritisk), portrætbog om, hvordan det så var at være den første. Eksemplerne på hvordan Helle Thorning-Schmidt oplevede at blive målt anderledes end sine mandlige forgængere.

Hun opfatter f.eks. den måde, hun er blevet beskrevet på gennem hele sit politiske liv som »ekstremt kønnet«. Det gjaldt de spørgsmål, hun er blevet stillet, og »det man forlangte«, hun skulle være.

»Det var, som om folk hele tiden gerne ville vide: Hvem er hun,« siger hun i bogen.

En mand var aldrig blevet stemplet som »følelseskold« på samme måde, som hun blev det, hvis han havde udvist den samme form for »evig coolness«. Den fattede facon, evnen til »at holde fast, selv når bølgerne gik allerhøjst«, som det hedder i bogen, og som mange har fremhævet som et af Helle Thornings mest bemærkelsesværdige karaktertræk. Det »efterlod ofte omgivelserne med et indtryk af, at hun var kølig, upersonlig og verdensfjern«. Karrierepolitiker vrængede folk. Moderrollen blev der ofte spurgt til. Hvordan kunne hun være mor og statsminister på samme tid?

»Lars Løkke brugte 150.000 kroner af partiets kasse på tøj. Hvis det havde været mig, havde jeg været endegyldigt færdig i dansk politik. Kig på Lene Espersen, som lod være med at tage til et møde i Arktisk Råd, som hendes forgænger Per Stig Møller også havde ladet være med at tage til. Kig på Trump, som kunne slippe afsted med at sige, at man bare skulle tage på kvinders kønsdele. Hvis Hillary Clinton havde sagt noget lignende, var hun blevet sendt direkte til Bloksbjerg.«

– Ville du være blevet slagtet for at bruge penge af partiets kasse, fordi du var kvinde, eller fordi du var socialdemokrat?

»Begge dele. Det havde jo passet så godt ind i det billede, man gerne ville tegne af, hvad jeg var for én: ’Gucci-Helle tager den til nye højder’.«

– Hvad var det for et billede?

»Jeg kan godt forstå, at Gucci-Helle er sjovt. Jeg synes også selv, det er ret sjovt. Men det handler om at tegne et billede, der er meget kønnet og giver associationer til forfængelighed og overfladiskhed. Og til at man er mindre egnet til at være en god socialdemokrat, leder for et stort parti og ikke mindst for et land. Det svære ved den her diskussion – og grunden til jeg har været så lang tid om at gå ind i den – er fordi, at folk siger: ’Kan du nævne ét eksempel’. Men det er ophobningen af ting, der gør, at diskursen er forskellig for kvinder og for mænd.«

Helle Thorning beskriver det som en form for catch 22 for kvinder. Hvis de viser følelser, er det et problem. Hvis de ikke gør, er det også et problem:

»Det sjove ved det er, at når Anders Fogh Rasmussen virkede kølig, og man ved gud ikke kunne mærke ham, var det en del af fortællingen om hans stærke lederevner. Han holdt hovedet koldt, tog beslutninger og lod ikke alt muligt påvirke ham. For mig, og for Hillary Clinton åbenbart, blev det et problem,« siger hun med henvisning til den biografi om den tidligere demokratiske præsidentkandidat, hun er i gang med at læse.

»Det er i en helt anden skala i hendes tilfælde, men det er sådan set nogenlunde det samme, hun siger. At de (hendes kampagne, red.) har gjort sig overvejelser sig om, hvor aggressiv hun kunne være i debatter, hvor meget hun kunne afbryde, og hvordan hendes stemmeføring var.«

Det fyldte nærmest også det meste i Thorning og hendes stabs overvejelser om hendes kommunikation.

– Bliver mænd ikke vurderet på deres personlighed og karakter? Nyrup havde uld i mund. Der var Løkke og fadbamserne, og Anders Fogh var hulemanden med skægstubbe og stikkende øjne?

»Jo, det gør vi alle sammen. Men jeg vil stadig påstå, at det at være hulemand er bedre. Der skal man ud og slå nogen i hovedet med en kølle. Man viser handlekraft og lederskab, det er meget maskulint og passer godt til en statsminister. Gucci-Helle er passivt, forfængeligt og har ikke noget med lederevner at gøre. Det har fadbamser heller ikke. Og mænd bliver også kaldt alle mulige ting, så jeg sidder ikke og er sur over det. Jeg appellerer bare til, at vi må kunne rumme den balance i vores hoveder, at noget handler køn, men ikke det hele,« siger hun og fortsætter:

»Men jeg kan godt høre på folk, at de bliver vildt provokeret af den her diskussion. Anders Fogh i Statsministrene (serie på TV2 med de fem seneste, red.) blev også vildt sur over det og syntes ikke, det var rigtigt. Netop af den grund synes jeg, det er vigtigt at få talt om, at begge køn inde i baghovedet stadig har nogle opfattelser af, hvordan mænd og kvinder er.«

Skuffet

Helle Thorning-Schmidt siger i bogen, at »hun er skuffet over, at der ikke er mere ligestilling«, og at man skal arbejde for »ligestilling i sine egne cirkler.« Men der var også mange i hendes regeringstid, der var skuffede over ligestillingstiltag fra regeringsgrundlaget, der ikke blev til noget. Det gjaldt bl.a. øremærket fædrebarsel og kvoter for kvinder i bestyrelser. Helle Thorning er stadig for fædrebarsel, men mere vævende om, hvorvidt hun er for kvoter. I bogen stiller hun spørgsmålet om, hvorvidt bevidstheden om de strukturelle barrierer, der stadig står i vejen for reel ligestilling i Danmark, er stor nok.

– Hvordan synes du, at du og den regering, du stod i spidsen for, løftede ansvaret at gå foran i den bevidsthedsproces?

»Man har bestemt et ansvar for at være med i den modningsproces. Blive ved med at tale om det og få det igennem. Men fædrebarslen lykkedes vi ikke med. Det er ærgerligt, for det ville have været godt for fædrene, børnene, kvinderne, familierne og samfundet. Det eneste, jeg kan sige til vores forsvar, er, at vi havde så mange andre ting, der skulle løses, et pakket lovprogram og reformer. Jeg kunne godt have tænkt mig, at vi – når vi var kommet ud på den anden side af den økonomiske krise – havde haft lidt mere mentalt overskud til en længere og grundigere diskussion af det.«

– Har det ikke også været med til at bane vejen for dig, at du var kvinde?

»Jo, det har det da. Det hjælper at være anderledes i de år, hvor man beslutter, at nu er det nok med, at det kun er mænd, der bliver valgt.«

Men Helle Thorning-Schmidt mener også, at mænd har haft en 100 procentskvote i det meste af historien, undtagen de sidste 100 år. Og hun har tit hørt fra mænd, at de nu synes, at kvinder har fået så meget indflydelse, at al den snak om køn må høre op.

»Det er særligt den generation, der føler, at de er blevet fravalgt til mange poster, fordi der kom en kvinde i stedet. Så kan jeg godt forstå, at mændene siger: ’Jeg er lige så kvalificeret som hende eller måske mere, så hvorfor får jeg ikke posten’. Men på et tidspunkt slutter det, og det bliver så på bekostning af mændene.«

Risikovillig

Frem til at bogen udkom i torsdags, har meget af presseomtalen handlet om konflikter med partifæller, som den tidligere tætte makker Henrik Sass Larsen, hun mistede tilliden til undervejs. Mens Mogens Lykketoft har fået kritik for manglende taknemlighed og for åbenlyst at kritisere hende og regeringens politik, mens hun banede vejen for, at han kunne blive formand for Folketinget og få en toppost i FN.

– Er du bedre til at skyde skylden på andre end selv at tage den?

»Med hensyn til Henrik synes jeg, at udviklingshistorien om et politisk makkerskab er interessant. Min plan var jo, at han skulle være minister, og han var med hele vejen – også til alle forhandlinger om regeringsgrundlaget. Jeg synes egentlig, at han skal læse bogen. Det vil give i et indblik i, at det er en historie, der udvikler sig. Med hensyn til Lykketoft er det noget andet. Jeg synes, det er interessant at få fortalt, at mens Mogens klagede over, at vi ikke fik nok igennem, så kunne jeg have fået mere igennem, hvis jeg havde solgt hans post som formand for Folketinget til De Radikale. Det mistede jeg noget politisk kredit på.«

– Når man som kvinde oplever det pres, du taler om, bliver man så dårligere til at indrømme fejl?

»Man bliver mindre risikovillig. Det er relativt velbelyst, at især kvinder på poster, hvor der ikke har været mænd før, bliver mindre risikovillige og måske også mere stålsatte på at træffe beslutninger, som de mener er rigtige. Det med at være mindre risikovillig, det var jeg. Jeg tror godt, jeg kunne have været mere risikovillig. Men jeg har trods alt taget masser af risici, det har jo ikke været helt stillestående.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Malan Helge
  • Mette Poulsen
  • Katrine Damm
Malan Helge, Mette Poulsen og Katrine Damm anbefalede denne artikel

Kommentarer

Christian Lucas

Jeg synes både AFR og Thorning klarede det elendigt i de interviews. Begge har et kolossalt opblæst ego og virker bekymrende overbeviste om egen fortræffelighed.

Interessant, da de er to sider af samme neo-liberale/global militær dominans mønt.

Per Klüver, Karsten Aaen, Holger Madsen, Trond Meiring, Torsten Jacobsen, Janus Agerbo, Flemming Berger, Arne Lund, Torben K L Jensen, Niels Duus Nielsen, erling jensen og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Bjarne Bisgaard Jensen

I deadline fredag aften demonstrerer Thorning en absolut ringeagtende holdning til vagthunden Rigsrevisionen og mener ikke at hun eller andre kan stilles til ansvar for dårlig arkivering i finansministeriet, som gør at vitale dokumenter i DONG-sagen er bortkommet. Altså tørrer hun den af på embedsmændene, på præcis samme måde som Støjberg i sagen om den instruks der medførte adskillelse af par som asylansøgere, barnebrude osv.
Åh hvor vi savner en forfatningsdomstol eller lignende, for at genoprette blot et minimum af politisk troværdighed i dette land.

Karsten Aaen, Holger Madsen, Trond Meiring, Torsten Jacobsen, Tue Romanow, Anders Koch, Janus Agerbo, Katrine Damm, Christian Lucas, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Arne Lund, Torben K L Jensen, Niels Duus Nielsen, Steen K Petersen, erling jensen, Bjarne Andersen, Torben Skov og Anders Olesen anbefalede denne kommentar

Jo mere hun snakker, jo mere pinligt bliver det.... jeg krummer tæer!

Per Klüver, Jørn Andersen, Jens Winther, Jens Kofoed, Jens Illum, Arne Lund, Randi Overgård, Per Torbensen, Torben K L Jensen og erling jensen anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Den bedste aftale for de danske skatteydere?? 13 milliarder til skattely med mellemstation i Luxemburg - hvordan fanden kan det være den bedste "deal" for Danmark. Nogle embedsmænd + Bjarne Corydon ville lege med tigerens hale. Landsforræderi.

Trond Meiring, Janus Agerbo, Egon Stich, morten rosendahl larsen, Eva Schwanenflügel og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Hvad hun (ikke) sagde i Deadline rækker.

Trond Meiring, Jørn Andersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel og Arne Lund anbefalede denne kommentar

Ja, og hun taler udenom og bliver vag. Korsholm er blevet kritiseret for ikke at gå tilstrækkeligt "til" Thorning, men det synes jeg egentlig er uretfærdigt. Hun prøver at trænge igennem, og det lykkes hende at gøre Thorning sur. Da hun endelig er ved at blive fanget i, at det er en dårlig ide at sælge lige inden store forandringer, der vil øge værdien, svarer hun med modspørgsmålet, hvorfor de skulle gøre det. Mon ikke vi er mange, der spørger os selv og som ikke er tilfredse med den trætte påstand om "det bedste bud?"
Thornings demokratiopfattelse er en smule skræmmende - at demokrati er, at der er flertal! Som jeg husker det, og det måtte intervieweren egentlig godt have nævnt, kunne end ikke de demokratisk valgte, der skulle stemme for beslutningen, kende beslutningsgrundlaget. At gøre den manglende åbenhed og indsigt til et spørgsmål om "arkivering" er perverst.
Man kan kun håbe, at vi fremover får mere offentlighed.

Karsten Aaen, Trond Meiring, Jørn Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Helle Walther, man behøver ikke læse en bog for at kommentere Deadline.

Trond Meiring, Torben K L Jensen, Hans Aagaard og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Interviewet i Deadlline var på alle måder pinlig. Holder det dog ikke snart op, tænkte jeg. Hvor længe vil HTS blive ved med at lyve så åbenlyst om det, der er alm. viden. Fx om hvorfor betalingsringen gik i vasken. Hvorfor salget af 19 pct. DONG var så skandaløst. Her forsøgte HTS at bagatellisere til 1/6 men Lotte Kaarsholm kunne sit stof.
Det var tydeligt, at Lotte Kaarsholm havde lyst til at give HTS kniven og dreje den rundt, men det måtte hun nok ikke, for i DR skal man tale pænt til en tidl. statsminister, også denne lyver helt åbenlyst.
Værst var hendes hykleri om, at hun påtager sig ansvaret for hvad der skete i hendes regeringstid - hvor efter hun tørrer det af på enten egne partifæller, på regeringspartnere, på embedsværket, på EL, eller hvem det nu falder hende ind.
Kvalmende at høre, at hun kalder sig feminist. Var det tilfældet, så havde hun også fået gennemført ligelønnen, og barselsorlov til fædre - også her havde hun flertal til det.
Utroligt, at Red barnet kan bruge en så ryggesløs, upålidelig og ukvalificeret person som HTS.
Min kritik af hende, har intet med hendes køn at gøre, men retter sig udelukkende mod hendes manglende faglige og politiske kund- og egenskaber.
PS: At Fogh var værre, freder ikke HTS.

Henny Paudel, Per Klüver, Karsten Aaen, Holger Madsen, Trond Meiring, Jørn Andersen, Kim Houmøller, Tue Romanow, Per Torbensen, Torben K L Jensen, Ole Christiansen, Egon Stich, Thomas Petersen, Flemming Berger, Bjarne Bisgaard Jensen, Anne Mette Jørgensen, Jens Illum og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Interviewet i Deadlline var på alle måder pinlig. Holder det dog ikke snart op, tænkte jeg. Hvor længe vil HTS blive ved med at lyve så åbenlyst om det, der er alm. viden. Fx om hvorfor betalingsringen gik i vasken. Hvorfor salget af 19 pct. DONG var så skandaløst. Her forsøgte HTS at bagatellisere til 1/6 men Lotte Kaarsholm kunne sit stof.
Det var tydeligt, at Lotte Kaarsholm havde lyst til at give HTS kniven og dreje den rundt, men det måtte hun nok ikke, for i DR skal man tale pænt til en tidl. statsminister, også denne lyver helt åbenlyst.
Værst var hendes hykleri om, at hun påtager sig ansvaret for hvad der skete i hendes regeringstid - hvor efter hun tørrer det af på enten egne partifæller, på regeringspartnere, på embedsværket, på EL, eller hvem det nu falder hende ind.
Kvalmende at høre, at hun kalder sig feminist. Var det tilfældet, så havde hun også fået gennemført ligelønnen, og barselsorlov til fædre - også her havde hun flertal til det.
Utroligt, at Red barnet kan bruge en så ryggesløs, upålidelig og ukvalificeret person som HTS.
Min kritik af hende, har intet med hendes køn at gøre, men retter sig udelukkende mod hendes manglende faglige og politiske kund- og egenskaber.
PS: At Fogh var værre, freder ikke HTS.

Hans Jørn Storgaard Andersen

Mænd der hader kvinder?
Især smukke og kloge kvinder.

Jeg tror, at mange blændes, så de ikke hører, hvad Thorning siger ;-)

Skammer mig på hankønnets vegne over de tåbelige kommentarer. Og så har de kun sig selv som idoler, ingen rager op over de små kanyler ...

Eva Schwanenflügel

Helle Walther, der er faktisk rigeligt at dømme regeringen Thorning på. Salget af DONG er kun en af de mange neo-liberale beslutninger, der blev tromlet igennem. Der var bla. også selskabsskattelettelser, skattelettelser til de rige, lærer-lockout og heltidsskole, og ikke mindst, reformen af førtidspension og fleksjob, som igennem 5 år har medført frygtelige lidelser for de syge i vort samfund.
Hvis Helle Thorning havde holdt hvad hun lovede efter valget, ville hun blive helgenkåret.
Jeg er godt klar over, at de Radikale var en torn i skoen, men det var ikke dem, der insisterede på at sælge DONG, og det var Mette Frederiksen, der egenhændigt opfandt førtidspensions -og fleksjobreformen.
Under Thorning blev Socialdemokraterne (som de hed under Thorning), mere og mere borgerlige, og kæmpede mest for den berømte 'vækst'. Man kan med andre ord bare måle på den førte politik, før man giver sit besyv.
Der er sikkert noget om, at det er en hel del sværere at være kvindelig politiker end mandlig ditto.
Men den kamp kan ikke vindes, ved at politikerne opfører sig på samme måde som robotter.
Ved heller ikke, hvor mange der egentlig synes godt om Fogh Rasmussen og hans kolde og kyniske væremåde. For slet ikke at tale om, at han bragte Danmark ind i en ulovlig krig med kun en enkelt stemmes flertal :-(

Karsten Aaen, Jørn Andersen, Thomas Petersen, Bjarne Andersen, Flemming Berger og Anne Mette Jørgensen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

HJSA, dine bemærkninger om de mandlige kommentatorer er under lavmålet. "Mænd der hader kvinder" - det er da en stråmand der vil noget.
Hvad skal det så hedde om mig, 'kvinde er kvinde værst', eller noget i den stil?
Det er en ommer med det retorik-kursus, du.

Kim Houmøller, Torsten Jacobsen, Jens Winther, Ole Christiansen, Torben K L Jensen, Arne Lund, Thomas Petersen, Flemming Berger, Frede Jørgensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Anne Mette Jørgensen, Jens Illum og ulrik mortensen anbefalede denne kommentar
Hans Jørn Storgaard Andersen

Vel er det ej, Eva. Dette er jo ikke det eneste sted, hvor der bliver svinet med ordene mod en kvindelig dansk statsminister.
Men kedeligt, at det også sker i Informations spalter for læserbreve.

Jeg orker ikke at udpege de ord og sætninger, der er brugt.

Hvad angår dit indlæg, så har jeg ikke bemærket diskriminerende bemærkninger.
Men jeg er uenig med dig, når du skriver: neo-liberale beslutninger. Det et er meget brugt fyld-ord, der ingen betydning har i forhold til en socialdemokratisk ledet regering. Eller er du så langt ude på venstrefløjen, at alt er neo?

Det du skriver om, det er politik. Også her er vi uenige, jeg fandt det var godt, det Thorning fandt på i en krisetid, som Løkke mente, han havde sat to solide streger under.

Dit forhold til sandheder mht. de Radikale og DONG, til Mette Frederiksen og førtidspensions -og fleksjobreformen, de må stå for din egen regning. Mærkeligt, at du ikke forstå, hvad brede flertal i en reform betyder. Med mindre du hører til Enhedslisten og savner et Enhedsparti, der bestemmer alt uden ... brede forlig? Altså diktater.

Vi blev ikke en dyt "mere borgerlige" - også dette er ren valgkampspropaganda og er set før. Prøv dog med noget fornyelse. Venstrefløjen er faktisk skrumpet under de 50% - med mindre du medtager noget af Dansk Folkeparti.

Ej, hvor det må være svært at sidde yderst på grenen og ikke have en sidemand. Eller -kvinde.
:-)

Anne Mette Jørgensen

Hun er næsten værre nu end dengang hun var statsminister.
Hun fremstår som et maskingevær, uden selvindsigt og lidende at storhedsvanvid.
Hun er fuldkommen faktaresistens.
Håber hun bliver i det klassesamfund hun er flyttet til.
At journalisten i går ikke fik skovlen under hende er muligvis DR skyld, men jeg savner en Krasnik. Han skulle nok have fyret op under hende.
Journalisten har det generelt svært med at stille kritiske spørgsmål og holde ved. Det så vi også da hun interviewede Anna Mee allerslev. HTS og sidstnævnte minder i øvrigt om hinanden.

Karsten Aaen, Jørn Andersen, Kim Houmøller, Benny Larsen, Per Torbensen, Ole Christiansen, Eva Schwanenflügel og Søren Kristensen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Spørgsmålet er hvorfor steg prisen på DONG?

Hans Jørn Storgaard Andersen
Vi to har taget den her før, du ved, at så længe du fortæller løgne om andres påstået politiske ståsted og mistænkeliggør deres intentioner, så længe vil jeg fortælle ‘sandheden’ om dit politiske partis ideologi og intentioner.

DONG salget de regeringsbærende partiers økonomiske ekstremisme og radikalisering:

Der absolut en god grund til, at det er gentagelse på gentagelse i artikel efter artikel, for der er ‘absolut’ ingen vilje i EU eller i de hjemlige regeringsbærende partier til forbedring.

Fra link:
"Der bør ikke være begrænsninger for, hvor meget olie og gas, der må pumpes op af den danske undergrund på trods af den nye klimaaftales målsætning om at holde den globale opvarmning »et godt stykke under to grader«.

Det mener et bredt politisk flertal i Folketinget, som dermed bakker op om Energi, Forsynings- og Klimaminister Lars Christian Lilleholt (V)."
Link: https://www.information.dk/indland/2015/12/stort-flertal-folketinget-bak...

Læs også "Ny forskning afslører politikerne: De ignorerer fakta, der ikke trækker i deres retning"
Link: https://www.information.dk/indland/2017/09/ny-forskning-afsloerer-politi...

Fra link.
"Exxon Mobile, BP, Shell, Chevron, Total og Maersk bidrager flittigt til, at man på universiteter herhjemme forsker i at få mere olie og gas op af jorden.

Videnskab.dk har søgt aktindsigt i universiteternes private bevillinger, hvoraf det fremgår, at danske universiteter har modtaget mindst 275 millioner kroner af olieindustrien fra 2009 til 2014.

Størstedelen af midlerne går til at forske i, hvordan man hiver endnu mere olie og gas på af de eksisterende olie- og gaslommer. En tiårig bevilling på godt en milliard finansierer et Center for Olie og Gas på Danmarks Tekniske Universitet med samme formål.

Udviklingen i olieforskningen kan forekomme mærkelig, når man ved, at klimaforskning viser, at man for at begrænse temperaturstigningen på Jorden til 2 grader må lade allerede kendte olie- og gasforekomster blive i jorden.

»Det er fuldstændig absurd at lede efter ny olie, når vi ved, vi ikke må brænde det af af hensyn til klimaet.

Det er på alle måder den forkerte vej at gå,« siger ph.d.-studerende Emil Urhammer, som forsker i bæredygtig omstilling ved Aalborg Universitet i København, til Videnskab.dk.

Link: http://videnskab.dk/kultur-samfund/fuldstaendig-absurd-industrien-betale...

Advarslerne har lydt i ethundrede år:
Fortællingen om kapitalisme drevet af den økonomisk forbrugsdrevet vækst, har ikke givet mening siden 1896, da Svante Arrhenius (1859-1927) beskrev den menneskeskabte globale opvarmning ved afbrænding af kul, olie og gas.
Read more: http://www.lenntech.com/greenhouse-effect/global-warming-history.htm#ixz...

Der har været gjort flere forsøg på regulering af den kapitalistiske vildfarelses, først en CO2 afgift regulering af økonomisk forbrugsdrevet vækst i 1920’erne, en afgift lagt på den enkelte vare for afbrænding af kul, olie og gas, men det blev opgivet.
Link: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Carbon_price

Alle senere forsøg på effektiv regulering af kapitalisme, er ligeledes blevet opgivet, nu senest i rækken FNs klimamål i Paris-aftalen.

Karsten Aaen, Egon Stich og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

1. Jeg synes det mindste man kan gøre, før man fordømmer en bog, er at læse den. Jeg synes alt andet er ynkeligt.
2. Det er en personlig bog, der beskriver, hvordan hovedpersonen har oplevet sine år i politik på det personlige plan og det private. Man behøver ikke være enig, men hun er ærlig og åben, og hun angriber ikke eller fralægger sig et ansvar.
3. Man kører i ring igen med DONG sagen, Betalingsringen m.m. der var flertal for begge dele i folketinget. Husk det. Det var ikke Thornings egen sag. Og jeg hører til dem, der synes Nyrup, var en post gang for smart. Har ellers stor respekt for ham. De udmærkede tidligere kolleger som Ritt, Nyrup og Lykketoft, har ikke været særlig hjælpsomme altid,tværtimod, fint de har deres holdninger, men hvis de var så fantastiske, hvorfor beholdt Nyrup så ikke magten, Lykketoft ikke fik den og Ritt ej heller. statsministerposten. De havde jo også deres sager, alle, i deres tid.
Man kan sikkert sige meget om Thorning ,som politiker, hun var atypisk, havde stil, var flittig, og dygtig, og dukkede ikke nakken, hun nød stor respekt i udlandet og blandt ledere verden over, hvor hun mødte dem, men måske var Janteloven en del af sagen også. Hun gjorde meget godt , og hun lavede fejl. Men det bogen handler om, er mennesket bag den politiske facade. Det er hun ikke blevet interviewet om, men om gamle sager, som man nu håber, man kan ramme hende med. Og jeg må sige, kommentatorerne har ikke imponeret mig. Ej heller gamle soc. dem. Hvad bilder de sig egentlig ind. De var en del af den tid, de har lige så stort et ansvar. Fairness synes ikke at være et ord kritikerne kender. Den holdning her bliver jeg ikke populær på, på dette medie, men det er sådan, jeg oplever det.

Hans Aagaard, Hans Jørn Storgaard Andersen, Katrine Damm, Frede Jørgensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Kære Helle Walther
Det er ikke så vanskeligt, at ændre den farlige og fordærvede politik og ideologi, de regeringsbærende partier repræsenterer, i stedet satse på en bæredygtig fremtid, det kræver kun mod.

Puerto Rico er en klimakatestrofe efter orkanen Irma og Katrina.
Det er globalisering og den radikaliseret kapitalisme, der skaber de menneskeskabte klimaforandringer eller rettere radikaliseret kapitalisme fratager mulighed for offentlige investeringer, der ved deres størrelse kunne regulere kapitalismen.

Radikaliseret kapitalisme er det globalisering i den virkelige verden handler om, eller mere precist, at den skat der ikke betales, som er lig med, den stigende økonomiske ulighed, det er manglende investeringer i bekæmpelse af de menneskeskabte klimaforandringer, vital infrastruktur, sygehuse, strøm, vand og meget vigtigt undervisning mm.

Puerto Rico men i virkeligheden vores fælles globale mareridt, der fører til migration, 10% af befolkningen fra Puerto Rico de seneste par år, nu muligvis millioner nye migranter, vi kender også til det i EU, fra bl.a. Afrika den historie vil kunne fortælles med fordel nu.

PS.
Jeg vil for en orden skyld tilføje, at jeg ikke personlig er tilhænger af kommunisme eller lignende ovebevisning, jeg er ikke politisk arrangeret og ikke betalt for at skrive her eller noget andet sted, jeg er ikke tilhænger af vores klimakatestrofe skabende nuværende kapitalisme, jeg har femogtyve års jubilæum som selvstændig i år, så jeg er selv bruger af det nuværende elendige kapitalistiske system.

Med venlig hilsen
Philip B. Johnsen

Eva Schwanenflügel

Helle Walther, du har integritet her. Det har Thorning desværre ikke, efter gentagne brudte valgløfter.
Fint at du forsvarer hende.

Søren Jacobsen

Med Deadline interviewet har HTS før politikerleden op på et endnu højere niveau helt uden for vikelighedens rækkevide.

Eva Schwanenflügel

HJSA, jeg kan da meget roligt erkende, at jeg hører til Enhedslisten. Jeg savner bestemt ikke et såkaldt 'enhedsparti', der bestemmer alt uden om brede forlig og opfører sig med diktater. Men jeg savner ansvarlige Socialdemokrater, der vil erkende deres fejl og mangler.
Jeg mener at din påstand om "svinet med ordene mod en kvindelig dansk statsminister" er ude af proportioner, for det er der ingen i tråden, der har gjort.
"Eller er du så langt ude på venstrefløjen, at alt er neo ?"
Nej, alt er bestemt ikke neo. Især ikke solidariteten. Jeg forstår simpelthen ikke, at du er Socialdemokrat? Du lyder som en Venstre politiker.
Du skriver også :
"Venstrefløjen er altså skrumpet under de 50 % - med mindre du medtager noget af Dansk Folkeparti".
Undskyld mig HJSA, men burde det så ikke være et wake-up call for Socialdemokratiet?

Karsten Aaen, Egon Stich og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Michael Borregaard

Og i øvrigt…

… Et af de mest elementære værktøjer, som man bruger til at vurdere et udsagns sandhedsværdi, er Sagans vægtskåle.

Dette princip dekreter, at jo mere særlig og kompleks ens udsagn er, desto mere fyldestgørende skal ens argumenter ligeledes være - såfremt man ønsker at påvise udsagnets sandhed, naturligvis. Eller omskrevet i lovform: “Ekstraordinære påstande kræver ekstraordinære beviser”.

Humlen ved denne test er, at vi ikke bare kan sige hvad vi vil, hvis vi samtidig insisterer på, at vores udsagn er sande (og dermed troværdige). Sagans vægtskåle fortæller os, at sandhedsværdien svækkes proportionalt med eventuelt manglende (mod)argumenter. Uden valide argumenter har man derfor blot ytret tomme retoriske floskler.

Placerer man Helle Thorning-Schmidts virken i Deadline på Sagans vægtskåle, er hendes udsagn nok ikke (s)onde, men de vejer langt fra nok til at vægtskålen falder ud til hendes side!

t.o. vedr HTS og DR Deadline:

Jan Maintz i Moderne Tider 21.2.2015:

"I et interview i Ud og se i oktober pointerede Helle Thorning-Schmidt, at hun »ikke kunne drømme om« at se Deadline på DR2. Danmarks øverste leder kan simpelthen ikke forestille sig den politiske relevans af at se Danmarks mest kritiske nyhedsudsendelse."

https://www.information.dk/moti/2015/02/maa-forstaa-fortolkningerne-foer-kan-forandre-verden

Karsten Aaen, Trond Meiring, Per Torbensen, Arne Lund og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Sandhedens vægtskåle..
Der er aldrig en endegyldig sandhed.
Jeg forstår godt Helle Thorning som privatperson.
Men overhovedet ikke som politiker.

Eva Schwanenflügel

Det er et argument, at kvinder ikke kan varetage vitale interesser. Sådan har det været siden Luther og protestatismen.
I 500 året for Lutheranismen, lad os gennemgå dets vrangforestillinger :
Kvinder skal kontrolleres af mænd, ordi de er for selvstændige.
Kvinder er al tid idioter

Jørn Andersen og Hans Jørn Storgaard Andersen anbefalede denne kommentar
Johnny Winther Ronnenberg

Jeg kæmpede for hende, en kvindelig dansk socialdemokratisk statsminister lød som et rigtig godt valg, nej jeg stemte ikke på hende, for Nyrup lærte mig at politikere lyver om alt for at blive valgt.

Men jeg var ikke forberedt på hvor katastrofalt valget var.

De seneste to socialdemokratiske statsministre har været i seng med de radikale og de har stadig ikke opdaget at det er en giftig kombination, Gud bevare Danmark, hvis ingen andre vil :-(

Hans Jørn Storgaard Andersen - Det er for nemt når du mener, at den kritik som mange mænd rejser mod HTS, skyldes hendes køn, og at "hader kloge, smukke kvinder".
Her tager du absolut fejl. Jeg - og jeg er vel næppe den eneste - respekterer naturligvis kvindelige politikere, der kan deres ting, og som har sat sig grundigt ind i det, de har med at gøre. Fx Merkel, Ritt Bjerregård, Lagarde, Sturgeon, Vestager og sikkert mange flere. Jeg er ikke enig med de pågældende om ret meget, men anerkender, at de kan deres job.
Det, der er problemet med HTS, var, at hun var faglig blank, og at hun fortsat lader som om hun havde styr på tingene.
I Thornings regeringstid arbejdede jeg på Chr.borg, og fik lejlighed til at komme tæt på den politiske proces. Thorning og flere af hendes ministres - kvinder som mænd - manglende kvalifikationer var skræmmende. Det samme gjaldt deres mangel på vilje/evne til at forstå, at der var andre, der vidste mere om tingene.
Så tag nu dén kritik til dig, i stedet for at være lige så overfladisk som HTS.

Per Klüver, Karsten Aaen, Jørn Andersen, Kim Houmøller, Jens Winther, Eva Schwanenflügel og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Eva"@ Når en person, politiker eller anden angribes på unfair vis, så går jeg mod strømmen. Jeg er så gammel i gårde, at jeg har lært at skelne nuancerne. Lemminger har aldrig været min kop te. Og ja, jeg synes landets første kvindelige statsminister gjorde det godt, både for sit parti, der var vildt splittet og for et Danmark, der var i krise. Hun havde to meget vanskelige partier i sin regering, den ene med meget unge, men dygtige politikere, men med et bagland ,som var anstrengende, så er det mildt sagt. Den anden, radikale, ville magten frem for alt, men havde ikke selv mandaterne. Vestager var en hård nød at tackle for HTS, og hun havde en dagpengereform og en efterlønsreform med som start, hvor sjovt var det lige for Thorning. Og fortsætte med Pia K og Løkke, vorherre bevar mig vel. Nej tak. Vi havde et EU formandskab, som hun varetog til et 12 tal, selv om der var småt med penge til det, hun fik forhandlet en milliard hjem samt en patentlov, ikke dårligt. Hun blev indstillet til en toppost i EU, så måske forstod vi ikke herhjemme, at se de potentialer, der var. I min optik gjorde hun det forrygende godt. Og det var kun en gang det var en S minister som var skyld i regeringsrokade, ellers var det R i to omgange og SF i resten. Det har sågu da heller ikke været nemt at håndtere. Den med at hun er i bad standing i S, som BT A. Karker ynder at underholde med, køber jeg ikke et minut. Det er sladder når det er værst. Men lad Thorning hvile, hun skal nok klare sig, hun er sej som få, og hun er et ordentligt menneske, og det sætter jeg stor pris på hos en politiker nuværende eller afgået.

Philip B. Johnsen

Helle Walther
Jeg ved næsten ikke, hvor jeg skal begynde, men det kan gøres ‘meget kort fortalt’, så det gør jeg.

Helle Thorning-Schmidt gjorde de fattig fattigere og fler i antal og det i et af verdens rigeste lande, det var og er helt utilgiveligt.

Per Klüver, Trond Meiring, Jørn Andersen, Kim Houmøller, Torben K L Jensen, Ole Christiansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Jeg er slet ikke enig med dig, Philip. Hun afskaffede kontanthjælpsloftet og 250 timers reglen, 5000 børn hjalp dette. Hun stod IKKE bag dagpengereformen, det var VKO plus R. Det kunne ikke ændres, desværre. Ej heller efterlønsreformen. Og hvis R og SF ikke havde ført så tosset en valgkamp, hvor de angreb hende hele tiden, det tabte de jo på, hun vandt og gik frem med 3 mandater, så havde SR beholdt magten i en vækstperiode, hvor de kunne have gavnet velfærden, skolerne, sundhedssektoren osv osv. Kort og godt , nydt godt af de reformer ,der blev lavet bl.a under SRSF regeringen. Nu er det Løkke, der score gevinsten, men Jeg håber og beder til rød regering til næste FT valg, og at KVL giver flest borgmesterposter til røde partier. Danmark er jo halvt blåt og halvt rødt, og mindretallet skal jo også høres husk det, demokrati eller ej. Uligheden er steget meget under V ledet regeringer også nu.
.

Torben K L Jensen

Et citat fra Biblen er dækkende for Helle Thorning-Schmidt:
"Mene,mene,tekel ufarsin" (Du er vejet på vægten og fundet for let)

Trond Meiring, Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Helle Walther - Du skriver "Vi havde et EU formandskab, som hun varetog til et 12 tal".
Nej, det gjorde vi ikke. Allerede starten var elendig. Det er normalt sådan, at når et land overtager det roterende formandskab, så har det nye land et program klar for hvilke sager, det vil arbejde med resp. sætte på dagsordenen. Thornings EU-program kom seks uger efter, at DK havde overtaget værtsskabet. Er det et 12-tal værdigt?

Her er flere eksempler:
Berlingske juni 2012: Danmark har i ministerrådet afskåret parlamentet fra medbestemmelse på centrale dele af en reform af Schengen-samarbejdet, herunder om reglerne for, hvornår et land lukker sine grænser midlertidigt.
Altinget 19.6.2012: Mens DK havde formandskabet steg arbejdsløsheden i EU, og gælds- og Euro-krisen blev endnu dybere! DK fortsatte den kurs, som Merkel og Sarkozy havde lagt. HTS udtalte, at "det gælder udelukkende om at redde euroen. Så længe vi ikke har styr på euroen, så er der ikke plads til noget som helst andet i europæisk økonomi.” (Pol, 26/12-11)
Og den linje har formandskabet fulgt med sine krav om besparelser og nedskæringer i de arbejdsløshedsplagede EU-lande og med sin totale opbakning til finanstraktaten.

Også på andre områder har det danske formandskab fulgt i hælene på de store: ACTA, som truer ytringsfriheden på nettet. Nye aktindsigtsregler, som gør det vanskeligere for bl.a. pressen at få indblik i EU-systemet. Rådets regnskab, hvor formandskabet har nægtet at svare Parlamentet på helt berettigede spørgsmål.
Inf. 11. april 2012: Et vigtigt punkt på formandsskabets dagsorden var det kuldsejlede CO2-kvotesystem. Et stramt loft for energiselskabers og industriers CO2-udledning skulle sikre knaphed på CO2-kvoter og dermed en høj pris, der kunne virke som incitament til en grøn omstilling. Også det opgav DK, og imens fortsatte kvoteprisen med at falde.
Og endelig - det vedrører så ikke kun formandskabet - så gennemførte Thorning-regeringen Mørklægningsloven, der har gjort det markant vanskeligere, at få aktindsigt i lovgivningen mv.

Og så fremdeles….Du må da med tiden have set, at hver gang du og andre forsvarer HTS og hendes embedsførelse, så vrimler der her i spalterne med nye eksempler på hvor katastrofal ringe hun og hendes skiftende regeringer klarede jobbet.

Karsten Aaen, Kim Houmøller, Tue Romanow, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen, Torben K L Jensen, Philip B. Johnsen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Helle Walther
Du må forstå, jeg er ikke politiker, jeg køber ikke denne syge politik retorik, der kom flere hjemløse og uligheden steg.

Det er nøjagtig det jeg tror er problemet, ikke kun med Helle, men med hele dette Christiansborg menageri.

‘De tager ikke ansvar for deres handlinger’.

Per Klüver, Arne Lund, Jørn Andersen, Kim Houmøller, Trond Meiring, Tue Romanow, Eva Schwanenflügel og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Hans Jørn Storgaard Andersen

Øh, Arne Lund: Har du ikke riven ud efter den forkerte politiker med alle de besværligheder du giver Thorning skylden for? Især inden for EU-samarbejdet får den bare med høvlen.

Det er min erfaring, at Thorning fik meget stor ros for sit samarbejde med EU, ikke bare de 6 måneder med formandsskabet.

Helle Walther beskriver ganske godt Thornings meriter og kommer også ind på noget, jeg bifalder: Janteloven.

Jeg vil gå endnu længere tilbage - til H. C. Andersen, der med sit: "Kan du spinde?" og "Kan du lægge æg?" rammer hovedet på sømmet over jer arme, der ikke forstår at anerkende en god politiker, når hun en sjælden gang dukker op. Jo, det blev til en smuk svane :-)

Torsten Jacobsen

Helle Thorning var en Neoliberal politiker i spidsen for en neoliberal regering, på et tidspunkt hvor Danmark og verden havde brug for mere realistiske og mindre selvoptagede mennesker i magtens korridorer.

At velbjærgede mennesker ikke kan få øje på dét simple faktum, og i stedet for bræger løs om kønsdiskrimination er ikke overraskende - blot pinligt og samtidig - intet nyt under solen - 'par for de course' for de moderne 'social'demokrater..

Karsten Aaen, Eva Schwanenflügel, Trond Meiring, Kim Houmøller, Johnny Winther Ronnenberg og Lasse Glavind anbefalede denne kommentar

Hans Jørn Storgaard Andersen - Jeg giver naturligvis ikke HTS og Danmark skylden for de her nævnte udfordringer i EU. Det var noget hun/DK arvede. Konstaterer blot, at de heller ikke blev mindre, mens DK havde formandsskabet. Synes du?
Kan du fortælle, hvem der - bortset fra de vante kalkkører - roste HTS for hendes/DK's indsats under formandsskabet?
Hvis du og Helle Walther ikke kan diske op med andet, end at vi, der kritiserer HTS, bruger Janteloven, da gør I det meget nemt for jer selv. Alt for nemt, for derved er I fri for at forholde jer til den underbyggede kritik, der kommer frem i denne spalte. Hvorfor tager I ikke afsæt i de talrige eksempler på HTS' kiksede embedsførelse fx betalingsringen, mørklægningsloven, DONG, den manglende ligeløn og barselsorlov osv. osv. Hendes sjuskede embedsførelse ikke at forglemme.
Dine gentagne besværgelser om hvor "god" og "smuk" hun er, tilfører ikke debatten noget brugbart.
Vær nu lidt konkret.

Karsten Aaen, Eva Schwanenflügel, Jens Winther og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Det er svært at være HTS og få skrevet en bog med indhold som privatperson, for igen hetzes hun igennem for det mindste nys. Både Løkke og Fogh, Ritt og andre politikere har skrevet bøger med samme tema, men de er aldrig blevet kørt gennem hakkemaskinen i medierne, uanset hvor sandfærdig eller modsat indholdet har været, og især politiske modstandere, som hun gør. Det er sågu en menneskeret og sige fra og udtrykke, hvad man selv har oplevet i sit politiske liv på godt og ondt. Det virker som om ,at Thorning har lavet alt, hvad folk blev sure over, som var hun diktator, sådan er sandhenden jo langt fra. Og hun klarede det EU formandskab med glans, enten enhedslisten m.m. syntes det eller ej. Det er almindelig anderkendt. Og så stopper jeg nu med flere kommentarer her. Men respekt for, at man acceptere jeg synes som jeg gør, uden jeg kanøfles af den grund.

Helle Walther: "det mindste nys". Er det DONG, betalingsringen, mørklægningsloven, osv. osv?
Vær konkret, og svar på det, du bliver spurgt om i stedet for, at komme med tomme slagord.
Det bliver nu heller ikke bedre af, at du afstår fra at deltage i debatten - lige lovlig nemt.

Hans Jørn Storgaard Andersen

Arne L.: Dæmp dig lige i din kritik af Helle W. Du taler jo som en forstokket lærer fra den sorte skole!
Hun har al mulig grund til at stoppe, sådan som hendes argumenter preller af på dig og andre som vand på en gås.

Nogle vil ikke forstå, andre forstår det endnu senere ...

Tag fx. EU-spørgsmålet. De fleste her er imod EU eller?
Hvis det passer, så vil alt, hvad Thorning har gjort med EU være "mislykket".
Det eneste hun ville få ros for, det ville være, hvis hun havde fået os ud af EU!
Eller??

Gentag det samme for de øvrige projekter, du nævner. Enhedslisten fik jo intet igennem.
Eller?

Kim Houmøller

Hørte radio 24/7 her til morgen, hvor HTS stadig fastholdt uligheden ikke var øget under hendes regering. En klar løgn som hun gentager i det uendelige!

Eva Schwanenflügel, Arne Lund og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Ole Christiansen

Gamle dages socialdemokrater satte arbejdstiden ned, når der var arbejdsløshed. HTS foreslog at de heldige, der havde i arbejde, droppede helligdage og arbejdede 12 minutter mere hver dag.
Gamle dages socialdemokrater lod de stærke skuldre bære det tungeste læs. HTS gav skattelettelser til de velhavende og erhvervslivet, financieret ved bl.a. halvering af dagpengeperioden, der som bekendt fjernede eksistensgrundlaget for mange tusinder arbejdsløse.
Gamle dages socialdemokrater hyldede princippet: Yde efter evne og nyde efter behov. HTS gav skattelettelser til erhvervslivet og gjorde det reelt umuligt for syge borgere at få pension.
Gamle dages socialdemokrater havde smidt et misfoster som HTS på porten!
Socialdemokrater: Skam jer !

Eva Schwanenflügel, Karsten Aaen, Arne Lund, Kim Houmøller og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Hans Jørn Storgaard Andersen

Kim H: Du blander tingene sammen. For at ændre kurs på et stort containerskib, så tager det tid.
Thorning-regering afskaffede Kontanthjælpsloftet - er vi enige om det? Det betød, at uligheden blev mindre eller? Stigningstakten i ulighed ændrede sig også i positiv retning.

Statistisk er noget spændende noget. Måske fordi man kan manipulere med det.

Hans Jørn Storgaard Andersen

Ole C vender tilbage til det stærke standpunkt, som S og SF fandt på med Fair forandring/Fair løsning.

Men så går han galt i byen med "de heldige, der havde arbejde". Du må mene de dygtige eller?

Ved at arbejde mere, hvad sker der mon så? At aktiviteten øges uden alt for store meromkostninger. Dvs. overskuddet ville komme de dårligst stillede til gode.
F.eks. "borgere, der tjener over en million skulle have en betydelig skattestigning, mens pensionister og lønmodtagere ville få lidt mere udbetalt hver måned." (fra wikipedia).

Det var spændende tanker fra de to partier, der vel håbede på et flertal sammen med Enhedslisten - men .. sådan gik det ikke, og nogle af planerne blev gemt væk.

Jeg skal spare læserne for flere genvordigheder i Oles indlæg. Blot én vil jeg nævne, som ofte misforstås: Sænkning af skatter for erhvervslivet. Som nogen måske ved, er der sager i gang for øjeblikket i EU mod bl.a. Irland, der underbyder med lave selskabsskatter. Vi kan ikke bare se tavst på, at England og Sverige sænker disse skatter, for så flytter vore virksomheder - eller?

Thorning-regering gav også svært syge mulighed for at overskride 52-ugers grænsen, hvilket får mange med mindre svære sygdomme til at brokke sig. Eller forhåbningsfulde FP-ansøgere, der ikke vil tage mod relevante jobtilbud.
Osv. osv.

"Gamle dages socialdemokrater", skriver Ole om - jeg vil kalde dem socialister af den gamle garde, der stadig benægter, at USSR og DDR mv. gik under, fordi de ikke kunne forsøger deres indbyggere.

Moderne socialdemokrater tænker nyt hver evig eneste dag og bakser med nye muligheder for et samarbejde mellem privat og stat - som f.eks. i DONG-eventyret. AK, hvor jeg tænker på de fabrikker, der blev sat til salg i DDR efter skiftet i 1989. Kun én blev solgt - resten blev skrottet.

Ole Christiansen

Skattelettelser til erhvervslivet er aldrig blevet omsat til flere arbejdspladser. -de ender altid som højere lønninger og bonus´er på direktionsgangen.

Kim Houmøller

@Hans Jørn Storgaard Andersen - Helt ufatteligt du ikke vil erkende at uligheden steg markant under Thorning. At have så stor næsegrus beundring for en helt uduelig politiker. Katastrofen er, hun påstår hun er socialdemokrat. Skal nok undlade at nævne hendes skattesager, hvor hun stadig skylder. Det er småpenge sammenlignet med den utryghed, hun har skabt blandt arbejderklassen.

Eva Schwanenflügel, Ole Christiansen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Hans Jørn Storgaard Andersen - Mine lærere i den gamle sorte skole - det var tilbage i 50'erne - de ville ikke høre argumenter, kun statisk "lærdom", fraser og lign. De holdt sig til påstande, og gentagelser i det uendelige. Helt som du og Helle Walther gør det.
Ingen af jer er indtil nu kommet med modargumenter: Kun gentagelser og fraser. I fortæller hvor dygtig HTS er/var - ja, og? ....og så beder jeg og andre om I da ikke kan komme det lidt nærmere. Næh, siger HW og smækker med døren. Overlader til dig, at feje op.
Hvorfor bruger du krudtet på besværgelser i stedet for at modgå os, der er kritiske overfor HTS? Det har jeg set du godt kan i andre sammenhænge.
Mht. EU - så er der mange her, der er imod, og nogle er for. Og så er der nogen - bl.a. jeg, der er både - og, og som gerne vil tage hatten af, når EU kommer med noget godt, som det fx sker på dele af miljøområdet m.v.
Vi, der er til både - og - kan fx godt rose Vestager for hendes kamp mod de store skattesnydere, og er godt klar over, at den opgave ville nationalstaterne aldrig kunne løfte. Cadeu til EU i det spørgsmål.

Kim Houmøller, Eva Schwanenflügel, Hans Jørn Storgaard Andersen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Sider