Læsetid: 8 min.

Brugere af Exitcirklen: Den har ændret vores liv

Exitcirklen, som arbejder med ofre for psykisk vold og social kontrol, er endt i en mediestorm, efter tre borgerlige politikere vil fratage den offentlige støtte til initiativet. Information har besøgt Exitcirklen for at blive klogere på dens arbejde
Sherin Khankan (tv.), Khaterah Parwani (th.) og en ansat i sofaen i Exitcirklens lokaler et hemmeligt sted i København. Organisationen, der vil hjælpe ofre for social kontrol blev etableret i 2014.

Sherin Khankan (tv.), Khaterah Parwani (th.) og en ansat i sofaen i Exitcirklens lokaler et hemmeligt sted i København. Organisationen, der vil hjælpe ofre for social kontrol blev etableret i 2014.

Sille Veilmark

9. oktober 2017

Man skal tage skoene af som det første, når man træder ind i Exitcirklens lokaler, der ligger på en hemmelig adresse i København. Det skyldes et hensyn til det lyse væg til væg-gulvtæppe, men det får også stedet til at minde mere om et privat hjem end et sted for ofre for social kontrol og psykisk vold, at alle går rundt i strømpesokker.

Exitcirklen, som er en nonprofitorganisation, der blev etableret i efteråret 2014, er Danmarks første samtalegrupper for unge og voksne kvinder, der bliver udsat for psykisk vold eller social kontrol. Sherin Khankan, som er stifter og administrerende direktør, og Khaterah Parwani, der er talskvinde, har de seneste uger befundet sig midt i medieorkanens øje.

Det skyldes Naser Khader (K), Martin Henriksen (DF) og Marcus Knuths (V) protester over, at Exitcirklen er indstillet til at modtaget 680.000 kroner fra satspuljemidlerne. De tre borgerlige politikere har sendt en mail til satspuljeordførerne, hvor de advarer mod Sherin Khankan og Khaterah Parwani, som de kalder »kontroversielle muslimske debattører«. Information er i besiddelse af mailen. Dansk Folkeparti har desuden kaldt integrationsminister Inger Støjberg (V) i samråd om sagen.

Khaterah Parwani har flere gange inviteret Naser Khader, Martin Henriksen og Marcus Knuth på besøg hos Exitcirklen, da deres synspunkter ifølge hende vidner om »åbenlyse mangler« i deres viden om organisationen. Det har politikerne ikke vist interesse for, men Information har takket ja til invitationen.

500 piger og kvinder

Exitcirklen deler adresse med to andre ngo’er. Et lille lokale, som næsten udfyldes af et kvadratisk skrivebord fyldt med computere, notesblokke og thai takeaway, udgør et fælles kontor for Khaterah Parwani, Sherin Khankhan og Exitcirklens tre deltidsansatte. Derudover er 30 frivillige tilknyttet.

I et andet større rum afholdes én af Exitcirklens i alt fire samtalegrupper på landsplan, hvor ti piger og kvinder mødes ugentligt i ti ugers forløb. Langt de fleste er ifølge Sherin Khankan etniske danskere. Her er lagt store persiske tæpper oven på gulvtæppet, men ellers er rummet tomt bortset fra en gruppe stablede stole, som stilles i rundkreds, når der er samtaler.

Exitcirklens samtalegrupper giver en vej ud af den ensomhed, som er konsekvensen af psykisk vold og social kontrol, og er baseret på kognitive og narrative metoder, fortæller Sherin Khankan. Ud over at have en kandidatgrad i religionssociologi fra Københavns Universitet er hun ved at uddanne sig til kognitiv psykoterapeut på fjerde år. 

»Ved hvert andet møde deler deltagerne deres livshistorier i en helt uredigeret version. Ved de andre møder introducerer jeg, en psykolog eller psykoterapeut forskellige kognitive redskaber. Eksempelvis ved at gøre pigerne og kvinderne opmærksom på, hvordan deres tanker, følelser, krop og handlinger påvirker hinanden. Samt muligheden for at udfordre de vedligeholdende voldsmønstre, styrke deres selvværd og selvomsorg og lære dem at sige fra,« siger Sherin Khankan.

I Exitcirklen bearbejder ofre for social kontrol deres oplevelser gennem samtale med de ansatte og andre ofre. De giver blandt andet sten til hinanden, hvorigennem de forsøger at styrke hinanden ved at skrive egenskaber på stenene, som de ønsker at give videre til de andre.

Sille Veilmark

Hun stiftede initiativet efter selv at have været udsat for religiøs social kontrol og oplevet et behov for at tale med andre i samme situation.

Ifølge Exitcirklens egne tal har omkring 500 piger og kvinder de seneste tre år været igennem samtalegrupperne. Nogle afslutter efter ti uger, andre fortsætter i et nyt forløb igen og igen. 70 procent af de deltagende har forladt et psykisk voldeligt forhold, viser Exitcirklens statusrapport fra 2017.

En af dem er 29-årige Sasha, hvis rigtige navn er hemmeligholdt af hensyn til hendes sikkerhed, men er redaktionen bekendt. Sasha var fanget i et psykisk og fysisk voldeligt kæresteforhold i otte år, som hun til sidst stak af fra. Hun følte sig ensom og alene med sin oplevelse og ledte efter ligesindede, som havde stået i en lignende situation. Det fandt hun i Exitcirklen.

»Da jeg startede i samtalegruppe, kunne jeg ikke tage bussen eller gå ned at handle alene. Jeg led af ekstrem angst og PTSD. Bare at skulle præsentere mit navn fik mig til at græde. Men da jeg hørte de andres historier, blev det et bevis på, at jeg ikke står alene i problemet. Jeg har stille og roligt lært at tilgive mig selv og min ekskæreste. Det går ikke at bære rundt på så meget had, og man bliver træt af at være offer på et tidspunkt.«

Sasha har gået i samtalegrupperne i mere end et år og er for nyligt selv blevet frivillig som erfaringsperson i Exitcirklen. Hun lever stadig med navne- og adressebeskyttelse.

Midler til mentorprogram

Exitcirklen har tidligere modtaget støtte fra Lauritzen Fonden til at dække Sherin Khankans løn et år og mindre beløb i paragraf 18-midler, som går til støtte af frivilligt socialt arbejde. Khaterah Parwani har arbejdet frivilligt og er først lige begyndt at modtage løn.

Derudover har Københavns Kommune i juni i år givet 200.000 kroner til generel støtte til Exitcirklens eksisterende initiativer under forudsætning af, at Exitcirklen når specifikke mål inden nytår. Det er næsten allerede lykkedes, fortæller Sherin Khankan.

Det omstridte beløb fra satspuljen til indsats på det æresrelaterede område skal bruges til at udvikle ’Exit Mentor’-programmet, som Khaterah Parwani leder, og som henvender sig til unge med flerkulturel baggrund, der har æreskonflikter inde på livet.

Siden Exitcirklen blev stiftet, har cirka 120 været igennem et individuelt eller et mentorforløb. Khaterah Parwani er i dag ansvarlig for 16 mentees og fem mentorer. Satspuljemidlerne skal både bruges til at rekruttere og uddanne flere mentorer samt udbrede viden om social kontrol gennem eksempelvis kurser, foredrag, workshops og netværkscafeer.

Exit Mentor er ifølge Khaterah Parwarni baseret på en helhedsorienteret tilgang, som blandt andet indebærer en risikovurdering af, om politiet skal inddrages, økonomisk, juridisk og terapeutisk hjælp, en konkret handlingsplan på seks måneder, som løbende revurderes, og mulighed for at deltage i samtalecirklerne.

»Jeg har selv stået der, hvor jeg manglede en støtte, hvor alle færdigheder og ressourcer var samlet. Jeg manglede en fortrolig person, et sted, hvor jeg kunne spejle mig. Her er solidariteten. Det er min måde at give tilbage på. I dag er jeg den første, de ringer til, når de får en god karakter, kysset med en sød fyr eller når de skal have hjælp med studie, bolig eller andet,« siger Khaterah Parwani. Hun har en bachelor i jura, sidder i Københavns Kommunes ekspertgruppe til forebyggelse af social kontrol og har været med til at udarbejde den nye handleplan på området.

Sherin Khankan er stifter og administrerende direktør, mens Khaterah Parwani er talskvinde for exitcirklen.

Sille Veilmark

Syv af Khaterah Parwanis mentees er i dag mødt op på Exitcirklens adresse. De er trætte af, hvordan medierne de seneste uger har bragt historier hen over hovedet på dem, selv om det er dem, der har erfaringen med, hvad der foregår.

De unge, som er mellem 17 og 24 år, har alle brudt med deres familier som følge af social kontrol og forskellige æresrelaterede konflikter. Flere har politibeskyttelse. De optræder derfor ikke med deres rigtige navne, men disse er redaktionen bekendt.

Ifølge Yousuf, som brød med sine forældre for godt to år siden, var mødet med Khaterah Parwani »første gang jeg ikke følte mig umyndiggjort«. Flere af de andre nikker genkendende.

»Her i Exit Mentor bliver der bliver lagt en konkret plan for, hvordan jeg kan nå mine mål. Støtten er både mental, personlig og praktisk. Jeg er kommet ind på min drømmeuddannelse og har fundet bolig i København med Khaterahs hjælp. Hun har været som den storesøster, man drømmer om,« siger Ali.

Mads og Miriam, som er kærester på tværs af religion og etnicitet, har samme oplevelse. De har været i mentorforløb hos Khaterah Parwani i nogle måneder.

»Der er sket så meget, siden vi mødte Khaterah. Hun opstiller konkrete mål, hjælper med alt fra psykisk velbefindende til husleje, og hun vil mægle, når jeg skal møde Miriams familie. Det har givet os en tro på, at der er lys for enden af tunnelen,« siger Mads.

Miriam supplerer: »Khaterah har samme kulturelle og religiøse baggrund som mig. Det gør det meget nemmere at snakke med hende, og betyder også, at hun kan mægle med min familie.«

Hetz

Mens de syv mentees finder sig til rette i Exitcirklens røde hjørnesofaer, henter Sherin Khankan et træfad med sten, som de deltagende i samtalegrupperne har fundet og påmalet et ord, de gerne vil give videre til de andre i gruppen. ’Klarhed’, ’Åbent Sind’ og ’Tilgivelse’ står der skrevet på alt fra brosten til små flintesten.

»Du skal sgu da ikke blive set sammen med sten, når du bliver kaldt steningstilhænger,« griner en kollega med henvisning til Naser Khader, Martin Henriksen og Marcus Knuths anklager mod Sherin Khankan og Khaterah Parwani.

»Det er piskeslag, de siger, jeg støtter op om,« retter Sherin Khankan. Tonen er ironisk.

Ud over tilslutningen til pisk, påpeger de borgerlige politikere eksempelvis, at Sherin Khankan ikke vil tage afstand til sharialovgivning samt Khaterah Parwanis fortid som medlem af Hizb Ut-Tahrir, manglende merit, når hun udtaler sig som ekspert, og »nedladende holdning til samfundet« i facebookopdateringer.

De to kvinder har afvist alle anklager, men ærgrer sig alligevel over sagen.

»Vores praksis og handlinger burde tale deres eget tydelige sprog i forhold til, hvad vi står for. Men den her personlige hetz er svær at kontrollere, hvis de tre politikere har besluttet sig for at ødelægge vores ry. Jeg overvejer at anlægge en injuriesag,« siger Sherin Khankan.

Khaterah Parwani tilføjer:

»Det er fint, at der er interesse for min fortid, men hvorfor blev jeg ikke krydsforhørt for to år siden, da jeg delte min fortidige identitetskrise? Jeg er ellers blevet brugt i fagbøger, rapporter og endda til politisk rådgivning. De tre ved udmærket, hvor jeg står. Det her handler om et grimt rygtesamfund, som en politiker har stået i spidsen for. Exit Mentor er min hjertesag, som jeg har brugt fuld tid på i tre år. Men det tager ingen tid at ødelægge.«

Martin Henriksen (DF) står dog fast på sin kritik. Det er ifølge ham uholdbart at yde offentlig støtte til Sherin Khankan som imam, og han betvivler hendes værdimæssige standpunkt i en række spørgsmål.

»Hvis Exitcirklen yder en god indsats, kan de jo fortsat gøre det. Men det behøver ikke være for offentlige midler. Det er ingen menneskeret at modtage tilskud fra staten, fordi man driver en forening. Og så længe jeg er usikker på persongruppen bag Exitcirklen, så vil jeg ikke sige god for tilskuddet. Jeg håber fortsat, at vi kan nå at stoppe tilskuddet, omend jeg tvivler på, at det er muligt,« skriver han i en mail til Information.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Naser Khader (K) og Marcus Knuth (V).

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Margit Tang
  • Ole Frank
  • Flemming Berger
  • Eva Schwanenflügel
  • Katrine Damm
  • John Hansen
  • Dorte Sørensen
  • Viggo Okholm
  • Torben Ethelfeld
  • Erik Karlsen
  • Frede Jørgensen
Margit Tang, Ole Frank, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, John Hansen, Dorte Sørensen, Viggo Okholm, Torben Ethelfeld, Erik Karlsen og Frede Jørgensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Frede Jørgensen

Til de tre over tosser; Khader, Henriksen og Knuth: shame on you!

peter juhl petersen, Ole Kristensen, Per Klüver, Elisabeth Andersen, Fam. Tejsner, Ole Frank, Niels Duus Nielsen, Eva Schwanenflügel, Jørn Andersen, Hanne Ribens, Katrine Damm, Hans Larsen, John Hansen, Anne Eriksen, Torben Skov, Johanna Haas, Steffen Gliese, Jens Thaarup Nyberg og Arne Lund anbefalede denne kommentar

Et prisværdigt initiativ, som fortjener fuld støtte. Forhåbentlig får heksejægerne ikke held med sig med at stoppe tilskuddet.
Hvis de tre fluekneppende populister, Khader, Henrikzen og Knuth kunne løfte blikket fra egen navle og ditto karriere.....der er væsentlige ting at tage sig af. Fx alle de rige danskere, der har anbragt store mio-beløb i udlandet. Dem er der sikkert en hel del af i Khaders og Knuths bagland.
Tænk om de brugte lige så meget krudt på klimaforandringerne, demokratiets forfald, svampen i embedsværket.... Men ingen er som bekendt forpligtiget ud over deres evner¨
Det falder tilbage på medierne, at de giver de tre al den opmærksomhed. Det kan de sq ikke tåle.

Ole Kristensen, Fam. Tejsner, Anne Mette Jørgensen, Ole Frank, Niels Duus Nielsen, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Palle Pendul, Jørn Andersen, Hanne Ribens, Hans Larsen, John Hansen, Anne Eriksen, Torben Skov, Johanna Haas, Henriette Bøhne, Bjarne Bisgaard Jensen, Frede Jørgensen, Jens Thaarup Nyberg, Erik Karlsen, Benny Larsen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Dette er, hvad folk med problemer burde kunne forvente af deres socialforvaltning! Et parallelt system med relevant hjælp og vejledning burde være, hvad den øvrige socialforvaltning var bygget op for at præstere, så man med hele samfundets vægt bag ville kunne demonstrere overfor paternalisterne, at den enkelte besidder den form for frihed.

Per Klüver, Anne Mette Jørgensen, Ole Frank, Niels Duus Nielsen, Johnny Winther Ronnenberg, Eva Schwanenflügel, Jørn Andersen, Arne Lund, Frede Jørgensen, Trond Meiring, Jes Balle Hansen , Torben Skov og Johanna Haas anbefalede denne kommentar

Det bliver mere og mere sygt med disse politiske personer som i den grad har smidt empati, medfølelse og fornuft væk til politisk populisme af værste skuffe. Når endelig (set i politikeres øjne) flygtninge, men integrerede muslimer tager ansvar og forandrer livssyn uden hel af fornægte kultur og tro, så skal de mistænkes for dårlige intentioner. Fy for F... Khader og Martin H. bliver mere og mere utålelige i deres selvfedme.

Per Klüver, Elisabeth Andersen, Fam. Tejsner, Anne Mette Jørgensen, Marie Jensen, Ole Frank, Niels Duus Nielsen, Christian Mondrup, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Johanna Haas, Jørn Andersen, Povl Jensen, Katrine Damm, Arne Lund, John Hansen, Nanna Wulff M., Frede Jørgensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Der står i Informations artikel, at Khaterah og Khankan har afvist kritikken. Der burde stå "tilbagevist" idet det i Berlingske klart er dokumenteret og bevist, at den massive mistænkeliggørelse de to kvinder udsættes for af den natinalkonservative sorte trio, Khader, Knuth og Henriksen, er fuldstændig grundløs.
Stor respekt for det arbejde Excit cirklen udfører.
Khaterah: Angrebet på Excit cirklen handler ikke kun om et rygtesamfund og dets sladder og private forhold, som du har skrevet og sagt. Det handler også om politik og er del af en generel, politisk motiveret, mistænkeliggørelse af alle muslimer. Jævnfør hvad Khader for nylig har sagt i Jyllandsposten med sit krav om assimilation og at "uddannelse er ikke nok". Det er fuldstændig ude i hampen. Som tidligere gymnasielærer med mange elever med muslimsk baggrund på den nu nedlagte Metropolitanskole, som trods navnet var det eneste offentlige gymnasium på Nørrebro, smerter en sådan mistænkeliggørelse af en hel befolkningsgruppe mit hjerte. Den er uretfærdig, urimelig, skammelig, og dybt samfundsskadelig. Efter min vurdering er Knuths, Khaders og Henriksens absurde udmeldinger, hvad enten det er sammen eller hver for sig, altid kun til skade for samfundet og sameksistensen mellem mennesker. Aldrig til gavn. Desværre er de også hæmningsløse og fører gerne grundløse påstande til torvs, så man kan ikke bare trække på skuldrene og lade dem være.

Ole Kristensen, Per Klüver, Margit Tang, Elisabeth Andersen, Fam. Tejsner, Anne Mette Jørgensen, Viggo Okholm, Ole Frank, Niels Duus Nielsen, Christian Mondrup, Flemming Berger, Jan Weber Fritsbøger, Eva Schwanenflügel, Heidi Larsen, Hanne Ribens, Bo Stefan Nielsen, Katrine Damm, Arne Lund, Anders Sørensen, John Hansen, Hans Larsen, Frede Jørgensen, Trond Meiring, Jens Thaarup Nyberg og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne kommentar
Bjarne Bisgaard Jensen

Den dynamiske trio, vor herre bevares. Gid de gad at bruge deres energi på klima, ulighed, forurening at madvarer og grundvand etc. Der er nok at tage fat på, men det er sikkert for besværligt og giver ingen opmærksomhed på den korte bane, og de skal jo helst hele tiden være i projektørlyset, godt hjulpet af en villig presse, for at opleve tilstedeværelsen. fattigt.

Anne Mette Jørgensen, Eva Schwanenflügel, Johanna Haas, Katrine Damm, John Hansen, Frede Jørgensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Bjarne Bisballe

Fint nok med ExitCirklen, men skurer det slet ikke i nogens ører, at Sherin Khankan er imam?

Der er ikke i min optik noget kontroversielt ved at være imam. Så skulle det også være kontroversielt at tilhøre indre mission.

Ole Kristensen, Per Klüver, Viggo Okholm, Ole Frank, Niels Duus Nielsen, Flemming Berger og Johanna Haas anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

"Khaterah Parwani har flere gange inviteret Naser Khader, Martin Henriksen og Marcus Knuth på besøg hos Exitcirklen, da deres synspunkter ifølge hende vidner om »åbenlyse mangler« i deres viden om organisationen. Det har politikerne ikke vist interesse for"

Nej, hvorfor dog også tage imod et tilbud om at blive klogere, gøre sig personlige erfaringer med det, man udbreder sig om, eller i det hele taget udvide sin generelle erfaringsramme, når man i stedet kan bruge samme tid på at dyrke og forædle den stålsatte politiske agenda, der først og fremmest tjener en selv? Hvorfor dog udvise denne svaghed, dette knæfald for tvivl, når man kan stå rank og flot som en vogter af landet mod mørkets kræfter?

Ole Kristensen, Per Klüver, Elisabeth Andersen, Viggo Okholm, Niels Duus Nielsen, Eva Schwanenflügel, Johanna Haas, Bjarne Bisgaard Jensen og Katrine Damm anbefalede denne kommentar

Nej, Bjarne Bisballe - det skurer ikke i mine ateistiske ører, at Sherin Khankan er imam. De er jo ikke svovlprædikanter alle til hobe. Ville du også stille det spm.., hvis der var tale om en præst i statskirken?

Ole Kristensen, Per Klüver, Elisabeth Andersen, Viggo Okholm, Ole Frank, Niels Duus Nielsen, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Johanna Haas, Lars Bo Jensen, Bo Stefan Nielsen, Katrine Damm, Trond Meiring og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Psykisk vold og social kontrol er det Naser Khader (K), Martin Henriksen (DF) og Marcus Knuths (V) arbejder ‘for’.

White supremacy:
"By "white supremacy" I do not mean to allude only to the self-conscious racism of white supremacist hate groups. I refer instead to a political, economic and cultural system in which whites overwhelmingly control power and material resources, conscious and unconscious ideas of white superiority and entitlement are widespread, and relations of white dominance and non-white subordination are daily reenacted across a broad array of institutions and social settings."
Legal scholar Frances Lee Ansley

Khaterah Parwani, Sherin Khankhan og Exitcirklens tre deltidsansatte, derudover er 30 frivillige tilknyttet ødelægger deres politiske projekt, med rigtig integration og ægte medmennskelighed.

I de regeringsbærende partiers optik, handler det om konkurrence samt produktivitet og arbejdsudbud, I standard-økonomisk tankegang arbejdsudbuddet, det samlede antal timer, som de regeringsbærende partier mener personerne i en befolkning, ønsker at arbejde ved en given realløn, (altså udbuddet af arbejdskraft, ikke udbuddet af jobs), hvor det er de regeringsbærende partier opfattelse, at de fattige bogstaveligt talt 'skal' være sultne nok til ethvert job der tilbydes, precist så sultne, at de fattige må tage to job for, at holde sulten fra døren, et der betaler huslejen og så et job nummer to, der 'næsten mættet familien', så Danmark og befolkningen kan være konkurencedygtigt på produktions enhedspriser i forhold til f.eks. polske teenagers løn og arbejdsvilkår og ikke helt mætte.

Børnene i fattige familier bliver syge, svage, og udmattede eller kriminelle og helt ude af spillet, hvilket umuliggør et socialt løft, men det er meningen.
Pointen er, at der er den billige arbejdskraft, politikere fra de regeringsbærende partier ønsker, at udstyre konkurencestaten med.

Slaveriet er ikke ophævet, hvis det står til de regeringsbærende danske partier, men kald det demokrati, gældsslaver kan bare vælge nogle andre politikere, men kun inden for rammerne af ekstremistisk kapitalisme systemforandring, er ikke mulig, det er det ‘internationale marked der diktere rammerne’.

Socialdemokratiet ved Bjarne Corydon gjorde det klart i Deadline for nogle år siden under, hvilke grundlæggende regler og principper de folkevalgte, er tjenere for befolkningen i Danmark og EU, eller mere præcist, ikke repræsenterer vælgerne, men de omtale partiet betjener det internationale marked med.

"Skattely brugt i DONG salget til Goldman Sachs, er den virkelighed vi i Danmark må leve med, sådan fungere det internationale marked."
Bjarne Corydon.

Ak ja, men ingen politiker overhoved, vil forholde sig til en femte klasse, der med et spørgsmål afsløre, at de folkevalgte betjener det internationale marked og ikke vælgerne.

Hallo! Er der en voksen til stede? 5. E kalder på nogen, der kan redde klimaet.

link: https://www.information.dk/indland/2017/10/hallo-voksen-stede-5-e-kalder...

Eva Schwanenflügel, Ole Frank og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

The doll test.

'Strukturel vold og effekten af denne'
Fra link:
"I bogen Hvidt på sort illustrerede fordomme, (1994) henviser antropolog Jan Nederveen Pieterse til forskellige amerikanske undersøgelser om sammenhængen mellem fordomme og sociale konsekvenser. En større gruppe hvide børn fik i 30'erne i et sekund fremvist et lysbillede. De blev efterfølgende spurgt om, hvad den sorte mand på billede foretog sig. Svaret kom prompte; han gør rent! Billedet bestod imidlertid udelukkende af en gruppe hvide mænd, og ingen af dem gjorde rent!

Socialpsykolog Kenneth B. Clark foretog i 1930'erne en undersøgelse blandt sorte børn, der legede med en sort og en hvid dukke. De blev spurgt om, hvilken af de to dukker de foretrak; den hvide eller den sorte? Også denne gang kom svaret prompte; den hvide! Undersøgelsen blev gentaget i 1989 med det samme nedslående resultat. Undersøgelsen viser, at børnenes selvværd som værende sorte havde taget så stor skade, at de mere eller mindre tog afstand fra deres kulturelle identitet."

The doll test
Link:https://youtu.be/tkpUyB2xgTM

Bjarne Bisballe

Arne Lund. Nu handler ExitCirklen om at hjælpe unge muslimer, så en præst fra 'statskirken' ville da også være mærkeligt. Sherin Khankan er sikkert blandt verdens ti mest librale imamer, men det ændrer ikke på, at hun som minimum skal tro på, at Koranen er Allahs evige og sande ord. Problemet for Sherin Khankan er, at hun ikke selv kan lide hvad der står i den bog. Det er ikke holdbart i længden.

Henrik Plaschke

Bjarne Bisballe

Skurer det ikke i dine ører, at imam Sherin Khankan har valgt at bryde med en hævdvundet islamisk tradition vedr. indgåelse af ægteskab på tværs af religioner?

Det er en gængs islamisk praksis, at muslimske mænd gerne må gifte sig med ikke-muslimske kvinder, hvorimod muslimske kvinder ikke må gifte sig med ikke-muslimske mænd. Dette princip brydes af Mariam Moskeen, hvor imam Sherin Khankan vier muslimske kvinder med ikke-muslimske mænd.

Det forandrer ikke verden totalt, men det er vel trods alt et ikke-ubetydeligt skridt fremad.

Ole Kristensen, Anders Sørensen, Margit Tang, Fam. Tejsner, Viggo Okholm, Ole Frank, Niels Duus Nielsen, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel og Johanna Haas anbefalede denne kommentar
Bjarne Bisballe

Jo det tager jeg hatten af for. Melder historien også noget om hvordan børnene i sådan ægteskab skal opdrages? Er der krav om at børnene skal opdrages muslimsk?

Bo Stefan Nielsen

Hvad kvinderne bag ExitCirklen står for og udretter, er forbilledligt. Det virkelige problem lader til at være, at nogle stakler ikke kan håndtere, at kvinder og muslimer kan være forbilleder.

Anders Sørensen, Elisabeth Andersen, Niels Duus Nielsen, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Johanna Haas, Bjarne Bisgaard Jensen, Lars Bo Jensen, Heidi Larsen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Kære Sherin Khankan og Khaterah Parwani.
Jeg ved i vil alle det bedste, vi skal alle hjælpe dem der har mistet fodfæste i livet, det er naturlig og ægte medmenneskelighed, det kan alle kun få for lidt af.

Som hjemløs mindreårig, for mere end tre årtier siden, fik jeg en ven, hun blev bortført, da hun var femten, formodentlig myrdet i sit hjemland, ingen myndighed syntes at savne min veninde, nogen burde spørge politikerne, hvor mange der er forsvundne gennem årene, har forladt skolen og blevet væk.

Med venlig hilsen
Philip B. Johnsen

Det er risikabelt ikke bare i det mindste, at forsøge at forstå, hvad der ligger bag ved den radikaliserede kapitalisme, de tre uansvarlige partier repræsenterer.

Det er ikke fordi der mangler evidens for, hvad der er under opsejling i EU og verden, det er på tide at politikere handle ansvarligt og acceptere nedslaget ideologisk i de tre partier, før social uro i kølvandet på enten klimaforandringer eller de tre politiske partiers fremmedfjendskhed politik, får situationen til at løber dem af hænde.

Problemet bliver at bevare stabiliteten i samfundsstrukturerne, ikke kun i Danmark, men rundt om i verden, der hvor dette lykkedes, at beskytte bl.a. de uansvarlige politikere, der har haft de kortsigtede økonomiske gevinster for øje, at bevare focus på de vigtigste opgaver så at sige og efterfølgende at finde nye politikere borgerne tør stole på.

Der er ingen der længere tror på, at vores politikere er ærlige og redelige, hvad hjælper det at tale til deres fornuft, når de alene er drevet af deres fejlslagene ideologi.

Læs også "Ny forskning afslører politikerne: De ignorerer fakta, der ikke trækker i deres retning"
Link: https://www.information.dk/indland/2017/09/ny-forskning-afsloerer-politi...

Det er på tide at vågne op i lille Danmark, hvad der er blevet af vores solgte kolonier i Caribien?

Eva Schwanenflügel

Var der ingen der så Katherah Parwani hos Clement ? Her var også Søren Espersen fra DF tilstede.
Udsendelsen genudsendes sent i aften, DR2 kl. 00.50.
Her fortæller Parwani, at hun ikke er muslim, men agnostiker, og at hendes kæreste har jødiske rødder. I øvrigt, at Nasar Khader aldrig har mødt hende eller talt med hende privat, og intet kender til hende.
Søren Espersen mener ikke, man kan stole på muslimer, fordi de taler 'med to tunger'.
Men foreholdt, at Nasar Khader netop er muslim, og engang har ment, at bøsser skulle brændes, svarer Søren Espersen, at han har kendt Khader i 20 år, og derfor stoler på ham.
Det hænger slet ikke sammen.
Det er en heksejagt, drevet af mænd der bryster sig med lånte ligestillingsfjer, som i virkeligheden hader stærke kvinder, og den positive opmærksomhed de får.

Ole Kristensen, Jørgen Tryggestad, Per Klüver, Runa Lystlund, Anders Sørensen, Elisabeth Andersen, Fam. Tejsner, Johanna Haas, Anne Mette Jørgensen, Viggo Okholm og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Jo Eva jeg så - noget - af den pågældende udsendelse.
Blev nødt til slukke, da jeg syntes SE talte så nedladende og uforskammet til Katerah Parwani, så det var decideret ubehageligt at se på.

Anders Sørensen, Eva Schwanenflügel, Anne Mette Jørgensen og Ole Frank anbefalede denne kommentar
hanne plaschke

Hele burka- og især tørklædedebatten i Folketinget og mellem folketingspolitikere viser, hvilken bonderøvsmentalitet, der hersker på de danske bonede gulve. Alle, der har deltaget i internationale kongresser og diskussioner i Bruxelles (EU) og New York (FN), har lært at se bort fra alle mulige former for beklædningskultur, tørklæder, lange kjoler, kjortler, kangaer, korte kjoler, turbaner, rastafletninger, alt det ser man bort fra, fordi det er irrelevant for den politik, man skal blive enig om. Vidste I, at i Frankrig er en kvinde, der ikke farver sit grå hår, mærkelig. I Kina farver mændene hår, så derfor er toppolitikere helt op i firserne stadig sorthårede. I store dele af USA er det så almindeligt at få foretaget kosmetiske operationer, at kvinder med rynker enten må være syge eller fattige, ligesom man ikke går på gaden som kvinde uden make up i storbyer verden over. Det er da lige så sært som, at mayaerne i gammel tid sleb deres tænder spidse, fordi de syntes, det var pænt på den måde. Kan vi tillade os at dømme folks påklædning ud fra spørgsmålet om, hvorvidt deres klædedragt egner sig til en cykeltur i myldretiden i en mellemstor dansk provinsby? Måske de pågældende slet ikke KAN cykle. Integration er et spørgsmål om at komme med de kvaliteter, man har i bagagen, og finde sig til rette i det samfund, man er kommet til, sætte sig ind i regler og love og ellers gøre sit bedste. Assimilation findes ikke uden UNDERTRYKKELSE. Det er et fattigt og udemokratisk samfund, der benytter sig af undertrykkelse. Det er kun uoplyste mennesker og folk, der er faret vild i magtens korridorer, der kan gå så langt som til at mene, at visse befolkningsgrupper skal assimileres i samfundet. Skal jeg så assimileres i Nordjylland, jeg, som kommer fra Fyn? Er det mig forbudt at snakke fynsk? Må jeg ikke have lov at kalde brunsvigere for "brunnere" og sige "nooh", når jeg bliver forbavset? Nej, for assimilation er jo grænseløs. Man kan altid finde noget at påpege, som ikke er "rigtig dansk", og hvor den, som ikke kan fremvise en nagelfast stamtavle i flere generationsled må krybe til korset og tilstå, at de danske vokaler er vanskelige at udtale, at man fryser hovedet uden sit dejlige tørklæde og at ens livret er humus, ugali eller stegte biller. Længe leve mangfoldigheden, ud med undertrykkelse og smæderi. Muslimer i Danmark er en berigelse. De gamle nokkefår af nogle sure, bagstræberiske imamer kan god gå hjem og lægge sig, hvis demokratiet får lov til at blomstre. Dem er der ingen fremtid i, og det ved flertallet at muslimer, der har valgt at bo i Danmark, godt. Det var dagens tale, godt hjulpet på vej af den rædselsfulde smædekampagne, som Nasar Khader, Martin Henriksen og Marcus Knuth i den sidste tid har ført mod de fantastiske Exitcirkel-kvinder. Tænk hvis Ghazala Khan, der i 2006 blev dræbt på Slagelse Banegård, og hendes kæreste,havde haft Exitcirklen at støtte sig til. Længe leve de stærke kvinder. Længe leve mangfoldigheden. Længe leve demokratiet. Lad os bevare Danmark!

Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel, Elisabeth Andersen, Trond Meiring, Fam. Tejsner, Johanna Haas, Viggo Okholm, Ole Frank og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Bjarne Bisballe

Nu har denne Exitcirkelsag efterhånden kørt meget længe. Hver gang de onde, onde borgerlige politikere har stukket snuden frem, er det Khatherah Parwani (ikke et ondt ord om en agnostiker) der har måttet forsøge rage kastanjerne ud af ilden, men uden held. Hun er ikke lykkedes med endegyldigt at få lukket munden på kritikerne.
Nu må Sherin Khankan, Exitcirklens stifter og administrerende direktør, som Exitcirklens bedst lønnede, og den der har det helt store overblik, på banen og vise, at hun er sin løn værd. Hun må nu stå frem med de argumenter, der endegyldigt lukker munden på de onde og giver organisationen arbejdsro. Hun har længe været påfaldende tavs.

Bjarne BIsballe - der er jo ikke tale om "kritik" men personhetz - ligesom i skolgården, hvor de store forsøger at tryne de små. Ikke fordi de har ret men bare fordi de kan.

Per Klüver, Anders Sørensen, Carsten Munk, Eva Schwanenflügel, Elisabeth Andersen og Anne Mette Jørgensen anbefalede denne kommentar
Anne Mette Jørgensen

Var det ikke en vis borgerlig statsminister, som ville gøre op med smagsdommeriet, og hvad de gør de borgerlige for fuld udblæsning. Aldrig har vi været vidne til så meget spidsborgerlig handling som nu.
Hos Clement var substansen i søren E. smædekampagne. Jeg tror på alt hvad Naser Khader siger.
Jeg har også hørt en del rygter om nogle politikere, men rygter skal man være varsom med. Det kan ødelægge mennesker på livstid.
At Naser Khader stadig er muslim er direkte mærkværdigt eftersom han intet godt har at sige om religionen.
Der er påtrængende problemer nok, men det magter de 3 hatte, og med dem mange andre, ikke tage sig af. Sikke mange tunnelsynede klaphatte, der giver dem stemme.

Eva Schwanenflügel, Trond Meiring og Ole Frank anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Apropos smædekampagner og ondsindede rygter :
Da Nasar Khader, Gitte Seeberg og Anders Samuelsen forsøgte at starte et nyt parti, Ny Alliance, der havde enorm vind i sejlene, hetzede en kendt tabloid-avis (har glemt hvilken), Nasar Khader og beskyldte ham for at benytte sort arbejde. Khader blev så frustreret over beskyldningerne, at han flippede ud på en journalist for åben skærm, og det nystartede parti gik i opløsning.
Nu da han selv sidder mageligt på magten, har han åbenbart glemt alt om, hvordan det er at blive udsat for heksejagt, og fører selv an i en usmagelig hetz mod etniske kvinder, der til forskel fra ham selv virkelig har gjort en mærkbar forskel for kvinder og mænd under social kontrol og psykisk vold.
Katrine, jeg syntes Khaterah Parwani gav godt igen overfor Søren Espersen, på en stille og rolig måde vandt hun debatten, fordi han udstillede sig selv som usammenhængende og argumentløs.
Igår aftes optrådte Parwani på Bremen teater i København sammen med tre andre seje, nydanske kvindelige debattører. Forhåbentlig bringer Information en anmeldelse !?

Johanna Haas, Jørgen Tryggestad, Ole Frank og Per Klüver anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Bjarne Bisballe, netop Sherin Khankan har udtalt, at Islam har brug for både nytolkning og reformering. Det er derfor, hun har talt for kvindelige imamer, vielser på tværs af religioner, opgør med social kontrol, med meget mere. Og derfor hun har startet sin egen moske, hvor kvindelige imamer forkynder. Sherin Khankan går heller ikke med slør, og mener ikke, at koranen påbyder dette.
Hun har selv været udsat for social kontrol og psykisk vold, og prøver af al magt at løfte Islam ud af patriarkatets tunge undertrykkelse.

Johanna Haas, Ole Frank og Per Klüver anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

PS. Nasar Khaders bidrag til en muslimsk reformation er åbenbart, at han prøver at overbevise sin mor om at holde op med at gå med slør ;-)

Bjarne Bisballe

At Naser Khader ønsker en reformation af islam, er vel stort set det eneste jeg er enig med ham i. Han arbejder utrætteligt for at få hul på bylden - det er jo et rent teologisk projekt - men det er vel i bund og grund umuligt med den helt centale status som koranen har (man diskuterer ikke med gud). Måske derfor kalder han sig stadig muslim for ikke at blive opfattet som blasfemiker, så han i det mindste kan at have en stemme i visse muslimske kredse, selvom han ikke er muslim i gængs forstand. Hvor hullet i bylden eventuelt skal komme fra har jeg ikke noget bud på, men det er meget vigtigt at det kommer. Khankan måske? Jeg tror gerne hun ville, men jeg tror ikke hun tør (der skal jo klippes og klistres) og så har hun ikke pondus nok - og så er hun desuden kvinde. Det trækker ned blandt de troende.

Bjarne Bisballe

Khankans moske startede ud med to kvindelige imamer. Nummer to hoppede fra da Kkankan begyndte på det med blandede ægteskaber. Så hvis ikke der er kommet en ny til, er Khankan alene tilbage. Hun kan ikke lide hvad der står i hendes egen koran, men det forsøger hun at skjule ved at tale uklart, tvetunget (om pisk for utroskab, meget klar formuleret i koranen: Det indgår ikke i mit vokabular - jeg er modstander af barbariske straffe - beviserne skal være meget overbevisende osv.) Det virker skizorent

Det paradoksale er, at de politiske modsætninger mellem Khankan/Parwani og de tre politikere, åbenbart udmanøvrerer det politiske interessefællesskab, de har.
Parwani har aldrig efterladt sig nogen tvivl om, at hun er socialist. Khankan var - og er vel stadig - radikal.
Islamismens opblomstring i Danmark (siden starten af 90'erne) er således i høj grad et resultat af den politik, socialister og radikale har stået og på mange måder stadig står for. Det er med andre ord "centrum-venstre", der har vendt det blinde øje til islamisternes indtog i Danmark.
De tre politikere er borgerlige (den ene tidligere radikal), og vender sig derfor imod centrum-venstres udlændingepolitik, og dermed konsekvensen: Islamismens indtog i Danmark.
De gør med andre ord fælles sag med Khankan/Parwani, i og med at de er modstandere af islamismen.
Alligevel er de uenige politisk - og så vidt jeg har forstået er der også en personlig modsætning mellem Khader og Khankan, der går omkring 15 år tilbage, hvor de begge var i Radikale Venstre. Derfor vil politikerne tage støtten fra Exitcirklen, selv om de kæmper for den samme sag. Khankan/Parwani ser derimod gerne, at de tre politikere skiftes ud med nogen fra rød blok - den røde blok, der har det historiske hovedansvar for, at islamismen har slået rod i Danmark.
Ud fra det burde de jo arbejde sammen; Khankan, Parwani, Khader, Knuth og Henriksen. Men det gør de ikke. I stedet for underminerer de hinanden, og den gode sag, de på hver sin måde kæmper for: Bekæmpelsen af social kontrol, tvangsægteskaber og æreskonflikter.

Bjarne Bisballe

Det hele kunne løses med et enkelt snuptag. Parwani (som jo i forvejen tegner biksen) overtager stillingen som administerende direktør og Khankan nøjes med at være imam i sin moske. Det er vel i virkeligheden også et fuldtidsjob. På den måde slipper Exitcirklen for mistanken om at være en islamistisk organisation, modtager så sit tilskud og får ro til at udføre sit vigtige arbejde med at få de underkuede piger ud af islamismens kløer.

Bjarne Bisballe

Helt ærligt og uden omsvøb: Drejer denne sag sig i virkeligheden ikke om, at det offentlige støtter en moske med en imamløn forklædt som direktørløn i Exitcirklen? Så vidt jeg ved bor Exitcirklen og Khankans moske i samme bygning i København.. Bare en strøtanke.

Eva Schwanenflügel

Sherin Khankan er bestemt ikke noget der ligner en pap-frontfigur for Exit cirklen. Hun står sammen med Parwani for samtalerne i kredsen, og er næsten færdig med en uddannelse som psykoterapeut.