Læsetid: 4 min.

En fax fra Polen er, hvad der er tilbage af Forsvarsministeriets forklaring om nordkoreanske tvangsarbejdere

Trods mundtlig og skriftlig dokumentation hævder Forsvarsministeriet, at det er usandsynligt, at nordkoreanere har været med til at bygge Danmarks nye krigsskib. Men deres argumenter smuldrer ét for ét
Trods sanktioner tjener regimet i Nordkorea udenlandsk valuta ved at sende sine subjekter ud af landet som gæstearbejdere, hvis løn det inddrager. På dette billede fra Hunchun i det nordlige Kina kan man se billeder af Kim Il-sung og Kim Jong-Il i arbejdernes stuer. 

Trods sanktioner tjener regimet i Nordkorea udenlandsk valuta ved at sende sine subjekter ud af landet som gæstearbejdere, hvis løn det inddrager. På dette billede fra Hunchun i det nordlige Kina kan man se billeder af Kim Il-sung og Kim Jong-Il i arbejdernes stuer. 

Ng Han Guan

5. oktober 2017

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) stoler tilsyneladende blindt på forsikringer fra et polsk skibsværft om, at der ikke har været brugt nordkoreanske tvangsarbejdere i forbindelse med byggeriet af Danmarks nye krigsskib.

I hvert fald er afvisningen fra det polske værft nu det eneste, der understøtter FMI’s påstand om, at det ikke er »sandsynligt, at nordkoreanere skulle have været med til at bygge skibet«, sådan som FMI tidligere har skrevet til Information.

Sagen handler om inspektionsfartøjet Lauge Koch, som Forsvaret i 2013 bestilte hos det danske skibsværft Karstensens i Skagen. Selve skroget blev bygget i Polen af Karstensens underleverandør Crist Shipyard.

Som DR2 Dokumentar og Information for nylig kunne afsløre, blev et hold nordkoreanske arbejdere ifølge kontrakter og fakturaer hyret til og betalt for at arbejde på Lauge Koch og ni andre skibe på det polske værft. Desuden har polske værftsarbejdere sagt til DR, at de arbejdede sammen med nordkoreanerne på det danske skib.

Men trods denne skriftlige og mundtlige dokumentation finder FMI det altså ikke »sandsynligt«, at nordkoreanerne har været med til at bygge det danske skib. Og direktøren for Karstensens Skibsværft mener helt at kunne afvise, at nordkoreanere har været med til at bygge skibet.

Hvad inspektøren så

FMI og Karstensens Skibsværft læner sig op ad tre ting:

  • For det første er der to kortfattede, skriftlige svar fra det polske værft Crist, som klart afviser, at nordkoreanere har været med til at bygge det danske skib. Dem vender vi tilbage til.
     
  • For det andet hæfter FMI sig ved, at deres egne inspektører ikke har observeret nordkoreanske arbejdere under byggeriet af Lauge Koch. FMI besøgte byggeriet 15 gange. Men besøgene var anmeldt på forhånd og havde desuden ikke til formål at undersøge arbejdsforholdene, eller hvem der byggede skibet.
     
  • For det tredje lægger FMI og Karstensens vægt på, at Karstensens egen inspektør, som holdt øje med byggeriet fra start til slut, heller ikke har set nordkoreanere arbejde på det danske skib. Men som inspektøren selv sagde i onsdagens Information, er det måske ikke så underligt.

Byggeriet bredte sig over adskillige værksteder, og han besøgte kun hvert enkelt værksted »mindst én gang om ugen«.

Nordkoreanerne befandt sig ifølge ham også på de værksteder, hvor delene til det danske skib blev bygget. Men han så dem kun ved de arbejdsstationer, hvor delene til andre skibe blev bygget. Igen er det ikke så underligt.

Et polsk værft hyrede i 2014 nordkoreanske tvangsarbejdere til at deltage i byggeriet af Søværnets nye inspektionsfartøj. Ansættelsen skete gennem et selskab, der mistænkes for at finansiere det nordkoreanske atomprogram. Forsvarsministeriet afviser, at nordkoreanerne har været med til at bygge skibet
Læs også

Nordkoreanerne var nemlig svejsere og havde masker på, når de arbejdede, forklarede inspektøren i gårsdagens Information. Som inspektøren selv siger, ville han derfor formentlig slet ikke have bemærket, om en svejser var polak eller nordkoreaner. Han bemærkede dem kun, når de holdt pause og tog masken af.

Inspektørens vidneudsagn kan altså ikke bruges til at tilbagevise, at nordkoreanerne var med til at bygge det danske skib – hvilket han også selv siger til Information. Og det gør det heller ikke mindre sandsynligt, at de har været det.

Man må antage, at det også gør sig gældende i forhold til FMI’s egne inspektioner, som jo endda var anmeldt på forhånd. Når nordkoreanerne arbejdede med masker på, kan FMI af gode grunde ikke vide, om de har set dem arbejde på det danske skib.

Dermed er en vigtig del af forklaringen fra FMI og Karstensens så småt ved at erodere.

Sanktionsbrud

Tilbage står de to skriftlige svar, som det polske værft Crist har sendt til Karstensens på foranledning af FMI. Her afviser Crist i korte vendinger, at nordkoreanere har været med til at bygge det danske skib. Men Crist forholder sig ikke til al den dokumentation, som peger i den modsatte retning:

Kontrakter, som viser, at 45 nordkoreanere blev hyret til at arbejde på det danske krigsskib og ni norske skibe. Fakturaer, som viser, at nordkoreanerne blev betalt for deres arbejde, hvor det danske skib også er nævnt. Og vidneudsagn fra polske arbejdere, som siger, at de har arbejdet sammen med nordkoreanerne – også på det danske skib.

Intet af dette forholder Crist sig til. Værftet har altså fortsat ikke givet nogen forklaring på, hvorfor der findes dokumenter, der viser, at nordkoreanerne blev ansat til og betalt for at arbejde på det danske skib, hvis de endte med alligevel ikke at gøre det.

Det svækker troværdigheden af Crists svar. Det er desuden vigtigt at forstå, at en indrømmelse af, at nordkoreanerne arbejdede på det danske forsvars skib, samtidig ville være en indrømmelse af brud på de internationale sanktioner mod Nordkorea.

Som lederen af FN’s Sikkerhedsråds ekspertpanel Hugh Griffiths har sagt til DR, er det nemlig »udtrykkeligt forbudt« at modtage service eller assistance fra Nordkorea til levering, fremstilling eller vedligehold af bl.a. militære skibe.

Ikke alene det danske inspektionsfartøj Lauge Koch kan være blevet bygget med assistance fra nordkoreanske tvangsarbejdere. Også to andre af Forsvarets skibe, Knud Rasmussen og Ejner Mikkelsen (billedet) er bygget på et polsk værft, som har benyttet sig af nordkoreanske arbejdere.
Læs også

Alligevel tager både Karstensens og FMI Crists svar for gode varer, og ingen af dem har gjort mere for at undersøge sagen nærmere.

FMI har over for Information hævdet, at det er usandsynligt, at nordkoreanerne har været med til at bygge skibet. Men der er sådan set mere, der taler for, at det er overvejende sandsynligt.

FMI vil ikke længere svare på spørgsmål fra pressen, fordi de afventer et samråd i Folketingets forsvarsudvalg. Men det er en selvpålagt mundkurv. Der er intet til hinder for, at FMI fortsat kan udtale sig om sagen. Det ønsker styrelsen bare ikke. Måske fordi de ikke har nogen god forklaring.

Serie

Pengestrømmen til Nordkoreas atomprogram

Tvangsarbejdere, lyssky forretningsfolk og en brutal diktator med nukleare ambitioner.

Det er ingredienserne i en international skandale, hvor polske virksomheder har sendt penge til Nordkorea til gengæld for flittige arbejdere, der under livsfarlige forhold knokler mere end 12 timer om dagen uden at kny.

Ikke bare er det en menneskelig tragedie. Det kan også have været med til at finansiere det atomprogram, der i dag bekymrer det meste af verden.

I denne serie undersøger Information sammen med DR sagens danske forbindelser.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Mads Berg
  • Niels Duus Nielsen
  • Bjarne Andersen
  • Peter Knap
  • Oluf Husted
Mads Berg, Niels Duus Nielsen, Bjarne Andersen, Peter Knap og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Danske krigsskibe bør bygges i Danmark af danske arbejdere. Koste hvad det vil. Mon det er lovligt?
Der er masser af Ukrainer der arbejder i Polen. Hvad siger EU?