Nyhed
Læsetid: 1 min.

Maersk: Nordkoreanere har sandsynligvis bygget skibe for os

Maersk opdagede sidste år, at nordkoreanere formentlig har været med til at bygge seks skibe for dem. Skibene blev bygget på det polske værft, som også har hyret nordkoreanske tvangsarbejdere til at bygge dansk krigsskib
I maj 2016 opdagede Mærsk, at der var nordkoreanske tvangsarbejdere indvolveret i byggeriet. 

I maj 2016 opdagede Mærsk, at der var nordkoreanske tvangsarbejdere indvolveret i byggeriet. 

Ritzau Foto

Indland
3. oktober 2017

Det er ikke kun Forsvaret, der har benyttet sig af polsk værft, som har hyret nordkoreanske tvangsarbejdere.

Rederiet Maersk Supply Service bestilte i 2014 seks skibe hos norske Kleven Verft.

Flere af delene blev herefter bygget på det polske værft Crist Shipyard. Det viser Crist Shipyards egen referenceliste.

Som DR2 Dokumentar og Information har beskrevet for nylig, har Crist Shipyard hyret nordkoreanske tvangsarbejdere til at arbejde på en række projekter – heriblandt det danske krigsskib Lauge Koch.

Crist Shipyard blev afsløret i at anvende nordkoreanske tvangsarbejdere i en dokumentar fra Vice News i 2016. Kort efter tog det norske fagblad Teknisk Ukeblad sagen op.

Nogenlunde samtidig blev Maersk klar over, at nordkoreanere kunne have været med til at bygge de seks skibe. Maersk kontaktede straks hovedentreprenøren Kleven Verft, som oplyste, at det var sandsynligt, at der var brugt nordkoreansk arbejdskraft til at bygge skibene. Det oplyser Maersk nu til netmediet ShippingWatch.

»Da Maersk Supply Service i juni 2016 blev informeret om problemerne med ansættelsesforholdene hos Kleven Verfts underleverandør, som byggede vores Starfish-skibe, handlede vi med det samme. Efter at vi modtog oplysningerne, kontaktede vi ledelsen i Kleven Verft, som forsikrede os om, at kontrakten med alle de omtalte arbejdere blev ophævet fra juli 2016,« skriver Maersk Supply Service til ShippingWatch og understreger, at de i øjeblikket ikke har nogen skibe, der bliver bygget med Crist Shipyard som underleverandør.

Byggeriet af de seks Starfish-skibe havde et budget på mere end tre milliarder kroner. Skibene skal yde service til offshoreindustrien.

Maersk Supply Service har afvist at stille op til interview med Information, men henviser til den skriftlige udtalelse, som de har sendt til ShippingWatch.

Heller ikke Kleven Verft har ønsket at svare på spørgsmål om sagen. Firmaets kommunikationschef skriver i stedet i en mail til Information, at de blev opmærksomme på brugen af nordkoreanske arbejdere i maj 2016 og straks krævede, at Crist Shipyard standsede praksissen.

Serie

Pengestrømmen til Nordkoreas atomprogram

Tvangsarbejdere, lyssky forretningsfolk og en brutal diktator med nukleare ambitioner.

Det er ingredienserne i en international skandale, hvor polske virksomheder har sendt penge til Nordkorea til gengæld for flittige arbejdere, der under livsfarlige forhold knokler mere end 12 timer om dagen uden at kny.

Ikke bare er det en menneskelig tragedie. Det kan også have været med til at finansiere det atomprogram, der i dag bekymrer det meste af verden.

I denne serie undersøger Information sammen med DR sagens danske forbindelser.

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

God krisehåndtering. Er der noget snavs, er det bedst selv at lægge det frem. Her kunne familien Trump lære noget.

Bjarne Bisgaard Jensen

Det kunne det danske forsvar og deres minister også.