Læsetid 4 min.

Region: ’Tolkebranchen er det vilde vesten’

Tolkebureauer siger, at der er sket en fejl, da de ansatte en ikke-sprogkyndig tolk. Regionerne, som har indgået aftaler med bureauerne, finder det uacceptabelt og kræver redegørelser fra bureauerne
13. oktober 2017

»Der er sket en fejl.«

Sådan lyder det enstemmigt fra de tolkebureauer, der siden august har ansat 51-årige Søren Rasmussen som swahili-tolk på trods af, at han ikke taler sproget.

De af landets regioner, som har hyret bureauerne til at levere tolkeydelser på sundhedsområdet, vil se nærmere på sagen, men en af dem kalder samtidig området for »det vilde vesten«.

Som Information kan fortælle i dag, er Søren Rasmussen blevet ansat i tre tolkebureauer uden at blive sprogtestet og uden at skulle dokumentere sine færdigheder. I to af bureauerne er han blevet tilbudt opgaver, som han har valgt at afvise.

Søren Rasmussen og hans kone, Rehema Frederiksen.
Læs også

Han er blandt andet blevet ansat i Tolkdanmark, som står for tolkeopgaverne på sundhedsområdet i tre ud af landets fem regioner.

 

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Information.dk

Forsiden lige nu

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
    Eva Schwanenflügel
  • Brugerbillede for Niels Nielsen
    Niels Nielsen
Eva Schwanenflügel og Niels Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Jesper Harder Søndergaard
Jesper Harder Søndergaard

Både Region Midtjylland og Region Syddanmark forklarer her, at de anser området for indkøb af tolkeydelser for det Vilde Vesten. Men for at blive i metaforen: hvorfor påtager Regionerne sig så ikke det ansvar som 'lawmakers', man må forvente af en myndighed, der administrerer både vores skattekroner og vores helbred?

I 2016 afholdt de fem Regioner et fælles udbud.
Inden Regionerne offentliggjorde det endelige udbud afholdt de en lang konsultationsproces, som blev understøttet af workshops med partsindlæg og de bedste intentioner.

På de workshops holdt repræsentanter for den seriøse del af tolkeudbyderne, såvel som Translatørforeningens Tolkeudvalg og Forsvarsakademiets ansvarlige for uddannelsen til sprogofficer, oplæg om vigtigheden af en ensartet, objektiv og kontrollérbar kvalitetsvurdering af tolke.

Regionernes udsendte nikkede, noterede og tog den eftertænksomme mine på.
Det blev præsenteret, at Regionerne "naturligvis" selv var trukket i arbejdstøjet for at skabe en uddannelses- og/eller certificeringsordning for at tolke på sundhedsområdet.

Efter workshoppen... skete der blot ikke mere.

Da det endelige udbud blev offentliggjort, var alle de gode intentioner skrinlagt til fordel for en model, hvor pris udgjorde 60% af den samlede vurdering.
De sidste 40% blev fordelt mellem de to delkrav 'Tolkenes kompetencer' og 'Leveringssikkerhed og service'.

Begge kriterier er baseret udelukkende på tilbudsgivernes egne erklæringer, som - ifølge Region Hovedstadens svar på en aktindsigt - hverken kontrolleres "for vindende tilbud eller tilbud, der har fået afslag. Besvarelsen fra det vindende tilbud indgår som bilag til kontrakten og forpligter tilbudsgiveren kontraktuelt".

Med andre ord har sundhedsvæsenet indkøbt tolkning ud fra en model, hvor 60% af vurderingen baseres på at presse pris og kvalitet længst ned, mens 40% af vurderingen baseres på at fortælle den bedste røverhistorie.

Efterfølgende har Region Syddanmark og Region Nordjylland i øvrigt fyret deres respektive leverandører - for Syddanmarks vedkommende kun 8 dage inde i kontraktperioden.

Jeg er derfor enig i, at området er det Vilde Vesten.
Men hvilken rolle spillede de indkøbsansvarlige ved Regionerne her: opførte de sig som lawmaker Wyatt Earp - eller var vi tættere på en outlaw som Jesse James?

Jesper Harder Søndergaard
Administrerende direktør
Tolkegruppen Oversættergruppen P/S

Hans Aagaard, Johnny Winther Ronnenberg og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel

Jesper Haarder Søndergaard , det er jo absurde tilstande, du her beskriver! Det minder på mange måder om især udliciteringen af hjemmeplejen, som også er et 'Wild West'- område, hvor pris vægter tungere end kvalitet, med dyre konkurser til følge.
Det er godt, Information har taget grundigt fat i at belyse tolke-området, og Regionerne må til at tage deres ansvar seriøst.

Brugerbillede for Jesper Harder Søndergaard
Jesper Harder Søndergaard

Eva Schwanenflügel, jeg kender ikke andet til hjemmeplejen end det, som jeg hører i medierne - men det er også rigeligt slemt!

Og så er det pudsigt, at du nævner hjemmeplejen: der findes et personsammenfald mellem et af de meget omtalte hjemmeplejefirmaer, som endte med konkurs, og et større tolkebureau.

Det sammenfald spurgte jeg faktisk også Regionerne om i den aktindsigt, som jeg henviser til i det tidligere indlæg. Det havde de heller ikke taget sig af...

Og jeg er fuldstændig enig: det er virkelig værdifuldt, at Information tager emnet op.
Personligt savner jeg blot, at man presser Regionernes indkøbsfolk lidt mere til konkret at tage stilling!

Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel

Jesper, du burde måske gøre Information opmærksom på dette mystiske personsammenfald mellem hjemmeplejen og tolkebureauet? Det kan være, journalisterne kan være dig behjælpelig med gravearbejdet? TV2 har også taget sagen op idag, så mon ikke de også vil være interesserede i et tip ?
Det lyder som om der findes en hel undergrund af klamphuggere og snydepelse, som udnytter politikernes naive liberaliseringsideologi !

Brugerbillede for Jesper Harder Søndergaard
Jesper Harder Søndergaard

Eva, jeg har allerede flaget det til både Information og TV2.

Mit største problem er dog ikke de firmaer (i alverdens brancher), som muligvis/givetvis udnytter systemet. Mere end noget andet bliver jeg harm over et system, som bevidst fravælger muligheden for at kontrollere de tilbud, som man modtager.

For mig er det ikke engang et spørgsmål om ideologi, men om ganske almindeligt sjusk:

Når Regioner og kommuner har specialiserede indkøbsafdelinger, hvis eneste opgave er at forvalte skattekronerne bedst muligt, men sådan en afdeling alligevel tror ukritisk på hvad som helst i et tilbud - så har systemet simpelthen fejlet i sin vigtigste opgave!

Eva Schwanenflügel, Hans Aagaard og Johnny Winther Ronnenberg anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Johnny Winther Ronnenberg
Johnny Winther Ronnenberg

Jesper Harder Søndergaard

Tak for et kvalificeret indspark i debatten ;-)

Jesper Harder Søndergaard, Eva Schwanenflügel og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar