Læsetid: 8 min.

’Opgøret med reformpædagogikken er sat på pause’

Et stort anlagt forskningsprojekt, der skulle dokumentere positive effekter af målrettede læringsindsatser i børnehaven, slog fejl, og i regeringens udspil til en ny læreplan for dagtilbuddene er det skrevet ind, at ’leg’ har værdi i sig selv. Vinden er vendt i den ideologiske kamp om landets dagtilbud, mener flere forskere
Efter en lang årrække, hvor børn skal lære mest muligt, mens de er i dagtilbud, skal der fremover være mere plads til leg for legens skyld, siger børne- og socialminister Mai Mercado (K). »Vi har valgt at gå den modsatte vej og kigge på, om der var nogle dokumentationskrav, vi kunne skære væk,« siger hun.

Efter en lang årrække, hvor børn skal lære mest muligt, mens de er i dagtilbud, skal der fremover være mere plads til leg for legens skyld, siger børne- og socialminister Mai Mercado (K). »Vi har valgt at gå den modsatte vej og kigge på, om der var nogle dokumentationskrav, vi kunne skære væk,« siger hun.

Anders Rye Skjoldjensen

13. november 2017

Skal børnehaven alene danne ramme om det gode børneliv med fokus på leg og trivsel, eller bør pædagogerne arbejde målrettet på, at børnene lærer mest muligt, mens de er i dagtilbud?

Daginstitutionerne har været en ideologisk kampplads lige så længe, som velfærdsstaten har eksisteret.

Først måtte den autoritative pædagogik vige for den reformpædagogiske forestilling om, at fri leg og børnenes egne indfald skulle være udgangspunkt for hverdagen i børnehaven. De seneste 20 år har et nyt opgør været undervejs. Et opgør med opgøret. Debatten har kredset om, at børn skal lære mere i børnehaven, og pædagogerne måtte sætte ind med læringsforløb og fokuserede indsatser, der sikrer, at børn klædes sprogligt, motorisk og socialt på til skolestart.

Men i øjeblikket svinger pendulet igen mod den skandinaviske reformpædagogik, vurderer lektor ved Professionshøjskolen UCC, Christian Aabro.

Han mener, at der inden for det seneste år er sket to ting, der bryder med årtiers tendens mod at indføre mere systematiske læringsforløb i dagtilbuddene.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Torben K L Jensen
  • David Zennaro
  • lars søgaard-jensen
  • Eva Schwanenflügel
Torben K L Jensen, David Zennaro, lars søgaard-jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

En af grundene til at indføre læreplaner i daginstitutionerne var, at børnene skulle så tidligt som muligt i henholdsvis børnehave fra vuggestue, og skole fra børnehave. Derved sparede man en masse penge, ligesom man gjorde, da 'heldagsskolen' overtog fra de dyrere Fritidshjem og SFO'er.
Teorien var, at man så at sige kunne fremskynde børns modning og udvikling ved at fokusere konkret på læringsmål.
Dermed blev den frie leg trængt i baggrunden, til fordel for en 'skolificering, der i visse tilfælde tog så meget overhånd, at pædagogerne brugte usandsynlig megen tid på at dokumentere alt ned i det mikroskopiske, uden at det blev læst eller brugt til nogetsomhelst. Der blev hverken fulgt op på om det virkede efter hensigten, eller internt evalueret i personalet. Imens blev børnene udsat for det ene eksperiment efter det andet, i skoleforberedelsens navn.
Men heldigvis er det nu bevist, at effekten af læringsmålene udeblev. Man kan ikke tvangsmodne børn. Og heldigvis for det !

Roselille Pedersen, Trond Meiring, ib jensen, Anders Reinholdt, Jørn Andersen, Kristen Carsten Munk, Bjarne Bisgaard Jensen, Vibeke Hansen, lars søgaard-jensen og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Man kan nu engang ikke digitalisere et analogt menneske - alle vores sanser er analoge og man får ganske simpelt ikke alle nuancer med. Og man kan så spørge : Hvad har det med børn at gøre?
Det har det for så vidt at nogle tror at mega-data og værktøjer til undersøgelse af dem er vejen til evidens. Altså : Man sætter et mål - finder netop det værktøj der passer til den nål i høstakken der bekræfter målet og det til et barn der er under udvikling. Det er ikke bare den forkerte perron - det er det forkerte land og kultur. Det er sindssygt ikke at slippe børns nysgerrighed og tillid fri inden de bliver djøfficeret af nogle økonomer der tror man kan spare sig til lærdom og indsigt.

Roselille Pedersen, Trond Meiring, Eva Schwanenflügel, ib jensen, Jørn Andersen, Kristen Carsten Munk, Steffen Gliese, Bjarne Bisgaard Jensen, Vibeke Hansen, Lise Lotte Rahbek og lars søgaard-jensen anbefalede denne kommentar
lars søgaard-jensen

Ja Eva du har ret - men du glemmer at hensigtetn også var at de unge mennesker så hurtigt som muligt skulle/skal ud på arbejdsmarkedet for at producere og betale skat til samfundet (men helst så lidt som muligt).
Altså en spareøvelse som du beskriver men også hvad jeg vil kalde en udbytningsøvelse.
"De nye små tandhjul i samfundet skal produceres så hurtigt som muligt - og man accpeterer gerne discountmodellen".

Nana Mercier, Trond Meiring, Eva Schwanenflügel, Jørn Andersen, Steffen Gliese, Vibeke Hansen og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Finansministeriet burde hedde Bjørnetjenesten.

Nana Mercier, Trond Meiring, Eva Schwanenflügel, Jørn Andersen, Kristen Carsten Munk og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Det er løgn og latin - set fra en pædagogs hverdag - at den politiske overvågning og intensivering af, hvad børn skal have ud af deres liv i daginstitutionerne, er sat på pause!
Konstant er pædagoger i gang med sprogtest, med TOPI-test -med motoriske tests - fordi børn og det miljø, de lever i ( læs: familie- og daginstitutionsmiljø) udgør risikosituationer og risikofaktorer for et kommende pletfrit liv.
Som pædagog er jeg således sat til nonstop at monitorere børnene og miljøet, -for lige så kontinuerligt at regulere og justere på disse, så risikofaktorer minimeres, og ALLE børns motoriske evner, deres sprog, socialitet og intelligens bringes på samme optimale kurs.
Der er INTET tilbage af reformpædagogikkens ambition om at danne kritisk tænkende små nye samfundsmennesker! Der er INTET tilbage af ideen om, at livet - bare fordi det er skønt og ikke nødvendigvis fører til noget somhelst - har en værdi i sig selv...

Bjarne Bisgaard Jensen, Roselille Pedersen, Jørn Andersen, Torben K L Jensen, Trond Meiring og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

lars søgaard-jensen, du har fuldstændig ret i dit tillæg til min kommentar, men jeg mente nu, at det var implicit, at jeg også hentydede til det samme. Men tak for pointen :-)

Eva Schwanenflügel

Nana Mercier, det tager nok et årti, før den nye kurs slår igennem - hvis den nogensinde gør?
I mellemtiden må pædagogerne bare slavisk indordne sig det djøf-regime, der er blevet trukket ned over fagligheden :-(

Det er et meget beklageligt syn på forskning, der demonstreres i overskriften.
"Forskningen", hvilket vel skal forståes som en søgen efter indsigt, slår ikke fejl fordi den når frem til et resultat, der ikke passer til din hypotese.
Du tager ikke fejl, fordi opstiller en teori og det gennem forskning viser sig, at den ikke holder. Du gør faktisk et godt stykke arbejde, selv om du nok ikke får nogen stor erkendelse for det.
Fejlen kommer først, hvis du på trods af din erkendelse holder fast i din overbevisning.

Ud over mine tidligere kommentarer, så er min STORE anke, at INGEN forskere og politikere i artiklen nævner normeringerne!
Kvalitet i den pædagogiske opgave hænger, ud over uddannelsesniveauet, sammen med de ressourcer, pædagoger har at gøre godt med. Man kan IKKE, som dagtilbudsloven tilskriver, understøtte 22 børnehavebørns trivsel og udvikling, når man gennemsnitligt er to pædagoger til en sådan børnegruppe!
Og pædagogen kan ikke, som man forestiller sig det på det politiske tegnebord, skabe bare et minimum af den stemning og ro, som er nødvendig for at børn udvikler sig og trives, hvis samme pædagog samtidig skal løbe rundt og udpeger de såkaldte udsatte børn, de svage børn, de børn som kommer i skole med for dårlige kundskaber - for at docere sine pædagogiske ressourcer specielt til disse. Sådan fungere ligeværdigt samvær mellem børn og voksne simpelthen ikke....
Derfor må jeg sige, at hvis pædagogerne skal med i denne kvalitetsdiskussion, så må vi insisterere på, at normeringsspørgsmålet inddrages.
Venlig hilsen Danielle Mercier

Eva Schwanenflügel, Torben K L Jensen, Roselille Pedersen og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar