Læsetid: 3 min.

Vær med til at kortlægge politiske reklamer på Facebook

I et nyt projekt undersøger vi, hvilke politiske reklamer der spredes på Facebook. Og vi har brug for din hjælp
I et nyt projekt undersøger vi, hvilke politiske reklamer der spredes på Facebook. Og vi har brug for din hjælp

Jens Dresling

9. november 2017

Omkring 80 procent af den danske befolkning er på Facebook. Derfor er det også naturligt, at Facebook i stigende grad er det sted, som politiske organisationer og partier benytter, når deres budskaber skal ud til befolkningen.

Men i modsætning til reklamer i aviser eller i det offentlige rum kan offentligheden ikke se, hvad det er for budskaber, som vælgerne bliver mødt af på Facebook.

En reklame kan være målrettet et mindre segment ud fra forskellige parametre, og derfor kan nogle grupper blive søgt påvirket af nogle budskaber, som andre aldrig får set, og som pressen eller andre politikere ikke får mulighed for at faktatjekke eller korrigere, hvis budskaberne er vildledende.

Det vil vi forsøge at ændre. I samarbejde med den amerikanske nyhedsorganisation ProPublica vil vi prøve at skabe større gennemsigtighed i forhold til, hvilke politiske budskaber der spredes på Facebook. Og vi begynder med kommunalvalget.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu