Læsetid: 6 min.

Professor: Der er kommet mere pres på de offentligt ansatte

Det private arbejdsmarked har indgået kompromisser i fællesskabets interesse i årevis. Nu skal de magtfulde offentligt ansatte bidrage til, at Danmark får råd til at udvikle den offentlige sektor. Det er bagtæppet for de aktuelle OK-forhandlinger, siger professor Ove Kaj Pedersen. Men hvem er egentlig parat til at give noget uden selv at få noget igen?
Presset på de offentligt ansatte stiger, og det karambolerede senest med lærerkonflikten i 2013. Konflikten præger stadig det offentlige arbejdsmarked, hvorfor de offentligt ansattes faglige organisationer denne gang har fundet sammen om en musketered, der betyder, at de ikke vil forhandle, før lærerne har fået en ny arbejdstidsaftale.

Presset på de offentligt ansatte stiger, og det karambolerede senest med lærerkonflikten i 2013. Konflikten præger stadig det offentlige arbejdsmarked, hvorfor de offentligt ansattes faglige organisationer denne gang har fundet sammen om en musketered, der betyder, at de ikke vil forhandle, før lærerne har fået en ny arbejdstidsaftale.

Finn Frandsen

27. december 2017

Næppe har det politiske Danmark overstået regeringskrise og cirkus om finansloven, før det næste drama venter. Overenskomstforhandlingerne på det offentlige område var end ikke begyndt, før de kommunalt ansattes forhandlingsfælleskab aflyste alle møder med deres modpart, Kommunernes Landsforening (KL).

Måske ender det med et kompromis. Det er endnu for tidligt at sige. Dramaet, de taktiske udmeldinger og konfliktniveauet er helt efter bogen, vurderer professor i komparativ velfærdspolitik ved CBS, Ove Kaj Pedersen.

Men ligesom professoren i sidste uge forklarede i Information, at kompromisvilligheden er blevet mindre i dansk politik i kraft af protestpartiernes stigende indflydelse i Folketinget, er løsninger til det fælles bedste heller ikke nemme at finde på det offentlige område.

Det private arbejdsmarked og LO-forbundene har ellers op gennem 1980’erne og 1990’erne eksempelvis flere gange udvist fleksibilitet og løntilbageholdenhed for at styre landet gennem kriser.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Viggo Okholm
  • Eva Schwanenflügel
Viggo Okholm og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

Mon der kommer en storkonflikt ?
Sophie Løhde har ihvertfald gjort sit til at opflamme, med sin klodsede udtalelse om de offentligt ansattes 'lønfest'.

Torben Bruhn Andersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Er det videnskabsmanden eller debattøren, der taler?
Jeg er ikke i tvivl om hans indsigt, lige som jeg heller ikke tvivler på ledende Goldman Sach folks indsigt. Problemet er, om de bruger deres viden til at fremme deres sag eller til at søge visdom.
Er det sandt, at fagforeningerne for offentligt ansatte er griske, egoistiske elementer, der snævertsynet kæmper for deres medlemmer til forskel fra andre fagforeninger, der så åbenbart kæmper ud fra en dyb samfundsforståelse?
Eller er Professoren ude på dybt vand, hvor han ikke kan bunde, og plasker forvirret rundt for at redde sig i land?

Torben Bruhn Andersen, Martin Thomsen, Troels Ken Pedersen, Lise Lotte Rahbek, Povl Jensen, Eva Schwanenflügel, Anders Reinholdt, Torben Kjeldsen, Sus johnsen, Torben K L Jensen, Henrik Klausen og jørgen djørup anbefalede denne kommentar

Uha, den er svær den her, for problematikken om mere lederstyring læs økonomistyring og autonomi er efter min mening meget central. Holdninger og samfundssind er rigtig vigtige og de offentligt ansatte burde jo i princippet kunne se det. Jo der er mange knuder og en af dem er bl.a. at tilliden styrkes og kontrollem mindskes og de gyldne håndtryks værdier sænkes og at de såkaldte store honorarer til konsulenter og ledere måske dæmpes. Det kunne måske få de arme hænder til fortsat at være varme helt op i hjertet.

Torben Bruhn Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

En detalje : En regions sygehus overskrider budgettet med en større indkaldte vikarer.
Åbenlys tegn på stram budget på personale siden - måske af politiske grunde om stramninger.
Eller måske for stort fravær af forskellige årsager - stress som følge af effektivitetsstramninger.
Så tænker læseren her - hvorfor ansætter man ikke de samme folk ?

Troels Ken Pedersen, Povl Jensen, Eva Schwanenflügel og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Enten er han regulært dum, eller også taler han imod bedre vidende. Hans fremlæggelse af samfundsforholdene ser jo rigtig ud efter de flestes overbevisning, men er jo reelt blot en modelfremstilling af nogle forhold, der er meget enklere.

Torben Bruhn Andersen, Povl Jensen, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, Karsten Aaen og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Nu skal man lige huske at manden har skrevet Bjarne Corydon´s Bibel om "Konkurrencestaten" og at netop han får lov til ukritsk at boltre sig på Informations sider er mig en gåde for der findes faktisk nogle der har helt andre indgange til problematikken om rentabiliteten i New Public Management.

Torben Bruhn Andersen, Troels Ken Pedersen, Lise Lotte Rahbek, Povl Jensen, Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel, Anders Reinholdt, Steen K Petersen, Karsten Aaen og Jens Falkenberg anbefalede denne kommentar

Ove Kaj Pedersen kæmper både for sit eftermæle og for sit barn. OKP er far til idéen om konkurrencesamfundet og ham og han disciple er det, der er galt med DK. Han kan ikke bruges som objektiv ekspert. Han er ikke aktiv part, men det er hans tankegods der i øjeblikket er centrum for diskussionen - hvad skal vi og hvad skal vi ikke. New Public Management er ved at være fortid og Konkurrencestaten er ved at overgå til at være en teori fremfor det faktum som Thorning, Corydon og Vestager gjorde den til. OKP prøver at afskaffe holdninger, for ham findes der kun én sandhed og den står i et regneark. Information burde kompensere deres stakkels læsere når de frivilligt videregiver mandens forvrøvlede og uddaterede og dybest set udemokratiske tanker.

Troels Ken Pedersen, Povl Jensen, Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel, Anders Reinholdt, Steen K Petersen, Karsten Aaen, Jens Falkenberg, Torben Kjeldsen og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Anders Reinholdt

Hvori består de offentligt ansattes magtfuldhed? Det er næppe de overophedede hænder i pleje-, pasnings- og sundhedssektoren der tænkes på. Det må snarere være djøfferne i statsadministrationen, eller, hvilket er endnu mere nærliggende: en stråmand undfanget i spinneriets tjeneste. Professoren kæmper for sit fascistoide utopia: konkurrencestaten som svar på den ultraglobaliserede kapitalisme. Det er muligt at han har udtænkt vinderformlen. Men det bliver et samfund ingen gider leve i.

Torben K L Jensen, Povl Jensen, Steffen Gliese og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Niels K. Nielsen

Offentligt ansatte får generelt højere løn end privat ansatte pr. præsteret arbejdstime.

Det er de privatansattes arbejde, der skaber den værdi, der betaler de offentligt ansattes løn.

Torben K L Jensen

Nielsen - Det er noget vrøvl. Det er de private i samarbejde med de offentlige der skaber rammerne for indtægterne - også kaldet den overordnede infrastruktur som uddannelse,sundhedsvæsen,retsvæsen.

Eva Schwanenflügel og Troels Ken Pedersen anbefalede denne kommentar
Troels Ken Pedersen

Men det er da godt at ledelseslagene viser vejen med løntilbageholdenhed, både i det offentlige og i det private. Hov, ups, det er ikke sådan, det hænger sammen. Eller vi kan sige det lidt mindre pænt, at Bjarne Corydons propagandist kan pakke sit grej og hoppe i en vandpyt. Det er grov (men ikke overraskende) manipulation at tage udgangspunkt i en undersøgelse fra 2013 for at sige om lærer-lockouten var aftalt spil, når vi har haft så godt som tilståelser fra flere centrale spillere her i 2017.

Niels K Nielsen - hvis vi skal tale om hvem der skaber værdierne, gør os rigere - er det, dem der sælger til udlandet. Private virksomheder skaber ikke nødvendigvis noget. Der er masser af private virksomheder, hvis hovedaftagere er det offentlige. De lever i ligeså høj grad af det offentlige, som offentlige virksomheder. Det økonomiske kredsløb er alt for kompliceret til at man kan skelne mellem offentlig og private. Der er en symbiose i det private og det offentlige. Man kan diskutere hvilke opgaver der skal løses hvor, men de fleste opgaver ville under alle omstændigheder skulle løses.

Eva Schwanenflügel, Anders Reinholdt og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar

Ja helt så enkelt er det ikke.
Hvis der er noget i det offentlige, der gør os fattigere, er det overflødigt bureaukrati og aktivitet.
At der så er stor politisk uenighed, hvad der er overflødigt, er en anden sag.
Jeg mener f.eks, at jagerfly og krigsførelse i udlandet gør os fattigere.
Alt det absolut nødvendige er tandhjul i den fælles rigdom.

Niels K. Nielsen

Torben K L Jensen
28. december, 2017 - 11:04
m.fl.

Det er ømt og måske nytteløst, at diskutere, hvem der er hinandens forudsætning - privat vs offentlig.

Så lad og forholde os til det faktuelle:

De offentlige udgifter er nu oppe på 1.100 mia. kr./år og stiger.
Der er IKKE nedskæring i de offentlige udgifter, som Rød Stue har skabt en myte om.
End ikke verdens højeste skattetryk og arbejdsfri indtægter fra olieudvinding kan dække de offentlige udgifter.
Staten låner derfor 40-60 mia. kr. om året i forbrugslån - i dag er gælden på ca. 700 mia. kr. De årlige forbrugslån er i strid med EU regler.
De offentligt ansatte i DK får højere løn end de privat ansatte
De offentligt ansatte udgør sammen med folk på overførselsindkomst et politisk flertal.
Et flertal kan i DK stemme sig til andre folks penge. Der er kun en moralsk barriere til at hindre det - og denne barriere er nu nedbrudt, så Staten uden videre kan tage 80-90 % af folks indtægt i skatter og afgifter, uden at det støder nogen moralsk.
Det aktuelle økonomiske opsving går nu i stå, fordi der mangler arbejdskraft. Skattereformen skulle have frigivet arbejdskraft, men er blevet umuliggjort af Rød Stue + DF, idet den i deres forståelse vil betyde mindre indtægt til Staten og dermed færre penge til stemmekøb, selvom fagfolk gør gældende, at det modsatte netop vil være tilfældet. Det hævdes, at såfremt vi havde reformeret som i Sverige, ville der have været 125 mia. mere i skatter i Den danske Statskasse.
Svejst, som liberale mener, at vi skulle lade os inspirere af, er ca. 50 % rigere end DK, og har bedre sygehuse mv.