Læsetid: 4 min.

’Det er noget symbolsk rod, når det er en kvinde, der leder gudstjenesten’

Otte procent af de mandlige præster i folkekirken går ikke ind for kvindelige præster, viser en undersøgelse fra TV 2. Information har talt med to præster med forskellige syn på sagen
Otte procent af de mandlige præster i folkekirken går ikke ind for kvindelige præster. Billedet er fra den fælleskirkelige reformationsmarkeringsgudstjeneste i Vor Frue Kirke, København. 

Otte procent af de mandlige præster i folkekirken går ikke ind for kvindelige præster. Billedet er fra den fælleskirkelige reformationsmarkeringsgudstjeneste i Vor Frue Kirke, København. 

Philip Davali/Ritzau Scanpix

29. december 2017

Flemming Baatz Kristensen

Præst i Sct. Pauls kirke i Aarhus

– Hvorfor er du modstander af kvindelige præster?

»Jeg er ikke modstander af kvindelige præster. Men jeg er modstander af ordningen med kvindelige præster. Det er ikke, fordi jeg mener, de ikke er ligeværdige med mænd eller mindre dygtige end mænd. Det hænger sammen med, at der i Biblen tales om, at de, der skal være præster og lede menigheden, skal være mænd. Jesus valgte blandt mænd og kvinder i discipelflokken kun mænd til apostle, og de indsatte kun mænd til at være præster. Sådan var det helt frem til 1948, da Folketinget vedtog at indføre kvindelige præster i Folkekirken. De største kirker på verdensplan har stadig af principielle grunde ikke kvindelige præster, men har mange kvinder – ligesom hos os – i andre opgaver.«

– Hvorfor det?

»Fordi præsten skal repræsentere ham. Ved at lede gudstjenesten skal han signalere Jesus. Det er noget symbolsk rod, når det er en kvinde, der gør det.«

– Tidligere har der jo været diskussioner omkring håndtrykket i forbindelse med ordinationen?

»Det var et problem engang, fordi det dengang blev tolket som, at man gav håndslag på præstefællesskab. Det var problematisk for os med vores syn, fordi vi dermed blev tvunget til at handle imod vores tro og overbevisning. Men det er der ændret på, sådan at man ikke længere tolker det som udtryk for præstefællesskab. I øvrigt en tolkning jeg selv har arbejdet for, at vi ikke splittes yderligere, og unge præster kan blive ordineret med god samvittighed. Dermed er det heller ikke længere noget problem.«

– Så der er ikke problemer længere?

»Jeg vil ikke så gerne lede en gudstjeneste sammen med en kvindelig præst, for så synes jeg, at jeg bringes ind i en situation, som er i strid med det, jeg står for. Men det opstår nok aldrig.«

– Hvordan kan det være?

»For det finder man en løsning på i gensidig respekt over for hinanden. Vi er jo ikke ude efter at ødelægge hinanden, men på at tage hensyn til hinandens opfattelse og være respektfulde over for hinanden.«

– Ifølge en undersøgelse er i omkring otte procent med det synspunkt. Overrasker det tal dig?

»Jeg synes, det er et forholdsvis højt tal, og jeg er glad for, at det er så højt, som det er. Men læg mærke til, at man yderst sjældent hører om kævl og ballade rundt omkring i sognene på grund af det. Og det til trods for at en del mennesker i menighederne egentlig ikke bryder sig om ordningen med kvindelige præster og derfor ikke så gerne bruger dem, men de kan jo så bare bruge mandlige præster.«

Dorte Wittrup Winther

Præst i Kværndrup kirke på Fyn

– Otte procent af de mandlige præster er imod kvindelige præster. Er det et lavt eller højt tal?

»Det er faktisk højere, end jeg havde regnet med.«

– De har et teologisk argument imod kvindelige præster, hvorfor ser du ikke det problem?

»Det kan godt være, at Paulus har skrevet noget om det, men det var i en helt anden kontekst for 2.000 år siden. Han har også skrevet om, at kvinder skal tie i forsamlinger, og at kvinder ikke på det tidspunkt kunne administrere økonomi. Der findes masser af vejledninger, som vi heldigvis er gået væk fra i dag. Og som er nemt at påvise, at de hører en anden tid til.«

– Et af argumenterne er også, at præsten skal repræsentere Jesus, og derfor bliver det noget symbolsk rod, hvis det er en kvinde ...

»Det argument har jeg aldrig hørt. En præst er et menneske, der er kaldet til at være præst for den menighed, man skal være præst for. At man skal symbolisere Jesus vil jeg gerne se, hvor står.«

– Er du stødt på problemer ved, at der er så mange mandlige præster, der har den her holdning?

»Nej. Jeg har læst sammen med folk, der mener det, og det har undret mig. Jeg er nu præst på Fyn, og det er et mildt sted at være teologisk i forhold til f.eks. Bornholm eller dele af Midtjylland. Men grunden til, at der er præster i folkekirken, som ikke anerkender kvindelige præster, er, at der er menigheder rundt omkring, som har kaldet dem. Så de holdninger er også udtrykt i menigheden.«

– Er det et problem, at det her synspunkt er i Folkekirken?

»Ja, det synes jeg. Det er ikke noget, jeg går og beskæftiger mig med. Men det undrer mig, at man i et land som Danmark, der i mange år har været et af de fremmeste på ligestillingsområdet, kan finde menigheder, som ansætter præster med de holdninger. Det undrer mig dybt.«

– Skal man gøre noget ved det?

»Folkekirken har en demokratisk opbygning, hvor menighederne ansætter præsten. Jeg håber ikke, at der er nogle af mine kvindelige kolleger, der oplever problemer med det, men det må der jo være. Selv har jeg ikke oplevet noget i mit præstevirke.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • ingemaje lange
ingemaje lange anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bjørn Pedersen

Det er alligevel da rart, at 92% så enten går ind for, eller i det mindste ikke ser kvindelige præster som et problem.

Rikke Nielsen, Steffen Gliese, Jens Christensen og Christian Larsen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Der er tale om en vis begrebsforvirring hos modstandere af kvindelige præster. Jesus repræsenterer kristusbevidsthed. Som ikke er kønsbestemt.

ingemaje lange, Eva Schwanenflügel, Estermarie Mandelquist og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

I det hele taget er kristendom en stor rodebutik! Jo mere præsterne fortolker teksterne efter egen, "fundering" jo længere fra den kristendom, som blev opfundet omkring År 0, og når vi når 300 år frem, blev funderet, af nogle mænd, mænd selvfølgelig. Det var jo også mænd som havde skabt gud i deres eget billede tilbage i årtusinders tåger, det må vi jo ikke glemme! Så egentlig er der ikke så meget at diskutere uden for teologernes verden. Dem om det! Bare underligt at så mange kvinder søger ind i kirken som præster. Man skulle tro at de havde fået nok af mænds overmagt og overhellighed!

Eva Schwanenflügel, Frede Jørgensen, Rikke Nielsen, Grethe Preisler og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne kommentar
Anne Mette Jørgensen

Jeg er ikke teologisk funderet, men jeg kan alligevel bedre lide en prædiken fra en mand.
jeg går ind for ligestilling, men om det er fordi mænds røst høres bedre eller det er fordi kvinder ser endnu mere fjollede ud med præstekrave ved jeg ikke.
det her må man ikke mene, men det gør jeg så alligevel.

Måske er din indstilling til kristendom temmelig fjollet! Jeg kan ikke komme det nærmere!

Eva Schwanenflügel, Frede Jørgensen, Randi Christiansen, Johanna Haas, Torben Skov og Henriette Bøhne anbefalede denne kommentar
Thomas T. Jensen

Diskussionen om mandlige eller kvindelige præster viser med al tydelighed, at religion er noget fis.
Forhold jer til virkeligheden i stedet for at tro!
Så er der slet ikke brug for præster.

Jan Pedersen, Kjeld Jensen, Hans Larsen og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Endnu en lighed med islam , mon DF, Støjberg og andre vil fare op med bål og brænd over denne gruppe danske præster - skal de ikke også forbydes at lede en Gudstjeneste , når de har så BIBEL stærke holdlinger. Der skal vel gælde samme regler for alle i Danmark?????

Eva Schwanenflügel, Rikke Nielsen, Randi Christiansen, Johanna Haas og olivier goulin anbefalede denne kommentar
Lars-Bo Abdullah Jensen

Da jeg først hørte om denne undersøgelse og kommentarerne omkring undersøgelsen, bemærkede jeg et retorisk tricks. Når man omtaler køns forskelle i Islam. Er de som er for den opdeling der ligger i teksterne enten radikale islamister eller ligefrem fanatiske islamister, hvorimod en folkekirke præst med en lignende holdning kun kan sving sig op på at være en konservativ præst.

Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen, Rikke Nielsen, Randi Christiansen, Hans Larsen, Johanna Haas og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Michael Andersen

Jeg er modstander af kvindelige præster. På samme måde som jeg er modstander af mandlige præster.

Jens Kofoed, Rikke Nielsen og Jan Hansen anbefalede denne kommentar

Det kunne være sjovt at se de tilsvarende tal indenfor andre religioner.
Bare for at få et sammenligningsgrundlag.
Modstanderne mod kvindelige præster repræsenterer jo kun en flig af et endnu større problem blandt religiøse; en generel modstand mod ligestilling af kønnene og et antikveret, patriarkalsk kvindesyn.
Så lad os få tallene på bordet.

ingemaje lange, Eva Schwanenflügel, Rikke Nielsen og Nike Forsander Lorentsen anbefalede denne kommentar
Kenneth Jacobsen

Når pressen mangler stof, bestiller man en meningsmåling omkring kirkelige forhold. Så får man nogle enkelte præster til at lade sig citere kort og simpelt om komplicerede problemstillinger. Og nationen er såre tilfreds - nu kan man roligt sove videre. Mammon-dyrkelsen er uanfægtet.

Eva Schwanenflügel, Henrik Rasmussen, Randi Christiansen, Niels Duus Nielsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Paulus er hverken Gud eller Jesus, og han bør ikke have nogen som helst autoritet i forhold til samfundet og kirken i dag.

Eva Schwanenflügel, Jens Kofoed, Johanna Haas og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Vi har haft kvindelige præster i den danske folkekirke siden 1948 og godt 70 år senere vækker deres embedsudøvelse stadig mishag hos angiveligt hele 8 procent af deres mandlige kolleger! Det er meget svært at forstå, at en så dybt forældet tankegang kan være så sejlivet. Og man får uvilkårligt den tanke, at det ikke kan være helt nemt, at være gift med en af disse 8 procents mænd, der føler sig så overlegne i forhold til kvinder alene qua deres køn...

Randi Christiansen

@michael andersen

Alle samfund har deres shamaner. Hvorvidt det danske kan være tilfreds med vores udgave, nemlig præster, er der helt sikkert delte meninger om, og eet problem er selvfølgelig, at positionen kan misbruges. Jeg synes, at danske præster generelt forvalter deres embede med rummelighed og respekt, og at vi kan være tilfredse med, at der overhovedet findes en institution, som er helliget det esoteriske rum. En sjældenhed i disse tider.

Randi Christiansen

'Misbrug' mere specifikt som i ikke at være sin opgave voksen, at kunne parkere sit ego på et sidespor og i stedet formidle glædens budskab om at kristusbevidstheden lever og har det godt. Hvilket vi også har, når vi er i kontakt med den. Åbn dit hjerte, stil ind på kanal 'ha det godt', og se hvad der sker. Haleluja.