Baggrund
Læsetid: 2 min.

Børn opfatter nationale test som eksamen

Dansk- og matematiklærer Ann Marie Kirkegaard Lindbjerg skabte i november mediedebat med et meget langt ord på facebook: Feminisereillumineretepaulet. Ordet kom fra de nationale test i hendes 4. klasse, og med opslaget forsøgte hun at gøre opmærksom på, hvor meningsløst svære nationale test er
Indland
8. januar 2018

Det var i ren afmagt, at dansk- og matematiklærer Ann Marie Kirkegaard Lindbjerg i november tog et screenshot af et af spørgsmålene i de nationale test og lagde på Facebook. Ordet, som hendes 4.-klasseselever på Sevel Skole i Midtjylland, skulle dele op i tre var: Feminisereillumineretepaulet.

Opslaget blev delt tusindvis af gange og bragte landsbylæreren i diverse medier, men egentlig var det mest for børnenes skyld, forklarer Ann Marie Kirkegaard Lindbjerg:

»Det er helt ulideligt for mig at sidde og se lyset blive totalt slukket i mine børn, fordi de spørgsmål er så svære.«

Derfor ser hun også positivt på de to eksperters åbne brev til ministeren om at gøre de nationale test bedre og frivillige. Selv ville hun vælge dem fra, fordi der er andre mere brugbare test i både dansk og matematik, og som svarer til det niveau, som hendes 4.-klasseselever er på.

»De her adaptive test, som benytter begreber, vi aldrig bruger i folkeskolen, gør eleverne enormt nervøse flere dage før. Børnene opfatter det som en eksamen, fordi de får at vide, om de er på lavt eller højt niveau,« siger Ann Marie Kirkegaard Lindbjerg, der ikke bryder sig om, den nedbrydende effekt testen kan have på børnenes tro på sig selv.

»Samtidig giver de mig ikke noget reelt billede af, hvad mine elever kan, så jeg bruger dem overhovedet ikke,« siger Ann Marie Kirkegaard Lindbjerg, der hellere vil bruge sin læsevejleder og de evalueringsmuligheder, der er til at vurdere elevernes faglige niveau.

 

Åh, hvor bliver jeg som lærer ked af det, når de nationale test skal laves. Jeg bruger det meste af mit skoleår på at...

Posted by Ann Marie Kirkegaard Lindbjerg on Wednesday, November 22, 2017

Ingen mening

Hun har svært ved at forstå, hvad testene skal bruges til, andet end politikerne så kan se, hvordan det går i skolen.

»Det giver ikke mening, at alle børn skal tage en test for, at øverste instans skal se, hvordan det går i det danske land. Det kan de spørge os lærere om. Jeg mener ikke, det er min opgave at gøre børn kede af det og få dem til miste modet på grund af de test,« siger Ann Marie Kirkegaard Lindbjerg.

Hun er enig med de to testforskere i, at det er svært at forstå resultaterne af testen: bortset fra om eleven ligger i den gode eller dårlige ende rent fagligt.

»Men det ved man jo godt som lærer,« siger Ann Marie Kirkegaard Lindbjerg, der går mere op i, at undervisningen følger de fælles mål for skolen. Men efter folkeskolereformen føler hun, at der er kommet meget mere fokus på de nationale test fra både forældre og skoleledere.

»Jeg har ikke noget imod at teste, men hvis der skal testes, så skal jeg vide, at det er på 4.-klassesniveau. Det skal ikke være sådan, at selv en jurastuderende ikke ville kunne lave den orddeling,« siger Ann Marie Kirkegaard Lindbjerg.

Hun håber, at politikerne vil indse, at de nationale test var en fejl: »Man har givet 110 millioner til en test, som er lavet af et brobygningsfirma. Det kan vi altså godt gøre bedre.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her