Læsetid: 4 min.

’Dansk kulturlivs vandrepokal’ har været avisdirektør, DR-boss og teaterchef. Nu skal han være direktør for Gyldendal

Morten Hesseldahls cv breder sig vidt ud over det danske kulturlandskab. Fra forlagschef til avisdirektør, DR-boss og teaterchef. Nu skal han være direktør for Danmarks største forlag Gyldendal. Nogle kalder ham en inkompetent vandrepokal, mens andre beskriver en principfast, passioneret leder med kultur som sin karrieres røde tråd
Som direktør for Gyldendal kommer Morten Hesseldahl ikke til at mangle udfordringer: Digitalisering, konkurrence fra udenlandske giganter som Amazon og faldende indtjening på skønlitteratur er nogle af dem

Som direktør for Gyldendal kommer Morten Hesseldahl ikke til at mangle udfordringer: Digitalisering, konkurrence fra udenlandske giganter som Amazon og faldende indtjening på skønlitteratur er nogle af dem

Ida Guldbæk Arentsen

31. januar 2018

Sidst Information portrætterede Morten Hesseldahl, kaldte vi ham ’Direktøren for det hele’. Den titel har den 53-årige kulturchef nu yderlige cementeret.

Dengang tiltrådte han stillingen som teaterchef på Det Kongelige Teater. I dag, kun fire år senere, skifter han de skrå brædder ud med Danmarks største forlag, Gyldendal. Her tiltræder han som direktør senest 1. maj i år.

»Det har været magtpåliggende for Gyldendals bestyrelse at finde en person, der både har sans for, hvad der rører sig i samfundet og blandt mennesker, sans for kulturelt lederskab og endelig anerkendelse af de forretningsmæssige vilkår, dette involverer,« siger bestyrelsesformand Poul Erik Tøjner i pressemeddelelsen i forbindelse med udnævnelsen.

Morten Hesseldahl har bredt sit cv godt ud over det danske kulturlandskab. Som administrerende direktør hos først Bonnier Forlagene og senere Dagbladet Information, som kulturdirektør i DR og senest som teaterchef på Det Kongelige Teater. Derudover er han forfatter til en lang række romaner og tegneserier.

Carsten Jensen har i et essay i Information kaldt kommende direktør i Gyldendal Morten Hesseldahl for »dansk kulturlivs evige vandrepokal« og »kronisk inkompetent«. Nu forlader forfatteren forlaget som en direkte konsekvens af, at Morten Hesseldahl tiltræder som direktør
Læs også

For nylig kaldte forfatteren Carsten Jensen ham her i avisen i essayet »En kollaboratørs bekendelser« for »dansk kulturlivs evige vandrepokal, den kronisk inkompetente Morten Hesseldahl, hvis karriere p.t. er korttidsparkeret foran Det Kongelige Teater (...)«

Carsten Jensen meddelte så i går Gyldendal, at han forlader forlaget som en direkte konsekvens af Morten Hesseldahls tiltrædelse.

»Han er en politisk opportunist. I Information har jeg karakteriseret ham som inkompetent, han har karakteriseret mig som talentløs. Jeg føler ikke, at en administrerende direktør og forfatter med de holdninger til hinanden hører hjemme under samme tag,« siger forfatteren til Information.

Principfast og passioneret

Bestyrelsesformand for Det Kongelige Teater Lisbeth Knudsen kalder det »en grovkornet betragtning«, at Morten Hesseldahls karrievej skulle være belagt med opportunisme.

»Morten Hesseldahl har en stærk kulturpolitisk forankring, som har drevet ham til mange af hans stillinger. Jeg er super ked af, at han skifter til Gyldendal, men det er jo til en branche, som han kender og har stor passion for, også i kraft af hans eget forfatterskab.«

Ifølge Lisbeth Knudsen har Morten Hesseldahl sat sit aftryk på Det Kongelige Teater trods sine kun fire år i direktørstolen. Hun kalder ham en principfast, passioneret, engageret og modig leder.

Det Kongelige Teater har den seneste uge været udsat for kritik af den måde, det har valgt at gennemføre politikernes pålagte besparelser, og i sidste uge opsagde operachefen sin kontrakt i protest. En del af kritikken rettes mod teaterchef Morten Hesseldahl, der dog ikke mener, at kunsten rammes uproportionelt
Læs også

»Han har gennemført de nødvendige besparelser som følge af den politiske aftale om Det Kongelige Teater. Han har sat en fornyelsesproces i gang internt på teatret. Og han er lykkedes med sin ambition om at styrke Det Kongelige Teaters position, når det gælder om at række ud til hele Danmark. Vi satte publikumsrekord i 2017. Det er et godt resultat at sætte tjek ved.«

Ligesom holdningen til Morten Hesseldahl deler vandene, er den kommende forlagsdirektør på mange måder kontrasternes mand. Han er kunstner og forretningsmand, uddannet både fra KUA og CBS og var med til at stifte den liberale tænketank CEPOS, men har samtidigt udgivet bøger for det venstreorienterede forlag Modtryk.

Ronald Reagan og Poul Schlüter

Som direktør for Gyldendal kommer Morten Hesseldahl ikke til at mangle udfordringer. Digitalisering, konkurrence fra udenlandske giganter som Amazon og faldende indtjening på skønlitteratur er nogle af dem.

Men det er ikke første gang, han sætter sig i en direktørstol i forlagsbranchen. Fra 2002 til 2007 var Morten Hesseldahl administrerende direktør hos Bonnier Forlagene, herunder Lindhardt og Ringhof.

Her havde han sine kontroverser med den daværende litterære direktør hos Lindhardt og Ringhof i samme periode, Hans Henrik Schwab.

»Selvfølgelig havde vi uenigheder. I vores rollefordeling var der jo en indbygget spænding: Økonomien siger ét, litteraturen noget andet. Men Morten kunne tåle at blive modsagt. Han elskede debat, det er et af hans bedste karaktertræk. Og så er han frygtløs, hvis han har en mening, så er han ikke bange for noget. Det kan både være en styrke og en svaghed,« siger Hans Henrik Schwab.

Morten Hesseldahl besluttede under sin tid som direktør at skære ned på forlagets program og omsætning for at opnå bedre resultater. Og så var han en af hovedaktørerne bag det frie bogmarked.

»Han havde som mærkesag at liberalisere det ellers regulerede bogmarked. I dag diskuterer man, om det var den rigtige beslutning. Nogle vil sige, at det har ført til bestsellerismen og kommercialisering af bogmarkedet,« siger Hans Henrik Schwab.

Den tidligere litterære direktør har det lidt med Morten Hesseldahl, som han har det med Ronald Reagan og Poul Schlüter. En sammenligning han understreger skal forstås med et glimt i øjet. 

»Da de var ved magten, var jeg politisk uenig med dem og synes nogle gange, de var nogle værre banditter. Men selv i bakspejlet, og ikke mindst sammenlignet med hvad der senere fulgte, er de jo nærmest de rene hædersmænd.«

Men selvom Morten Hesseldahls karriere allerede har taget ham mange forskellige steder hen, ser Hans Henrik Schwab en rød tråd i forløbet.

»Det hele handler om kultur. DR er nærmest Danmarks nationalmedie, Det Kongelige Teater er Danmarks nationalteater og nu bliver han så chef for Danmarks nationale forlag. Det ser jeg ikke den store modsætning i. Gyldendal bliver kaldt en børskatedral på grund af dobbelthensynet til litteratur og økonomi. Morten har sans for og respekt for begge dele. Jeg tror, han har viljen og frygtløsheden til at forny Gyldendal.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • Frede Jørgensen
Eva Schwanenflügel og Frede Jørgensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Maj-Britt Kent Hansen

Forståeligt, at Carsten Jensen går.

Anders Reinholdt, Ebbe Wagner Smitt, Hans Larsen, David Joelsen, Niels Duus Nielsen, Marianne Stockmarr, Benny Larsen, Josephine Kaldan, Frede Jørgensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
David Joelsen

Og trods udfordringerne ansætter Gyldendal så en dirktør der får en af de større forfattere til at gå. Det må udløse en ekstra bonus.