Læsetid: 6 min.

Eksperter: Nationale test er ubrugelige som pædagogisk værktøj

De nationale test i skolen er ikke bare dyre og uforståelige, de kan heller ikke bruges som værktøj til at fremme elevernes faglige udvikling. Det påpeger to eksperter bag et åbent brev til undervisningsministeren, hvor de foreslår at forbedre testene og gøre dem frivillige
Den ny kritik af de nationale test i folkeskolen går blandt andet på, at undervisningen ikke bliver bedst mulig, når den målrettes testene.

Den ny kritik af de nationale test i folkeskolen går blandt andet på, at undervisningen ikke bliver bedst mulig, når den målrettes testene.

Sigrid Nygaard

8. januar 2018

De nationale test i folkeskolen kører i år på ottende år, men ifølge to testeksperter er der god grund til at lave dem helt om eller skære kraftigt ned på brugen af dem. For som de ser ud nu, er de ikke bare dyre, men også uforståelige og ubrugelige som pædagogisk værktøj for lærerne.

Som omtalt i flere medier fredag, så har de to professorer Jeppe Bundsgaard fra Aarhus Universitet og Svend Kreiner ved Københavns Universitet sendt et åbent brev til undervisniningsministeren om problemerne med de nationale test. For dem er hovedproblemet, at de nationale test ikke er blevet det nyttige redskab for lærerne, som de blev stillet i udsigt.

Kun syv procent af lærerne forstår resultaterne fra testen, viser en undersøgelse, som Jeppe Bundsgaard lavede i 2016. Alligevel brugte godt 60 procent af lærerne testresultaterne til at iværksætte særlige indsatser for eleverne.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • lars søgaard-jensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Leo Nygaard
lars søgaard-jensen, Eva Schwanenflügel og Leo Nygaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hovedproblemet er, at ingen gider lytte til de pædagogisk studier og erfaringer, men stædigt bygger deres forståelse af undervisning på myter og overtro.
Havde det været anderledes, havde den samlede presse for årtier siden råbt op.

Roselille Pedersen, Eva Schwanenflügel og Jørn simonsen anbefalede denne kommentar