Læsetid: 3 min.

Forskning og uddannelse lider under mangel på medindflydelse

Manglende demokratisk indflydelse kan sammen med ringe vilkår for dannelse føre til, at de unge mister interessen for de videregående uddannelser, påpeger uddannelsesforsker. Også forskningen får det svært, når den demokratiske indflydelse svinder ind, mener bidragsyder til ny bog om dannelse på universiteterne
15. januar 2018

Når rammerne for uddannelse og forskning ikke giver tid, rum og frihed til fordybelse og engagement, så er det problematisk, hvis de studerende og ansatte ikke har den demokratiske indflydelse, der kan sikre, at de kan gøre opmærksom på problemet. Det mener lektor i uddannelsesvidenskab Lars Geer Hammershøj fra Aarhus Universitet, der har skrevet bogen Dannelse i uddannelsessystemet.

For ham at se handler dannelse i uddannelsessystemet, som både uddannelses- og undervisningsministeren har talt meget om, at der er et højere formål med uddannelse.

»Læring handler om mål, og der er forskellige mål for de fag, som du går til eksamen i, men formål et noget andet. Hvad er hensigten med hele? Hvis ikke du ved det, så risikerer undervisningen at blive irrelevant og død, og chancen for, at de studerende lader sig rive med, forholder sig kritisk eller fordyber sig, bliver mindre,« siger Lars Geer Hammershøj.

De seneste år har der mest været fokus på mål og ikke formål. Alle danske uddannelser har de sidste 10-15 år fået målbeskrivelser, påpeger Lars Geer Hammerhøj. De studerende har skullet leve op til mål som: kortere studietid, mere effektiv specialeskrivning og det at komme hurtigt i arbejde.

Loven om medindragelse på universiteterne bliver ifølge en ny undersøgelse ikke overholdt.
Læs også

På universiteterne skal forskningen også leve op til en lang række mål om, hvor mange publikationer, de får udgivet og citeret, og hvor højt på ranglisterne de ligger. Derfor står det skidt til med rammerne for dannelsen i uddannelsessystemet. Vi har glemt formålet med det hele i jagten på målene, mener Hammershøj.

»Hvis du oplever problemer til daglig, som samtidig ikke bliver hørt, der hvor magten er – i bestyrelserne – så har vi for mig at se et stort problem i uddannelsessystemet. Meget tyder på, at det, vi lærer gennem dannelse, bliver endnu vigtigere fremover, hvor du skal udvise selvstændig dømmekraft, tage initiativ, tænke kreativt og være innovativ. Hvis de videregående uddannelser ikke kan tilbyde dig det, så bliver de mindre relevante for vores studerende,« siger Lars Geer Hammershøj.

Projektuniversitet

Også forskningen lider under den manglende medindflydelse. Det skriver den nu fyrede professor i etnologi fra Københavns Universitet Thomas Højrup i sit bidrag til den nye bog Dannelse på universitetet. Han mener, at universitetsloven potentielt forandrer den videnskabelige dannelse til en ond cirkel af kortsigtet projektdeltagelse.

»Man ansætter en rektor – en direktør – der skal sætte nogle klare mål og ansætte mellemledere, så vi kan nå målene for færrest mulige ressourcer. Men videnskabens mål kan ikke fastsættes på forhånd. I videnskab foregår der hele tiden en overskridelse af, hvordan man kan begribe et emne. Så formålet med videnskab er, at den hele tiden overskrider sig selv, og det mål kan du ikke nå ved hjælp af en virksomhedstankegang, hvor medarbejdere først og fremmest skal være egnede til at flytte fra projekt til projekt, afhængigt af hvad ledelsen nu anser for at være vigtigt,« siger Thomas Højrup.

Hans oplevelse er, at universiteternes ledelse har stor indflydelse på den forskning, der bliver bedrevet, fordi institutlederne står til ansvar for de mål, som man længere oppe i ledelsen har sat. Selvom lederne kan rådføre sig med studerende og ansatte, så bliver det svært at trænge igennem, fordi ledelsens tankegang er en helt anden, mener Thomas Højrup.

»Projektuniversitetets tankegang handler om, at vi har et mål, og projektets opgave er at nå det. Dannelsesuniversitetet er noget radikalt anderledes, for du kan ikke have nogen oppefra til at styre, hvordan hulen du skal finde nye videnskabelige indsigter.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu