Læsetid: 3 min.

Forskning og uddannelse lider under mangel på medindflydelse

Manglende demokratisk indflydelse kan sammen med ringe vilkår for dannelse føre til, at de unge mister interessen for de videregående uddannelser, påpeger uddannelsesforsker. Også forskningen får det svært, når den demokratiske indflydelse svinder ind, mener bidragsyder til ny bog om dannelse på universiteterne
15. januar 2018

Når rammerne for uddannelse og forskning ikke giver tid, rum og frihed til fordybelse og engagement, så er det problematisk, hvis de studerende og ansatte ikke har den demokratiske indflydelse, der kan sikre, at de kan gøre opmærksom på problemet. Det mener lektor i uddannelsesvidenskab Lars Geer Hammershøj fra Aarhus Universitet, der har skrevet bogen Dannelse i uddannelsessystemet.

For ham at se handler dannelse i uddannelsessystemet, som både uddannelses- og undervisningsministeren har talt meget om, at der er et højere formål med uddannelse.

»Læring handler om mål, og der er forskellige mål for de fag, som du går til eksamen i, men formål et noget andet. Hvad er hensigten med hele? Hvis ikke du ved det, så risikerer undervisningen at blive irrelevant og død, og chancen for, at de studerende lader sig rive med, forholder sig kritisk eller fordyber sig, bliver mindre,« siger Lars Geer Hammershøj.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu