Læsetid 5 min.

Kontroversiel israelsk lobbygruppe: Vi har bragt dansk-støttet donorsamarbejde til fald

Efter mange års lobbyarbejde i Danmark fejrer israelske NGO Monitor nu regeringens beslutning om at afvikle udviklingsstøtten til en række ngo’er i Israel og Palæstina som en »direkte konsekvens« af deres arbejde. Michael Aastrup Jensen (V) tog informationer fra møde med NGO Monitor med til ministeren
Organisationen NGO Monitor lægger ikke skjul på, at den selv har spillet en væsentlig rolle i det forløb, der har ledt op til regeringens beslutning om at afvikle Danmarks udviklingsstøtte til en række israelske og palæstinensiske menneskerettighedsorganisationer.

Organisationen NGO Monitor lægger ikke skjul på, at den selv har spillet en væsentlig rolle i det forløb, der har ledt op til regeringens beslutning om at afvikle Danmarks udviklingsstøtte til en række israelske og palæstinensiske menneskerettighedsorganisationer.

Peter Hove Olesen

3. januar 2018

Regeringens beslutning om at afvikle Danmarks udviklingsstøtte til en række israelske og palæstinensiske menneskerettighedsorganisationer er blevet mødt med udelt begejstring af den israelske lobbygruppe NGO Monitor.

Organisationen lægger ikke skjul på, at den selv har spillet en væsentlig rolle i det forløb, der har ledt op til regeringens beslutning.

»NGO Monitor bringer europæisk donorsamarbejde til fald,« skrev NGO Monitor i et nyhedsbrev få dage efter, at Udenrigsministeriet i en pressemeddelelse oplyste, at Danmark afbryder sit hidtidige samarbejde med Sverige, Schweiz og Holland om at støtte civilsamfundet i Israel og Palæstina. En beslutning, Information beskrev tirsdag.

»Tak til NGO Monitor!« skrev Israels informationsminister, Gilad Erdan, efterfølgende på Twitter. 

NGO Monitor er en kontroversiel organisation. Formelt arbejder de uafhængigt på at dokumentere, at europæisk-støttede ngo’er – stik imod de europæiske regeringers Israel-politik – har forbindelser til terrorgrupper eller boykotkampagnen mod Israel. 

Men NGO Monitor er langt fra uafhængig, vurderer Sune Haugbølle, der er lektor ved Roskilde Universitet og følger Israel-Palæstina-konflikten gennem sin forskning. Organisationen har tætte forbindelser til Benjamin Netanyahus regering.

Kort efter Anders Samuelsens besøg i Israel i foråret 2017 hos blandt andre præsident Reuven Rivlin iværksatte Udenrigsministeriet efter israelsk opfordring en undersøgelse af de 24 organisationer, Danmark yder bistand til i Israel og Palæstina.
Læs også

»Det er en meget farvet, politisk organisation, hvis kritiske blik begrænser sig til ngo’er, der er kritiske over for Israel,« siger Sune Haugbølle.

»Deres research er ofte stærkt ideologisk betonet. De retter meget brede anklager og benytter sig ofte af guilt by association – altså hvis én fra en organisation har forbindelse til nogen, der har forbindelse til PFLP, anklager de hele organisationen for at støtte terrorisme,« forklarer lektoren. 

Politisk pres

I foråret kom det frem, at den palæstinensiske organisation WATC opkaldte et kvindecenter efter en berygtet terrorist, mens de modtog udviklingsbistand fra Danmark og de øvrige lande i donorsamarbejdet.

Udenrigsminister Anders Samuelsen (LA) reagerede ved at indefryse hele Danmarks støtte til civilsamfundsstøtte i Israel og Palæstina og ikke bare støtten til WATC, sådan som Holland, Sverige og Schweiz gjorde.

Kort efter udsendte NGO Monitor et nyhedsbrev.

»Nu ser vi konkret bevis for, at vores hårde arbejde påvirker Danmarks politik,« skrev de.

Under teksten poserer Henrik Dahl fra Liberal Alliance og partiets udenrigspolitiske rådgiver Jonathan Nielsen smilende med Shaun Sacks, der er projektkoordinator i NGO Monitor.

Det er fuldstændigt centralt for fredsprocessen i Israel og Palæstina, at lande som Danmark fortsat vil yde bistand til civilsamfundet i Palæstina, mener tidligere udenrigsminister Holger K. Nielsen.
Læs også

Organisationen var nemlig først til at offentliggøre afsløringen om WATC. Gennem hele forløbet har den israelske regering lagt et hårdt pres for at få Danmark til at ændre sin civilsamfundsstøtte. Det har hverken den israelske eller danske regering lagt skjul på.

Shaun Sacks forklarer, at Israels regering jævnligt bruger informationer indsamlet af NGO Monitor.

Han fortæller, at NGO Monitor naturligvis også henvendte sig til det danske udenrigsministerium og danske medier i sagen om WATC. Gennem årene har han mødtes med adskillige danske journalister og politikere.

»Jeg har sandsynligvis sendt skriftligt materiale til samtlige medlemmer af det danske parlament, ligesom jeg i 2015 holdt oplæg for udenrigsudvalget,« siger han.

Ifølge NGO Monitor støtter 15 ud de 24 ngo’er, Danmark har ydet bistand til, boykotkampagnen mod Israel. Det er dog ikke umiddelbart blevet bekræftet af den undersøgelse, Udenrigsministeriet for nylig har afsluttet.

Henrik Dahl forklarer, at det er svært for ham at svare »sobert« på, om mødet med NGO Monitor har haft betydning for Danmarks udviklingspolitik.

»Jeg mødes med lobbyister nærmest ugentligt. Men så vidt jeg husker, kaldte mødet da på overvejelser om, hvor svært det er at følge de pengestrømme, vi sender ud i verden,« siger Henrik Dahl.

Venstres udenrigsordfører, Michael Aastrup Jensen, fortæller, at han mødtes med NGO Monitor for et års tid siden.

»De fremlagde en række dokumenter om forskellige palæstinensiske ngo’er, der angiveligt havde gjort forskellige ting. Jeg husker ikke de konkrete sager, men jeg gik videre med det til udenrigsministeren,« fortæller han.

Hollandsk skepsis

I november udtalte Hollands konservative udenrigsminister, Halbe Zijlstra, under en parlamentsdebat om civilsamfundsstøtten i regionen, at han ikke ville lade anklager rettet af NGO Monitor ligge til grund for Hollands politik. 

»Der er intet belæg for, at hollandsk-støttede ngo’er er skyldige i noget, der kan karakteriseres som terrorisme. Kilden til disse beskyldninger er sædvanligvis NGO Monitor. Jeg siger det meget simpelt: Det kan jeg, helt ærligt, ikke bruge til meget. Det drejer sig ofte om meget vage anklager,« sagde Halbe Zijlstra.

»Jeg vil gerne trække en klar linje. Sådanne anklager fortjener grundig dokumentation, og det er ikke tilfældet her. Vi bør ikke bare følge den slags,« fortsatte han.

Tidligere har danske Lars Faaborg Andersen, der indtil i sommer var EU’s ambassadør i Israel, også kritiseret NGO Monitor. Efter organisationen i 2014 havde gentaget anklagerne om, at EU støtter ngo’er, der modarbejder fredsprocessen, skrev han et indlæg i Jerusalem Post, hvor han beskrev organisationens kritik som »en cocktail af tendentiøse undersøgelser, bevidste unøjagtigheder og slet og ret EU-hetz«.

’Grundløse anklager’

Den israelske menneskerettighedsorganisation, B’Tselem, er en af de ngo’er, NGO Monitor har anklaget for blandt andet at modarbejde staten Israel, ligesom at en navngiven ansat i B’Tselem er blevet hængt ud som holocaustbenægter på NGO Monitors hjemmeside.

»Anklagerne er fuldstændig grundløse,« siger Sarit Michael, der arbejder i B’Tselems internationale afdeling.

»Det er en moderne form for McCarthyisme. De er regeringens forlængede arm, der udgiver en endeløs række af kritiske rapporter mod enhver organisation, der kritiserer Netanyahu eller bosættelser,« siger Sarit Michael.

NGO Monitor har derimod aldrig brugt kræfter på en organisation, der støtter regeringen i Israel, indskyder hun.

»Lige nu er der stort set ingen partipolitisk modstand mod bosættelserne og Israels brud på folkeretten. Det er der til gengæld i civilsamfundet. Og regeringen håndterer det gennem den type af sofistikerede smædekampagner, som NGO Monitor mestrer,« vurderer Sarit Michael.

Gemmer sig som ngo'er

Shaun Sacks fra NGO Monitor afviser anklagerne om, at organisationens research er tendentiøs, eller at de benytter sig af guilt by association. Der er en god forklaring på, at organisationen kun undersøger ngo’er, der er kritiske over for Israel, siger han:

»Mange organisationer gemmer deres politiske aspirationer bag betegnelsen ’menneskerettighedsorganisation’. Det giver dem legitimitet og international støtte. Og det er kun den ene side af den politiske debat i Israel, der opererer sådan. Vi arbejder på at afsløre det.«

Han mener, at anklagerne mod NGO Monitor kommer fra folk, der ikke bryder sig om den information, organisationen fremlægger.

Adspurgt direkte er Shaun Sacks tilbageholdende med at vurdere, hvor stor indflydelse NGO Monitor har haft på Danmarks beslutning om at ændre civilsamfundsstøtten.

»Vi har gjort, hvad vi kunne for at fremlægge den information, vi har indsamlet. Der er jo ikke andre end os, der gør det.«

Dansk udviklingspolitik i Israel og Palæstina

Kort før jul besluttede regeringen at skærpe betingelserne for Danmarks civilsamfundsstøtte i Israel og Palæstina og afbryde samarbejdet med en række ngo’er. Beslutningen blev truffet på baggrund af en undersøgelse, Udenrigsministeriet havde indledt på Israels opfodring. Regeringen lægger ikke skjul på, at Israel har lagt massivt pres på Danmark i sagen. Spørgsmålet er, om Danmark har været for imødekommende over for Israels pres. Det undersøger Information i denne serie.

Seneste artikler

  • Danmark lavede ’besynderlige’ krumspring for ikke at støtte palæstinensiske ngo’er direkte

    13. januar 2018
    Danmark har ikke tilbageholdt civilsamfundsstøtte til palæstinensiske ngo’er, sådan som Udenrigsministeriet har hævdet. I hvert fald har Danmark betalt hele det budgetterede beløb til et donorsekretariat, som har udbetalt den fulde, planlagte støtte til ngo’erne. Det eneste, der er blevet ændret på, er, hvilke udgifter de forskellige lande dækkede. Det grænser til vildledning, mener tidligere udenrigsministre
  • Palæstinensisk ngo’s kvindecenter blev opkaldt efter terrorist: ’En lille bitte detalje i den større kamp’

    12. januar 2018
    Et kvindecenter opført af den palæstinensiske ngo, WATC, blev i foråret opkaldt efter en terrorist, der dræbte 38 civile, heraf 13 børn – samtidig modtog WATC danske bistandsmidler. Regeringen har flere gange fremhævet sagen som en af årsagerne til, at krav til ngo’er nu skærpes. Information har talt med WATC’s generaldirektør
  • Hør årets første udgave af Radio Information

    5. januar 2018
    I årets første Radio Information fortæller vi historien om caffe lattens storhed og fald. Vi udlægger sagen om, at pres fra Israel resulterede i, at Danmark nu afvikler udviklingsbistanden til en række ngo’er. Og så har vi optur over filmen ’Vinterbrødre’
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig – første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

  • Svend Erik Sokkelund
  • Jakob Trägårdh
  • John Andersen
  • Flemming Berger
  • Torben Arendal
  • Henrik Leffers
  • David Zennaro
  • Per Klüver
  • Werner Gass
  • Anne Eriksen
  • Erik Mikkelsen
  • Alvin Jensen
  • Anders Graae
  • Pernille Elholm
  • Eva Schwanenflügel
  • Bjørn Pedersen
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Karen Grue
  • Hanne Pedersen
  • Viggo Okholm
  • Dorte Sørensen
  • Elisabeth From
  • Niels Nielsen
  • Anker Nielsen
Svend Erik Sokkelund, Jakob Trägårdh, John Andersen, Flemming Berger, Torben Arendal, Henrik Leffers, David Zennaro, Per Klüver, Werner Gass, Anne Eriksen, Erik Mikkelsen, Alvin Jensen, Anders Graae, Pernille Elholm, Eva Schwanenflügel, Bjørn Pedersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Karen Grue, Hanne Pedersen, Viggo Okholm, Dorte Sørensen, Elisabeth From, Niels Nielsen og Anker Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jesper Jørgensen

Hele dette forløb viser hvor inkompetente regeringens medlemmer er på udenrigspolitik og hvor stor amatør udenrigsministeren er når det kommer til stykket. En klovn som må vække Moro og kuldegysninger i det internationale diplomatiske miljø.

Christel Gruner-Olesen, Flemming Berger, Sus johnsen, Mikkel Rytzel, morten rosendahl larsen, Tue Romanow, Ivan Breinholt Leth, Torben Arendal, Povl Jensen, olivier goulin, Per Klüver, Werner Gass, Torben K L Jensen, Carsten Wienholtz, Anne Eriksen, John Andersen, Erik Mikkelsen, Alvin Jensen, peter juhl petersen, Steffen Møller, Anders Graae, Nike Forsander Lorentsen, Eva Schwanenflügel, kjeld jensen, Hanna Grarversen, Bjarne Bisgaard Jensen, Karsten Lundsby, Karen Grue, Hanne Pedersen, Niels Borre nb@nbmotor.dk, Hans Larsen, Dorte Sørensen, Klaus Seistrup, Bernd Åke Henriksen, Elisabeth From, Niels Nielsen, Anker Nielsen, Gert Romme, Jens Thaarup Nyberg og randi christiansen anbefalede denne kommentar

Tak Information: Det er meget vigtigt at få hele billedet med her og fortsæt endelig med det kritiske blik på denne regering omkring deres håndtering af uretfærdighed m.v. Personligt vil jeg altid tage afstand fra modstand som baserer sig på terrorisme og hermed vold, også selvom det kan virke forståeligt set ud fra et retfærdighedssynspunkt. Jeg mener bare at volden altid vil skabe nyt had og konflikt og hermed så frøene til nye hævn o.s.v. Artiklen her er så et tydeligt bevis på manglende menneskelig kompetence i denne regering. Danmarks dygtigste udenrigsminister efter egen opfattelse? den lader vi lige stå lidt!

Jakob Trägårdh, Per Klüver, Werner Gass, Alvin Jensen, Lars Møller Schandorff, Eva Schwanenflügel og Karen Grue anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

For nu at citere Anders Samuelsen for hvad der har været den dominerende tanke i dansk udenrigspolitik i flere årtier:

"Vores udenrigspolitik er, at vi følger det, amerikanerne beder os om..."

Jakob Trägårdh, Svend Erik Sokkelund, Holger Madsen, Sus johnsen, morten rosendahl larsen, Ivan Breinholt Leth, Torben Arendal, David Zennaro, Hans Larsen, Per Klüver, Torben K L Jensen, Carsten Wienholtz, Anne Eriksen, John Andersen, Alvin Jensen, peter juhl petersen, Lars Møller Schandorff og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det er dybt pinligt og nedværdigende for Danmark, at vores udenrigspolitik er styret af lobbyister og amerikanere.
Man troede efterhånden at bunden var nået, men nej..

Svend Erik Sokkelund, Bjørn Pedersen, Sus johnsen, Mikkel Rytzel, Karsten Lundsby, Ivan Breinholt Leth, Per Klüver, Jørgen Tryggestad, Werner Gass, Jesper Sano Højdal, Carsten Wienholtz, Anne Eriksen, John Andersen, Alvin Jensen, peter juhl petersen, Tina Larsen og Lars Møller Schandorff anbefalede denne kommentar
Lars Møller Schandorff

Israel træder os over tæerne. Mener dette ligner undergravende aktivitet.

Sus johnsen, Karsten Lundsby, Per Klüver, John Andersen, Carsten Wienholtz, Anne Eriksen, Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen, peter juhl petersen og Tina Larsen anbefalede denne kommentar

Hvad med at indkalde deres ambassadør til en lille orientering om hvordan demokrati fungere. Måske give vedkommende en lille pjece racisme og religiøs diskrimination også. Viden om det trænger israelerne på det groveste.

Karsten Lundsby, Hans Larsen, Per Klüver og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar
John Andersen

Israelerne er bare dygtige. Se hvordan den pro israelske, Priti Patel som sider i det engelske parlament, fik ulandsmidler flyttet til den israelske hær og stansede lovlige midler til GNOer. Nu ser det ud til at hun bliver fyret. MEN det sker jo ikke i Danmark når vor politiker gør noget fordækt eller ulovligt.

Mikkel Rytzel, morten rosendahl larsen, David Zennaro, Per Klüver og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Dette er Samuelsen´s måde at slikke Søren Espersen fra DF på - i daglig tale en vennetjeneste.

Mikkel Rytzel, morten rosendahl larsen, Karsten Lundsby, olivier goulin, Frede Jørgensen, Per Klüver, Hans Larsen, John Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Peter Frost. Og alligevel går terroren mere den anden vej: At fredelige palæstinensere bliver terroriseret af den israelske hær.

Christel Gruner-Olesen, Sus johnsen, Mikkel Rytzel, morten rosendahl larsen, Karsten Lundsby, John Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Problemet er at man har taget én lille ting, nemlig at et kvindekrisecenter har tilladt sig at opkalde centret efter hvad israelerne betegner som en terrorist. Det er så 'guilt by association', man breder totalt ud til de andre 23 NGO'er, alene baseret på en lobbyistgruppes tvivlsomme vidnesbyrd.
Undersøgelsen frikender disse NGO'er, men Danmark vælger alligevel at boykotte støtten i en uvis fremtid. Hvorfor mon ?

Bjørn Pedersen, Karsten Lundsby, David Zennaro, Frede Jørgensen, Per Klüver, John Andersen, Niels Nielsen og Peter Beck-Lauritzen anbefalede denne kommentar
Peter Beck-Lauritzen

Alle israels kritikkere er "terrorister" og indskrives i "den sorte bog". Israel har et udbygget system til dokumentation af "fortrædeligheder" og derigennem dokumentere forfølgelse. Det har palæstinenserne ikke.
Palæstinenerne opkalder institioner efter deres "helte", det gør israelerne også, selvom de israelske "helte" også har slået ihjel (stern gruppen/Menachim Begin) - det er set før, andre steder, så det er jo helt normalt og legitimt. Og derfor bør "kloge" regeringer, som den hollandske, agere derefter og ikke efter pression, som den kære Trump nu også gør.
Hvor søllet!

Luna Ingrid, Bjørn Pedersen, morten rosendahl larsen, Tina Larsen, Karsten Lundsby, Lars Møller Schandorff og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Lad os starte med hønen der flyttede til Palæstina og lagde æg overalt ;-)

Niels Nielsen, Mikkel Rytzel, Hans Larsen og Tina Larsen anbefalede denne kommentar
Ib Christensen

Nøgne kejsere plejer da at lytte til skrædderer, så dette viser jo blot hvad vi godt ved om LA i det hele taget, og deres ledelse især.

Niels Nielsen, Eva Schwanenflügel og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar

Er det underligt hvis Israel ikke bryder sig om NGO'er der støtter havd Israel opfatter som terrorister eller organisationer som støttet terrorister??? HVEM er det som gang på gang overfalder dette lille land ???

Peter Frost, Hans Aagaard, Adam Kaizer og Erik Jakobsen anbefalede denne kommentar

Povl. Og hvem er det der overfalder palæstinenserne?

Torben Arendal, Niels Nielsen, Eva Schwanenflügel, John Andersen, Sus johnsen og Mikkel Rytzel anbefalede denne kommentar

NGO monitor er ikke de eneste. Senest har The Intercept skrevet en artikel https://theintercept.com/2017/12/30/facebook-says-it-is-deleting-account... som afslører at Israel gennem trusler har fået ‘Carte Blanche’ til at lukke Facebook og Instagram kontoer efter forgodtbefindende. Man behøver ikke stor tankevirksomhed for at realisere at det kun drejer sig om Palestinesiske personer og nyhedsmedier, og ikke de israelske sider som åbenlyst opfordre til at dræbe, brænde, skyde eller udrydde Palestinenserne.
Men USA er også med i ordningen, hvilket tillader dem at lukke munden på grupper eller individer som Trump administrationen ikke kan lide, også udenlandske ledere. Censur er til for dem som har magten. Og Silicon Valley Rider den samme hest.
Glen greenwall snakker om problemerne ved denne censur her https://youtu.be/uMhdkOVCtOE
Men de har flere skud i bøssen. En israelsk gruppe lavede for et par år siden en hjemmeside hvor de med billede, navn og detaljer, laver smædekampagne imod studerende og professorer på amerikanske universiteter, som arbejder for at få en løsning i Mellemøsten som følger FN resolutionen. Ofte støtter de også BDS.
Jo, der er mange ud over NGO monitor som trækker på samme hammel. Det må koste en formue, men hvis de er dygtige, eller blandt ‘dumme dänen’, så giver det tilsyneladende pote.

Torben Arendal, Niels Nielsen, Eva Schwanenflügel, John Andersen og Tina Larsen anbefalede denne kommentar

Eva Schwanenflügel, Hun var en terrorist - det kan ikke diskuteres, medmindre man skal anerkende at kapring af en bus og efterfølgende mere end 30 dræbte er frihedskamp. Kapringen skulle tjene som pression for at få frigivet palæstinensiske arabere fra palæstinensiske jøders fængsler.
Hvis du undrer dig over hvorfor jeg skriver palæstinensiske arabere og palæstinensiske jøder, så er det den "gamle" betegnelse for de folk som boede i området før Israel blev udnævnt som stat.

Eva Schwanenflügel

Peter Frost,
Det er sådan set ikke hin enkelte kvinde, der er sagens kerne. Men det at 23 andre NGO'er straffes for at én enkelt organisation har benyttet hendes navn.
Personligt er jeg helt og aldeles imod at benytte voldelige metoder der går ud over uskyldige civile.
Til gengæld er jeg også helt og holdent imod at andre stater skal diktere dansk udenrigspolitik ved at tage patent på definitionen af terror.

Eva Schwanenflügel

Tina Larsen,
Tak for forklaring på mit spørgsmål.
I mellemtiden har jeg selv søgt oplysning, og det fremgår ganske rigtigt, at "hasbara" er et ord der betyder "forklaring", men defineres som propaganda.
Jeg tror iøvrigt jeg kan berolige dig mht til Peter Frost, han troller ikke her på avisen. Selvom jeg da oftest er uenig i hans analyser, er det ikke altid.
Tilslut vil jeg blot bede dig om at stave mit navn rigtigt. Du har ved flere lejligheder kaldt mig Ewa, det finder jeg en anelse irriterende.

Eva Schwanenflügel

Tina,
Jeg blev irriteret over Ewa, især fordi min tysklærer i folkeskolen havde det med at udtale mit navn Efa, til stor moro for de øvrige elever i klassen. Hun gjorde sig morsom på mine vegne, og det står for mig som noget af det mest nedrige man gør over for en elev ; nedgør dem i andres øjne.
I hver eneste tysktime skulle jeg tiltales fraulein Efa, og derfor lærte jeg aldrig tysk. Fordi jeg hele tiden skulle kæmpe mod latterliggørelsen af mit navn.
Der var andre der gjorde nar af mit efternavn. Selvom jeg altid har boet i Danmark.
Min familie har boet i Danmark siden 1600-tallet.
Men det er okay at latterliggøre andre her i landet, bare fordi de ikke hedder Hansen eller Jensen.
På et tidspunkt var jeg kæreste med en der var af mellemøstlig baggrund, opvokset og adopteret i Danmark.
Vi fik nu ikke svinere, måske fordi vi begge var meget bevidste?

Henrik Plaschke

Eva Schwanenflügel

Jeg kan da oplyse dig om, at der i følge Danmarks Statistik er ikke mindre end 30 personer i Danmark, der hedder Schwanenflügel - og 26, der hedder Plaschke… Men min familie har heller ikke boet i Danmark ligeså længe som din…

Vi må jo leve med vores eksotiske efternavne!

Tina Larsen, jeg bliver nødt til at adressere tin påstand om at jeg troller dig. Det gør jeg ikke, jeg påpeger alene det forhold at du ensidigt kritiserer overmagten, uden at du forholder dig til de historiske fakta der ligger, måske, længere tilbage end du bekymrer dig om. Desværre er det sådan at netop hele historien omkring Israel er nødvendig for at forstå hvad der sker, herunder at tilstrømningen af Jøder til området, opkøb af jord fra arabere, og den senere udnævnelse af Israel, kick-startede angreb fra arabiske nationer, og støtte til palæstinensiske militser / terror grupper, som fremelskede ditto Jødiske, herunder Stern og Irgun.
De arabiske naboer undlod at stemme imod eller for etableringen af Israel, men der havde de allerede etableret de nødvendige militser til at angribe civile jøder. Jøderne gør det samme og her har du så kimen til det hele.
Egypten og Syrien havde kontrol med store landområder - herunder Jerusalem op til 1967. Sjovt nok lagde de ikke kimen til palæstina dengang de havde muligheden.
Min holdning er at der er mere end én part i den her konflikt. en løsning kræver at naboer anerkender Israels ret til at eksistere, og først der kan forhandlingerne tage fart.

Niels Nielsen

Peter Frost: "...en løsning kræver at naboer anerkender Israels ret til at eksistere..." - ja, men det gælder begge veje.

Opbygningen af permanente bosættelser i de besatte områder vidner ikke om at israelerne anerkender Palæstinas ret til at eksistere, tværtimod. Så som landet ligger nu, og helt uden at drage fortiden ind i billedet, må det være Israel, som skal trække sig tilbage og vise viljen til en tostatsløsning.

Og at palæstinenserne fører guerillakrig mod den militære overmagt er kun business as usual, det er ikke noget palæstinenserne har patent på. Guerillaer kaldes altid terrorister af deres modstandere, her er der heller ikke noget nyt.

Og tak til Tina Larsen for udtrykket "hasbara", det kendte jeg ikke. Selve fænomenet har jeg kendt i mange år, men det er altid godt at have et ord at sætte på begrebet.

Eva Schwanenflügel, Tina Larsen og Torben Arendal anbefalede denne kommentar
Niels Nielsen

Apropos etnisk udrensning: Jeg fandt lige ien anden sammenhæng en udtalelse af Israels p.t. siddende justitsminister, der efter min mening kaster et vist lys på de holdninger, der styrer Israels regering på området:

"They have to die and their houses should be demolished so that they cannot bear any more terrorists . . . are all our enemies and their blood should be on our hands. This also applies to the mothers of the dead terrorists.

"They have to die and their houses should be demolished so that they cannot bear any more terrorists . . . are all our enemies and their blood should be on our hands. This also applies to the mothers of the dead terrorists." - Ayelet Shaked

http://www.azquotes.com/author/58401-Ayelet_Shaked

https://electronicintifada.net/tags/ayelet-shaked

https://www.information.dk/udland/2015/05/benjamin-netanyahus-kontrovers...

Ayelet vil blive politianmeldt i mange lande hvis hun ellers forlader Israel for at tage andre steder end USA.

Opfordringer til folkemord skal der ikke tages let på. Hun er jordens måske mest usympatiske kvinde.

Tina Larsen, du læser ikke hvad jeg skriver. Jeg nævner netop også de jødiske terrorgrupper, som opstod som konsekvens af arabiske militsers terror mod jøder.
Niels Nielsen, jeg skriver begge parter.

Niels Nielsen

Ret skal være ret, så jeg accepterer din replik, Peter Frost, dog med den indvending, at det ikke er helt afgjort, hvem der kom først: Hønen eller ægget, eller her: den arabiske eller den zionistiske terror. I det hele taget er der gået lidt børnehave i den evindelige diskussion om, hvem der begyndte, for kan det ikke være lidt ligemeget nu, hvor slagsmålet er i fuld gang? Er det ikke mere presserende at få standset myrderierne nu og her, så kan vi jo altid bagefter se på, hvem der kastede den første sten?

Og så vil jeg lige understrege, at det er zionismen, jeg er skeptisk overfor, ikke jødedommen som du refererer. Folk skal have lov til at have deres religiøse synspunkter i fred, så længe de ikke giver sig politisk udslag, der begrænser andre menneskers udfoldelsesmuligheder. Ortodokse jøder og fundamentalistiske muslimer er i mine øjne lige bindegale, og det skal de da have lov at være, men begge parter skal kritiseres i det omfang de bruger deres religion til at legitimere voldelige overgreb mod anderledes troende.