Læsetid: 5 min.

Børn er teknologiafhængige – og skoler er pusherne

Når cheferne i Silicon Valley sender deres børn i skærmfri skoler, hvorfor tror vi andre så på teknologiindustriens påstande om teknologiens uddannelsespotentiale?
Jeg får indre trækninger, når min femårige fortæller mig, at hun spiller computerspil i det, skolen kalder »den gyldne tid«, skriver dagens kronikør.

Jeg får indre trækninger, når min femårige fortæller mig, at hun spiller computerspil i det, skolen kalder »den gyldne tid«, skriver dagens kronikør.

Ulrik Hasemann

5. februar 2018

Som kultur er vi langt om længe ved at få øjnene op for teknologiens mørke bagside. »The internet is broken,« erklærer tek-entusiasternes bibel, Wired, i det seneste nummer.

I sidste måned postede Rick Webb, en af de første digitale investorer, et blogindlæg med overskriften: »My internet mea culpa«. »Jeg tog fejl. Det gjorde vi alle sammen,« skrev han og opfordrede nettets arkitekter til at indrømme, at teknologien har bragt mere skidt end godt med sig.

Men selvom nørder, offentligheden og politikerne bliver stadigt mere skeptiske, så sidder skolerne og de, der er ansvarlige for de nationale curricula, fast i tidligere tiders naive tilstand. Mit instinkt siger mig, at der er noget helt galt med denne uskyld. Som en ven så mindeværdigt udtrykte det, da han gav sin treårige sin telefon at lege med, så var det, som om en orm var på vej ind i hendes hoved.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Mikael Velschow-Rasmussen
  • Kristen Carsten Munk
  • Henning Kjær
  • Eva Schwanenflügel
  • Henrik Brøndum
  • Jeppe Guldager
Mikael Velschow-Rasmussen, Kristen Carsten Munk, Henning Kjær, Eva Schwanenflügel, Henrik Brøndum og Jeppe Guldager anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henrik Brøndum

Denne teknologi er jo ikke så forskellig fra alt andet. Der er enorm forskel på at kunne køre en cykel og så selv fremstille bare en forskærm i aluminium. Det er ikke særlig svært at lære at cykle, og det skal vi selvfølgelig kunne allesammen, men det er kun nødvendigt at nogle få kan lave en logon skærm.

Det sidste er til gengæld rigtig svært, og kræver masser af abstrakt matematisk logisk viden, som der er mangel på selvom behovet er relativt lille. Naturligvis bliver det ikke opfyldt af at børn kan betjene en IPad før de kan tale.

Computere behøver ikke være fordummende, se f.eks. Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas af Seymour Papert (skrevet i 1980), men jeg er enig i at de teknologier vi har i dag på mange måder er.

Niels Duus Nielsen

Suk! Teknologi er fedt, de fleste børn er fuldstændig vilde med teknologiske dimser, men af en eller anden grund har de voksne mistet nysgerrigheden over for det spændende i tilværelsen.

Selvfølgelig er teknologi farligt, det har det altid været, men det bliver da ikke mindre farligt af at vi er bange for det, tværtimod. Børnene er ikke bange, derfor skal vi støtte dem i udforskningen af teknologien, så de behersker den, i stedet for at den behersker børnene - og så lære dem lidt om tidligere tiders dårlige erfaringer med blind tiltro til fremskridtet.

Søren Kristensen

Jeg ved ikke om det er teknologiens skyld, men det er som om vi automatiserer os ud af enhver taktil mulighed for at forhandle. I stedet mødes vi af skærme, telefonsvarere og algoritmer, mens vi leder efter et posthus, noget ordentligt at spise eller tøj der passer. Omvendt er der så masser af tid at dyrke sin CO2-fremkaldende hobby, om det så er at rejse jorden rundt eller køre i bil til og fra tennisklubben (badmington eller bordtennis kan også gøre det).