Læsetid: 4 min.

Økonomiske vismænd: Landbruget skal løfte den danske klimaindsats

Danskernes biler skal fredes, men til gengæld mener vismændene, at landbruget må levere, når Danmark skal indfri sine CO2-reduktioner indenfor de ikke-kvotebelagte sektorer. Sådan lyder det i ny rapport fra vismændene i De Økonomiske Råd
Det danske landbrug skal holde for i bestræbelserne på at få nedbragt Danmarks udledning af CO2, lyder det fra Det Økonomiske Råd.

Det danske landbrug skal holde for i bestræbelserne på at få nedbragt Danmarks udledning af CO2, lyder det fra Det Økonomiske Råd.

Lars Laursen

28. februar 2018

Det bliver det danske landbrug, der som erhverv skal bære hovedparten af byrden i forhold til Danmarks reduktioner af CO2 frem mod 2030. I hvert fald hvis de danske politikere vælger at følge anbefalingerne i en ny rapport fra de økonomiske vismænd, der udkom tirsdag.

For at leve op til sine forpligtigelser i forhold til EU, skal Danmark samlet reducere sine udledninger af CO2 fra de såkaldte ikke-kvotebelagte sektorer, det vil sige indenfor landbrug, transport og bygninger, med 39 procent i 2030.

Og ifølge vismændene sker det samfundsmæssigt billigst ved at lægge en afgift på udledningen af drivhusgasser indenfor landbruget.

»I praksis indebærer det afgifter på dyrehold, kunstgødning samt dyrkning af forskellige afgrøder,« skriver vismændene, der i samme åndedrag beroliger landbruget med, at det ikke bliver så omkostningstungt for den enkelte landmand.

Det skyldes, at landmændene – i henhold til EU’s vandrammedirektiv – alligevel skal reducere udledningerne af kvælstof, og da reduktion af kvælstof hænger næsten uløseligt sammen med reduktion af drivhusgasser, slås to fluer med et smæk. Som vismændene skriver:

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • Frede Jørgensen
  • David Zennaro
Eva Schwanenflügel, Frede Jørgensen og David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ja, det ville virkelig have været en nyhed, hvis Landbrug og Førevarer var gået ind for at være med til at løse problemerne.

Anne Eriksen, Karsten Aaen, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Torben Skov, Egon Stich, Vibeke Hansen, Mogens Holme, Peter Knap, Per Harry Hansen, Tue Romanow og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

Af alle de tåbelige ting der kan gøres, er "fredning" af en af de største forureningskilder blandt de tåbeligste.
Der skal skat på fossilt energiforbrug i landbruget.
Der skal en kæmpe skat på industriel fremstilling af gødning og foderstoffer. Der skal skat på kæmpemaskiner, der ud over CO2 ødelægger jordstrukturen og muliggør "grønne ørkner". Der skal skat på inporteret proteinfodder, der er ødelæggende på flere planer. De skal skat på storlandbrug.
Men den stakkels økologiske ko, der går i en produktion baseret på lokale råvare og vedvarende energi er et sundhedstegn, den skal ikke beskattes, snarer belønnes.
Nu har jeg skrevet skat på en række forhold. Det er selvfølgelig en fejl. Der skal rettelig stå stoppes.

Anne Eriksen, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Lillian Larsen og Vibeke Hansen anbefalede denne kommentar

Jeg gætter på, at alle vismændene er bilister, og at ingen af dem er fritidslandmænd elle det der ligner. Konklusionen tager afsæt i den årtigamle skrøne, at det vil være relativt dyrere, at gribe ind overfor bilismen, end overfor andre sektorer. At bil- og benzinafgifter skal være meget høje, førend de motiverer til omstigning til mere miljøvenlige transportmidler.
Sådan har det lydt fra skiftende regeringer som begrundelse for at holde benzinpriserne nede på et ekstremt kunstigt lavt niveau - ét af de allerlaveste i EU, målt i forhold til hvor længe, der skal arbejdes for at tjene til en liter benzin, en ny bil mv.
Hvis vismændene brugte deres viden fagligt forsvarligt, så ville de kunne forstå, at bilerne er noget af det mest ineffektive, der findes. Ca. 75 pct. af benzinen ryger bagud. Der sidder i snit 1,1 person i hver bil, og en bil optager utrolig meget plads i forhold til dens funktion. En parkeret bil fylder lige så meget som 6-8 parkerede cykler, og sådan kunne jeg blive ved.
Vismændenes rapport er et partsindlæg, ikke den endelige sandhed om noget som helst, men lur mig, om ikke medierne vil tolke den som noget der skal tages alvorligt.

Anne Eriksen, Karsten Aaen, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Kristen Carsten Munk, Poul Erik Riis, Klaus Seistrup, Werner T. Ernst og Knud Chr. Pedersen anbefalede denne kommentar
Christian Estrup

Man kan vist i høj grad stille spørgsmålstegn ved visdommen i vismændenes rapport, så burde vi ikke "nøjes" med at referere til dem som Formandskabet for De Økonomiske Råd? (Just saying).

Flemming Berger, Eva Schwanenflügel og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Helene Kristensen

Hvis man vitterlig turde pille ved storbønderne - ville det jo bare ende med at skatteyderne skulle betale kompensation til dem. Uanset hvad der sker - skatteyderne betaler altid gildet.

P.G. Olsen, Anne Eriksen, Hans Larsen, Eva Schwanenflügel, Kristen Carsten Munk, Torben Skov og Arne Lund anbefalede denne kommentar

Jens Peter Hansen. Man skal sætte sig ind i forholdene. Køer og andre pruttende væsner har befolket jorden længe før der var mennesker uden det gav problemer.
Hvad enten det drejer sig om mælk, tøj, gafler og alverdens andre ting, er det fremstillingsformen under stort forbrug af fossile brændstoffer, der er problemet.
Metangas, man tør næsten ikke skrive det, men hvad enten det er udslip fra boringer eller det skyldes overbefolkning af køer betinget af storforbrug af energi er løsningen, at kul, olie og gas skal blive i jorden.

Torben Skov, Anne Eriksen, Flemming Berger og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar