Læsetid: 4 min.

Problemer med Sundhedsplatformen: Nu skal 165 civilingeniørstuderende hjælpe til

Sundhedsplatformen er en stor udfordring for mange ansatte i sundhedsvæsnet. Det oplever Region Hovedstadens it-hjælpegruppe, som undrer sig over manglende fokus på undervisning i systemet
Den nye it-supportgruppes oprindelige formål var at understøtte overgangen til Sundhedsplatformen i de tre første uger, men da det nye system viste sig at være en større udfordring for sundhedspersonalet end først antaget, blev gruppen udvidet og gjort permanent.

Den nye it-supportgruppes oprindelige formål var at understøtte overgangen til Sundhedsplatformen i de tre første uger, men da det nye system viste sig at være en større udfordring for sundhedspersonalet end først antaget, blev gruppen udvidet og gjort permanent.

Jens Dresling

7. februar 2018

Som konsekvens af sundhedspersonalets mange udfordringer med at betjene det nye it-system, Sundhedsplatformen har Region Hovedstaden måttet oprette en permanent hjælpegruppe. Gruppen består af i alt 165 civilingeniørstuderende og enkelte færdiguddannede civilingeniører, som på under fem minutter kan rykke ud til læger og sygeplejersker på hospitaler, hvis de har problemer med at navigere i it-systemet.

It-supportgruppen oplever, at sundhedspersonalet i Region Hovedstaden og Region Sjælland fortsat har betydelige udfordringer med Sundhedsplatformen. Udfordringerne er af en sådan grad, at det i mange tilfælde har alvorlige konsekvenser for arbejdsmiljøet.

Personalet er ofte frustrerede som konsekvens af, at de længe har været presset på tid og ressourcer. Det nye it-system var for mange dråben, der fik bægeret til at flyde over. Det mener lederen af it-gruppen, David Kovacs:

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
  • Tommy Clausen
  • Michael Hullevad
David Zennaro, Tommy Clausen og Michael Hullevad anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeg kan ikke se den store fordel med sundhedsplatformen, nu skal der ansættes minst 165 civilingeniører, for at få den til at kører i Huvedstadsregionen.....hvad koster ikke det??

Hans-Henrik Kaae

Jeg er læge, men arbejder ikke med Sundhedsplatformen.
Jeg har fulgt debatten i andre aviser, diverse netmedier og de sociale medier.
Der har været massiv utilfredshed fra brugernes side.
Artikelserien er mikrofonholderi for Region Hovedstaden af værste skuffe. Bl.a. køber man ukritisk præmissen om, at problemerne skyldes manglende lærenemhed hos brugerne.
Der er rig mulighed for at finde alternative vinkler på historien i ovennævnte medier eller ved at kontakte nogle af de læger, der har været kritiske, f.eks formanden for overlægeforeningen eller nogle af de læger, der er medlemmer af regionsrådet.

Anne Mette Jørgensen, Hans Aagaard, Niels Duus Nielsen, Jørn Andersen, Hans Larsen, Eigil Thomassen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
henrik poulsen

Det lader sig til at være et dårligt tidspunkt at blive indlagt på lige nu.Vi skal åbenbart holde os raske indtil de får styr på tingene. Hmmmm

Anne Mette Jørgensen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

"et af formålene med Sundhedsplatformen er, at patienterne hurtigt kan se svar og notater, og at der ikke overses ordinationer, som ligger som diktater."
Jeg forstår ikke vigtigheden af, at patienter hurtigt kan se (læse) svar og notater på sundhedsplatformen. Det er da vigtigere at lægerne er produktive og har ressourcer til at behandle og tale med patienterne. Om der så går et par dage før patienterne kan læse det hele på sundhedsplatformen er mindre relevant.
En sundhedsplatform må først og fremmest understøtte kærneydelserne (lægernes behandlinger). Dem der ikke når frem til behandling er de rette ofre ud over lægerne.

Anne Mette Jørgensen og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar

Jeg kan til gengæld sagtens se værdien af, at patienter og pårørende har indsigt i, hvad der sker med en. Men det kræver selvfølgelig, at man som patient er indstillet på at yde en indsats. Og det er mange.

Man tør jo næsten ikke tænke på alle de sindsygt mange penge, som regionerne har brugt på at undgå at ansætte sundhedspersonale.
For slet ikke, at tale om de patienter som nu dør af at blive indlagt!

New Public Management når det er værst!!

Anne Mette Jørgensen

Har været indlagt flere gange efter sundhedsplatformen trådte i kraft, og det kan IKKE anbefales.
At man hurtigt kan læse notater gør det hele endnu mere absurd.
Det er tydeligt, at det er skrevet sjusket og med et dansk sprog( ikke lægelatin) med komplet fuld af fejl, og med ordstillinger der gør det håbløst, at forstå.
Nu har 165 nye folk fået job. Arbejder de mon gratis. Lad os få diktafonen og lægesekretærerne tilbage. Når lægen indtaler på en diktafon kan man som patient afbryde og rette, hvis oplysningerne er forkerte.
Man taler om brugerinddragelse, men her er det politikernes hensigt, at ændre personale og patienter til tinsoldater.