Læsetid: 4 min.

I Randers kender de til, når svinekød bliver udlændingepolitik

Svinekød og kønsopdelt svømmetræning bør være politiske spørgsmål, mener Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Venstre. Det hele begyndte med en svinekødsfri daginstitution i Randers. Et socialdemokratisk medlem af Randers Byråd kalder det nye forslag latterligt
Et politisk flertal bestående af Folketingets tre største partier vil diktere klare retningslinjer for eksempelvis kostpolitik og religiøse traditioner i landets institutioner. 

Et politisk flertal bestående af Folketingets tre største partier vil diktere klare retningslinjer for eksempelvis kostpolitik og religiøse traditioner i landets institutioner. 

Peter Klint

12. februar 2018

Det bør være et politisk spørgsmål, om der serveres svinekød i børnehaven, eller om skolens svømmetræning er kønsopdelt, mener Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Venstre.

Ideen har sit ophav i den midtjyske by Randers.

Her fik Dansk Folkeparti i 2016 skrevet et svinekødspåbud ind i kommunens politiske aftale, da partiet blev opmærksom på en daginstitution, som havde udfaset svinekød af hensyn til stedets mange muslimske børn. 

Den såkaldte ’frikadellegate’ blev omtalt i stort set alle danske medier, og britiske BBC og et japansk tv-selskab besøgte Randers for at rapportere om madkampen.

Nu er svinekødspåbuddet så nået til Christiansborg.

Et politisk flertal bestående af Folketingets tre største partier vil diktere klare retningslinjer for eksempelvis kostpolitik og religiøse traditioner i landets institutioner.

»Selvfølgelig skal vi respektere særhensyn, men vi underkaster os ikke særhensyn,« sagde Socialdemokratiets udlændingeordfører, Mattias Tesfaye, til Berlingske søndag.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
  • Eva Schwanenflügel
David Zennaro og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

Hvor er det dog latterligt..
Istedet for at bekymre sig over de mildest talt utilstrækkelige normeringer, hvor 15-20 børn skal deles om en enkelt voksen, skal alle partout æde flæsk ?!? Og der skal ansættes mandlige livreddere i svømmehallen, selvom man ikke går ind for kønskvotering?
Hvad angår regeringens famøse ghetto-udspil, har 10 borgmestre allerede sagt "nej tak !".

"Grynte ville grisene, hvis de vidste, hvad galten led".
Regnar Lodbrog, de sidste ord fra ormegården.

Karsten Lundsby, Ole Frank, Jørn Andersen, Christel Gruner-Olesen, Vibeke Hansen, Viggo Okholm, Niels Duus Nielsen, Tue Romanow, Katrine Damm, Bjarne Tingkær, Elise Berg, Kristen Carsten Munk, Rikke Nielsen, Mogens Holme, Margit Tang, Verner Nielsen og Torben Skov anbefalede denne kommentar
René Arestrup

Det virker ærlig talt som om, at nogle, bevidst og helt målrettet, søger konfrontationen - at linjerne skal trækkes så skarpt op - selv på frikadelle-niveau - at det bliver tydeligt, at der er forskel på 'dem' og 'os'. Hvor bliver den gode gammeldags pragmatisme af? Hvorfor skal politikerne blande sig i hvordan dagligdagen er i en daginstitution? Mon ikke forældre og pædagoger kan tale sig til rette om en hverdag, der fungerer for alle?

Ole Frank, Christel Gruner-Olesen, Holger Madsen, Vibeke Hansen, Viggo Okholm, Niels Duus Nielsen, Tue Romanow, Katrine Damm, Karsten Lundsby, Bjarne Tingkær, Bjarne Bisgaard Jensen, Herdis Weins, Anders Sørensen, Eva Schwanenflügel, Kristen Carsten Munk, Rikke Nielsen og Mogens Holme anbefalede denne kommentar

Hvis man ikke kan lugten i bageriet, må man tage sit eget brød med.
Hvis børnehaven ikke har insekter på menuen, må man tage sit eget kryb med hjemme fra.
Kønsopdeling i en offentlig svømmehal er vel et praktisk problem, der nemt kan tilrettelægges. Hvis kvinder ikke vil reddes af en mand, må de redde hinanden. Som når de bader i Vesterhavet.

Karsten Lundsby, Espen Bøgh, Vibeke Hansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Forslagsstillerne ville være nogle narrehatte, som man kun ville kunne grine af, hvis ikke de samtidig er så blinde overfor den frihed, som vi her i landet har pralet af siden stavnsbåndets ophævelse.

At DF er en flok klaphatte er der ikke noget nyt, heller ikke at Venstre - Danmarks liberale parti - ikke er et liberalt parti.

At Tesfaye er sprunget ud af skabet som nationalistisk xenofob er relativt nyt, men vi så det jo allerede komme, da han i sin tid talte om "den hårdtarbejdende dansker, der smører leverpostejmadder" som arketypen på en ægte socialdemokrat.

Ole Frank, Christel Gruner-Olesen, Katrine Damm, Eva Schwanenflügel og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar

Man kunne jo så også vælge en helt anden konsekvens kun vegetarmad så var kampen om halal da i det mindste :) Problemerne ville heller ikke være der hvis børnene selv havde mad med de fleste dage og skulle der være smørselvdage m.v. var muligheden jo for at vælge svinekød engang imellem og så måtte de "stakkels" muslimske unger undvære kød den dag og omvendt engang imellem ikke svinekød. Det er i øvrigt et politisk diktat med måltider i institutionerne.

Niels Nielsen -
det var nu Thor Möger Pedersen, der som skatteminister forelskede sig i den hårdtarbejdende, leverpostejspisende dansker.
Men Tesfaye, der dengang var partifælle med Möger Pederen i SF, delte nok forelskelsen.
I øvrigt må man da sige, Tesfaye i den grad efterlever den socialdemokratiske grundtese, formuleret af Jens Otto Krag i sin tid, at "man har et standpunkt til man tager et nyt".
Tesfaye begyndte som politisk aktiv i DKP/Ml, så EL, så SF - og nu socialdemokratiet.
Hvad kan det ikke ende med ?
P.S. tag ikke fejl - jeg ikke som sådan, der er ikke noget galt i at skifte standpunkt. Vi kender vist alle til, at man kan have en stålsat mening om noget, man ikke kender meget til, men skifte mening, når man får grundigt kendskab til noget. Ja faktisk har de fleste mest stålsatte meninger om noget, de ikke kender til. MEN - derfra og så til at skifte grundlæggende mening igen og igen er der sgu da et stykke vej.

Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel, Hans Larsen, Katrine Damm og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Jeg læste, en af de sidste dage, et indlæg, hvor DF’s byrådsmedlem argumenterede for nødvendigheden af lovgivning. Hans synspunkt var utvetydigt, at almindelige mennesker ikke har forudsætning for at træffe sådan et valg selv, derfor skal det overdrages til politikerne.
Jeg tænkte på, om han mon havde tænkt så langt, at hans parti ikke alene fratog de åbenbart inkompetente forældre deres selvbestemmelse på madpakkeniveau, men at de også har frataget ham og kommunen deres rettigheder til at efterkomme borgernes ønsker. Folketinget er slet og ret igang med af centraliserer det kommunale selvstyre gennem krav om ensartethed. Her afslører DF’s medlem ganske klart partiets nationalkonservative sindelag. Netop samme mistillid til borgernes evner til at vælge, er udtrykt af Mette Abildgaard, C, fra folketingets talerstol.
med Venstres og nu desværre også Socialdemokratiets hjælp, skal der ikke megen fantasi til at forestille sig en grum fremtid, med pæne borgere i pæne kasser, der er overskuelige at styre fra Chr. Borg. Vi er allerede igang med farvesorteringen i såvel politiske som etniske.

Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Ingen tvivl. Borgerne her i landet er dumme, uselvstændige, umoralske, underdanige, ubeslutsomme.
Klart, at at de centrale myndigheder og politikerne må overtage styringen og kontrollen.
Formynderstaten og stats apparatet har overtaget. Politikerne soler sig i succeen.

Karsten Lundsby, Egon Stich, Eva Schwanenflügel, Herdis Weins, Niels Duus Nielsen og Vibeke Hansen anbefalede denne kommentar

Leo Nygaard, 12. februar, 2018 - 12:08

Tak Leo, der skal være en balance i den kulturelle åbenhed overfor andre, - men det skal ikke være ensrettet, sådan som nogle gerne vil have det, og alene på deres betingelser.

Vi har så mange der er kommet til landet i tidens løb, fra alle vegne af kloden, og som har vist deres kulturelle åbenhed for Danmark, og som har fået den gengældt af danskerne, som integrerede i Danmark, såvel livsmæssigt som sprogligt.

Desværre ser vi også grupper her og der, der absolut har fravalgt det danske samfund og kultur, for deres egen, og stiller betingelser alene ud fra deres egen kultur, som Danmark skal efterleve og leve sig ind i.

De krav om danskernes kulturparathed til omstilling som disse fremmede ønsker sig, er krav vi fornægter derfra hvor mange af dem kommer fra, for det omfatter en religiøs fundamentalisme hvor religion og lov er én og sammen ting, og derfor helt i strid med vores demokratiske udvikling igennem tiden, og frigjort os fra datidens religiøse tyranni, hvor lov og religion var et.

Så er det ikke rimeligt vi her i vor moderne tid skal have en kulturtilbageføring til en anden og langt mere fundamentalistisk religions leveregler, for Danmark og danskerne er jo ikke flyttet ud til de egne hvor det findes, som disse fundamentalister kommer fra, og hvor der ikke levnes plads til demokrati, fordi religion står over demokrati.

Det er ikke danskerne der med åbenhed for andres kulturer der skal omvendes i Danmark, det er en stillingtagen som disse fremmede må indse, helt på linje med de andre mange fremmede der i tidens løb er kommet til Danmark og har erkendt de er flyttet hjemmefra, og det er nye tider, som de har indrettet deres tilværelse til og efter.

Danmark og danskerne skal ikke omfavne deres krav med glæde, men i stedet sige fra overfor deres ublu krav, sådan som nogle "glade hallal hippier" gerne vil i en misforståelse af åbenhed og frihed, gerne hvis åbenhed og frihed er gensidig, men når den overhovedet ikke er til stede, skal den sandelig afvises klart og tydeligt.

Leo Nygaard, Egon Stich og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Esben Bøgh:
"Desværre ser vi også grupper her og der, der absolut har fravalgt det danske samfund og kultur, for deres egen, og stiller betingelser alene ud fra deres egen kultur, som Danmark skal efterleve og leve sig ind i".

Hvad er det egentlig for krav, de 'fremmede' er så ublu at stille?
Og er FLÆSK virkelig svaret på de udfordringer med integrationen vi har?

Herdis Weins, Ole Frank, Niels Duus Nielsen, Marie Jensen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

Grisen er efter sigende det firbenede dyr, der ligner mennesket mest - også muslimer.
Hvad siger en skrap muslim til at få en ny hjerteklap fra so. (det sker faktisk)

René Arestrup

@Espen Bøgh
Er det 'ensretning' og udtryk for udemokratisk, religiøs fundamentalisme at frabede sig svinekød?
Jeg har ærlig talt svært ved at forstå indignationen og de ophidsede følgeslutninger af at Den Kongelige Danske Frikadelle bliver afvist som spise. Det er som om, det er et angreb på selve vores identitet og derfor sker det, igen og igen, at proportionerne går fløjten. Det tager som regel kun et splitsekund før afvisningen af vores yndlingsspise bliver til en diskussion om mørkemænd, sharia og kvindeundertrykkelse. I virkeligheden er det et psykologisk vidnesbyrd om hvor sarte vi er. Der er ikke plads til logik, samtale og pragmatisme, når først følelserne kommer i kog.

Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen, Hans Larsen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar

Eva Schwanenflügel, 13. februar, 2018 - 06:01
René Arestrup, 13. februar, 2018 - 13:41

I har begge svineflæsk på hjernen som forstyrrer en normal tankegang, - intet sted i mit indlæg
nævner jeg hverken svinekød eller frikadeller, men det overser I alene fordi jeres mantra i
debatten alene handler for jer om svineflæsk.

Livskulturen og mentaliteten som disse fremmede ønsker fastholdt, - i modsætning til så mange
andre fremmede der er kommet til Danmark, springer I helt over for at manipulere debatten med
svineflæsk som hovedingrediens, - og I kan slet ikke frigøre jer fra dette, for dette lavpunkt
skal styre debatten ellers kan I ikke forstå den.

For enhver pris vil I svineforpeste debatten om disse fremmede og deres krav om respekten for deres livskultur og mentalitet, som de forlanger skal gælde i Danmark.

Så lad os da gå ud over svineflæsket, og tage andre dele af virkeligheden ind i debatten - selv om I nok ikke kan eller vil erkende og forstå det, - når det nu ikke længere handler om svinekød!

I flere år så vi hvordan unge i de helt små klasser i skolen blev hentet direkte efter skoletimerne var slut, af deres forældre hver dag og de samme biler, - for børnene måtte ikke blive og lege med de andre børn i SFO'en og blive påvirket for meget af danskheden.

Så er der opdelingen i vore svømmehaller efter religiøse forskrifter, samt tildækningen af ruder overalt, så ingen kan se ind i svømmehallerne hvor de lærer at svømme, i stedet for at drukne sådan som vi ser det i Middelhavet.

Så er må alligevel have flæsket med igen, men kun i sidevognen eller anhængeren, her skal børn med f.eks. glutenresistans møde op med en lægeerklæring, - men er du fremmed og gør krav gældende om særbehandling uden svinekød af religiøse årsager, - så er der intet krav om lægeerklæring til det usunde eller farlige for barnets ernæring, via den mad ser serveres i børnehaverne.

Så sent som i går var der en udsendelse om / fra Vollsmose og en cafe der, hvor mændene og kvinder sad helt adskilte, og journalisten fik den besked, "at her gjaldt vore regler og love" med at kvinder sad bagest og mændene forrest i cafeen.

Der er altså ret så mange områder hvor der stilles krav om fastholdelse af livskultur fra føde egnene, hvor fundamentalismen har sit faste religiøse greb om udviklingen i samfundet for kønnene.

Måske er det for meget for jer i én mundfuld - uden svinekød, men prøv alligevel.

Ha' en god dag

Niels Duus Nielsen

Espen Bøgh: "I flere år så vi hvordan unge i de helt små klasser i skolen blev hentet direkte efter skoletimerne var slut, af deres forældre hver dag og de samme biler..." skriver du, og det billede kunne jeg genkende.

Jeg husker de andre forældres slet skjulte forargelse over, at jeg ret tidligt lærte ungen at gå i skole uden mit følgeskab - i øvrigt på ungens opfordring, han ville nemlig selv, som han sagde. Men de andre forældre insisterede på at bringe og hente ungen i deres dyre biler, selv om de måske kun boede en kilometer væk fra skolen.

Der var ikke specielt tale om muslimer, så hvordan du kan få denne pylrementalitet hos middelklassens forældre til at blive en kritik af indvandrerne, er mig en gåde.

Og hvad angår svømmehaller - mener du virkelig, at disse kvinder, som åbenbart er ekstremt blufærdige, ikke skal have lov at gå i svømmehallen? Om deres blufærdighed er kulturelt bestemt kan vel være ligegyldigt, vi lever i et frit land, hvor vi forsøger at tilgodese alle mulige skavanker og handicap, som folk kan have af alle mulige grunde, men lige netop kulturelle grunde vejer du og finder for let? Hvorfor ikke overveje at afskaffe den kønsopdelte badning efter idrætsudøvelse i skolen så?

Og at mænd og kvinder er adskilte oplevede jeg i mit barndomshjem - mændene sad i herreværelset og drak cognac og røg cigarer, mens kvinderne sad og pludrede over en kop kaffe med sherry i stadsstuen.

Den store hjerneblødning er imidlertid dit spring fra "krav om fastholdelse af livskultur fra fødeegnene" til fundamentalistisk Islam - hvordan folk organiserer sig hjemme hos sig selv rager ikke dig, og hvad folk tror på, rager heller ikke dig.

Og så vidt jeg kan se er der intet af det, du har nævnt, som begrænser din personlige frihed: Du kan sende dine unger i skole alene eller du kan køre dem i din bil, du kan gå i svømmehallen eller du kan lade være, di kan spise hvad du vil, og du kan lade din kone være den, der har bukserne på i din familie, uden at der er nogen, der har ret til at blande sig i dine valg.

Derfor ville det klæde dig at lade andre mennesker selv bestemme, hvordan de vil leve deres liv.

Niels Nielsen, 13. februar, 2018 - 15:53

Nu er det nok ikke så meget pylrementaliteten der alene er på programmet hos disse forældre har for deres børn her i Danmark, hvilket også ses mere tydeligt, når de unge udtaler sig i det skjulte, men den mentale kontrol de hele tiden overvåges med i hjemmene, og hvis det er blevet for dansk, så ser vi også brugen af "genopdragelsesrejer- eller dannelsesrejser til hjemlandet" , som de unge frygter og klager over.

Tidligere har vi også set arrangerede bryllupper med én fra hjemlandet, som de unge slet ikke kender, for det er ikke deres liv det handeler om, - men derimod familiens traditioner i den fundamentalistiske kultur.

- Jovist sender vi vore børn og børnebørn til fremmede lande, ligesom de omvendt har børn fra disse fremmede lande på besøg i et tidsrum, - men aldrig for "genopdragelse eller dannelse" ud fra fundamentalistiske begreber, men derimod for at udvikle dem ved mødet med andre kulturer - England, Amerika, Tyskland osv..

I det spørgsmål eller irettesættelse fra dig er jeg overhoveder ikke bekymret for en hjerneblødning, sådan som du udlægger det.

Nu var der ikke så mange herreværelser der hvor jeg kommer fra, - men rigtigt er det da, at kvinderne ryddede bordene og vaskede op efter middagen, men vi sad da ved samme bord alle mænd som kvinder ved siden af hinanden og spiste og samtalede.

Tiden har ændret dette så alle nu deltager i at rydde bordene for mad og tage del i opvasken, så lidt er der da sket i tidens løb.

Det er kun glædeligt vore svømmehaller står til rådighed for handicappede, - men vi lukker mig bekendt ikke svømmehallerne af for andre der ønsker sig en svømmetur, så åbne og frisindede er vi imidlertid her i Danmark, og det er nemlig en del af vores åbne kultur, og meget glædeligt.

Den fundamentalisme finder vi oftest hos en bestemt gruppe, - og for dem handler det alene om et enten eller, for enten bøjer vi nakken for deres krav eller også afviser de bare alle de gode muligheder som vores samfund har at byde dem, og som de ikke havde muligheder for tilbage i hjemlandene.

Så fik jeg lige slettet en kommentar om, at en bestemt bydel i Odense staves Vollsmose, ikke Voldsmose, som en skrev i en kommentar.
Det er en ren faktuel oplysning, kære debatredaktør.

Niels Duus Nielsen

Espen Bøgh, jeg kan stadig ikke se, at en hensyntagen til andres kulturelle særheder går ud over dine og mine kulturelle særheder, i hvert fald ikke i de eksempler, du nævner.

"...enten bøjer vi nakken for deres krav eller også afviser de bare alle de gode muligheder som vores samfund har at byde dem..."

Det er virkelig ikke mit indtryk, når jeg taler med unge muslimer, tværtimod. Der er selvfølgelig visse krav, som vi er nødt til at afvise, fordi de går imod den frihed, som vi hylder her i DK, fx tvangsægteskaber og "opdragelsesrejser", men de krav, som blot udnytter denne frihed til selv at vælge, hvad vi spiser, og hvilket tøj, vi går klædt i, ser jeg virkelig ingen grund til at afvise. Det må folk sgu selv bestemme, det rager ikke mig og dig.

Ved at ekskludere fx utilpassede unge kaster vi dem bare i armene på ekstremistiske fanatikere. Se evt. følgende video med en norsk kvindelig muslim, der taler om, hvordan det føles at være ung og rodløs i et land, hvor familien ikke forstår den unge, og de indfødte spytter på vedkommende. Fingrene lægges ikke imellem i kritikken af fundamentalisterne, men alligevel argumenterer hun for inklusion, og ikke eksklusion:

https://www.youtube.com/watch?v=0_W0HFy9Et4

Niels Nielsen, 13. februar, 2018 - 21:05

For nogle år siden sendte vi vore børnebørn ned på bebyggelsens fælleslegeplads, som de havde besøgt så ofte både med og uden os, - men denne gang kom de meget meget hurtigt tilbage igen.

De var nemlig nær blevet overfaldet af andre af bebyggelsens fremmede børn, der ikke ville have dem på legepladsen - "fordi det var deres"(sagde de), og det syntes jeg ærlig talt ikke der er meget inkluderende i - tværtimod!

Vi følte os faktisk meget kræket over det passerede, og med det in mente må du revidere dine inklusionstanker til at omfatte alle ligeligt, og ikke blot udtage et enkelt eksempel, for det kan jeg også divertere med!

Hidtil har hverken jeg eller mine medbeboere problemer med hver vores kulturelle særheder igennem alle årene, - så på det punkt går det ganske fint.

Hver gang der er en ledig lejlighed i opgangen, stiller mange sig selv det spørgsmål; "hvem får vi nu ind", hvilket er meget naturligt, - men nogle af de fremmede siger også; "bare det nu bliver en dansk familie vi får ind", for selv de er bekymrede ved udsigten til en fundamentalistisk familie der flytter ind.

Vist må de spise og klæde sig som de vil, - men vi skal vel ikke lave på vore børnehavers madvaner for enkeltes skyld i fundamentalismens navn, og ejheller skal svmmehallerne da ikke lukkes eller afskærmes grundet fundamentalisme, - som du så kalder generthed, noget danske børn også kan have uden vi afskærmer svømmehallerne for de få, og det gør vi heller ikke med handicappede.

Herdis Weins
Jeg noterede mig din bemærkning om min stavning, fingrene fløj på tasterne, og der lå intet bevidst omkring stavemåden.

Niels Duus Nielsen

At børn danner bander og kan finde på at slås med hinanden tror jeg er universelt, og ikke noget, der er specielt for indvandrerbørn.

Jeg husker da selv den æreskode, der forbød at kaste med sten, fordi det var fejt, men som ikke gjaldt, når vi var i krig med rabarberungerne. De var berygtede for at være feje, hvorfor det var helt okay at kaste med sten efter dem. Vi taler her om en lille by I Vestjylland, der aldrig havde set skyggen af en udlænding, og hvor det var småborgernes unger, der var i krig med arbejderungerne.

Den slags problemer løste jeg i min tid som forælder ved at gå med ungen ned på legepladsen, når den slags situationer opstod - min blotte tilstedeværelse plejede at være tilstrækkelig til at fratage rødderne kamplysten. Og jeg har aldrig haft problemer med at opdrage på andre folks børn, faktisk ser jeg det som en borgerpligt at gribe ind, når ungerne ikke kan styre sig.

Og det er da fuldt ud forståeligt, at man ikke ønsker fundamentalister i sin opgang, men de er heldigvis en minoritet i minoriteten, og ikke-fundamentalisterne skal da ikke undgælde for fundamentalisternes synder.

Espen Bøgh -
jeg har set din rettelse og undskylder, at jeg tillagde dig bagvedligende motiver.
De ses desværre ofte.
Ber om godt vejr.

Niels Nielsen, 13. februar, 2018 - 22:53

For at gøre en lang historie kort, - det er netop ikke-fundamentalisterne der er mit forsvarsområde i denne sag, og som jeg ofte tidligere har skrevet om såvel her som i Politiken.

Det er vist ikke kun et spørgsmål om opdragelse eller vi andre skal rende ned på den fælles legeplads hver gang.

Det er et opdragelseskulturelt spørgsmål sådan som vi har oplevet det.

For ikke så længe siden blev jeg selv kaldt svin og meget andet af en fremmed, som i øvrigt slet ikke hørte til i bebyggelsen, blot fordi jeg ikke ville låse ham ind et sted hvor han intet havde at gøre.

PS: Jeg tror vi er mere enige når alt kommer til alt.

Mon ikke alle vi gamle byboere kender det fra vores drengetid. Vi sloges med barak ungerne og med dem ovre i ejerboligerne. Og vi gjorde uden de voksnes indblanding. Et frit udeliv, sommer og vinter, sommetider langt væk fra hjemmet.
Nutidens børn er fattige på dannende oplevelser. Drengene er tøsedrenge - undskyld, I kan ikke gøre for det. I er opdraget af kvinder og fraværende bløde fædre.