Læsetid: 7 min.

Sundhedsplatformen har stort potentiale – men den er også ramt af store problemer

Der var store forventninger til Region Hovedstaden og Region Sjællands nye it-system Sundhedsplatformen. Borgerne ville få bedre adgang til information om egen behandling, og hospitalerne kunne udnytte statistik bedre. Men systemet er blevet ramt af den ene skandale efter den anden. Information gennemgår fire problemer med Sundhedsplatformen
Sundhedsplatformen har blandt andet medført forlængede behandlingstider, og det har haft konsekvenser for kræftpatienter, hvis sygdom er blevet forværret på grund af udskudt behandling.

Sundhedsplatformen har blandt andet medført forlængede behandlingstider, og det har haft konsekvenser for kræftpatienter, hvis sygdom er blevet forværret på grund af udskudt behandling.

Uffe Weng

6. februar 2018

I 2015 arrangerede Region Hovedstaden og Region Sjælland en konference på et hotel i Københavns sydhavnskvarter. Det var året før overgangen til Sundhedsplatformen, og professor i implementering af offentlige it-systemer Kim Normann Andersen fra Copenhagen Business School holdt et oplæg. Han havde på det tidspunkt flere grunde til at være positiv over for det nye system.

Der var bred enighed om, at der var behov for et nyt it-system. Længe havde hospitalerne i Region Hovedstaden brugt et forældet, langsomt og besværligt system, og det varslede godt, at regionsledelsen inddrog medarbejderne på konferencen i god tid.

Det var også en god idé kun at udrulle det nye it-system på Herlev og Gentofte Hospital og dermed gøre overgangen blødere, inden systemet skulle udbredes i hele Region Sjælland og Region Hovedstaden. Og det var klogt, at det nye system skulle give patienter og pårørende en mere direkte kontakt med sundhedsvæsenet.

Kim Normann Andersen var derfor optimistisk og mente, man havde gjort meget for at minimere risikofaktorerne ved det nye it-system.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dem ved skrivebordene har meget godt at sige om et system der registrerer alt muligt. De har heller ikke så meget andet at lave, Men PRODUKTIVITETEN i behandlingen må være 1. prioritet. Man kan kke i digitaliseringens navn sætte højt uddannet personale til at registrere for at dem ved skrivebordene, skal have bedre data til at styre hele butikken.
Nogen trænger til at komme ud på afdelingerne ligesom direktøren for Styrelsen for Patientsikkerhed.

Anders Reinholdt, Jørn Andersen, Bolette Bruno Hansen, Erik Jacobsen og Søren Jensen anbefalede denne kommentar

Det er helt vildt at vi har fået så lidt for de 3-4 mia Sundhedsplatform har kostet indtil videre alene i software udgifter. For de penge kunne vi let have kickstartet en helt dansk sundheds-IT industri. Med egne programmører og på en anden og mere driftssikker hurtigere platform. Det kunne være blevet en stor aktør i et kæmpe men konkurrence svagt marked, måske ledende på sit felt. De systemer der er tilgængelige idag er statistisk og akademisk umodne. DK har lige den rette størrelse og det fremragende CPR register til at fungere model for større nationale sundheds-IT moderniseringer.
Men et par fjollede politikere har ladet sig besknakked for Gud ved hvad, til at blæse hele dynen af på en i forvejen kendt forhadt IT skandale. En amerikansk psykiater kom som eksempel i vores skadestue. Han spurgte: "Have you guys got EPIC?" og svarede selv "yeah, that's a crap system, we threw it out!"

morten rosendahl larsen, Anders Reinholdt, Mogens Holme, Niels Duus Nielsen, lars søgaard-jensen, Jørn Andersen, Torben K L Jensen, Bolette Bruno Hansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Bolette Bruno Hansen

Vedrørende følgende uddrag af artiklen:
"Netop kommunikationen om Sundhedsplatformen er noget af det, Gitte Fangel ville ønske, de havde gjort bedre fra begyndelsen. Hun har i dag titel af chief medical information officer i Region Hovedstaden.
»I 2014 skulle jeg have sagt tydeligere, at om fire år, i 2018, har vi alle hospitaler i regionerne på Sundhedsplatformen, og der har vi udgangspunktet for at kunne videreudvikle potentialet,« siger Gitte Fangel."
Jeg forstår ikke helt, hvordan en forkert oplysning i 2014 skulle have gjort systemet bedre? Mig bekendt er det kun regionerne på Sjælland og i Hovedstadsområdet, der benytter sundhedsplatformen. I Århus benytter de et mig bekendt velfungerende dansk system. Måske en ledsagende årsag til det faktum, at Århus Universitetshospital igen i december 2017 blev kåret som Danmarks bedste hospital?
Set i fugleperspektiv er det i øvrigt lidt pudsigt, når administrative ledere bagatelliserer forkerte beslutninger ved at vedkende sig en flig af skyld i form af dårligt spin og mangelfuld kommunikation.
Patienten og sundhedspersonalet har derimod nok svært ved at se det pudsige.

Eva Schwanenflügel, Anders Reinholdt, Niels Duus Nielsen, lars søgaard-jensen, Jørn Andersen og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar

Det er alle andre der har fejlet, men ikke lederne og rådgiverne. Og nej hovedprioriteten var ikke hensynet til patienternes mulighed for at følge med. Det var DJØFfernes mulig der var hovedprioriteten, og derfor valgte man et system som er designet til et sygehusvæsen der bygger på forsikring. Et system der er designet til det amerikanske medicinsystem og ikke det europæiske, det er derfor der opstår fejl. Et problem lægerne har gjort opmærksom fra starten. Desuden er systemet underfinansieret og de teoretiske skulle inddrages straks for at betale systemet. Da man så hvor mange problemer der var på Herlev stod man fast på at holde tidsplanen selv om mange fejl ikke var udbedret. Man havde undervurderet behovet for support, så man skyndte sig at ansætte 300 supporteret, som jo ikke kendte systemet.
Man har ikke gennemført live test før man begyndte at udrulle systemet
Alle fejl kan føres tilbage til rådgivere og cheferne som har fyldt politikerne med løgn.

Egon Stich, Eva Schwanenflügel, Anders Reinholdt, Mogens Holme, lars søgaard-jensen og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Eigil Thomassen

Forudsigelig kaos når man ved indførelse af nyt edb system ikke drømmer om at inddrage de kommende brugere (sekretærer, læger, sygeplejersker) i processen men udlukkende overlader den til politikere, administratiorer og smarte sælgere.

Egon Stich, Eva Schwanenflügel og lars søgaard-jensen anbefalede denne kommentar
René Arestrup

Problemet er, at man køber ind på et potentiale - som aldrig bliver forløst. Først og fremmest fordi systemerne ikke er udviklet med afsæt i den konkrete virkelighed. Resultatet er den omvendte verden, hvor virkeligheden er nødt til at indrette sig efter systemet. Og dermed vil den imaginære - og lovede -
gulerod altid være uden for rækkevidde.

lars søgaard-jensen

Man bliver helt rørt, når Kim Norman Andersen fortæller om patienterne og de pårørendes mulighed for via Nem-id at følge med i behandlingen. Men forresten -. hvem er det ellers der kigger med og samler data via Sundhedsplatformen? Det har hele tiden været den primære hensigt, at økonomer, administratorer og politikere helt ned i detaljen skal have kortrol med "produktionen" (gyseligt ord i denne sammenhæng)! Systemet er jo i sit udgangspunkt designet til brug på privet amerikanske hospitaler. Såh pyt med arbejdernes (altså personalets) trivsel.

Eva Schwanenflügel

Systemet er ikke designet for brugernes/patienternes skyld, men for at gøre det nemmere at indsamle Big Data til medicinalindustrien og økonomerne.
Borgeres private sundhedsoplysninger sælges allerede nu videre til udlandet.