Læsetid: 6 min.

Kritik af sprogudbud: Fokus på pris går ud over kvaliteten i danskundervisning

Prisen på danskundervisningen for selvforsørgende udlændinge skal ned. Derfor har landets største kommune, København, sendt opgaven i udbud. Men en klar vægtning af pris frem for kvalitet kan betyde, at der bliver færre timer og større hold, og dermed dårligere danskundervisning, lyder kritikken. Det afviser kommunen og udbuddets vindere
I folkeskolen og på erhvervsuddannelserne har politikerne gjort et stort nummer ud af at understrege, at antallet af undervisningstimer er afgørende for elevernes indlæring. Det undrer mig, at det samme ikke skulle gøre sig gældende på området med dansk som andetsprog, siger Hanne Pontoppidan, formand for Uddannelsesforbundet, som organiserer lærere på blandt andet sprogskoler

I folkeskolen og på erhvervsuddannelserne har politikerne gjort et stort nummer ud af at understrege, at antallet af undervisningstimer er afgørende for elevernes indlæring. Det undrer mig, at det samme ikke skulle gøre sig gældende på området med dansk som andetsprog, siger Hanne Pontoppidan, formand for Uddannelsesforbundet, som organiserer lærere på blandt andet sprogskoler

Martin Stampe

20. marts 2018

Der er valgt nye aktører til at varetage danskundervisningen for selvforsørgende udlændinge i København. 

En udbudsrunde er afsluttet, og de to nye udbydere, UCplus og CLAVIS Sprog og Kompetence, er udpeget som vindere. Det har fået prisen på danskundervisningen ned, men kritikere af udbuddet er bekymrede for, hvad dumping af prisen får af betydning for kvaliteten af undervisningen. Udbuddet vægtede pris med 70 procent og kvalitet med 30 procent.

»Det vil jeg betegne som en forholdsvis høj vægtning af pris,« siger professor og leder af Center for forskning i offentlig-privat samspil på Roskilde Universitet Ole Helby Petersen. »Det signalerer, at man går relativt hårdt efter at reducere budgetter, og at man håber, at man kan få den samme kvalitet for de reducerede midler, man vil bruge på det her. Ellers havde man ikke vægtet pris så højt.«

14.500 kursister fik danskundervisning i København i 2017. IA Sprog og Københavns Sprogcenter har gennem mange år haft kontrakt med hovedstadskommunen og har også budt på opgaven. UCplus og CLAVIS vinder begge på pris i forhold til de andre bydere.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • Trille Hassager
  • Lise Lotte Rahbek
Eva Schwanenflügel, Trille Hassager og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kristine Kabel

Det er ikke kun IA og Københavns Sprogcenter, men også Studieskolen, der har stået for danskuddannelsen i Københavns kommune. Studieskolen er en vigtig aktør, da den har specialiseret sig i danskuddannelse 3 (højtuddannede udlændinge). Flere af dens lærere står således bag udgivelser af det undervisningsmateriale, der bruges på danskuddannelse 3 som sådan. Studieskolen har stået centralt inden for den faglige opbygning af området dansk som andetsprog og DU3 i særdeleshed. Dette både når det kommer til udvikling af undervisningsmaterialer, undervisningsformater med fokus på høj faglighed samt hurtig progression og i samarbejdet med ministeriet omkring testning og eksaminer. med fokus på et højt fagligt og pædagogisk niveau. Studieskolen får sine kursister igennem danskuddannelse 3 med et af landets højeste karaktergennemsnit og en hurtig gennemførelsestid. Det havde klædt artiklen, at den var bedre researchet og efterlader følgende spørgsmål, som man mangler svar på:
1) Hvilke kriterier har Københavns kommune valgt, at kvaliteten skulle måles ud fra i udbudsmaterialet? 2) Kan man forvente at de to nye udbydere har råd til at fastholde erfaringstunge og for området centrale undervisere og fagudviklere, eller kan man kun ansætte lærerkræfter på laveste løntrin og under hvilke vilkår? 3) Hvordan vil det offentlige sikre sig at området stadig kan udvikle sig, når skolernes økonomi bliver så presset?

Ole Bach, Carsten Rasmussen, Christina Balslev, Anders Basby, Per Klüver, Eva Schwanenflügel, Trille Hassager, Kaspar Bredahl Rasmussen, Mette Petersen, Verner Nielsen og Anker Nielsen anbefalede denne kommentar