Læsetid: 3 min.

Maersk-selskab involveret i handel med nordkoreanske missiler

I strid med internationale sanktioner forsøgte Nordkorea i 2013 via dækfirmaer og kontante pengeoverførsler at fragte 11 pakker med missildele til Egypten. Maersk erkender, at et af dets datterselskaber var involveret i fragten
I strid med internationale sanktioner forsøgte Nordkorea i 2013 via dækfirmaer og kontante pengeoverførsler at fragte 11 pakker med missildele til Egypten. Maersk erkender, at et af dets datterselskaber var involveret i fragten

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

27. marts 2018

Et Maersk-selskab var i 2013 med til at fragte missildele i en ulovlig våbenhandel mellem Nordkorea og Egypten.

Det fremgår af en rapport fra sidste år, som ShippingWatch omtalte i sidste uge. Rapporten er udgivet af et ekspertpanel under FN’s Sikkerhedsråd, som har efterforsket den ulovlige våbenhandel.

Ekspertpanelet har netop udgivet en ny rapport, som betegner våbenhandlen som et »højt profileret brud« på sanktionerne mod Nordkorea.

Den nye rapport giver indblik i en lang række sager, hvor det er lykkedes det nordkoreanske styre at omgå de internationale sanktioner mod landet. Ved hjælp af dokumentfalsk og andre fordækte metoder har Nordkorea tilsyneladende været i stand til fortsat at handle med våben og andre varer, som er omfattet af sanktioner.

Missildelene i den ulovlige våbenhandel i 2013 blev ifølge FN-panelet produceret i Nordkorea og sendt via den nordkoreanske ambassade i Beijing mod Kairo. De blev fragtet med et fly i en transport, som et datterselskab i Maersk-gruppens logistikvirksomhed Damco var ansvarlig for.

Missiler og tvangsarbejdere

Afsenderen var det nordkoreanske statsselskab Rungrado Trading Corporation, som også er kendt for at eksportere nordkoreanske tvangsarbejdere til hele verden.

Som Information og DR kunne rapportere i efteråret, var det også Rungrado, der i 2014 sendte et hold af nordkoreanske svejsere for at arbejde på det danske krigsskib Lauge Koch på et skibsværft i Polen.

I maj 2016 opdagede Mærsk, at der var nordkoreanske tvangsarbejdere indvolveret i byggeriet. 
Læs også

I sagen om våbensmuglingen i 2013 var køberen af missildelene Moda Authority International Optronic, som ifølge FN er identisk med det egyptiske militær, hvilket de egyptiske myndigheder afviser.

Handlen blev dog stoppet af myndighederne i et ukendt land, som beslaglagde lasten.

Ifølge FN’s ekspertpanel blev det kinesiske selskab New Times International Transport Service (NTS), som er ejet af Maersk-gruppens logistikselskab Damco, trukket ind i sagen, da en kinesisk speditør henvendte sig til selskabet med henblik på at fragte en last af 11 pakker med reservedele til Egypten.

NTS har oplyst til FN’s efterforskere, at de kun har været i kontakt med den kinesiske speditør, som bookede plads i flyet på vegne af en afskiber i Kina, der siden har vist sig at være et dækselskab for Nordkorea.

Der er ingen beviser for, at NTS kendte til pakkernes indhold. Men den kinesiske afskiber har dog samme adresse som den nordkoreanske ambassade i Beijing på det fragtbrev, som er underskrevet og stemplet af Maersk-selskabet NTS.

Kontant betaling

Den kinesiske speditør hævder, at fragten af de 11 pakker skete på foranledning af en mand ved navn Liu Zhen Ren. Han har forklaret FN-panelet, at han mødtes med en hr. »Yin« nær den nordkoreanske ambassade i Beijing, hvor »Yin« betalte ham 7.500 renminbi (dengang ca. 6.700 kr.) i kontanter for fragten.

Koordinator i FN’s ekspertkomité og medforfatter til begge FN-rapporter Hugh Griffiths siger til ShippingWatch, at der er en »væsentlig risikofaktor« for transportvirksomheder, hvis en vare sendes fra en nordkoreansk ambassade.

»I sådanne tilfælde bør virksomheder være i højeste alarmberedskab,« siger han til ShippingWatch.

Maersk bekræfter over for Information, at NTS har været i FN’s søgelys, og at selskabet har samarbejdet med FN’s efterforskere.

Maersk ønsker ikke at stille op til interview, men pressechef i Maersks transport- og logistikafdeling Signe Wagner oplyser, at NTS tjekkede, om den kinesiske speditør, som bookede fragten, stod på EU’s eller USA’s liste over sanktioner mod Nordkorea, hvilket den ikke gjorde på det tidspunkt i 2013.

Derfor har FN’s ekspertpanel ifølge Maersk tilkendegivet, at NTS har handlet korrekt i situationen.

Signe Wagner skriver i en mail til Information, at Maersk »har retningslinjer og processer«, der skal sikre, at de overholder sanktioner og handelskontroller, »herunder screeninger af kunder og leverandører op mod relevante sanktionslister, og et system til at opdage eventuelle bookinger relateret til Nordkorea, men som kommer andre steder fra«.

Hugh Griffiths mener ifølge ShippingWatch, at Nordkorea udnytter større globale containerrederier til at transportere forbudte produkter, og at virksomhederne mangler at udvikle løsninger til at håndtere det problem.

»Det er vanskeligt for dem, og det er klart, at det er en svaghed, som nordkoreanerne udnytter,« siger han til ShippingWatch.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Åh ja, men Mærsk spørger jo ikke om, hvad der i de containere, de sejler med. Kun hvor det skal og så hvad prisen er.
Mærsk og våben er jo et omfangsrigt kapitel. Riffelsyndikatet under krigen, hvor de sidste maskingeværer blev solgt til tyskerne d. 30.4.45. Siden kom fabriksanlæg i Libyen og Irak for produktion af de granathylstre, som giftgassen skulle hældes i.
Omfattende transport af militært udstyr for USA, bl.a. til Irak.
Andre læsere kan sikkert supplere.