Læsetid: 5 min.

»Jeg kunne også have foretaget en anden inddeling. På langs eller i trekanter«

Det irrationelle kan ikke forklares rationelt, lyder forklaringen fra tiltalte Peter Madsen, hvor det ene ubehagelige og stødende bevis efter det andet lægges frem i ubådssagen
Peter Madsen døbte sin ubåd Nautilus efter ubåden i Jules Vernes klassiker ’En verdensomsejling under havet’, hvor kaptajn Nemo sejler verdenshavene tynde fri for nationers love og regler i sin jagt på videnskabelige opdagelser.

Peter Madsen døbte sin ubåd Nautilus efter ubåden i Jules Vernes klassiker ’En verdensomsejling under havet’, hvor kaptajn Nemo sejler verdenshavene tynde fri for nationers love og regler i sin jagt på videnskabelige opdagelser.

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

22. marts 2018

Kim Walls forældre er der ikke. De var der på førstedagen, men er der ikke til at se fortsættelsen af den besynderlige proces, Københavns Byret begyndte for et par uger siden.

Det er så ét element ved processen, der føles rigtigt. Alt andet forbliver bizart. Uvirkeligt. 

Peter Madsen møder op i samme uniform som sidst: En sort T-shirt med et reklametryk, denne gang fra Toyota, som Toyota måske godt ville have været fri for, og blå joggingbukser. Han virker ved siden af sig selv i dag. Han lider, synes det.

Siden sidste retsmøde har retten afvist Peter Madsens begæring om at få genstartet motorerne i ubåden UC3 Nautilus for at få testet, om hans forklaring kan være sand – at der ved hans »fumleri« opstod et undertryk i ubåden, mens han befandt sig på ubådens dæk ved midnatstid, så han ikke kunne få lugen op igen, hvorefter han fandt den svenske journalist Kim Wall livløs, kvalt af motorernes udstødningsgasser.

Et stort tilbageslag.

Peter Madsen nægter sig skyldig i manddrab og i at have mishandlet Kim Wall seksuelt. Han erkender at have parteret hendes lig.

Anklageren borer videre i tiltaltes forklaring om ubehagelige, men vigtige retsmedicinske detaljer, som kan få afgørende indflydelse på rettens afgørelse.

Anklageren vil høre nærmere om parteringen. Peter Madsen har tidligere forklaret, at han var nødt til dele liget op i mindre dele for at få det op gennem tårnet, så han kunne få hele »katastrofen«, som han kalder den, til at forsvinde.

Men, mener anklageren, det forklarer ikke, hvorfor hovedet skulle skæres af?

»Det berører en meget traumatisk og forfærdelig hændelse. Jeg er ikke den rette til at fortælle om det,« siger Peter Madsen.

»Jeg stod i en situation, hvor jeg gerne ville af med det døde menneske, der var ombord. Jeg kunne også have foretaget en anden inddeling. På langs eller i trekanter. Men det var altså den inddeling, jeg valgte.«

Det sagde han faktisk: »På langs eller i trekanter«.

Sandheden er konkret. Anklageskriftet er konkret. Men Peter Madsen svarer undvigende eller med modspørgsmål på anklagerens spørgsmål.

Tiltalte falder hele tiden tilbage på forklaringen om, at alt, hvad han foretog sig efter »ulykken« var irrationelt. Når der ingen mening er at finde, kan Peter Madsen heller ikke svare meningsfyldt.

Det er så dér, han gerne vil have ikke bare rettens forståelse, men også medlidenhed.

»Det er heller ikke rationelt at slå hovedet ind i fængselscellen, fordi jeg tænker på Kim, og får en skramme på næsen.«

Han peger på næsen, som ganske rigtigt har fået en skramme.

»Det er ikke rationelt, at jeg bad fængelsbetjentene om at stramme håndjernene på vej herind.«

Peter Madsen døbte sin ubåd Nautilus efter ubåden i Jules Vernes klassiker En verdensomsejling under havet, hvor den egenrådige kaptajn Nemo sejler verdenshavene tynde fri for nationers love og regler i sin jagt på videnskabelige opdagelser og i kamp mod civilisationen. 

Den medlidenhed, Peter Madsen søger, kan blive svær at få. 

Anklageren vil vide, om han kan være inspireret til »dekapiteringen« af film.

»Jeg har set mange film.«

Anklageren spørger, om han i en tidligere forklaring har nævnt filmen Seven.

Det kan han godt have.

»Jeg samler hendes ting i en plastikpose, og så kom jeg til at tænke på Seven. I den film forekommer der den situation, hvor der er et hoved i en papkasse. Jeg er ikke inspireret af det. Men det er naturligt at komme til at tænke på i situationen.«

Han nævner også, at han har set Das Boot og Jagten på Røde Oktober.

Der bliver ved med at komme flere ubehagelige, men vigtige retsmedicinske detaljer:

Peter Madsens forklaring er, at han punkterer liget med 50 centimeter lange skruetrækkere for at undgå, at gasser skal få ligdelene til at svulme op og flyde til overfladen. Der er intet seksuelt i mishandlingen, forklarer han. Men de ydre kønsdele er påført ti overfladiske læsioner.

Hvad med dem, vil anklageren vide?

»Det er en mærkelig ting at gøre sådan noget. Måske er jeg startet med sådan noget. Og så har jeg tænkt: Nu er jeg trådt ud over kanten til Grand Canyon.«

Læsionerne er påført omkring eller kort efter tidspunktet for dødens indtrædelse. Anklageren vil have os til at se, at det passer meget dårligt med Peter Madsens forklaring. Liget blev parteret ved syvtiden. Ifølge Peter Madsen skal han have fundet Kim Wall livløs i ubåden engang efter midnat.

Saven, Peter Madsen benyttede til parteringen, skulle bruges til at sætte nogle hylder op. Rørstumperne til at sætte på en dykkerline. Det samme med de tilspidsede skruetrækkere. Det var en slags jordspid, der skulle forhindre, at en dykker mistede orienteringen på havets bund. Det var, lyder Peter Madsens forklaring, tilfældigt, at han havde dem med ombord den 10. august sidste år, da Kim Wall tog med ham ud i ubåden.

Den første tilhører ankom ved Københavns Byret klokken 02.00 i nat. En kvinde fortæller, at hun var der 03.15. De ville være sikre på at få en plads i salen. Lige om lidt vil hun ønske, at hun ikke er i salen.

Der bliver vist to animerede film fundet på Peter Madsens harddisk. Vigtige, men yderst stødende og ubehagelige beviser.

Den ene viser en dansende kvinde, der klæder sig af, sætter sig på en stol og spreder sine ben, mens en mand filmer hende. Pludselig dukker der en anden mand op bag hende og skærer halsen over på hende. Den anden video viser kvinder, der spiddes gennem underlivet med pæle.

Anklageren dokumenterer seks-syv tekster fundet i Peter Madsens besiddelse. Der er tale om sadistiske noveller, der kredser om spidning af kvinder.

En kvindelig journalist fra Sverige vånder sig på pressepladserne. Trækker vejret i dybe stød. Som om hun bærer en hel sals følelser af at have set noget, intet menneske burde se.

Anklageren vil vide, om det ikke er påfaldende, at Peter Madsen har disse videoer og tekster, når nu han sidder tiltalt i en sag, hvor anklagen lyder på drab »muligt ved halsoverskæring« eller »kvælning«, og hvor liget er spiddet.

Det finder Peter Madsen ikke påfaldende.

»En gang imellem har jeg søgt sådan noget og set det. Ikke af erotiske grunde, men af emotionelle grunde.«

Serie

Ubådssagen

Peter Madsen står ved Københavns Byret tiltalt for drabet på den svenske journalist Kim Wall. Information følger sagen i en række artikler frem til dommen, der ventes afsagt 25. april.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • Ejvind Larsen
  • Mette Poulsen
  • ulrik mortensen
  • Jens Thaarup Nyberg
Eva Schwanenflügel, Ejvind Larsen, Mette Poulsen, ulrik mortensen og Jens Thaarup Nyberg anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels-Simon Larsen

Tak til Morten Frich for endnu en menneskelig beskrivelse af noget grusomt, der trodser - ja, enhver beskrivelse.

Eva Schwanenflügel, Erik Lyngsø_petersen, Ejvind Larsen, Mette Poulsen og Thomas Møller anbefalede denne kommentar

helt enig med den foregående kommentar. Og du er en fantastisk skribent.

Eva Schwanenflügel, Niels-Simon Larsen og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar