Læsetid: 9 min.

»Du viser Gud din kærlighed ved at gøre det, du hader allermest«

Ifølge tidligere medlemmer af en frikirke i Silkeborg introducerede præsten sine unge disciple for hengivenhed og ultimativ selvopofrelse. Han forkyndte Guds ord, og med en slags omvendt religiøs logik fik han dem til at adlyde og tie. Tirsdag faldt der dom i sagen, hvor han var anklaget for at have krænket otte af dem seksuelt
Byens Kirke i Silkeborg var rammen for den række af overgreb, som en præst står anklaget for at have begået.

Byens Kirke i Silkeborg var rammen for den række af overgreb, som en præst står anklaget for at have begået.

Thomas Lekfeldt

6. marts 2018

Så mekanisk et anklageskrift kan lyde. F1, F2, F3, F4, F5, F6, F7, F8. Den anklagede præst sidder i Viborg byret. Han skal nu konfronteres med fortællingerne fra de otte unge, som siger, at han gjorde dem til F’ere – til forurettede.

Præsten sidder stille med hænderne i skødet. Anklageren læser anklageskriftet op, mens præsten lytter. F’erne er nu erstattet af navne – af personer med ansigter, hvis krænkelseshistorik udfoldes. For offentligheden uden for retssalen præsenteres de dog stadig som F’er, som anonyme ofre.

Én for én gennemgås de enkelte forhold: Præsten fik F8 til at masturbere til udløsning i en kop og fik ham derefter til at drikke sæden. Han bad F7 trække sine bukser ned og masturbere. Han befølte F1 i skridtet og stak en hårbørste og en finger op i hendes skede. Han gennemførte analt samleje med F2. Han fik F5 til at tage tøjet af og lægge sig med spredte ben. Han indførte en dildolignende genstand i F4’s anus.

De påståede krænkelser er sket i perioden mellem 2006 til 2011 og spænder fra blufærdighedskrænkelser til fuldbyrdet samleje. De forurettedes alder på overgrebstidspunkterne varierer ifølge anklageskriftet fra 13 til 17 år.

Præsten indrømmer, at han har haft et seksuelt forhold til nogle af de unge, da de var over 15 år, og ifølge ham er der tale om en gensidig og frivillig relation. De udviklede i samspil en slags udfordringskultur, hvor det gjaldt om at prøve grænser af. Han nægter sig derfor skyldig i alle strafbare forhold.

Den dragende ungdomsklub

Det begyndte i 2006. Han var kun 19 år, da han kom til Byens Kirke i Silkeborg, hvor hans far var øverste pastor. Han fik ansvar for ungdomsarbejdet. Han tog de unge med på McDonald’s og betalte for deres burgere. De skulle se, hvem der kunne spise flest. Han tog initiativ til sodavandsdiskoteker, købte lydanlæg, instrumenter og lysshow, så de unge kunne spille kristen rockmusik.

Kirkens ungdomsklub var fuld af sjov og ballade, og det rygtedes hurtigt i Silkeborg og omegn.

»Ja, der var fed fest i Pinsekirken,« husker præsten og klukker hjerteligt i retten.

Byens Kirke var for de unge i begyndelsen netop mere ungdomsklub end kirke, og derfor tiltrak den også mange, der ikke var religiøse. De hørte fra deres venner, at Club Noise og Club Crazy, som nogle af grupperne i klubben hed, var sjove og varme fællesskaber at komme i.

Og ifølge de tidligere medlemmer var præsten det ultimative omdrejningspunkt. Alle så op til ham og ønskede at være tæt på ham. De beskriver ham som meget nærværende, kærlig og udadvendt. Og flere beskriver et brændende ønske om at få hans anerkendelse, og at miljøet i kirken hurtigt kom til at overtage deres liv.

En lukket verden

Præsten holdt prædikener og udførte håndspålæggelse på de unge – han lagde hånden på deres hoved, og flere beskriver, hvordan de kunne mærke helligånden strømme igennem dem – nogle gange så meget, at de faldt om. Derfor stod der altid to andre fra kirken bagved, klar til at gribe én.

De unge fik at vide, at de skulle læse et kapitel i biblen hver dag, de betalte tiende til kirken, og præsten talte i tunger.

Et af de tidligere medlemmer, som ikke er blandt de forurettede, fortæller i DR2-dokumentaren I sektens kløer: »Vi skulle være hans disciple, ligesom Jesus havde disciple og hjælpe ham med den mission, Gud havde givet ham.«

Præstens mission var at sprede Guds budskab, og i 2008 nåede han endnu bredere ud. Han fik sit eget tv-program på østjysk lokal TV. Det hed ’Hverdagens håb’, og her helbredte han syge gennem håndspålæggelse og Guds kraft. I et af programmerne siger han:+

»Gud sender ikke engle, han bruger mennesker.«

Og det er netop dette indtryk, de tidligere medlemmer og de forurettede beskriver, de har haft af præsten. De troede på, at han havde en direkte kontakt til Gud, og at Gud dermed, igennem ham, talte til dem.

Ifølge de unge opfordrede han dem til at bruge al deres energi og tid på kirken. Flere fortæller, at han sagde, at deres forældre var besat af dæmoner – og de derfor ikke skulle have kontakt med dem. Nogle af medlemmerne flyttede hjemmefra og ind i lejligheder, hvor de boede med andre medlemmer fra kirken. Anklageren hævder, at præsten bevidst isolerede de unge og satte dem op mod deres familier.

Ifølge tidligere medlemmer igangsatte han også forskellige grænseoverskridende lege. I en af legene hældte han tændvæske ud over de unge og truede med ildspåsættelse, hvis man f.eks. ikke suttede på en af de andre unges tæer, eller slikkede personen under armhulen. Præsten begyndte også at feste med nogle af medlemmerne i deres lejligheder. Her spillede de poker og black jack, drak alkohol, og festerne udviklede sig til – ifølge de unge på opfordring fra præsten – at man ofte var nøgne.

En Guds mand

Retssagen har været lukket for offentligheden, når de forurettede har vidnet. Men i dokumentaren I sektens kløer fortæller to af vidnerne, hvordan præsten brugte religionen som et argument i sine seksuelle krænkelser.

En af dem var 14 år, da præsten en dag kaldte ham ind på sit kontor for at tage en ’mandesnak’. Ifølge drengen fortalte præsten ham, at han ofte havde haft mandesnakke med andre unge drenge. Præsten spurgte ind til, om han så porno og onanerede. Præsten bad drengen om at tage sin penis frem og onanere, så han kunne se, om den fungerede.

Drengen sagde først nej, men endte til sidst med at gøre det, og da drengens penis var stiv, kom præsten hen og rørte ved den. Da det er sket, fortæller drengen, at præsten sagde til ham: »Vi siger ikke noget til mor.« Og præsten fortalte ham, »at han er en Guds mand, og en Guds mand adlyder man. Og gør jeg ikke det, er det en synd, og jeg vil være på vej mod det fortabte, mod Helvede«. Præsten benægter i retten denne episode.

En anden af de forurettede fortæller, at præsten spurgte:

»Hvis du skal bevise over for Gud, at du elsker ham, hvad kunne du så gøre?«

Den unge foreslog, at han for eksempel kunne bede noget mere, men det var ikke nok for præsten.

»Du skal gøre det, du føler allermest krænkende, for kun sådan viser du, hvor højt du elsker Gud,« sagde præsten og fortsatte: »Du viser Gud din kærlighed ved at gøre det, du hader allermest.«

Ifølge den unge var det denne logik, præsten brugte i sine gentagne krænkelser – ved en af hændelserne bad han drengen om at masturbere og drikke sin egen sæd. Præsten erkender, at drengen har onaneret foran ham, men benægter, at han har fået ham til at drikke sæd.

Sagen kommer frem i lyset

I 2011 rejste præsten med sin familie til USA. I en promotionvideo beskrev han, at han var blevet kaldet af Gud til at starte en ny kirke og udbrede Guds budskab. Han blev dog ved med at have tæt kontakt til Byens Kirke i Silkeborg. Han holdt prædikerne over skype, de unge sendte penge til ham, og flere af dem besøgte ham, nu som myndige, gentagne gange i hans hus i Florida. Der er flere blandt de forurettede, som senest besøgte ham i 2016, kort tid inden sagen kom frem i lyset.

På besøg hos præsten i USA fortsatte de deres tradition med at holde nøgenfester og spille poker, og til festerne blev der taget billeder af, at de var sammen på kryds og tværs. En søn af en anden dansk frikirkepræst, der befandt sig i USA, var med til festerne, og han var i besiddelse af flere af billederne. I 2016 stoppede han sin kontakt med præsten, hvorefter han fortalte sin far om sexfesterne og gav ham billederne.

Faren ringede til ledelsen af Byens Kirke i Silkeborg. Han konfronterede flere af de forurettede med billederne – de brød sammen og fortalte, at der var foregået seksuelt misbrug i årevis. Kirken blev lukket, og præsten meldt til politiet.

Både i 2010 og i 2012 er præsten blevet anmeldt til kommunen og politiet af tidligere medlemmer. Anmeldelserne omfattede beskrivelser af et sekterisk miljø med en række grænseoverskridende lege, de tegnede et billede af præsten som en manipulerende mand med meget magt, og nærede mistanke om seksuelle overgreb på drenge fra kirken. I 2010 gjorde kommunen og politiet meget lidt for at finde ud af, om anmelderen havde ret i sine påstande.

Men i 2012 afhørte politiet 18 personer. Flere af dem der i dag er forurettede i sagen, blev også afhørt, men benægtede alt. På nær en dreng, som fortalte politiet om krænkelserne, da han på det tidspunkt var gået ud af kirken. Han fortalte, at præsten gentagne gange havde misbrugt ham, i flere omgange sammen med to af de andre drenge fra kirken. De to andre drenge var stadig medlem af kirken og benægtede.

Politiet vurderede, at de ikke kunne løfte bevisbyrden. De to drenge, der benægtede i 2012 forblev medlemmer af kirken, indtil den lukkede i 2016 og var også på besøg hos præsten i USA. De er blandt de forurettede i sagen i dag.

Troens styrke

Præsten er iført en blå T-shirt og cowboyjeans. En påklædning som anklageren påpeger. For hvorfor sidder præsten pludselig i T-shirt og jeans, når han på alle fotos fra tidligere altid er iklædt jakkesæt? Er det for at se mere drenget ud, fortsætter anklageren – for at minde dommeren og domsmændene om, at han i dag kun er 30 år – og at han, da han begyndte i kirken, kun var 19? Opfører han bevidst et slags optisk bedrag for at synliggøre, at han egentlig ikke er så meget ældre, end dem, som påstår, han har krænket dem, og som netop hævder, at han brugte sin autoritet som voksen og sit særlige forhold til Gud for at forblinde og manipulere dem til at gøre som han ønskede?

Han svarer nej på hendes spørgsmål og forklarer, at han har tabt 29 kilo, siden han blev varetægtsfængslet, så han kan ikke passe sit jakkesæt, og desuden har han kun jakkesæt på, når han er på arbejde, understreger han.

Tirsdag fældes der dom i Viborg byret. En af de bærende paragraffer i sagen er 223. Paragraffen hæver den seksuelle lavalder fra 15 til 18 år, hvis der er tale om, at de seksuelle overgreb er begået af en voksen, som har et særligt ansvar og autoritet over for den unge, eksempelvis en skolelærer, sportstræner eller præst. Det gælder flere af forholdene, og i særdeleshed de mest alvorlige krænkelser, hvor de unge har været over 15 og under 18 år – og hvor hændelserne derfor kun er strafbare, hvis retten finder, at præsten har haft en særlig betroet rolle i sin relation til de unge.

Ifølge anklageskriftet udnyttede han sin fysiske og psykiske overlegenhed. Han misbrugte en række unge, for hvem han var overlegen, hvad angår position, erfaring og alder. Og ved langvarig manipulation udøvede han systematiske og overlagte overgreb. Præstens og hans forsvarers påstand er, at ingen af de forurettede har været under 15 år, og at de unge gjorde det af egen lyst. At de seksuelle forhold muligvis var moralsk forkastelige, men ikke ulovlige. Og at han aldrig har brugt religionen som redskab til at begå overgreb.

Dét forhold, at flere af de forurettede tidligere har benægtet det, der er sket over for politi og kommune, og bliver ved med at besøge præsten, efter han er flyttet til USA, og efter de er fyldt 18 år, er centralt i sagen. Fra forsvarerens synspunkt er det et bevis på, at de unge selv har villet forholdet til præsten. Hun går efter, at præsten bliver frifundet.

For anklageren og ifølge de forurettede bekræfter det blot, hvilken stærk magt præsten har haft over de tidligere medlemmer af kirken, og hvor meget han har formet dem fra en tidlig alder. De hævder, at den frygt præsten plantede for, at djævlen eller dæmonen kom efter dem, at de ville brænde op i Helvede, hvis de gik imod ham, den var reel og muliggjorde overgrebene. Anklageren går derfor efter, at præsten idømmes fængsel i fire år.

Dommeren og domsmændenes holdning til dette spørgsmål bliver afgørende i forhold til domsfældelsen. Hvor stærk er troen? Og hvad kan den få mennesker til?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu