Læsetid: 7 min.

Vil lærerne stemme nej til forliget? Information har spurgt fem af dem

Det lykkedes ikke lærerformand Anders Bondo Christensen at få sit mest centrale krav igennem i fredagens kommunale forlig: en ny arbejdstidsaftale, der skulle erstatte den forhadte lov 409. Nu er spørgsmålet, om lærerne vil stemme ja til aftalen eller kaste folkeskolen ud i en ny konflikt
Det lykkedes ikke lærerformand Anders Bondo Christensen at få sit mest centrale krav igennem i fredagens kommunale forlig: en ny arbejdstidsaftale, der skulle erstatte den forhadte lov 409. Nu er spørgsmålet, om lærerne vil stemme ja til aftalen eller kaste folkeskolen ud i en ny konflikt

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

30. april 2018

»Jeg tror, det bliver et knebent ja«

Frederik Bretton-Meyer, 48 år, lærer på Utterslev skole i København. Underviser 1. klasse i dansk, engelsk og natur/teknologi

– Hvad synes du om den aftale, der er landet?

»Jeg er dybt skuffet over, at vi ikke har fået en arbejdstidsaftale. Det skal ikke være nogen hemmelighed. Det var det, vi gik ind til forhandlingerne med, og det vi gik sammen med de andre om. Og så er det faldet igennem.«

– Er det en stor nok skuffelse til, at du kunne finde på at stemme nej til aftalen?

»Nej, det er det ikke. Jeg tror, Anders Bondo har ret i, at der ikke vil komme noget godt ud af en konflikt. Selv om både SF, De Radikale og Dansk Folkeparti er begyndt at sige, at de godt vil hjælpe lærerne lidt, så tror jeg ikke, det er nok. Og slet ikke, hvis det kommer til et lovindgreb. Hvis det kommer til konflikt, og vi taber, så vil vi bare stå endnu længere fra hinanden. Det vil ikke gavne arbejdsmiljøet på skolerne, som er hårdt nok ramt i forvejen.«

– Men risikerer I ikke at komme til at blåstemple lov 409 ved at indgå i det her forlig?

»Ikke hvis den kommission, der skal undersøge spørgsmålet om arbejdstid, er oprigtig. Jeg tror på, hvad Anders Bondo skriver i sit brev til os – at det ikke bare er en syltekrukke. Hvis det viser sig at være det, så ja. Så har vi bare accepteret lov 409. Men det lyder ikke sådan. Vi bliver nødt til at tro på dem, der har siddet ved forhandlingsbordet. Vi ved jo ikke, hvad der er sket derinde.«

– Hvordan fornemmer du, at stemningen er blandt dine kolleger?

»Den er delt. Jeg tror, det bliver et ja, men jeg tror, det bliver et knebent ja. Dem, der var med i konflikten i 2013, vil stadig føle sig ladt tilbage på perronen. Og mere nu end nogensinde.«

»Det er Davids kamp mod Goliath«

Maiken Petersen, 51 år, lærer og tillidsrepræsentant på Ådalsskolen i Syddjurs kommune

– Hvad synes du om den aftale, der er landet?

»Set med lærerøjne er det skuffende. Vi er de eneste i hele landet, der ikke har nogen overenskomstmæssige arbejdstidsregler. Det er trøstesløst at kunne se frem mod tre år mere med det. Det er jo otte år i alt. Og der er ingen lovning på noget derefter. Det er noget af en kamel at sluge.

– Er din skuffelse stor nok til, at du kunne overveje at stemme imod?

»Både ja og nej. Jeg ved, at vores hovedstyrelse og Anders Bondo har gjort et fantastisk stykke arbejde. Men jeg ved også, at det er Davids kamp mod Goliath. Så længe vi har et Folketing og et Socialdemokrati, der står på arbejdsgiverens side, så kan vi ikke vinde. Det kan vi kun ved at gå ned og sætte vores kryds anderledes. Jeg tror ikke, en konflikt ville give os bedre arbejdsvilkår. Men der er også en del af mig, der har lyst til at gøre det for at vise, at vi ikke vil finde os i det. Jeg er bare ikke sikker på, det er klogt. Det er det, jeg går og overvejer lige nu.«

– Hvad er dit indtryk af, hvordan stemningen er blandt dine kolleger?

»Der er en form for resignation. Og jeg frygter lidt en lærerflugt. Måske ikke fra den ene dag til den anden, men på længere sigt. At dem, der virkelig gør noget, hvor børn og voksne senere kan sige, at de gjorde en forskel, forsvinder. Jeg håber, at det her ikke splitter vores fagforening. For det er virkelig nu, i de magre år, at man skal stå sammen. Men jeg har aldrig før set så mange sige, at de vil melde sig ud.«

»Nu får vi en fjende inden for døren«

Thomas David Larsen, 38 år, lærer og tillidsrepræsentant på Højelse Skole i Køge Kommune. Underviser i dansk, samfundsfag, historie og kristendom i udskolingen

– Hvad synes du om den aftale, der er landet?

»Jeg synes, det er vildt, at man skal bruge så lang tid og så mange forhandlinger på at nå så kort et stykke. Og så Anders Bondos søforklaringer, eller hvad man skal kalde det, her bagefter … Jeg synes, det er lidt tyndt.«

– Er din skuffelse stor nok til, at du overvejer at stemme imod?

»Jeg er lidt i tvivl. Da jeg først læste aftalen, havde jeg helt klart tænkt mig at stemme nej. Men efter at have sundet mig et par dage, så … Vi bliver jo næsten tvunget til at sige ja. Men jeg er spændt på at se, hvad der kommer til at ske på den lange bane, for vi risikerer at splitte fagforeningen. Vi har allesammen haft en ydre fjende, og det er jo altid godt. Nu får vi en fjende inden for døren med det dér ja og nej. I stedet for, at det er KL, som ødelægger os, kan det ende med, at vi ødelægger os selv. Og så står vi ikke så stærkt i 2021.

– Hvordan fornemmer du, at stemningen er blandt dine kolleger?

»Jeg regner med at komme ind på et chokeret lærerværelse, når jeg møder på arbejde i morgen. Der er ingen, der har set det her komme. Jeg tror, det ender med et ja til aftalen. Men det er jo lidt med pistolen for tindingen.«

»Jeg hælder til at stemme imod«

Penelope Fay Jarlnæs, 33 år, lærer på Allerslev Skole i Lejre Kommune. Underviser i dansk, engelsk, tysk, kristendom og billedkunst på mellemtrinnet

– Hvad synes du om den aftale, der er landet?

»Jeg synes jo ikke rigtig, der er nogen aftale set med en lærers øjne. Jeg var til et møde i Roskilde, hvor Anders Bondo sagde, at han aldrig ville komme til at skrive under på lov 409. Og det kunne jeg kun være enig i. Men som jeg ser det, er det nu lov 409, der kører videre de næste tre år. Det er en utroligt stor skuffelse.«

– Er det så stor en skuffelse, at du overvejer at stemme imod?

»Ja. Jeg er splittet, men jeg hælder til at stemme imod. Jeg kan jo godt tænke et år frem og se, at vi vil blive mødt med, at ‘I sagde jo selv ja til den aftale, hvor lov 409 kører videre’. Så i samfundsdebatten vil et ja ikke sende det rigtige signal.«

– Har du slet ingen forhåbninger til den kommission, der nu bliver nedsat til at granske arbejdstidsreglerne?

»Lige p.t. nej. Det er jo ikke særligt konkret. Og når man har en Michael Ziegler der udtaler sig i pressen og siger, at han ikke ser, at der skulle ske noget med vores arbejdstidsaftaler, så synes jeg, det ser sort ud.«

– Men tror du et nej og en konflikt vil kunne stille jer bedre end det, I har fået her?

»Det ved jeg ikke. Men det er heller ikke det, der er det vigtige for mig. For mig handler det om, at nok er nok. Det er det signal, jeg gerne vil sende – også til politikerne. Mine kollegaer og jeg er presset helt i bund.«

– Hvordan fornemmer du, at stemningen er blandt dine kolleger?

»Jeg har ikke snakket med dem om selve afstemningen endnu. Men de umiddelbare reaktioner er i hvert fald ikke positive.«

»Vi er allesammen ambivalente«

John Slot Pedersen, 43 år, lærer på Tingagerskolen i Ringe. Underviser i dansk, historie og kristendom på mellemtrinnet

– Hvad synes du om den aftale, der er landet?

»Jeg er ikke tilfreds. Vi har jo faktisk ikke fået noget set fra min position. Jeg var godt med på, at det hele ikke ville blive rullet tilbage. Men jeg håbede på og regnede med, at det i hvert fald ville lykkes at få noget på arbejdstidsreglerne. Nu har vi bare fået en kommission. Det første, jeg tænker på, når jeg hører det ord, er sådan en syltekrukke.«

– Men der er jo i hvert fald udsigt til nogle lønstigninger?

»Nu skal det ikke lyde forkert, men vi lærere har jo en udmærket løn, synes jeg. Så det er slet ikke den, der har været det afgørende. Det afgørende var at komme tilbage på sporet og få en arbejdstidsaftale.«

– Du har skrevet på Facebook, at du har tænkt dig at stemme nej til aftalen. Men tror du et nej og en konflikt vil kunne give jer et bedre resultat?

»Det er jo meget svært at svare på. Lige nu er jeg da meget i tvivl. Jeg stemmer nej, fordi jeg ikke synes, der er noget i aftalen. Med et ja vil vi stå samme sted i 2021, når der skal forhandles igen. Og det vil vi simpelthen ikke kunne holde til.«

– Når du ikke kan være sikker på, at det vil give noget bedre, hvorfor vil du så stemme nej?

»For at jeg kan se mig selv i øjnene. Jeg vil under ingen omstændigheder blåstemple lov 409. Og det ville jeg gøre, hvis jeg stemte ja til det her.«

– Hvordan fornemmer du, at stemningen er blandt dine kolleger?

»Det er svært at sige, for vi er allesammen ufatteligt ambivalente. Der er gode argumenter på begge sider. Vi vil jo allesammen folkeskolen det bedste. På den ene side er det ødelæggende for folkeskolen, at vi ikke har ordentlige arbejdsvilkår. Det er derfor, vi er mange, der stemmer nej. På den anden side er dem, der stemmer ja, bange for, at det også kan være ødelæggende, hvis vi står for hårdt på det her. Jeg kan godt følge dem. Men på et tidspunkt må man også bare sige, at nok er nok.«

Serie

Overenskomstforhandlinger 2018

Lærernes arbejdstid, løn, betalt frokostpause og musketered er nogle af de ting, der er på spil, når der forhandles nye overenskomster for de cirka 750.000 offentligt ansatte i stat, kommuner og regioner.

Ifølge køreplanen skulle aftalerne være på plads ved udgangen af februar og i løbet af marts sendt ud til urafstemning blandt medlemmerne i de enkelte fagforbund. Det skete ikke, og parterne er nu i Forligsinstitutionen. Senest har staten, regionerne og KL varslet lockout som modsvar til fagbevægelsens konfliktvarsel.

Seneste artikler

  • Aftalen er en skuffelse for lærerne. Men den er bedre end en ny konflikt

    5. juni 2018
    Selv om det helt centrale krav om en ny arbejdstidsaftale ikke er blevet indfriet, har et stort flertal af lærerne stemt ja til en ny overenskomst. Alternativet var en ny konklikt, og det havde alligevel ikke nyttet noget, forklarer lærer Jonna Andersen fra Tune Skole, der fodslæbende har stemt ja
  • Lærerne har valgt en ny vej

    5. juni 2018
    Lærernes ja til overenskomstforliget er et presset og lunkent ja. Men det er godt for den offentlige sektor, hvis kompromiser kan afløse drama ved forhandlingsbordene
  • Lærer: Derfor stemmer jeg nej til OK18-aftalen

    31. maj 2018
    Anders Bondo Christensen har kæmpet en sej kamp for os medlemmer, men jeg er ikke enig i hans beslutning om at indgå en aftale om en kommission uden beslutningskompetence
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Viggo Okholm
Viggo Okholm anbefalede denne artikel

Kommentarer

John Christensen

Underligt forlig, som jeg ikke forstår at Anders Bondo Christensen - indgik.

Først blev det i pressen fremstillet som om, at der var en aftale - for så senere at afsløre at det er der ikke.

Opbakningen fra befolkningen var der, og fra baglandet - hvad er gået galt?

Glæden ved at storkonflikten er afværget, og at alle områder sluttede med forlig - forringes med bevidstheden om, at lærerne ikke fik vippet den skide Lov 409 på historiens mødding.

FORTSÆT KAMPEN IMOD MODERNISERINGSTYRELSEN

God dag der ude

Curt Sørensen, Viggo Okholm, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese, Mads Bech Madsen, Leo Nygaard, Hanna Grarversen, Steen K Petersen og David Engelby anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Hvis/når lærerne stemmer nej vil Folketinget så bare vedtage en lov ,som Anders Bondo Christensen måtte efter sin løbe tur over til lærernes hovedbestyrelse nikkede ja til - sikkert. Eller i bedste fald kan SF,R og DF provokeres til at ville give lærerne en aftale så de kan give eleverne en ordenlig undervisning og genoprette et godt arbejdsklima på skolerne til glæde for eleverne, forældrene, lærerne og hele samfundet.- og hvordan vil de blå socialdemokrater så stille sig tør de stemme sammen med regeringen i denne sag???
Vil partierne - de enkelte folketingsmedlemmer - stemme for et Danmark hvor lærerne har mulighed for at give "vore" børn/unge den bedst mulige undervisning - eller er det de på kort sigt sparede penge ved at pålægge lærerne flere timer til undervisning og mindre tid til forberedelse virkeligt det , der tæller mest - Kort sigtede besparelser frem for lærer, der har tid og rum til deres forberedelse - er det ikke sagens kerne?
Eller vil politikerne afskaffe lærerne og indsætte robotundervisning, så hvert barn kan sidde hjemme og modtage undervisningen??? - Det vil være en meget billigere løsning - MEN er det virkelig den sammenhængs kraft og relationer som politikkerne ellers råber op om - og hvad med den berømte danske kreativitet.

Eva Schwanenflügel, Hanna Grarversen, Christel Gruner-Olesen, Steen K Petersen og David Engelby anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

'Folkets Røst' i Kongeriget Danmark anno 2018

En fortravlet dagblad-journalistisk 'analyse' på grundlag af interviews med fire tilfældigt udtrukne medlemmer af 'Danmarks Lærerforening' forud for vedtagelsen og/eller forkastelsen af resultatet af OK-18-forliget vedrørende de offentligt ansattes løn- og arbejdsvilkår i de næste tre år ........ ;o)

Kim Houmøller, Flemming Berger og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

'Folkets Røst' i Kongeriget Danmark anno 2018

En fortravlet dagblad-journalistisk 'analyse' på grundlag af interviews med fire tilfældigt udtrukne medlemmer af 'Danmarks Lærerforening' forud for vedtagelsen og/eller forkastelsen af resultatet af OK-18-forliget vedrørende de offentligt ansattes løn- og arbejdsvilkår i de næste tre år ........ ;o)

Torben Lindegaard

@Lasse Skou Andersen

Én god ting er i hvert fald, at der ikke stemmes om et mæglingsforslag, hvor Forligsmanden med stor sandsynlighed ville have sammenkoblet fagforeningernes afstemningsresultater.

Nu kan f. ex. Danmarks Lærerforening helt frit stemme JA eller NEJ til forhandlingsresultatet uden risiko for, at resultatet bliver overdøvet af alle de andre fagforbund.

Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar

Der kan ske det : Efter et evt nej, vil kommissionen ikke blive til noget, men strejke/lockout begynde. Derefter måske regeringsindgreb. En rimelig konsekvens af ledernes ringe indsats og manglende resultat.
Måske står regeringen allerede bag Ziegler ??

Eva Schwanenflügel

Mette F. har nu været ude med en ny politik for en kommende socialdemokratisk regering;
Regeringen skal blande sig mindre, og måske afskaffe Moderniseringsstyrelsen. Armslængdeprincippet skal styrkes.
Måske undgår hun en pibekoncert imorgen 1. Maj, men er ikke helt sikker ;-)

Viggo Okholm

Mette F. og min bare (undskyld) men den kvinde som synes at have flest tilhængere blandt magteliten, synes jeg snakker i øst og vest og er efterhånden fuldstændig utroværdig, for hvad mener Mette egentlig inde bag alle de krumspring og taktiske meninger? Hun kritiserer dele af det hun selv har sat i søen, men er ikke ærlig nok til at beklage, bedre at ramme den magt som nu praktiserer hendes og partiets eget L... Hun og hendes parti får ikke min stemme igen foreløbig.

Eva Schwanenflügel

@ Viggo Okholm

Nej, hun får heller ikke min stemme. Socialdemokratiet er kommet alt for langt ind under dynen med DF, og deres deltagelse i nedgøringen af vores nye danskere er under al kritik.
Desuden har Mette F. stået i spidsen for nogle af de værste 'reformer' i nyere tid som Beskæftigelsesminister i Thorning-regeringen ; især loven om førtidspension og fleksjob er en skamstøtte for enhver med bare det mindste venstreorienterede sindelag.
Mette F. nægter også at fjerne kontanthjælpsloftet og 225 timers reglen, men tilbyder istedet et bette plaster på de fattigedomsramtes sår ved at foreslå hjælp til skoletasker og deslige.. Når det er madpakken der ikke er råd til.
Over 60.000 børn er uforskyldt havnet i en fattigdom vi overhovedet ikke kan være bekendt i et af verdens rigeste samfund. Deres forældre går ned med stress og depression, og ved ikke deres levende råd..

Socialdemokratiet har ikke foreslået en gangbar løsning på de alvorlige problemer, vi som samfund står overfor.