Læsetid: 5 min.

Ministerier bruger mørklægningsregel markant mindre – men der er ikke kommet mere åbenhed

Ministeriernes brug af den såkaldte generalklausul, der i undtagelsestilfælde kan bruges til at undtage dokumenter fra aktindsigt, er faldet til en fjerdedel, viser en opgørelse, som Information har udarbejdet. Men der er ikke kommet mere åbenhed, for ministerierne bruger bare andre regler, når de vil hemmeligholde dokumenter
Ifølge Informations opgørelse er det navnlig i Statsministeriet, at generalklausulen i offentlighedsloven er blevet anvendt i langt mindre grad. I 2013 hvor Thorning var statsminister brugte departementets embedsmænd klausulen i 20 afgørelser, mens de med Lars Løkke Rasmussen i ministerstolen i 2017 kun brugte den i én afgørelse.

Ifølge Informations opgørelse er det navnlig i Statsministeriet, at generalklausulen i offentlighedsloven er blevet anvendt i langt mindre grad. I 2013 hvor Thorning var statsminister brugte departementets embedsmænd klausulen i 20 afgørelser, mens de med Lars Løkke Rasmussen i ministerstolen i 2017 kun brugte den i én afgørelse.

Mads Claus Rasmussen

28. maj 2018

Lige siden offentlighedsloven blev indført i 1970, har den indeholdt den såkaldte generalklausul, der gav mulighed for i undtagelsestilfælde at mørklægge dokumenter af hensyn til »private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet«, som det hedder.

Bestemmelsen har karakter af undtagelse og er af og til blevet omtalt som den sidste mulighed for hemmeligholdelse, som embedsmændene kunne gribe til, hvis ingen andre af lovens bestemmelser kunne bruges.

Nu viser en opgørelse, som Information har foretaget på baggrund af aktindsigter hos de 19 ministerier, at departementernes brug af generalklausulen i 2017 er faldet til en fjerdedel af niveauet i 2013, det sidste år med den ’gamle’ offentlighedslov. I 2013 anvendte ministerierne således generalklausulen i 99 afgørelser om aktindsigt, mens tallet i 2017 var faldet til 26 afgørelser.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • Klaus Flemløse
  • Dorte Sørensen
  • Oluf Husted
Eva Schwanenflügel, Klaus Flemløse, Dorte Sørensen og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Klaus Flemløse

Sunset klausul
Jeg vil ikke afvise, at der kan være hensyn, der bevirker, at der sker indskrænkelse i offentlighedens adgang til sagsakter. Men efter et tidsrum skal offentligheden have adgang, dvs. der skal indarbejdes en generel sunset klausul i loven.

Det kan være, når en sag politisk er færdigbehandlet, én måned, et halvt år eller mere. I det helt ekstraordinære tilfælde i forbindelse med statshemmeligheder og personsager, kan der være tale om 30 år.

En sunset klausul bør være et bærende princip i lov om offentlighed i forvaltningen. Den er simpelt at forstår og formidle til den brede offentlighed.