Læsetid: 5 min.

Lærerne er »møgærgerlige« over OK18-resultatet – men glade for solidariteten

1. maj kom til at stå i et lidt særligt lys for lærerne, som trods musketered og solidaritet fra resten af fagbevægelsen alligevel endte uden en arbejdstidsaftale under de netop overståede OK18-forhandlinger. Blandt lærerkollegerne fra Sortedamskolen var der både skuffelse og forståelse at spore over forløbet
Sammen med sine lærerkolleger havde Claus Tøttrup (yderst til højre) taget børnene med til 1. maj i Fælledparken for at høre fagforeningsfolks og poltikeres reaktioner på OK18 - og især den manglende aftale om lærernes arbejdstid.

Sammen med sine lærerkolleger havde Claus Tøttrup (yderst til højre) taget børnene med til 1. maj i Fælledparken for at høre fagforeningsfolks og poltikeres reaktioner på OK18 - og især den manglende aftale om lærernes arbejdstid.

Peter Nygaard Christensen

2. maj 2018

Der er friskbagte boller, vandmelon, øl og kaffe på bordet i lejligheden her ved Svanemøllen på Østerbro. Snakken går livligt imellem de otte-ti kolleger fra Sortedamskolen på Østerbro, som har taget børn og ægtefæller med til formiddagskaffe her før 1. maj-arrangementet i Fælledparken.

Det er første gang lærerne ses, efter at overenskomstforhandlingerne fredag endte uden den arbejdstidsaftale til lærerne, som de havde håbet på. Derfor er der nok at snakke om hen over langbordet her på kampdagen. Der er en anelse ærgrelse at spore, men mest af alt virker lærerne lettede over, at de formentlig ikke skal ud i flere ugers lockout som i 2013.

Nu må lærerne sørge for, at den kommission, der skal se på konsekvenserne af lærernes arbejdstidsaftale, kommer ud og oplever lærernes problemer med den manglende forberedelsestid til undervisningen, mener 39-årige Pernille Lindhardt Hansen.

»Jeg ved ikke, om det manglende resultat skyldes, at KL (Kommunernes Landsforening, red.) ikke vil forstå eller ikke kan forstå, hvad problemet er i forhold til vores arbejdstid, men lærerne og KL har stået i hver deres ringhjørne i de sidste måneder.«

Følelser i OK18

Så bliver der skruet op for »Når du ser et rødt flag smælde«, mens lærerne rydder op og kryber i regntøjet. Trods støvregn og en kølig blæst begynder det meste af selskabet at gå mod Fælledparken. Nysgerrigheden på 1. maj-talerne er stor i år, netop på grund af de højspændte overenskomstforhandlinger. Flere af lærerne ser frem til at høre især deres egen formand Anders Bondo Christensen tale. Især 44-årige Claus Tøttrup er spændt, da han har forsøgt at skåne sig selv fra at blive alt for følelsesmæssig involveret i OK18 ved ikke at se nyheder de sidste par uger.

»Jeg er gået igennem hele følelsesregistret mere eller mindre. Jeg har været nervøs og opgivende over forhandlingsforløbet. Jeg har været arrig, vred og indigneret. Der har været mange følelser i spil,« siger han.

Derfor er der heller ingen tilfredshed hos Claus Tøttrup med, at lærerne ligesom de øvrige offentligt ansatte får godt otte procent i lønstigninger de kommende tre år. Det var slet ikke det, lærerne havde håbet på. Ligesom sin kollega Pernille Lindhardt Hansen føler han heller ikke, at KL har nogen som helst forståelse for lærernes hverdag i skolen.

»KL er så langt væk fra vores virkelighed, at de ikke kan sætte sig ind i, hvad det er, der gør, at vi lærere kan præstere godt. De tænker, at hvis vi løber stærkt, så kan de stille os tilfreds med nogle flere penge. Som om penge løser problemet. Det gør de ikke. Det er tid og flere hænder, som løser problemet,« siger Claus Tøttrup. Han håber også, at den kommende arbejdstidskommission vil få både lands- og kommunalpolitikernes øjne op for lærernes virkelighed.

Den tidligere kollega Mads Flanding, der i dag er lærer på Skolen ved Søerne på Frederiksberg, mener ikke, at det burde tage tre år at finde frem til en løsning i kommissionen.

»Derfor tror jeg også, at jeg stemmer nej til den her aftale ligesom i 2013. Vi fik intet ud af den lockout, og det gør vi nok heller ikke nu, men så har jeg æren i behold,« siger Mads Flanding.

Hverken Claus Tøttrup eller Pernille Lindhardt vil stemme imod, men de deler Mads Flandings følelse af, at lærerne blev løbet over ende og trampet på under lockouten og regeringsindgrebet i 2013. Et forløb, som førte til den omstridte Lov 409, der i dag regulerer lærernes arbejdstid.

Lærerne Claus Tøttrup og Pernille Lindhardt Hansen drikker formiddagskaffe med kollegerne fra Sortedamskolen, før turen går til 1. maj-arrangement i Fælledparken.

Peter Nygaard Christensen

Frygt for stilstand

Ved indgangen til teltpladserne i Fælledparken bliver det mere blæsende og regnfuldt. Et par af de kvindelige lærere smutter hjemad. Claus Tøttrup, Pernille Lindhardt og fire andre kolleger med børn fortsætter ufortrødent frem til hovedscenen, hvor en fagforeningsboss taler om, at overmagten desværre var for stor til, at lærerne kunne få sig en arbejdstidsaftale.

Claus Tøttrups største frygt er, at hele OK18-forløbet slet ikke kommer til at rykke ved noget som helst omkring lærernes arbejdstid.

»Min største frygt handler om, at situationen vil være nøjagtig den samme om tre år, og at denne effektivisering ikke har nogen ende. På et tidspunkt kan vi ikke løbe stærkere. Og hvad sker der, når skruen er helt i bund? Folk går ned med stress og mister lysten til at være lærere. Hvad skal man så stille op?«

Ifølge 47-årige Mads Flanding er problemet med den manglende aftale om arbejdstiden og de mere pressede arbejdsforhold, at de risikerer at sprede sig til andre offentligt ansatte. Og netop opbakningen fra de andre grupper af offentlige ansatte har gjort OK18 til en helt anden oplevelse for lærerne end OK13. Under lærernes lockout i 2013 oplevede Mads Flanding en ung fyr køre forbi en af deres demonstrationer og råbe ud af bilvinduet: »I har verdens bedst betalte deltidsjob.«

»Men den her gang har der været stor opbakning,« siger Mads Flanding og kigger sig om på de vindblæste 1. maj gæster foran hovedscenen: »Det er måske derfor, det føles anderledes at være til 1. maj i år.«

Og selv om Claus Tøttrup er »møgærgerlig over« den manglende arbejdstidsaftale, så er han også glad for det sammenhold mellem de forskellige faggrupper, som der har været under OK18: »Det giver et håb for fremtiden om, at også arbejdsgiverne kan se, at vi kan opnå noget, når vi står sammen. Det er et stærkt signal at sende.«

Nyttesløst med lockout

Der opstår lidt panik blandt lærerne, da det viser sig, at Anders Bondo Christensen ikke skal tale på hovedscenen. Midt imellem høj technomusik, LO-formandens tale og 1. maj-gæsternes larm forsøger lærerformand Anders Bondo Christensen også at tale om sammenhold mellem de faglige organisationer.

Og det er ikke hos Bondo eller Dennis Kristensen, at problemet ifølge lærerne fra Sortedamsskolen ligger, men snarere i den manglende forståelse fra KL. Og så i selve den danske model, som har låst lærerne fast i en umulig situation. Uanset om de er for eller imod resultatet af OK18, så er de rørende enige om, at konflikt eller lockout ikke nytter noget.

»Jeg tror umiddelbart ikke, at vi får tilbudt noget bedre. Vi får intet ud af at strejke eller blive lockoutet, som situationen er nu,« siger Claus Tøttrup og tager sig en slurk af den medbragte dåseøl, mens regnen og blæsten tager til over 1. maj i Fælledparken.

Serie

Overenskomstforhandlinger 2018

Lærernes arbejdstid, løn, betalt frokostpause og musketered er nogle af de ting, der er på spil, når der forhandles nye overenskomster for de cirka 750.000 offentligt ansatte i stat, kommuner og regioner.

Ifølge køreplanen skulle aftalerne være på plads ved udgangen af februar og i løbet af marts sendt ud til urafstemning blandt medlemmerne i de enkelte fagforbund. Det skete ikke, og parterne er nu i Forligsinstitutionen. Senest har staten, regionerne og KL varslet lockout som modsvar til fagbevægelsens konfliktvarsel.

Seneste artikler

  • Aftalen er en skuffelse for lærerne. Men den er bedre end en ny konflikt

    5. juni 2018
    Selv om det helt centrale krav om en ny arbejdstidsaftale ikke er blevet indfriet, har et stort flertal af lærerne stemt ja til en ny overenskomst. Alternativet var en ny konklikt, og det havde alligevel ikke nyttet noget, forklarer lærer Jonna Andersen fra Tune Skole, der fodslæbende har stemt ja
  • Lærerne har valgt en ny vej

    5. juni 2018
    Lærernes ja til overenskomstforliget er et presset og lunkent ja. Men det er godt for den offentlige sektor, hvis kompromiser kan afløse drama ved forhandlingsbordene
  • Lærer: Derfor stemmer jeg nej til OK18-aftalen

    31. maj 2018
    Anders Bondo Christensen har kæmpet en sej kamp for os medlemmer, men jeg er ikke enig i hans beslutning om at indgå en aftale om en kommission uden beslutningskompetence
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu