Nyhed
Læsetid: 3 min.

København er kåret til Europas mest bæredygtige trafikby

Ny rapport placerer København som Europas bedste by for fodgængere og cyklister målt på indikatorer som luftkvalitet, vejsikkerhed og kollektiv trafik. Men der kan stadigvæk gøres mere, mener Det Økologiske Råd og Greenpeace
Cykelslangen, der forbinder Dybbølsbro ved Fisketorvet med Havneholmen lige ved Bryggebroen i København

Cykelslangen, der forbinder Dybbølsbro ved Fisketorvet med Havneholmen lige ved Bryggebroen i København

Mads Jensen/Ritzau Scanpix

Indland
4. august 2018

Ud af 13 europæiske storbyer bliver København placeret som den mest bæredygtige trafikby i en ny rapport fra det anerkendte miljøforskningscenter Wuppertal Institute. Instituttet måler blandt andet på luftkvalitet, vejsikkerhed og kollektiv trafik.

Forholdene kommer især byens fodgængere og cyklister til gode, påpeger Wuppertal Institute, der har udført undersøgelsen for Greenpeace.

Seniorrådgiver Kaare Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd mener, at Københavns Kommune med god grund kan være ekstra stolt over den nye hæder, men han påpeger dog også, at der fra lovgivningens side bør skrues på flere klimaknapper, hvis København skal fastholde sin bæredygtige position i fremtiden.

»Vores cyklister og cykelstier har længe ligget højst på politikernes dagsorden, hvilket særligt kommer til udtryk i rapportens resultater. Men det er ikke ensbetydende med, at vi kan hvile på laurbærrene, for der er jo meget, der kan gøres for at optimere luftforureningsniveauet, som bilister og varevogne er storleverandører af,« siger Kaare Press-Kristensen.

Heller ikke hos Greenpeace er der lutter roser til København. Blandt andet er det ifølge organisationen skuffende, at København ikke topper listen i kategorien ’kollektiv trafik’.

»Vi skal simpelthen have flere mennesker ud af bilerne til fordel for både klimaet, luftkvaliteten og trængselsproblemer. Desværre har regeringens transportpolitik hidtil været kulsort med en katastrofeopbremsning af elbilsalget og billigere benzinosere til følge,« skriver Jens Mattias Clausen, der er klimapolitisk rådgiver for Greenpeace, i en mail til Information.

Dronning Louises Bro ved søerne, hvor pladsen for både cyklister og fodgængere er blevet udvidet.

Dronning Louises Bro ved søerne, hvor pladsen for både cyklister og fodgængere er blevet udvidet.

Christian Lindgren

Men det er ifølge teknik-og miljøborgmester, Ninna Hedager Olsen (EL), en kritik, som i sidste ende rammer politikerne på Christiansborg, for i Borgerrepræsentationen i København er det ikke svært at finde det fornødne flertal til at løfte den kollektive trafik.

»Regeringen bør være opmærksom på at komme den kollektive trafik til undsætning, så vi kan bibeholde vores plads som nummer 1. Det kræver større tiltag. I Oslo er man f.eks. i færd med at fjerne alle parkeringspladser i indre by, og i Paris har man længe haft veje og gader, som biler ikke må køre på. På den måde kan der godt findes løsninger på, hvordan man kan lokke flere billister til i stedet at køre med det offentlige.«

Top 10 mest bæredygtige trafikbyer Europa

  • 1. København
  • 2. Amsterdam
  • 3. Oslo
  • 4. Zürich
  • 5. Wien
  • 6. Madrid
  • 7. Paris
  • 8. Bruxelles
  • 9. Budapest
  • 10. Berlin/London

Kilde: Wuppertal Institute

København som klimaduks

Kaare Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd ser i øvrigt gerne, at Københavns Kommune får lovgivet om et filterkrav til person- og varebiler i miljøzonerne, da det vil have en positiv effekt på partikeludledningen i byen. For som det står til lige nu, er det kun busser og lastvogne, der er omfattet af de københavnske miljøzoner.

Ligeledes kan der f.eks. også strammes op i forhold til private brændingsovne og krydstogtindustrien.

»Det er lidt underligt, at Københavns Kommune ikke stiller krav til krydstogsskibene. Vi skal simpelthen få skibene til at bruge den landstrøm (elektricitet fra havnen, red.), der er, for lige nu bliver der fyret så meget bunkerolie (brændstof til skibe, red.) af, at det faktisk går ud over københavnernes helbred. I den anden ende af spektret finder vi brændingsovne i private ejendomme. Det er noget sværere at lave lovgivning på. Dog burde Borgerrepræsentationen i klimaøjemed gøre københavnerne opmærksomme på, at når de fyrer, så koster det rigtig meget på miljøkontoen,« advarer Kaare Press-Kristensen.

Krydstogtskibene er ifølge teknik- og miljøborgmesteren et område, som falder inden for EU-lovgivningen, og det er ikke lovpligtigt for krydstogtskibe at gøre brug af landstrømmen.

Borgmesteren anerkender problemet i den store udledning fra private brændingsovne, men det handler ifølge hende i første instans om, at de, der bruger brændingsovne til at opvarme hele ejendomme, oftest ikke har råd til andre løsninger:

»Hos Enhedslisten hilser vi et afbrændingsforbud velkommen, men for at det ikke rammer socialt skævt, bør der komme tilskud til omstillingen til centralvarme.«

Information har forsøgt at få en kommentar fra transportminister Ole Birk Olesen (LA), men hans ministerium oplyser, at han ikke har mulighed for at medvirke i et interview.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

"Europas mest bæredygtige trafikby"

Det er jo muligvis noget sludder, når de kun har sammenlignet 13 byer.

Poul Erik Riis, Per Torbensen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Thomas Andersen

Borgmesteren anerkender problemet i den store udledning fra private brændingsovne, men det handler ifølge hende i første instans om, at de, der bruger brændingsovne til at opvarme hele ejendomme, oftest ikke har råd til andre løsninger:

»Hos Enhedslisten hilser vi et afbrændingsforbud velkommen, men for at det ikke rammer socialt skævt, bør der komme tilskud til omstillingen til centralvarme.«

Sikke da en gang vås. Vi har allerede alverdens støtteordninger for folk med små midler. Det her handler alene om at borgmesteren vil gøre alt for ikke at blive endnu mere upopulær hos hendes kernevælgere...