Læsetid: 4 min.

De sårbare børn får en milliard. Men vi må ikke glemme resten

De mindste og mest sårbare børn skal have mere støtte. Derfor afsætter regeringen en milliard til flere pædagoger og flere besøg fra sundhedsplejersken over de næste fire år. De små børn er det helt rigtige sted at sætte ind, mener eksperter, men det må ikke blive et skalkeskjul for de nødvendige investeringer på resten af daginstitutionsområdet
Familier med udsatte børn kan se frem til at få flere besøg fra sundhedsplejersken. Regeringen vil nemlig afsætte 45 mio. kr. til et forsøg, der skal sikre en tættere kontakt mellem sundhedsplejerskerne og småbørnsfamilier – især familier med udsatte børn.

Familier med udsatte børn kan se frem til at få flere besøg fra sundhedsplejersken. Regeringen vil nemlig afsætte 45 mio. kr. til et forsøg, der skal sikre en tættere kontakt mellem sundhedsplejerskerne og småbørnsfamilier – især familier med udsatte børn.

Mathias Løvgren Bojesen

25. august 2018

Små børn fra sårbare familier skal have mere støtte i vuggestuer, i hjemmet og fra deres sundhedsplejerske. Det er budskabet i regeringens nye børneudspil ‘1.000-dagesprogram – en bedre start på livet’, som børne- og socialminister Mai Mercado (K) og statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) præsenterede fredag.

Regeringen vil i det kommende finanslovforslag afsætte en milliard kroner over fire år til de mindste og mest sårbare børn.

Størstedelen af pengene skal gå til flere pædagoger i 450 forskellige daginstitutioner med mange udsatte børn, og det er ifølge Mads Jæger, der er professor med speciale i social arv på Institut for Sociologi på Københavns Universitet, det helt rigtige sted at sætte ind:

»Daginstitutioner er et af de områder, som giver de bedste muligheder for at gøre noget ved uligheden, fordi vi efterhånden har næsten alle børn i daginstitution. De er der i lang tid, og især for børn i udsatte familier betyder det rigtig meget for deres udvikling at gå i institution.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Viggo Okholm
  • Eva Schwanenflügel
  • Dorte Sørensen
Viggo Okholm, Eva Schwanenflügel og Dorte Sørensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dorte Sørensen

DR fortalte at de afsatte penge til flere pædagoger ville give under 500 ekstrapædagoger, hvor meget vil det batte, når der i dag er en ringe normering i landets daginstitutioner.
Det er dårligt nok 1 pædagog til de små 500 vuggestuer som regeringen regner med i deres ghetto-plan. Med andre ord regeringen vil sende/tvinge 1-års børn fra familier i de politisk udråbte boligområder i vuggestue og vil kun give disse institutioner i ekstrapædagog til at lærer disse børn dansk og om den danske kultur.

David Breuer, Helle Walther, Nette Skov, Anne Eriksen, Heidi Larsen, Bettina Jensen, John S. Hansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
John S. Hansen

Et valgkampsstunt - intet andet! Et forsøg på at give den regering, som i høj grad er medansvarlig for at smadre vores samfund, et menneskeligt ansigt!

David Breuer, Viggo Okholm, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Helle Walther, Nette Skov, Bjarne Bisgaard Jensen, Kim Houmøller, Anne Eriksen, Verner Nielsen, Heidi Larsen og Bettina Jensen anbefalede denne kommentar

Symbolpolitik og valgflæsk, det er hvad det er. Ligesom pengene til de mest syge i psykiatrien, pengene til kulturen og hvad vi ellers har hørt regeringen ‘rundhåndet’ har ‘delt ud’ de sidste par uger. Det holder kun til efter valget, så tager de alle pengene igen.

David Breuer, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Helle Walther, Nette Skov, Kim Houmøller, Anne Eriksen og Verner Nielsen anbefalede denne kommentar
Leif Andersen

Dejligt med et forestående valg. Nu skal alle de, som er blevet beskåret ved reform efter reform have puljepenge til at rette op på alle følgerne.

Anne Eriksen, Eva Schwanenflügel, Helle Walther, Ebbe Overbye og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Jørgen Wind-Willassen

5 milliarder ville nok heller ikke have været tilstrækkeligt for Informations mavesure læsere.
Se nu lidt positivt på udspillet.
1 milliard mindre er da værre.

Så er der mere valgflæsk fra regeringen, og denne gang har man valgt "de sårbare børn", det går jo lige til hjertet, - og så fra venstre, der selv har skabt så meget fattigdom i Danmark via deres politik igennem årene, - og ikke mindst siden krisen i 2008.

Kunsten har også lige fået et økonomisk tilskud - til udvikling, men samtidig har skal der spares på driften lige som de tidligere år, eller man tager med den ene hånd og giver lidt med den anden.

Det er atter et bedrag med dette sociale tiltag fra venstres side, af afsættte penge til 450 pædagoger, hvoraf man allerede ved at de fleste penge - mellem 60 - 80 % kommer tilbage til statskassen igen via skatter og afgifter.

Jovist skal børnene i institutionerne have bedre forudsætninger til skolegangen begynder, - men det hjælper ikke på den hjemlige fattigdom i familierne, som alligevel holder dem trælbundne i et socialt mønster af mangel på deltagelse i vort samfund på lige fod med andre i deres opvækst.

Eller som L. Andersen ovenfor beskriver det så rigtigt; "Nu skal alle de, som er blevet beskåret ved reform efter reform have puljepenge til at rette op på alle følgerne", hvilket svarer til at brandmændene først går ud og sætter ild til, og siden kommer med hujende brandbiler for at slukke branden.

Anne Eriksen, Viggo Okholm, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Helle Walther og Nette Skov anbefalede denne kommentar

Der må være noget der mangler i beskrivelsen af dette initiativ. Det kan da ikke passe, at der ikke er det mindste element af tvang og straf i udspillet, især overfor personer med anden etnisk baggrund end dansk?
Det må der til, ellers får man hverken Dansk Folkeparti (1) eller Dansk Folkeparti (2) . endnu også kendt som Socialdemokratiet - til at gå ind for det.

Bjarne Bisgaard Jensen, Flemming Berger og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Sørme jo, nu skal gamle ensomme også have millioner - samtidig med at kommunerne har svært ved at nå rundt om dem. De får et dårligt liv - det gør vi alle sammen, hvis dette useriøse plattenslageri bliver ved - stop det nu.

Eva Schwanenflügel, Espen Bøgh, Helle Walther og Nette Skov anbefalede denne kommentar
Helle Walther

Jeg får dårlig smag i munden, når jeg ser Løkke og co komme med deres valgflæsk-milliarder/millioner og drysse lidt på de sparerunder og skader de med deres politik har forvoldt borgerne/ små som store, unge som gamle tidligere.
De tager to og giver en retur, og det er altid over fire år.
Løkke bliver jo ikke en bedre politiker, eller mere troværdig, fordi hanlægge ansigtet i alvorlige folder og fortæller om det ,der står hans hjerte... åh så nær. Der er fyret lærere i folkeskolen, hvor jeg bor, 20 sidste år, grundet besparelser, børnehaverne har været underbemandet længe, de ældre på plejehjem ..... jamen jeg kunne blive ved. Hvor dumme tror han folk er?

Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel, Sonja Rosdahl, Anne Eriksen, ingemaje lange, Espen Bøgh og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

Anne Eriksen, Helle Walther

Ganske rigtigt, der er kun tomt valgflæsk i Venstre og LLR udmelding om partiets blødende hjerter for det sociale område.

Ser man på hvorledes landet har været administreret lige siden AFR og Venstre kom til magten, oplever man en ynkelig evne, - hvis ikke direkte manglende evne, til at administrere landets økonomiske ressourcer på, - og når det er sagt er det også nødvendigt at erindre om de elendige ministre der har siddet og administreret landet, for så elendigt som de har passet deres arbejder kalder det på straffesager for pligtforsømmelse af allerværste skuffe.

Skat er kørt i sænk af Kristen Jensen i en periode på 10 år, og hvor gælden til det offentlig steg til over 50 mia. i manglende indkrævning og kontrol af virksomhederne, - og bedre er det ikke blevet med skoledrengen Karsten Lauritsen, så nu er fælden efterhånden steget til over 100 mia.

Vist havde andre den politiske magt i en 4 årig periode, hvor gælden fortsat voksede, men der var Skat allerede kørt godt af sporet, så det var svært at rette op på.

Med liberal alliance og DF skal vi næppe gøre os forhåbninger om forbedringer, - deres løsagtige forhold til statsfinanserne er barnligt liberale og viser en uvidenhed smat ligegyldighed overfor dette, som er uanstændig for ministre.

En kuglestøder der helst vil være "Rasmus modsat" hele tiden - og vil tillade skattesnyderi ved "taxakørsel" for Uber, - er latterligt ud over alle grænser.

Flere ministre lader slet ikke til at være i besiddelse af de evner der skal til for at bestride en ministerpost, deres udygtighed kan opgøres således; "de evner ikke engang af at kunne lede et pissoir på et bryggeri"!

Bjarne Bisgaard Jensen, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Hans Larsen og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det forslår som en skrædder i helvede at uddele penge i grams op til det kommende valg.
Men lur mig, om ikke mange falder pladask for phishing-regeringens pyramidespil :-(

1 milliard? Ok det er da en start men de små kære kunne sagtens få langt bedre forhold i deres institutioner hvis regeringen rigtigt tog tegnedrengen frem.

Og så få dog den samme tegnedreng frem og då gjort landet grønt og gearet til den uundgåeligt stigende vandstand i havet omkring os. Eller skal vi alle bare forlade vores surttjente matrikel og begynde at marchere sydpå? Eller nordpå?

Brian W. Andersen

Lad mig lige prøve at forstå logikken her.

Regeringen har ført og fører en vedvarende politik, der kræver besparelser (aka produktivitetsforbedringer) på 2% om året i sundhedsvæsenet og tilsvarende igennem sænkede budgetlofter og målrettede sparekrav i kommunerne, som står for alle øvrige velfærdsfunktioner. Den ikke bare fastholder satspuljebidragets udhuling af overførselsindkomster, men lavede en reform i 2015 som sænkede de ydelser, der allerede var blevet sænket 1. januar 2014, en regulering i 2017, en skattereform tidligere i år og en medieaftale der de facto øger beskatningen af Aktivlovens ydelser, og den kommer med en ny reform til oktober, som yderligere reducerer ydelserne igennem skærpede krav og højere sanktioner.

Dertil har den gennemført særskilte besparelser på uddannelsesområdet og på området for offentlig transport, samt har vedtaget en Ghettoplan, der gør de billigste lejeboliger utilgængelige for mange af landets fattigste borgere. Som rosinen i pølseenden har den øget brugen af e-governance så meget at Danmark nu har verdensrekorden og borgernes muligheder for samfundsdeltagelse er betinget af eget køb af IT-udstyr og forbindelser på det private marked. Alle provenuerne herfra, som løber op i adskillige milliarder, har den udmøntet på skattelettelser vægtet i toppen af indkomstbeskatningen og på erhvervsbeskatning, ejendomsbeskatning og registreringsafgift på biler.

Senest har den lavet en ungdomskriminalitetsaftale, hvori familiens indkomst og boligforhold indgår som risikofaktorer, der kan medføre skærpet reaktion/konsekvens overfor børn ned til 10 år og herunder anbringelse på institutioner, hvor regeringen samtidigt har skærpet husregler og givet beføjelser til øget overvågning, kropsvisitationer og magtanvendelse.

Regeringen har undervejs fejet al kritik til side, med begrundelser i nødvendighed, retsfølelse, arbejdsudbud og økonomisk vækst, og flere at regeringspartiernes medlemmer har tidligere udtalt i pressen at ulighed er godt for væksten.

Men regeringen er imod negativ social arv? Og nu vil den bryde den sociale arv ved at hælde en enkelt milliard ud på minimalt flere pædagoger og lidt flere besøg fra sundhedsplejersken til vuggestuebørn?

Bzzz#..Click..zrrr..*CRONK#*.. Undskyld, min logiske sans er lige kortsluttet

Ebbe Overbye, Anne Eriksen, Bjarne Bisgaard Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Brian W. Andersen
25. august, 2018 - 23:10 :
"Bzzz#..Click..zrrr..*CRONK#*.. Undskyld, min logiske sans er lige kortsluttet".

Brian, min fornemmelse for phishing-regeringen og dens støtteparti er, at de virkelig gerne vil fortsætte deres ublu udplyndring til solen brænder ud, eller rettere brænder Danmark fuldstændig af - hvis ikke vi drukner i oversvømmelser først. (Det tror de naturligvis ikke på vil ske. Klimaforandringer handler jo om TRO.. Det er muslimerne vi skal være bange for..)

Men helt ærligt, hvad mener du om alternativet? Altså ikke partiet, men en S-ledet regering?
Vil den være meget bedre med hensyn til at bekæmpe den enorme ulighed? Til at genindføre retsstatens principper? Til at slukke mørkelygten og tænde lyset for offentligheden?

Jeg tror desværre, det er valget mellem pest og kolera..

Brian W. Andersen

@ Eva Schwanenflügel

En S-ledet regering regering vil fortsætte den aktuelle politiske kurs, med kun meget små variationer ift. en V-ledet, medmindre at valgstemmerne fordeler sig så den bliver bundet fast i aftaler med EL og SF. Desværre vil en mandatfremgang for EL og SF i en samlet valgsejr for rød blok ikke være nogen garanti for at sådanne aftaler kan skabes, fordi et S under pres kan godt finde på at reagere ved at søge regeringssamarbejde over midten med V og DF.

Jeg har ikke glemt ALT i denne vurdering. Deres fravær i opstillingen, skyldes at deres prioritering af klimapolitikken har kørt kampene imod stigende ulighed og for øget retssikkerhed og åbenhed så langt om på bagsædet at et S-ALT-samarbejde mest sandsynligt vil fortsætte ulighedspolitikken. Den primære forskel fra det nuværende vil blot være at provenuerne udmøntes i klimatiltag frem for skattelettelser. Det ville i øvrigt næppe hjælpe klimaet ret meget, fordi den ulighedsskabende vækstpolitik anvender ikke kun statistisk arbejdsudbud, lønpres og skrækscenarier udenfor arbejdsmarkedet, den benytter sig også af fastlåsning af forbrugsvaner og stigende forbrugerisme.

Roret på skuden Danmark sidder fast og det eneste valgresultat med en nogenlunde sikker chance for at banke det fri, er en jordskredssejr for EL, som flytter dem fra at være landets fjerdestørste parti til at blive det tredjestørste. Dette er ikke et scenarie som ligger muligt indenfor nuværende folkestemning.

Årsagerne til denne prækære situation er flere, men kan ikke kun tilskrives de velkendte faktorer bag Vestens og Europas generelle højredrejning, såsom migration, globalisering, eftereffekter fra finanskrisen, NPM/NPG, osv., fordi Danmark har ofte været det lille land, der gik andre veje end alle de andre. En del af de problemer vi står med i dag, skyldes det jeg tidligere har nævnt som politisk matchfixing. En grim lille ting som vi fik importeret sammen med de amerikanske traditioner for lobbyisme og mediespin. Det er et fænomen som du bl.a. kender til fra USA's udpegelse af højesteretsdommere, hvor en siddende regering kan fastlåse lovenes tolkning og domspraksis i årtier fremad ved at indsætte dommere fra eget parti. Generelt er det metoder til fastlåse politiske beslutninger så disse ikke kan ændres af et flertal. Når en beslutning først er blevet låst fast, så følges den som regel op med mediespin, der skal overbevise det uenige vælgerflertal om rigtigheden i beslutningen, så man fra politisk hold kan undgå ubehagelige følgevirkninger som f.eks. social uro, demonstrationer, strejker, osv.

I dansk parlamentarisme har vi tradition for at holde embedsværket så neutralt som muligt. Selvfølgelig har sand neutralitet aldrig været muligt, men vi har tilstræbt og håndhævet det som et værdisæt for at embedsværket skulle kunne give så retvisende og faktuelt korrekte oplysninger til Folketinget og skiftende regeringer som muligt, samt en ditto faglig vejledning til ministrene. Og det har virket meget langt hen ad vejen, fordi selvom alle rent naturligt vil favorisere ud fra sit eget samlede værdisæt, når de ansætter medarbejdere som de selv forventes at skulle arbejde med, så har kombinationen af den gennemsnitligt 8-årige cyklus som fløjenes magt skifter med, lange ansættelser og bestræbelserne på at fastholde neutralitet som værdi sikret en hvis grad af balance i embedsværket.

Jeg skrev i datid pga. en sårbarhed i den danske tradition for embedsværket. Hvad ville der ske, hvis en fløj fravalgte neutralitet i embedsværket som værdi, imens modsatte fløj stadig fastholdt værdien? Hvad kan det medføre, hvis man også skifter til kortere ansættelser? Hvad kan det medføre, hvis den fravælgende fløj opnår et hold på regeringsmagten, der er længere end den gennemsnitlige cyklus af magtskifte i dansk politik? Alle tre ting er sket.

Kimen til at de kunne ske kom allerede til os med den store NPM/NPG-bølge, som ramte verden i 80'erne. Metodernes popularitet og den politiske begejstring herfor gjorde det nødvendigt at man ansatte eksperter i de nye metoder i embedsværk, råd og nævn. Disse kunne kun hentes fra det merkantile hjørne af erhvervslivets større selskaber og de bragte ikke kun deres metoder ind i det politiske arbejde, men medbragte også deres egne værdier og holdninger. Det åbnede døren på klem for et opgør med neutraliteten.

Opgøret kom i årene 2001-2004 og det blev anført af partiet Venstre under Anders Fogh Rasmussens ledelse. Bagved de store forandringer udadtil som f.eks. flytningen af alle samfundets sociale ydelser fra Socialministeriet til Arbejdsministeriet og omlægningen af dette til det nye Beskæftigelsesministerie, så ansatte regeringen et større antal nye medarbejdere i nyoprettede funktioner i embedsværket på tværs af alle ministerier. Dette blev efterfølgende fulgt af en reduktion i statens ansatte, men glem alt om "sidst ind, først ud", tro tjeneste og lignende. I stedet blev det mange erfarne medarbejdere, der måtte forlade staten godt skubbet på vej til "naturlig afgang" med fratrædelsesordninger, efterløn og eftervederlag, med mere. De nye blev og de af "de gamle", der ikke ville indordne sig, røg ud. Det var starten på det, der i dag i folkemunde kaldes DJØF-regimet og det skabte et problem som der for ganske nyligt blev løftet en lille flig af da EL skabte røre om Finansministeriets regnemodeller med rapporten "Den Politiske Regnemaskine" tilbage i april.
De samme ideologisk baserede antagelser og fordomme, som har sneget sig ind i regnemodellerne, er også kommet ind alle andre af embedsværkets opgaver i alle ministerier.

Disses tilstedeværelse i embedsværkets vidensindsamling har haft og har særlig betydning for hvilke politiske tiltag, som er mulige, og dermed for den fastlåste kurs vi er vidner til. Dataindsamling, udvælgelseskriterier, analysemetoder, projektstyring og forsøg er alle gennemsyret af samme tendenser som nu kendes Finansministeriets regnemodeller, hvilket har den konsekvens at alt vurderes igennem serier af politisk blå filtre. En effekt er naturligvis at alle idéer fra den traditionelt røde fløj må tilpasse sig disse filtre, for at kunne anerkendes i det politiske arbejde, men det er ikke den største effekt. Vi har et ungt Folketing, der år for år er blevet yngre og yngre. Da SRSF-regeringen tiltrådte i 2011 var regeringsmedlemmernes alder den laveste nogensinde. 2/3 af regeringen havde ikke siddet længe nok i Folketinget til nogensinde at have set en dokumentation som ikke først har været en tur igennem disse filtre. Det betyder egentlig ikke så meget hvorvidt de enkelte medlemmer har troet på neutralitetsværdisættet i embedsværket der leverer dokumenterne eller ej, fordi de er kun mennesker ligesom alle os andre og år efter år med meget enslydende informationer fører til tro og confirmation bias. Den eneste måde at undgå det på, er vej at søge yderligere viden helt udenfor statens systemer, men hvor skal man lede og hvordan, og hvorfor overhovedet gøre det, når man sidder i et job, hvor man blot skal spørge efter oplysninger om et hvilket som helst emne?

Vi er alle fanget midt i denne udvikling, fordi den har kørt længe nok til at regelsættet i alle disse blå filtre længe har været politisk indskrevet i pensumplanerne for stort set al uddannelse og skolegang, samtidigt med at de også har styret al politisk kommunikation til og igennem medierne, så en stadigt stigende del af befolkningen er blevet tillært selvsamme fordomme og antagelser. Fremgangen i IT-teknologi har desuden spillet en større rolle i at forstærke effekten og ad flere veje end jeg kan nævne her, men prøv f.eks. at søge efter fakta om dansk politik og samfundsforhold, der daterer sig før opgøret i nullerne og som kan sammenlignes med de nuværende. Du kommer ikke til at finde ret meget og ud af det du kan finde, har det meste været mål for omskrivninger og nyfortolkninger, som "pudsigt nok" også har taget turen igennem filtersættet. Bedre bliver det ikke af at vi i Danmark kan spejle os i flere lignende og paralle udviklinger i andre lande, fordi disse virker til bekræftelse af vores egen politiske kurs.

Billedet af den nuværende regerings råd og nævn, giver en ganske god spejling af de forandringer, der er sket i embedsværket. Her sidder erhvervslivet på godt 89% af alle pladser, imens fagbevægelsen, grønne organisationer og øvrige NGO'er, der samlet set repræsenterer flertallet i befolkningen, må nøjes med de knapt 11% af pladserne og er helt udelukket fra halvdelen af arbejdsgrupperne.
https://arbejderen.dk/indland/regeringen-sp%C3%B8rger-vennerne-til-r%C3%...

Til sammenligning så udgør erhvervslivets andel i befolkningen, hvis vi medregner alle lige fra små selvstændige håndværkere og butiksejere over større private investorer til branchernes ansatte direktører, ca, 12,7% af befolkningen. Det er et misforhold i repræsentation som er til at få øje på, men flertallet af borgerne accepterer det uden så meget som at løfte et øjenbryn, hvilket giver et meget godt billede af hvor effektivt det hele har virket ift. at indoktrinere befolkningen. Det er fantastisk hvad man kan få folk til at tro, når man lukker dem inde i en informationsboble formet som en osteklokke. Jeg kan genkende effekterne fra at have arbejdet med at fiske folk ud fra kulte og sekter, og at se dem udbredt på en hel samfundsskala er direkte skræmmende, men ikke uset i historien.

Hvis næste valg kun bliver imellem at sætte Lars Løkke eller Mette F. ind i Statsministeret, så kan det dårligt nok kaldes et valg imellem pest og kolera. De støtter nemlig begge den videre udvikling af selvsamme sygdom i samfundet, som nu er på vej til at antage pandemiske proportioner. Jeg ville dog foretrække at pladsen gik til Mette F., fordi der ikke er nogle partier som står i position til at presse Lars Løkke, hvorimod at der kan opstå en lille chance for at EL kan lægge pres på Mette F. Derfor vælger jeg også selv at stemme strategisk i stedet for ideologisk til det kommende valg og sender min stemme ud til Pernille Skipper og hendes tropper. Det er at gribe i halmstrå, men dog lidt bedre end at gribe i tom luft.

Ebbe Overbye, Anne Eriksen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Brian W. Andersen
27. august, 2018 - 11:14

Brian, mange tak for dit lange og gode svar, der desværre blot bekræfter alle mine bange anelser.

Også jeg er kommet til den konklusion, at kun Enhedslisten vil kunne formå at ændre på status quo efter årtiers indoktrinering af den danske befolkning.
De er de eneste, der har nægtet at indgå forlig på principielle spørgsmål, og har stået fast på at der skal en ordentlig omkalfatring af system-Danmark til for at vende skuden i retning mod medborgerskab og inkludering, et opgør med den blå økonomiske politik og det eroderende retssamfund.

Der er ingen grænser for regeringens trang til at overvåge og kontrollere befolkningen, og her er DF og S selvfølgelig også med.
Det seneste udspil er, at regeringen vil overvåge alle borgeres el-forbrug, angiveligt for at forhindre socialt bedrageri.
Men hvis regeringen får adgang til vores allesammens minutiøse forbrug, kan det bruges til meget mere, for det er Big Data.

Fra Politiken d. 25 august
"Regeringen vil overvåge dit el-forbrug for at stoppe lediges snyd" :

"Regeringen er ude på et alvorligt skråplan med det nye udspil, lyder det fra Catrine Søndergaard Byrne, advokat og medstifter af tænketanken Data Ethics.
Hun peger på, at regeringens nye initiativ er på kant med EU's nye persondataforordning (GDPR).

- Man kan ikke bruge data, som er indsamlet med én grund, til noget helt andet. Man må ikke bare skifte formål.

- Det skal også være nødvendigt og proportionalt. Man må ikke lave en masseovervågning for at identificere enkeltpersoner, siger hun til Fagbladet 3F."

Det er bare et enkelt eksempel på det mareridt der venter i Big Brother samfundet.
Der var kun en enkelt artikel i Politiken, refereret af TV2 på deres hjemmeside.
Ingen gul Breaking-bjælke, ingen larmende overskrifter, ingen indignerede forespørgsler på Christiansborgs gange, ingen debat nogen steder.

We are sheep waiting patiently for slaughter.

Eva Schwanenflügel

PS. Sessionslogning kører stadig for fuld kraft, selvom også den er i strid med GDPR.
Det næste der venter lige om hjørnet, er det Nationale Genomcenter, hvor alle danskeres DNA skal samles.
Nets vil også få beføjelser til at samkøre registre.
Sikkert også derfor, de udviklede den smarte lille Nem-ID App.

Eva Schwanenflügel

Alle snakker om Google, Amazon og Facebook.
Men ingen taler højt om Folketingets indsats for at øge overvågning af alle borgere i dette land.
Hvorfor er medierne ikke på dupperne?