Læsetid: 4 min.

Skoleleder: Forbud mod mobiler i skolen er den forkerte vej at gå

Mobiltelefoner forstyrrer børnene og undervisningen og skal derfor forbydes i skolen, mener De Konservative og en læge med speciale i digitale medier. Men der er intet forskningsmæssigt belæg for, at mobiler skaber koncentrationsbesvær i skolen, påpeger medieforsker. Leder på skole med mobilpolitik mener heller ikke, at forbud er løsningen
I næste måned indfører Frankrig et nationalt forbud mod mobiltelefoner i skolen. Det har sat gang i debatten herhjemme om, hvorvidt elever skal have adgang til deres mobiler i skoletiden, og om det påvirker deres koncentration.

I næste måned indfører Frankrig et nationalt forbud mod mobiltelefoner i skolen. Det har sat gang i debatten herhjemme om, hvorvidt elever skal have adgang til deres mobiler i skoletiden, og om det påvirker deres koncentration.

Nanna Navntoft

3. august 2018

Debatten om et forbud mod mobiltelefoner i skolen er blusset op igen, efter at det er kommet frem, at Frankrig i næste måned indfører et nationalt forbud.

Herhjemme er politikerne også kritiske over for, at mobiltelefoner forstyrrer for meget i skolen. Flertallet vil lade det være op til skolerne selv, men De Konservative vil ifølge Berlingske have et nationalt forbud. Undervisningsminister Merete Riisager (LA) afviser imidlertid nationale regler.

En af fortalerne for et nationalt forbud mod privat brug af mobiltelefoner er læge og forfatter Imran Rashid, der har skrevet bogen Sluk – kunsten at overleve i en digital verden.

»De sociale medier og digitale platforme lever af vores opmærksomhed og virker dermed ekstremt vanedannende, og det udkonkurrerer til enhver tid de fleste pædagoger eller lærere, der skal sige noget til eleverne. Hvis alle lærere var inde i, hvad det er for mekanismer, der går i gang på særligt de sociale medier, ville det være fint nok, men sådan er det ikke i dag,« siger Imran Rashid.

Der er imidlertid ingen dokumentation for, at manglende koncentration og trivsel blandt skoleeleverne skyldes mobiltelefoner, påpeger professor i medievidenskab Kirsten Drotner fra Syddansk Universitet.

»Fra et videnskabeligt synspunkt findes der ingen systematiske undersøgelser af, at mobiler skulle være årsag til manglende koncentration, stress og andre dårligdomme. At forbyde mobiler i skolen svarer til at tro, at man kan bekæmpe overvægt med at sige, at den overvægtige ikke må spise. Eleverne skal lære en fornuftig omgang med mobilen, men det hjælper ikke at fjerne den,« mener Kirsten Drotner.

Hun er dog enig med Imran Rashid i vigtigheden af, at lærerne skal være langt bedre uddannet i at forstå og håndtere digitale medier. Imran Rashid erkender, at det ikke er videnskabeligt dokumenteret, hvad mobiler betyder for læring og adfærd, men peger også på, at forskningen oftest halter bagefter virkeligheden.

»Der er ekstremt mange udfordringer forbundet med brug af mobiler, som vi ikke forstår endnu, men de her store firmaer, som leverer platforme til vores mobilforbrug, lever af opmærksomhed og dermed af at distrahere mennesker. Derfor tager man sig selv i igen og igen at tage telefonen frem, og børn er særligt udsatte, fordi de her systemers vigtigste mål er at nedbryde menneskers impulskontrol – altså vores evne til at sige nej til noget, vi har lyst til, og i stedet gøre det, man skal,« siger Imran Rashid – og tilføjer, at enhver, der bruger en smartphone til daglig, vil kunne genkende problemet.

Mobilfrihed, ikke forbud

Al forbudssnakken giver et negativt fokus, hvor vi nemt kommer til at glemme børns og unges perspektiv, mener Kirsten Drotner.

»Vi glemmer, at digitale medier i dag er børns hovedadgangsvej til at ytre sig. Hvis vi afskærer dem fra digitale medier, så afskærer vi også børns ytringsfrihed, som vi især i de nordiske lande har understøttet,« siger Kirsten Drotner og tilføjer, at børn og unge jo skal lære at forstå, agere og kommunikere via de digitale medier, også når de bliver voksne.

»Med et forbud signalerer man, at digitale medier er noget negativt, i stedet burde man være langt mere inkluderende, så vi kan lære børn og unge en mere nuanceret og kritisk brug af digitale medier,« siger Drotner, der er enig med Imran Rashid i, at der mangler forskning om effekten af digitale medier.

Uanset hvad forskningen viser, så er der flere skoler og gymnasier, der har indført begrænsninger eller direkte forbud mod mobiltelefoner i undervisningen. En af de skoler, der de seneste tre år har haft en mobilpolitik, er Skægkærskolen i Silkeborg. Skoleleder Peter Mortensen kalder det dog ikke et forbud, men en mulighed for at holde fri fra mobilen.

»I medierne kommer det nemt til at fremstå som et forbud, men vi opfordrer faktisk eleverne til at tage mobil med fra 4. klasse og op, fordi vi hyppigt bruger den i undervisningen. Vi opfordrer dog også eleverne til at holde fri fra mobilen ved at lægge den væk i en kasse, når vi ikke skal bruge den,« siger Peter Mortensen.

Skolens Fri for mobil-initiativ har betydet, at eleverne er lang mere til stede i undervisningen, men det største udbytte er sket på det sociale og trivselsmæssige område, hvor eleverne er langt mere ude og bevæge sig i pauserne, får talt mere sammen og kigget hinanden i øjnene, forklarer skolelederen: »Det er ikke, fordi børnene ikke må se YouTube i frikvartererne, men de gør det sammen foran computeren, som er så stor, at den inviterer til deltagelse. Før sad nogle af eleverne og følte sig meget alene med deres mobil.«

Peter Mortensen forklarer, at ingen leger taskebetjente, hvis nogle af de store elever ikke afleverer deres mobiler.

»Men der er blevet skabt en kultur på skolen om, at mobilen ikke bliver brugt især i frikvartererne. Hvis der sidder en med mobil, så er det også en mulighed for at spørge eleven, om de bare har glemt det, eller om der er noget, de er kede af,« siger Peter Mortensen og understreger, at både forældrebestyrelse og elevråd har været med til at tage beslutningen om Fri for mobil-initiativet for tre år siden.

Trods successen på Skægkærskolen mener Peter Mortensen ikke, at forbud er nogen god ide, fordi eleverne vil opfatte det som et nej tak til digitale medier.

»Vi bruger rigtig meget it og mobiltelefoner, fordi vi via at arbejde med digitale medier i skolen kan gøre eleverne mere kompetente i brugen af dem. Vi kan ikke stikke hovedet i busken og tro, det går over, men vi forsøger at arbejde med en kritisk stillingtagen til, hvordan, hvornår og hvor meget man bruger digitale medier,« siger Peter Mortensen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Viggo Okholm
Viggo Okholm anbefalede denne artikel

Kommentarer

Troels Brøgger

Forbud mod mobiler i skolen er den helt RIGTIGE vej at gå.
Det er ikke for ingenting at alle siliconvalleyspidsernes børn går i skoler uden computere og mobiltelefoner. At det skulle være så udviklende med IT i en tidlig alder er vrøvl.

Mihail Larsen, Per Torbensen, Steffen Gliese, Estermarie Mandelquist, Morten Clausen, Anders Reinholdt, Flemming Berger, Anne Mette Jørgensen, Ib Christensen, Jonna Jensen, Eva Schwanenflügel, David Joelsen, Karsten Lundsby, Mogens Holme, Bettina Jensen, Bjarne Bisgaard Jensen, bente-ingrid bruun, Ole Andersen, Jørn Andersen, Carsten Munk, Torben K L Jensen, Torben Skov, Christian De Thurah, Esben Lykke, Hans Larsen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Katherina Alfsen

Troels Brøgger, Det er helt den forkerte vej at gå! som der står i artiklen, at forbyde mobilen er som at forbyde fede børn at spise... De sociale medier, skole arbejde/lektier/opg. afleveringer m.m. foregår elektronisk. Sidst og ikke mindst er en smart phone/tablet/pc et uundværlig hjælpemiddel for børn med ordblindhed. Tænker at det er en god idé at sætte sig ind i tingene.

I de tilfælde, hvor mobilen ikke er nødvendig for undervisningen, kunne det sikkert være en god ide at lade den ligge.
Det vil give børn og unge lov til at opleve at være sammen uden andet end sig selv.

Mihail Larsen, Anne Mette Jørgensen, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, bente-ingrid bruun, Ole Andersen og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar
Steen Bahnsen

Hvis det giver problemer ikke at have den (og andre elektroniske apparater), er det sikkert godt at fjerne den - det ville netop vise den groende afhængighed - for den er hverken organisk eller psykologisk nødvendig...endnu mindre for børn der netop skal formes til en ægte, individuel og sandhedssøgende livsbane - den besjæler ikke mennesket på nogen måde...tværtimod stjæler den vores kostbare opmærksomhed, som kunne bruges langt mere befordrerne - som så ufatteligt mange andre "opfindelser", det nuværende menneske har bragt til bords...men hvem ser det - og hvorfor så få?

Steffen Gliese, Flemming Berger, Anne Mette Jørgensen, Jonna Jensen, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, Bettina Jensen, Ole Andersen og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar

"Men der er intet forskningsmæssigt belæg for, at mobiler skaber koncentrationsbesvær i skolen, påpeger medieforsker. Leder på skole med mobilpolitik mener heller ikke, at forbud er løsningen"

Er det en skoleleders bidrag til denne sag med mange sider. Han må være "fagidiot".
Merete Risager - Det mener du ikke, når du får tænkt dig om, vel ?
Vi har af gode grunde ens færdselsregler i hele landet.
(måske begrunder MR i artiklen ?)

Det er jo altid godt når staten laver adfærds regulering, og Frankrig var jo også foran Danmark med Burka forbud i det offentlige rum, så vi må håbe Danmark hurtigt følger efter. Det kan aldrig være godt hvis det enkelte menneske, nær-samfund eller skoler selv kan bestemme eller tage beslutninger.

Ib Christensen

Der er så belæg for at det stigende antal af hjernekræft og manglende evne til at tilegne sig kundskaber blandt unge er vokset parallelt med at trådløse netværk udbygges.

Se i kommentar sporet på https://www.information.dk/debat/2018/07/vores-smartphones-truer-hele-pl... efter relevante links.

"Sianette Kwee har fået ikke så få henvendelser, især fra landmænd, som virkelig har oplevet gener af mobilmasterne. Deres køer gav ingen mælk, og til sidst blev de syge og døde." og anden skræmmende læsning.

Enhver begrænsning af fare er værd at tage med når det gælder vores børn.
Lad aldrig en gravid side med noget trådløs apperart på maven!

Estermarie Mandelquist og Anne Mette Jørgensen anbefalede denne kommentar

per Langholz:
jeg tillader mig at opfatte dit indlæg som dybt sarkastisk.
i øvrigt er det egentlig mærkeligt at voksne nu forarges og argumenterer mod en tendens som disse voksne med tvang faktisk har krævet at selv en oldefar på 90 bør kunne håndtere. Hele samfundet er dybt afhængig af denne digitalisering og det er sgu da ikke børnene der har opfundet
den vel! De skal bare kunne bruge den og leve med den, men at bruge den ud fra de muligheder der er ? Nej fy da! Beskrivelsen fra Skægkær skolen ved Silkeborg og deres holdning synes jeg er den mest rigtige vej at gå og kunne vi voksne så for pokker lære at lade mobilen ligge eller side her og ævle Viggo! I stedet burde jeg gå ud og vande mine tomater, hvilket jeg så vil gøre. Ha en dejlig weekend !

Torben Knudsen

Slaget er tabt, skovene står tomme, direkte samtale imellem mennesker er forsvundet.
En fantastisk opfindelse, konsekvenserne uoverskuelige.

Kære alle

I Politiken findes der denne her artikel på netavisens Politikens side, se her:
https://politiken.dk/debat/art6642225/Nej-sociale-medier-har-ikke-gjort-...

Artiklen handler om det her:

"Det er en udbredt misforståelse, at sociale medier har skabt en verden af narcissister. Moderne teknologier har ganske vist givet os bedre muligheder for at vise os frem, men vi har altid dokumenteret vores hverdag for at dele den med andre, hævder den amerikanske forsker og forfatter Lee Humphreys."

Og den der med, at børn i dag er mere selvoptagede end andre og deler deres liv og ikke kan undvære deres mobiltelefon hele dagen. Måske. Men så lad mig tage jer tilbage til min ungdom omkring 1976-1979; her hang pigerne især i forældrenes telefonledninger næsten hele tiden, vi unge så en hel masse tv, og lavede også en hel del andet, som vores forældre ikke forstod - detfor himlede de på præcis samme måde som voksne gør nu over mobiltelefonen, youtube!, iPads, internet. Og 1970'erne var det især amerikanske tegneserier, skolelærere mm. himlede op over, så var det radioen, så var det telefonen, og for 200 år siden var det faktisk - ja, man tror det næppe! - romanen. De stakkels pigebørn, der læste romaner kunne jo tro, at der stod i denne bog, denne roman, som nogle havde skrevet faktisk var sket i virkeligheden!

Bare lige for at sætte et historisk tidsperspektiv på !

I dag kan man bruge mobilen i skolen til mange, i matematik kan den bruges som lommeregner!, i dansk kan den bruges til at tage billeder med, og skrive, hvad billedet forestiller, i biologi kan man tage billeder af blade og af træer og så bestemme, hvilke arter de er, når man kommer hjem igen! Desuden er det første en håndværker, f.eks. en tømrer gør i dag, når han kommer hjem til en person, der skal have skiftet vinduer f.eks. at tage et billede af vinduerne!

Troels Brøgger

@Katherina Alfsen
Hvis jeg skal bøje mig for din ekspertise på området må du komme med nogen referencer. Ellers kan jeg ikke regne det for andet end et forsøg på at nedgøre modstanderens synspunkt ved at spille bedrevidende.
Og den med de fede børn. Den er forlangt ude, der er ingen parallelitet der.

Katherina Alfsen

Brøgger, jamen prøv at google Nota.dk, etlivsomordblind.dk, ordblinde foreningen, ordblinde og undervisning, eller bare en af de 20 ordblinde efterskoler der findes i DK. Min "ekspertise" som du kalder det, ligger i at jeg har et ordblindt barn, der lige så let kan undvære sin iphone i hverdagen, som en nærsynet kan undvære sine briller. Der er virkelig mange muligheder med en iphone (el.lign.) hvordan den bruges som et arbejdsredskab, lidt ligesom man i gamle dage brugte blyant og papir:-)

" Verden er så stor, så stor.
Lasse, Lasse lille.
Meget større end du tror.
Lasse, Lasse lille.

Jo større verden bliver, jo mindre bliver det nære - for en 5-årig, en 10-årig, en 20-årig ........... for alle.

Troels Brøgger

@Katherina Alfsen
Måske kunne dit barn så få en dispensation ?
Via dette link kan man se noget interessant. Det er en fotograf på Politiken der har pludselig fik øje på hvordan det har bredt sig, telefonvandviddet. Det har han så dokumenteret her med en masse billeder og en artikel. Desværre ved jeg ikke om den er bag betalingsvæggen fordi jeg er abbonent. man kan prøve her.
https://politiken.dk/fotografier/art6513553/%C2%BBDet-er-det-mest-sindss...
Katherina, jeg synes det er klart at dit barn skal have de hjælpemidler vedkommende har brug for, men det behøver ikke at blive til en generalisering om at det samme er godt for alle.

Esben Lykke, Herdis Weins og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Mihail Larsen

"Bare lige for at sætte et historisk tidsperspektiv på !"

For tyve år siden inviterede jeg min samlede familie til Californien, hvor jeg arbejdede på Berkeley. Herligt, inspirerende, øjenåbnende - ikke mindst for børnene og børnebørnene. Min ældste datter kendte forholdene i forvejen, for hun havde gået i skole i Berkeley i midten af 70'erne, men var glad alligevel for at give oplevelserne videre til sine egne børn. De kom vidt omkring og nåede både at klatre i bjerge, vandre i Chinatown, dvæle i naturparkerne, besøge zoologiske museer, bade i Stillehavet, mærke livet downtowns i gader og ved kajer, passere broerne (Golden Gate og Bay Bridge) et utal af gang. Fuld oplevelse på turbo.

For to år siden, da jeg rundede de 70, inviterede jeg dem igen - nu til Firenze, der var blevet mit nye hjem. Børnebørnene var blevet ældre. Nu sov de til 10-11 om formiddagen og var først parate til mine engagerede rundvisninger i byen over middag, hvor jeg fortalte om byens historie, betydning, kunst og kultur. Når der var en pause, sad de hver for sig fordybet i deres iPhones. Ikke for at searche i Firenzes kultur og historie, men i noget - jeg ved ikke hvad.

Jeg sætter stor pris på Karsten Aaen, der er en både engageret og vidende person. Men jeg bliver træt og deprimeret, når han - i en højere sags tjeneste - nedtoner reelle problemer.

Det vigtigste, vi kan give videre til vores børn, er nysgerrighed, selvdisciplin, refleksion, faglighed, respekt for argumenter og ikke mindst evne til sublimering.