Læsetid: 5 min.

Uffe Elbæk: Jeg siger ikke, de ikke er fagligt dygtige i Finansministeriet. De ser bare ikke hele billedet

»Klimakrisen kan ikke vente,« lyder det fra Uffe Elbæk, der nu øremærker 80 milliarder mere til det ’grønne superministerium’, der skal overtage Finansministeriets rolle
Før sommeren bebudede Uffe Elbæk, at han peger på sig selv som statsminister, fordi han ikke ser en mulighed i S-formand Mette Frederiksen på grund af partiets udlændingepolitik. Nu foreslår Alternativet så at øremærke yderligere 80 milliarder kroner over de næste fire år til den grønne omstilling

Før sommeren bebudede Uffe Elbæk, at han peger på sig selv som statsminister, fordi han ikke ser en mulighed i S-formand Mette Frederiksen på grund af partiets udlændingepolitik. Nu foreslår Alternativet så at øremærke yderligere 80 milliarder kroner over de næste fire år til den grønne omstilling

Peter Hove Olesen

16. august 2018

Der er behov for en fundamental forandring af det politiske system, hvis vi skal have en chance for at bekæmpe klimakrisen.

Det mener formand for Alternativet, Uffe Elbæk, der sammen med sit parti onsdag fremlagde et detaljeret program for indretningen af det politiske system, stod det til dem.

Et centralt område planen er, at man ønsker et ’grønt superministerium’, Ministeriet for grøn omstilling, der skal godkende alle relevante politiske tiltag i andre ministerier. Det gælder lige fra indkøb til politi og militær til aftaler omkring DSB, fortæller Uffe Elbæk.

Alting skal holdes op imod, om det har en positiv effekt på Alternativets grønne mål.

De mål, der udgør den ’markante grønne omstilling’, som han og partiet ønsker. Det er ting som, at Danmark skal køre på 100 procent vedvarende energi i 2035, at alt landbrug skal gå fra konventionelt til økologisk, og at Danmark får »en langt mere mangfoldig og fri og vild natur«.

Planen er en total omkalfatring af det danske regeringsapparat, hvor 15 nye ministerier og 22 nye ministre bl.a. skal gennemføre omprioriteringer for 245 mia. kroner.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Kurt Nielsen
  • Eva Schwanenflügel
  • Anne Schøtt
  • Ivan Breinholt Leth
  • Olaf Tehrani
  • Torsten Jacobsen
  • Frederik Rytzel
  • Steffen Gliese
  • Christian Skoubye
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Anders J
  • Ervin Lazar
  • Tommy Andreasen
  • Esben Lykke
  • Alvin Jensen
  • Ejvind Larsen
  • Viggo Okholm
  • Lise Lotte Rahbek
  • Christian Estrup
  • Frede Jørgensen
  • Peter Knap
  • Cristina Nielsen
  • Torben K L Jensen
  • Niels-Simon Larsen
  • Palle Yndal-Olsen
Kurt Nielsen, Eva Schwanenflügel, Anne Schøtt, Ivan Breinholt Leth, Olaf Tehrani, Torsten Jacobsen, Frederik Rytzel, Steffen Gliese, Christian Skoubye, Bjarne Bisgaard Jensen, Anders J, Ervin Lazar, Tommy Andreasen, Esben Lykke, Alvin Jensen, Ejvind Larsen, Viggo Okholm, Lise Lotte Rahbek, Christian Estrup, Frede Jørgensen, Peter Knap, Cristina Nielsen, Torben K L Jensen, Niels-Simon Larsen og Palle Yndal-Olsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben K L Jensen

Spændende - Man skulle kalde Uffe´s visioner - "Det nødvendiges manifest"
Gid det kunne lykkes .

Erik Vestergaard, Jens J. Pedersen, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, Anne Schøtt, Søs Dalgaard Jensen, Torsten Jacobsen, Steffen Gliese, Bjarne Bisgaard Jensen, Henrik Peter Bentzen, Nette Skov, Anton Bentzen, Alvin Jensen, Lise Lotte Rahbek, Frede Jørgensen, Lisbeth Raun og Peter Knap anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Det nødvendiges Manifest
Alle borgere i Verden - Rejs jer i protest mod den profitstyrede rovdrift på Jordens sidste ressourcer - gå på gaden,stå på barrikader,besæt pladser og ministerier,få magthaverne til at indse at det er nødvendigt at investere i fremtidens klimasikring,nationaliser landbruget og giv landmænd licens til at drive landbrug (økologisk) der er garanteret en indtægt uden hensyn til vejr og vind. Alle slags vigtige infrastrukturer skal ejes og drives af samfundet der også skal ansætte de bedste fagpersoner.
Markedet kan ikke finansiere klimasikring - det skal vores Nationalbank - der udskriver den mængde statsobligationer der til enhver tid findes nødvendige.

Erik Vestergaard, Flemming Berger, Steen K Petersen, Palle Yndal-Olsen, Eva Schwanenflügel, Arne Albatros Olsen, Ivan Breinholt Leth, Anne Eriksen, Søs Dalgaard Jensen, Torsten Jacobsen, Britta Hansen, Steffen Gliese, Henrik Peter Bentzen, Ervin Lazar, Alvin Jensen, Viggo Okholm, Frede Jørgensen, Lisbeth Raun og Peter Knap anbefalede denne kommentar

Pernille Skipper har lige meddelt sit statsminister-kanditatur, mon ikke det et pænt stykke af vejen var Elbæks og Alternativets intention?
Nu begynder det for alvor at blive interessant.
Og Mette Frederiksen's meget friske udtalelse for en to-tre måneder siden om, jeg er slet ikke bekymret, de skal såmænd nok pege på mig... Den slags kan give bagslag.
Lur mig om det ( måske) ikke var Elbæks intension, rent faktisk udtalte Elbæk inden han proklamerede sit kanditatur, at han gerne ville pege på Skipper, det fik så ikke meget mediebevågenhed...
Umiddelbart ser det selvfølgelig ikke sandsynligt ud, men vælgervandringer har vi jo set en del af inden for de sidste år.
Jeg ville ryste i bukserne, både hvis jeg var Mette Frederiksen og Lars Løkke Rasmussen, med eller nyanlagt skæg - det har netmediet Føljeton i øvrigt en fin lille analyse af;)
Men la' endelig vær' med at ryste i bukserne, for så tar' vi jer indenom.
Endelig giver begrebet 'disruption' faktisk mening :)

Michael Skaarup, Verner Nielsen, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, Christian Nymark, Anne Eriksen, Søs Dalgaard Jensen, Torsten Jacobsen, Britta Hansen, Ervin Lazar, Henrik Peter Bentzen, Torben K L Jensen, Dorte Sørensen, Anton Bentzen, Alvin Jensen, Lise Lotte Rahbek, Bjarne Bisgaard Jensen, Peter Knap og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Nis Jørgensen

Vi tager den lige en gang til, da Informations journalister åbenbart copy.paster fra hinanden:

Alternativet nævner hverken udlændingepolitik eller Mette Frederiksen i deres begrundelse for at pege på Uffe Elbæk som statsministerkandidat. https://alternativet.dk/aktuelt/nyt/derforuffe

Jeg har efter bedste evne søgt efter eventuelle interviews, hvor Uffe måtte have udtalt sig som angivet om Mette F og socialdemokraternes udlændingepolitik, men har ikke kunnet finde nogen.

Lars Bo Jensen

Uanset hvor fornuftig Uffes økonomiske vision virker på nogle, vil den automatisk føre til at økonomien i Danmark forværres. Ikke fordi den ikke er fornuftig men fordi at vi har overladt styringen af kloden til et system der sætter ideen om fortsat økonomisk vækst over alt andet.
Dette system vil straks reagere mod en "ufornuftig" økonomisk politik, hvor hensynet til vækst ikke står over alt andet, ved at øge renterne for både staten og vores mange forgældede husejere og dermed selv sørge for deres profeti går i opfyldelse.

Anne Eriksen, Bjarne Bisgaard Jensen, Kim Houmøller og Anders Reinholdt anbefalede denne kommentar
Kim Houmøller

At vi med eller uden Uffe kommer i problemer er der ingen tvivl om. Hvis omstillingen sker meget hurtigt braser vores nuværende økonomi sammen. Hvis vi venter for længe sker det også. Valget står virkelig imellem pest eller kolera. Ansvaret skyldes i alt sin enkelhed, at det politiske system er købt og betalt af erhvervslivet. Politiske visioner har manglet siden Svend Auken!

Danskerne får det svært, hvis din politik bliver gennemført.

René Arestrup, Ivan Breinholt Leth, Anne Eriksen, Per Torbensen, Eva Schwanenflügel, Olav Bo Hessellund og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Nu ved selv Uffe nok inderst inde at hans stærke udmelding her ikke passer ind i vores indgroede livssyn. Jo i teorien, men jeg er desværre sikker på at rigtigt manga danskere vil har meget svært ved at omstille sig fra magelighed .huspriser og anden "luksus" Det r altid de andre der skal ikke mig! Vi nøjes hver især med at købe lidt økologi ind imellem. Selve kapital-og investeringsbranchen og sikkert hele reklamebranchen vil gøre deres for at Uffes tanker begraves. Men partiet får helt sikkert min stemme igen.

Lise Lotte Rahbek

Viggo Okholm
Mennesker har en indbygget modvilje mod at opgive noget, medmindre de får noget andet i bytte.
Mennesker i nutiden er ikke magelige. De er bare blevet vænnet til at tænke i penge. Penge som ypperste værdi. Det er dét, vi skal vænne os fra og som jeg jubler velkommen til, om det så kommer fra Uffe Elbæk eller andre.
Vi skal have bytte pengeværdien i vores tankegang ud med værdien i tid. At have tid til at foretage os ting, som har betydning for os. At bytte pengetænkning ud med tid - det er da et værdiskifte, der betyder, at vi kan gøre os fortjent til en ny chance for livet. ;-)

Erik Vestergaard, Christian Nymark, Flemming Berger, Steen K Petersen, Arne Albatros Olsen, Viggo Okholm, Ivan Breinholt Leth, Anne Eriksen, Torben K L Jensen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Anton Bentzen

Lars Bo Jensen. Fremtidens arbejdspladser ligger i meget stor grad i 'den grønne sektor'. At strømline ministerierne giver i den grad mening for at kunne koordinere (økonomisk) infrastruktur.

Kig eventuelt på China2025 og se hvilke områder Trump bl.a. forsøger at lamme (klimaarbejdspladser f.eks.). Både Kina og USA er med i et klimakapløb, hvor der er rigtig mange arbejdspladser i spil. Fra et makroperspektiv er der ingen tvivl om at de lande der indretter sig rigtigt, vil kunne tiltrække investeringer fra udlandet. Danmarks størrelse er oplagt til at efternye nye teknologier/infrastrukturer fra Kina, USA et al..

Sagt på en anden måde. Væksten vil netop være i fremgang i Danmark, som et af de få lande i Europa, hvis vi gør det her rigtigt....

Steen K Petersen, Steffen Gliese, René Arestrup, Eva Schwanenflügel, Viggo Okholm og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar

Al respekt for intentionen - men tilrettelæggelsen og gennemførelsen af den grønne omstilling virker - ærlig talt - ikke særlig hensigtsmæssig eller praktisk mulig med Uffe-drengen i spidsen (se fx svarerne på de to sidste centrale spørgsmål i interviewet).

Det skal jo heller ikke gennemføres i praksis, men blot - som rottefængerens fløjte - skabe en uimodståelig feelgod-stemning helt ind i valglokalet. Derefter er det vel stærkt begrænset, hvilken indflydelse Alternativet får på den førte borgerlige politik - om nogen.

Jan Damskier, Anne Eriksen, Torben K L Jensen, Bo Carlsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

At Uffe Elbæk og Pernille Skipper melder sig som kandidater er jo bare at vende tilbage til tider hvor demokratiet fungerede bedre end i dag - for at undgå et "præsident"-valg op til valget - en god tradition hvor det ikke er kun to partiers kandidater der deltager i de sidste dueller - hvor det faktisk burde være kandidater fra alle opstillingsberettigede parti der gav deres bud på hvordan de ville forvalte det vigtigste embede i landet.

Erik Vestergaard, Helle Winum, Flemming Berger, Torsten Jacobsen, Steen K Petersen, Anne Eriksen, Britta Hansen, Egon Stich, Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek, Steffen Gliese og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Lars Bo Jensen

Anton Bentzen. Min påstand er ikke at en anderledes grønt styret politik ikke kan skabe arbejdspladser, men at vi bliver straffet på vores økonomi, hvis vi tillader os at give flertal til en 'rød-grøn' fløj. Længe inden en evt. grøn regering har fået vedtaget et eneste forslag, vil stigende renter smadre det overvurderede boligmarked og sænke det nok så berygtede 'rådighedsbeløb' som vi normalt indretter vores politik efter.

Eva Schwanenflügel

Uffe omtaler den sociale bundlinje således :

"Der er selvfølgelig flere ting, vi skal spejle vores politik op imod. Først er det den grønne omstilling. Ved siden af den som en fætter eller kusine, kan du sige, der står det sociale, som der selvfølgelig også skal være balance i."

Det vil sige, at som fætter/kusine er det sociale aspekt ikke ligestillet med det grønne.
Det er så at sige med på sidelinjen.
Men det er jo netop det markedsliberalistiske system, og den alarmerende voksende ulighed, der forhindrer den grønne omstilling.
Det bliver heller ikke adresseret, at Danmark har bundet sig til Euroen (eller måske rettere, den tyske Mark, som styrer finanspolitiske beslutninger i EU), og at vi skal ud af Finanspagten før vi frit kan omstille til en progressiv grøn politik på denne koloenorme skala.

Det er godt med store visioner, de har manglet alt for lang tid i dansk politik, og jeg hilser både Alternativets og Enhedslistens velkomne.
Men især Alternativets planer forekommer meget urealistiske.
Det bliver et langt og meget sejt træk, før vi kan komme i mål med alle disse omlægninger.
Vi kæmper trods alt imod kapitalistiske kræfter, der i løbet af den seneste dekade har beriget sig så meget, at de de facto ejer flere partier i Folketinget.
For slet ikke at nævne de højrepopulistiske strømninger.

Men godt at se nybrud, det er svært tiltrængt !!

Jørgen Kærbro Jensen, Steen K Petersen, Mogens Holme, Arne Albatros Olsen, Steffen Gliese, Bjarne Bisgaard Jensen, Frede Jørgensen, Ivan Breinholt Leth, Anne Eriksen, Lise Lotte Rahbek og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Ivan Breinholt Leth

Eva Schwanenflügel
Ganske rigtigt hører vi ikke noget fra Alternativet om de bindinger den danske stat er underlagt i form af EU aftaler og kronens binding til euroen. Vi hører heller ikke noget om det finansielle systems næsten totale kontrol med pengesystemet. For et par dage siden udtalte Jyske Banks direktør, at målet er, at kontante penge skal afskaffes senest 2025. De private banker sidder på 95% af pengeskabelsen, men det er ikke nok. De vil have 100% kontrol. Uffe Elbæk løber panden imod en mur, hvis han ikke adresserer disse forhold. Med det gør han jo nok alligevel. Den danske befolkning er ikke parat til så radikal en omstilling.

Flemming Berger, Steen K Petersen, Steffen Gliese, Bjarne Bisgaard Jensen, Frede Jørgensen, Eva Schwanenflügel, Anne Eriksen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Det er hverken hovsa - eller drømmeløsninger, vi behøver...
Ret op og find realistiske modsvar/ indgreb til at tilbageføre de asociale og økonomisk skæve "reformer" der i stort talt har blæst fornuften omkuld. Som nævnt er det meget naivt at tro at de kræfter, som har styret landet vil give op frivilligt.
I virkeligheden ved vi jo godt, hvilke partier hvis udsagn, men nogenlunde kan regne med, må prioriteres for fremtiden. Disse må så uden at falde til det sædvanlige kævl og skænderier, være "de voksne" og finde en farbar vej i det rigtige tempo.
Med de seneste udmeldinger i sundhedssektoren og de krav, man stiller i økonomisk regi, må dette være en af de første opgaver. Hørte noget i radioen i dag, en sundhedsøkonom udtalte...nej, det er ikke faglighed, der sidder i højsædet - og dermed ødelægges arbejdsglæden og stresskurven også.

Og så er "hjertebarnet" - det pesticidsprudlende landbrug altså nødt til at vende skuden også, da løse ender og manglende kontrol med alt, især vandmiljø - er en af de største hurdler mod en "grøn fremtid"!

Jørgen Kærbro Jensen, Steen K Petersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Frede Jørgensen, Eva Schwanenflügel og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Jyske Bank og alle de andre er hunderædde for fremtidens pengesystem - block-chain teknologi der gør alle transaktioner,aftaler,pengeoverførsler totalt transparente uden om bankernes dyre mellemled.
Forstå det dog - de er gået i panik.

Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Søren Lystlund

Runa skriver, ikke SL.
Alternativet er et højreparti, som partiet Radikale også et højreparti. Disse to partier vil ende med at være årsagen til endnu en højredrejning i Danmark ved næste valg.

Hvordan får Alternativet flere vælgere? Ved at sælge velmenende urealistiske grønne og samtidigt formynderiske politiske visioner. Jeg ser Alternativet som en flok storbydemagoger.

Hvordan får det fremmedfjenske DF og det indvanderhadske rigmandsparti Nye Borgerlige stemmer? Ved at udskamme indvandrere.

Således har hvert parti i Folketinget en salgstale uden reelle visioner.

Jeg ville aldrig turde stemme på Alternativet. Og hvorfor? Deres politik tilgodeser kun en del af befolkningen. Uffe Elbæk bliver selvfølgelig ikke statsminister, det gør Pernille Skipper heller ikke, men de slipper for at tage stilling, hvilket er fordækt og svagt.

Jeg anser deres pegen på sig selv, som en leg, for ikke at skulle tage en stilling og for at prøve at skræmme de etablerede partiet til at ændre kurs. Det vil ikke lykkes. Uffe Elbæk er et kreativt menneske, men han er ganske enkelt ikke intelligent nok til at blive statsminister.

Synd at Danmark ikke har flere intelligente realistiske og samtidig visionære politikere.

Arne Albatros Olsen

Jeg hørte engang en historie/skrøne om, hvordan man fanger aber.

Fælden bestod af en kasse med en hul i ,hvis størrelse svarede til hånden på en abe.
Indeni kassen lå en stor nød. Når aben kom forbi og så/lugtede nødden indeni kassen,
stak den hånden ind og greb om nødden.
Når den først havde fået fat i nødden ville den ikke slippe den igen, osse selv om det betød at den aldrig ville komme fri igen.

Hele det nødvendige opgør med den vestlige verdens livsstil for at kunne nedsætte co2 udslippet bliver uendelig svær , fordi "aben ikke vil slippe nødden".

Viggo Okholm, Jørgen Kærbro Jensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Anne Eriksen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Ivan Breinholt Leth
16. august, 2018 - 11:34 :

"For et par dage siden udtalte Jyske Banks direktør, at målet er, at kontante penge skal afskaffes senest 2025. De private banker sidder på 95% af pengeskabelsen, men det er ikke nok. De vil have 100% kontrol. Uffe Elbæk løber panden imod en mur, hvis han ikke adresserer disse forhold. Med det gør han jo nok alligevel. Den danske befolkning er ikke parat til så radikal en omstilling".

Ivan, det gyste også i mig, da jeg hørte dette forslag.
Værst var dog de reaktioner, den lille voxpop blandt Netto-kunder fremkaldte; nemlig INGEN.
"Jeg bruger jo aldrig kontanter, så hvorfor ikke afskaffe dem helt?" lød svarene.

Den almindelige dansker aner simpelthen ikke, hvad der vil ske, såfremt kontanter forsvinder.

Viggo Okholm, Flemming Berger, Kim Houmøller, Bjarne Bisgaard Jensen, Lise Lotte Rahbek, Torben K L Jensen, Ivan Breinholt Leth og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Ivan Breinholt Leth

Søren Lystlund
16. august, 2018 - 12:10
Er det Lars Løkke Rasmusens intelligens, du besynger? Man kan beskylde Uffe Elbæk for meget, men da ikke for mangel på visioner.

Viggo Okholm, Flemming Berger og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Søren Lystlund

Runa skriver, ikke SL.
Al vores diskussion her er uendelig ligegyldig og urealistisk, hvis ikke Afrikas lande mm. får styr på deres befolkningstilvækst. Hvordan kan vi mætte klodens befolkning, hvis befolkningstilvæksten ikke bliver mindre? Afrikas befolkning bliver fordoblet inden længe.

En del af vores grønne varer kommer fra Afrika og flere 3. Verdens lande. Forestiller Alternativet sig, at Afrika mm. sælger deres grønne varer transporteret i fly til Vesten, for selv at sulte? Det er derfor jeg kalder Alternativet storbydemagoger. Det er ikke nok at drømme om et grønt Danmark over en lækker latte på et smart frederiksbergsk hedgefundsejede spisehus/cafe, der skal et globalt samarbejde for at løse disse problemer.

Der mangler en del i Alternativets ligning.
Jeg taler ikke imod grønne tiltag, jeg har arbejdet med bæredygtighed i over 30 år.

Jeg efterlyser realisme og samarbejdsvillighed. Den kommer ikke af, at en hver dansk partiformand peger på sig selv som statsminister i vores egofikserede samfund, der skal en hel anden styrke til.

Søges: intelligente realistiske og samtidig visionære politikere.
Enig, - statsminister?
Kniber - intelligens i form af at "regne den ud" tæller ikke rigtig efter min mening, hvis ikke også realismen, samfundssindet og en sund holdning til fremtiden (man kan ikke spå om fremtiden - heller ikke med maskiners hjælp) er med.

Er danskerne dumme? - Næh, men horisonten mangler nok lidt - vanetænkning og et noget manglende temperament til at komme ud af hullerne. Men nu er vi blevet tæsket i længere tid, i hvert fald den "nederste del af befolkningen" - du ved, dem med den sociale arv og manglende sans for at leve sundt! - Hvorfor pokker finder folk sig i det - år efter år.

Hørte direktøren for Jyske Bank, med undren - heller ikke der. Naturligvis skal vi have kontanter. Alt kan snart undværes, særlig faglighed, erfaring og viden - bare kassen stemmer?
Skulle sort arbejde og handel med hash fortone sig, lige så snart der ikke var kontanter? :)

Torben K L Jensen, Lise Lotte Rahbek, Frede Jørgensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Kriminalitet på den helt store klinge foregår digitalt.
Det er en "red herring" at vi kan forhindre kriminalitet ved at fjerne kontanter.

Torben K L Jensen, Arne Albatros Olsen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Søren Lystlund

Runa skriver.
Til hr. Leth.
Nej det er ikke hr. Lars Løkke Rasmussens intelligens jeg besynger.

Men han er bedre begavet end Uffe Elbæk, det er derfor han sidder som statsminister og hr. Elbæk ikke gør.

Jeg mener, at Uffe Elbæk mangler i den grad de nødvendige kompetencer. Jeg har længe stemt på EL. Det gør jeg nok ikke længere, siden Pernille Skipper har meld ud om sine statsministerdrømme eller statsministerdril. Både Alternativet og EL mangler realisme i deres politik. Jeg har stemt på EL for at trække folketingssalen til venstre.

Eva Schwanenflügel

@ Runa
13:22

Runa, du burde blive ved med at stemme Enhedslisten.
Pernille vil stadig pege på S, såfremt der ikke kan skabes et socialistisk flertal.
Men - ikke uden modkrav længere.
Og som statsminister-kandidat kan hun nu deltage i de debatter, der før har været forbeholdt kun S og V.
Det forholder sig noget mere speget med Uffe Elbæk, for han vil trække sine mandater helt ud, medmindre alle peger på ham, og dermed kunne han risikere at forlænge Venstres statsministerambitioner med yderligere en blå regering.

Mogens Holme, Anne Eriksen og Søren Lystlund anbefalede denne kommentar
Søren Lystlund

Runa skriver ikke SL.
Når jeg skriver om Alternativets leders intelligens, skriver jeg ikke dermed, at jeg mener, at han er ubegavet. Folketinget er et repræsentativt demokrati og består af alle mulige slags mennesker, mere og mindre kloge.

At være ststsminister og det er det han vil, må man besidde en vis selvkritik, selvindsigt, have stærk samfundssind, kunne lede og fordele arbejde, værne om demokratiet, arbejde sammen med alle, selv om man ikke er enig med modstanderen.

Der er ingen tvivl om at Uffe Elbæk vil magten, ellers havde han ikke meldt sig til opgaven.

Samfundssind har han, håber jeg. Han skal være hele Danmarks statsminister og ikke kun statsminister for dem, der er enige med ham.

Man skal tænke sig meget godt om, inden man som politisk leder melder sig som statsministerkandidat.

Alternativet kunne ufrivilligt blive det parti, der drejer vores samfund endnu længere til højre, på grund af dets konditioner. Det må vi håbe på, at statsministerkandidaten har tænkt på.

Michael Ryberg

Som den aldrende professor, James Lovelock, sagde for ca. 8 år siden, er mennesket for dumt til at overleve klimaudfordringen. Det vil være for svært at koordinere. Jeg tror stadig, han har ret. Der er for mange modstridende interesser. Jorden er heller ikke egnet til så mange mennesker. Alternativet får nok min stemme denne gang, alene fordi at vi har brug for at vende hele billedet på hovedet. Jeg tror dog, at diskussionen her på informations artikler giver at forvrænget indtryk af befolkningens generelle holdninger. Claus Rifbjerg havde også ret. Der findes kun 2.000 kloge danskere. Resten går til stemmeurnerne og begraver os før tid :-)

Jeg kan se at kun en enkelt har kommenteret mit lille pip i tråden og helt ok for jeg er nok skeptiker omkring Alternativets rigtige visioner, for jeg kan da også se hvordan man her spræller i nettet omkring den for mange urealistiske sandhed, ja sandheden er ilde hørt og skal bare lidt af Uffes visioner råde og gøres til "læring" vil det ramme bredt i store dele af befolkningen og hermed igen igen: ideerne er da gode nok, bare jeg slipper for at "lide" altså miste en smule af mit overflod!
Jeg kan se nogle bruger kræfter på at diskutere intelligens, måske det er vores eget livssyn og erkendelser vi skal kigge på! Så lige TV avisen for en gangs skyld og de har heller ikke fattet hvad det drejer sig om.

Søren Lystlund

Runa skriver.
Jeg tror derimod, at der findes, flere end 2000 begavede danskere. Rifbjergs udsagn var sådan set sagt i håb om, at han selv var blandt de 2000. Jeg er derimod så heldig, ikke at være dansk. Jeg kan være ligeså dum jeg har lyst til og jeg bliver aldrig en rigtig dansker. Når man i 30 år har beskæftiget sig professionelt med bæredygtighed og læser Alternativets partiprogram, kunne man foranlediges til at tro, at Rifbjergs påstand var sand. Så stem du bare på Alternativet, Michael Ryberg. Jeg stemmer blankt.

Michael Ryberg

Søren, ligesom dig har jeg hidtil stemt EL for at trække det hele til venstre. Jeg tror bare ikke mere på en venstreorienteret regering ved et kommende valg, hvis det er under en social agenda. Klima-agendaen ser jeg som eneste farbare vej. Uffe kan helt sikkert klokke meget i det, men der skal sgu meget til for at det overgår den nuværende regering. En blank stemme er kun et statement, men folk stemmer. Det gør de altid. Det har de lært de skal. Så ligger den blanke stemme og bliver til støv.

Søren Lystlund

Michael Ryberg
Det er muligt, at du har ret med den blanke stemme. Det er muligt, at den bliver til støv.

Jeg kan ikke finde det nødvendige helhedssyn i Alternativets politik, der mangler i den grad indsigt i det globale i forhold til Danmark, global økonomisk filosofi, hardcore økonomi og regulær substance i deres grønne visioner. De er mig for overfladiske og sekteriske. Der mangler ligeledes ideer om løsning på fattigdom og fordeling af klodens goder. De mangler at fortælle vælgerne om deres ideologiske ståsted, i stedet sovser de alt ind i grønt og spiller på angst for fremtiden. Det er der givetvis stemmer i. Hvad mener de om global fordelingspolitik, der er grundlaget for, at kloden kan overleve?

Vi lever i en ekstremt kompliceret verden med så forskellige livsforudsætninger, at jeg er tilbøjelig til ikke at tro på vores klodes fremtid, fordi vores verdens ledere ser ud til at vælge sig selv frem for alt andet. Jeg har børn, der lige nu starter på universitetet og derfor ligger det mig på sinde, at de og deres børn kan få en fremtid. Det ser dog ikke alt for lyst ud for dem.

Spørgsmålet om, hvorfor de unge er stessede i dag, skyldes måske mere deres angst for fremtiden end karakterræs.

Alternativet glemmer at tage det globale samarbejde og den globale økonomi ind i deres ligning. Derfor forekommer de mig at være velmenende amatører. De mangler en ideologisk og økonomisk ballast.

To partier er sprunget ud af de Radikale, som sprang ud af Venstre i sin tid, Liberal Alliance, som har Ayn Rand som ideologisk livsledsagerske og Alternativet med deres grønne profil, som ikke indeholder visioner om løsing på fattigdom og velfærdspolitik.

Politikere har med deres gode løn og langvarige ophold i Folketinget tendens til at glemme folket, som de i øvrigt repræsenterer, fordi de har en ganske god løn, som er fra 5-10 gange højere end de fattigste i landet.

Nis Jørgensen

@Eva - 13:31

"Pernille vil stadig pege på S, såfremt der ikke kan skabes et socialistisk flertal.
Men - ikke uden modkrav længere."

Og hvad vil Pernille gøre, hvis ikke hendes modkrav imødekommes?

Eva Schwanenflügel

@ Nis Jørgensen
17. august, 2018 - 09:04

Enhedslisten er gået to mandater frem i meningsmålingerne efter sidste Folketingsvalg, og er det fjerdestørste parti i Danmark. Altimens er DF - som S læner sig op af - gået 5-6 mandater tilbage.
Alternativet står ret meget i stampe, og står kun til en enkelt mandat mere.
Faktisk ville der være betydeligt rødt flertal - selv uden Alternativets mandater - på 85 overfor 82 borgerlige.
Alt det betyder, at Enhedslisten vil få meget mere indflydelse end ved valget i 2011, hvor Thorning-regeringen så dagens lys.

Pernille har i et interview sagt, at Enhedslisten ikke vil støtte op om en Socialdemokratisk statsminister, medmindre hun forpligter sig til at gøre noget grundlæggende ved uligheden og konkurrencestats-tænkningen, sætte den grønne dagsorden som topprioritet, og sikre ordentlige vilkår for flygtninge.
Hvis ikke, får S ikke opbakning.
Ligeledes har Enhedslisten vedtaget, at såfremt S fører politik, der for alvor undergraver rød-grøn agenda, vil de kunne vælte en Socialdemokratisk ledet regering.
Ingen i Enhedslisten vil acceptere en gentagelse af den nedtromling, man var nødsaget til at finde sig i under Thorning-regeringen.

Håber det besvarer dit spørgsmål, Nis?
Ellers kan du gå ind på Enhedslistens hjemmeside, der er links til det interview, Pernille Skipper gav i Jyllandsposten, samt til Enhedslistens visioner i "100 dage med Enhedslisten".

Eva Schwanenflügel

Fra Altinget.dk :

"Socialdemokratiet, Radikale, SF og Enhedslisten står nemlig tilsammen til at få 85 mandater, mens blå blok kun kan mønstre 82 mandater. Dermed har Alternativets otte mandater kun afgørende indflydelse, hvis partiet vælger at pege på Lars Løkke Rasmussen (V), hvilket Uffe Elbæk har afvist.

”Med en sådan mandatfordeling vil Mette Frederiksen få et relativt flertal helt uden Alternativets stemmer. Det er en spand koldt vand i hovedet på Uffe Elbæk her op til partiets sommergruppemøde,” siger Altingets politiske kommentator, Erik Holstein."

Nis Jørgensen

Eva: Der er ikke nogen parlamentarisk logik, der siger at flere mandater giver større indflydelse. Socialdemokratiet ville med dette resultat have stort set de samme manøvremuligheder som i 2011 - lidt bedre, da et af støtte-partierne kan undværes. De kan stadig "true" med et V- eller DF-samarbejde, hvis ikke de kan få Enhedslisten til at "makke ret".
Enhedslistens muligheder, hvis ikke de får deres krav opfyldt, er stort set begrænset til at trække støtten - enten i dronningerunden eller ved et mistillidsvotum.

Eva Schwanenflügel

@ Nis Jørgensen
17. august, 2018 - 16:30 :
"Enhedslistens muligheder, hvis ikke de får deres krav opfyldt, er stort set begrænset til at trække støtten - enten i dronningerunden eller ved et mistillidsvotum."

Ja, Nis, og det er faktisk også rigeligt til at opnå indflydelse.
For så har S ikke de nødvendige mandater.
Tvivler på at V vil holde hånden under S, i tilfælde af at deres parlamentariske grundlag forsvandt.
Og det er ikke nok at DF gør det.

Eva Schwanenflügel

Pelle Dragsted skriver i en kommentar til Rune Lykkebergs leder "Hvem tror på, at Pernille Skipper tror på at hun kan blive statsminister :
"Men det betyder bestemt ikke at de mandater vil blive stillet "gratis" til rådighed for socialdemokraterne til at danne en regering. Vi forbeholder os retten til at stille rimelige krav og betingelser, der sikrer, at vores mandater afspejles i den politiske kurs.

Og kan vi ikke blive enige, ja så kan der ikke dannes en socialdemokratisk regering. Der kan dog heller ikke dannes en venstreregering, fordi den også vil have et flertal imod sig."