Læsetid: 10 min.

»Økonomi er ikke anvendt matematik – det er socialvidenskab«

Økonomien er en kampplads for ideer, ikke en teknisk disciplin. Men det opdager vi kun, hvis vi beskuer faget fra et idéhistorisk perspektiv, hvor den økonomiske teori viser sig som konfliktfuld intellektuel debat frem for endegyldig enhedsvidenskab. Kun ved at studere den økonomiske teoris historie bliver det klart, at der intet definitivt er ved tingenes nuværende tilstand
Hverken på Københavns Universitet eller Aarhus Universitet bliver de bachelorstuderende i økonomi grundigt indført i den økonomiske teoris idéhistorie. Her studerende på Københavns Universitet.

Hverken på Københavns Universitet eller Aarhus Universitet bliver de bachelorstuderende i økonomi grundigt indført i den økonomiske teoris idéhistorie. Her studerende på Københavns Universitet.

Charlotte de la Fuente

14. september 2018

På de danske økonomistudier sidder ingen og sveder over nuancerne mellem Alfred Marshall og Friedrich Hayek eller over forskellene mellem den østrigske og den neoklassiske økonomiske skole. Ingen bliver eksamineret i, hvad Nicholas Georgescu-Roegen lærte af Joseph Schumpeter, eller hvordan Adam Smiths moralfilosofi supplerede hans økonomiske tænkning.

Hverken på Københavns Universitet eller Aarhus Universitet bliver de bachelorstuderende i økonomi grundigt indført i den økonomiske teoris idéhistorie. De skal bruge tiden på andre ting. Som det hedder i kursusbeskrivelsen i et introduktionsfag på Aarhus Universitet: »De studerende forventes at lære, hvordan man tænker som økonom.«

Med andre ord er det en bestemt tankegang, de studerende skal forstå og adoptere.

Et illustrativt eksempel er det obligatoriske fag på Københavns Universitet Økonomisk historie, der ikke handler om økonomifagets udvikling – som man kunne fristes til at tro – men derimod om hvordan samtidens dominerende økonomer udlægger verdenshistoriens økonomiske bølgeskvulp.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Hans Ditlev Nissen
  • Eva Schwanenflügel
  • Thomas Olsen
  • Dina Hald
  • Niels Duus Nielsen
  • Torben Bruhn Andersen
  • Olaf Tehrani
  • Ejvind Larsen
  • Katrine Damm
  • John S. Hansen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Peter Knap
  • Troels Holm
  • Kurt Nielsen
  • Trond Meiring
  • Torben K L Jensen
  • Erik Karlsen
  • Ole Henriksen
  • Bettina Jensen
Hans Ditlev Nissen, Eva Schwanenflügel, Thomas Olsen, Dina Hald, Niels Duus Nielsen, Torben Bruhn Andersen, Olaf Tehrani, Ejvind Larsen, Katrine Damm, John S. Hansen, Lise Lotte Rahbek, Bjarne Bisgaard Jensen, Peter Knap, Troels Holm, Kurt Nielsen, Trond Meiring, Torben K L Jensen, Erik Karlsen, Ole Henriksen og Bettina Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jørgen M. Mollerup

Økonomi hører hjemme under det teologiske fakultet. Det er en trossag.

John S. Hansen, Bo Carlsen, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel, Karsten Aaen, Niels Duus Nielsen, Torben Bruhn Andersen, Sven Elming, Lillian Larsen, Kurt Nielsen og Erik Karlsen anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Afslørende godt hvad der her bliver skrevet - og jeg er begejstret for den måde Information går til sagen på.

Eva Schwanenflügel, Thomas Frisendal, Thomas Olsen, Curt Sørensen, Karsten Aaen, Dina Hald, Anne Mette Jørgensen, Niels Duus Nielsen, Trine Schmidt Nielsen, Karen Grue, Henning Kjær, Ejvind Larsen, Katrine Damm, Lise Lotte Rahbek, Peter Knap, Steffen Gliese, Kurt Nielsen, Bettina Jensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Økonomi er som nogle redskaber, som håndværkeren anvender til at nå sin bestemmelse af det endelige resultat. Det er ham der har ansvar for resultatet. Han kan forbedre metoderne efter sin erfaring for at gøre produktet endnu bedre. Nogen kan være enige, andre uenige i slutresultatet.

Søren Lystlund

CBS har faktisk en afdeling, der beskæftiger sig med filosofi og moralfilosofi i økonomien, sammen med økonomi. Ca. 80 studerende startede her i efteråret,

Eva Schwanenflügel, Karsten Aaen og Kristian Rikard anbefalede denne kommentar

Dette er jo afsløringen af, at økonomistudiet simpelthen ikke længere er et akademisk fag, det er ikke bedre end et aftenskolekursus til merkonom.

Mogens Holme, Eva Schwanenflügel, Karsten Aaen, Dina Hald, Anne Mette Jørgensen, Niels Duus Nielsen, Torben Bruhn Andersen, Ejvind Larsen, K von Hansen, Sven Elming og Herdis Weins anbefalede denne kommentar

Det værste er dog, at man mente, at folk ikke ville opfatte økonomi som videnskab, hvis man gik ind i den idéhistoriske mangfoldighed! Det er udtænkt af folk, der ikke ANER hvad videnskabelighed går ud på, for det, nå ja, går lige præcis ud på at afdække mangfoldigheden og det faktum, at teori er historisk betinget, afhængigt af det liv, der leves på et givet tidspunkt. Derfor er videnskab til at blive klog af, fordi den samler op på den menneskelige erfaring og systematiserer den. Matematik derimod, er en menneskeskabt modelforklaring, uden reel udsigelseskraft.

Eva Schwanenflügel, Karsten Aaen, Anne Mette Jørgensen, Niels Duus Nielsen, Lene og Mogens G. Andersen, Allan Stampe Kristiansen og K von Hansen anbefalede denne kommentar

Og nej, Christian Schultz, du er ikke bestyrer af en handelsskole, dine studerende skal være vidende om hele det grundlag, som samfundet hviler på, det er ikke en uddannelse til bestemte velbeskrevne funktioner, for det uddanner vi ikke akademikere til, vi uddanner dem til at have en viden i dybde og bredde, der kan bringe os videre, end vi er.

Tanja Nielsen, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel, Karsten Aaen, Anne Mette Jørgensen, Niels Duus Nielsen, Torben Bruhn Andersen, Michael Waterstradt, Olaf Tehrani, Lise Lotte Rahbek, Ole Henriksen og Troels Holm anbefalede denne kommentar

Såvidt jeg husker, tilrettelagde Birgitte Rahbek udover sin serie om den europæiske filosofis historie også én om sociologien og én om økonomien. Mens serien om filosofferne ligger på bonanza, kunne man virkelig godt bruge, at de to andre også gjorde det.

Glimrende at Information saetter fokus paa dette emne. Det er vigtigt.

Det grundlaeggende problem er, at man har skiftet videnskab ud med bekvemmelighed og resultatet er en pseudo-videnskab. Metoden i moderne oekonomisk taenkning er langt hen ad vejen at antage og simplificere sig ud af problemer. Det har den praktiske konsekvens at man kan drage praecise slutninger. Om de er relevante eller ej synes mindre vigtigt, for de er videnskabelige (i den forstand af de foelger af ens antagelser) i den pseudo virkelighed man har konstrueret.

Jeg synes I som led i denne serie skulle bede oekonimsk institut om at formulere de 10 vigtigste indsigter den moderne oekonomiske teori har opnaaet gennem de seneste 20aar.

Mogens Holme, Eva Schwanenflügel, Karsten Aaen, Anne Mette Jørgensen, Niels Duus Nielsen, Ejvind Larsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Jørgen Wind-Willassen

Nu er det jo velkendt at journalister eller journalistelever skriver om noget de ikke ved noget om.
Men dette er dog i særklasse nonsens.
Det er da tilladt for de studerende at tænke selv.
Læse selv.
Skrive og regne.
Er vi nået derhen at universitetsstuderende skal nurses af underviserne for at forholde sig kritisk til undervisningen, som er noget mere nuanceret end gengivet i artiklen.
Kig på læreplanerne og den konkrete undervisning, som IKKE er et studie i marxistisk økonomi.
Men det forhindrer jo ikke at de studerende læser Kapitalen hvis det findes nyttigt.

Kristian Rikard, Bo Carlsen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

"...her undervises der i »det, som vi tror på, virker«."

Ærlige og sande ord, som gælder for alle videnskabelige institutioner uden undtagelse. Enhver videnskabelig disciplin er baseret på metafysiske grundpræmisser, som af logiske årsager ikke kan bevises logisk, men netop er udtryk for et valg. Som Arristoteles formulerede det: "Hvis ikke du anerkender tænkningens grundpræmisser, er du bare en grøntsag" - logikken, og dermed al videnskab, er således i siddste instansbegrundet et ad hominem. Hvilket ikke desavouerer hverken videnskaberne eller logikken, blot står det enhver frit for at forsøge at opnå kollegial konsensus om nogle andre grundpræmisser end de gældende

At denne tro på den gældende videnskabs grundpræmisser så ikke udfordres internt på økonomistudierne er bare trist. Som det nævnes i artiklen er der masser af afvigende teorier, der kunne udvide økonomernes faglige horisont, men hvis der ikke undervises i dem, er der selvfølgelig heller ingen, der undersøger dem nærmere.

Tanja Nielsen, Sven Elming, Eva Schwanenflügel og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Nej, Jørgen Wind Willassen, dette var i særklasse på tide - en total demaskering af et fags forfald til handelsskoleniveau, uden skygge af videnskabelighed.

Gert Lindberg, Sven Elming, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Der burde undervises i økonomisk historie, kritisk teori og analyse allerede i folkeskolen.
Men her har man endog luget de besværlige litterære analyser og selvstændige fremstillinger fra i danskundervisningen, så det er pt nok utopisk..

Niels Duus Nielsen, Gert Lindberg, Tanja Nielsen, Sven Elming og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Daniel Rasmussen

Jeg syntes det er forfriskende ærligt at Christian Schultz erkender at økonomi på KU ikke er et videnskabeligt fag, overraskende men ærligt. Jeg ville nok selv havde gået lidt mere stille med dørende, men thumps up.

Sven Elming, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese og Mogens Holme anbefalede denne kommentar
Marie Vahl Hansen

Det kunne være fedt hvis I også kiggede på IPE og GPE altså international politisk økonomi og global politisk økonomi med for eksempel et portræt af Susan Strange