Læsetid: 4 min.

Tidligere skattechef i København: Hovedårsagen til SKAT’s problemer er centraliseringen

Det er først og fremmest centraliseringen, der har skabt det kaos, som har plaget SKAT de seneste snart 15 år. Men de beslutninger, der siden er truffet, har heller ikke hjulpet på det, siger tidligere skattechef i København, Erik Lund
7. september 2018

Det var beslutningen om at centralisere skatte- og inddrivelsesopgaven tilbage i midten af 00’erne, som er hovedårsagen til de kæmpe store skandaler, der har plaget SKAT lige siden. Men siden dengang er der også taget en række andre dårlige beslutninger, som ikke har gjort situationen mærkbart bedre. Det siger Erik Lund, der er tidligere chef for inddrivelsesenheden i SKAT København og i Københavns Kommune.

»Hovedskurken er den politiske beslutning om at flytte skatteopgaven, og at man også tog inddrivelsen med,« siger Erik Lund, der også er medlem af byrådet i Allerød Kommune for Konservative og tiltræder i Folketinget i oktober som suppleant for Mette Abildgaard.

»Det var desværre mit eget parti Konservative, der sammen med Dansk Folkeparti og Venstre stod bag. Men der kom også en ny regering, der ikke ændrede på det. Alle politiske partier er fedtet ind i det her, for da den røde regering kom til, kunne den da bare have ændret det,« siger han.

I et interview i Information torsdag kritiserede Peter Loft, departementschef i Skatteministeriet fra 1993 til 2012, flere af de nyere beslutninger, som der er truffet af SKAT og skatteministre, siden skandalerne for alvor begyndte. Ifølge Peter Loft var det en fejl at sætte det skandaleramte inddrivelsessystem EFI i drift, før det var klar, men det var også en klar fejl, at det efterfølgende blev lukket helt. For i mellemtiden havde man nedlagt det gamle system og stod derfor reelt uden effektive værktøjer.

Ifølge Erik Lund burde EFI aldrig have været sat i gang, men når det nu kørte, er han enig i, at det var en fejl at lukke det så brat frem for at bevare bare nogle af de funktioner, der virkede.

»Jeg har aldrig troet på EFI, men det kunne godt have kørt videre. Det var aldrig blevet godt, men det kunne godt have håndteret f.eks. lønindeholdelser, som det gamle system også kunne. Og når nu man lagde det gamle system ned, så var det fint, hvis man havde et system, der kunne styre i hvert fald den del af det,« siger Erik Lund.

Han peger på, at den optimale løsning ville være at føre inddrivelsesopgaven tilbage til kommunerne, men at det nok er urealistisk, »da ingen vil tage det nederlag«. Som minimum bør man dog give en del af ansvaret tilbage til kommunerne.

»Kommunerne skal have lov til at inddrive deres egne krav, så løser de en stor opgave for SKAT. Kommunerne bruger oceaner af ressourcer og penge på at indrette deres systemer efter, at det skal kunne håndteres ovre i SKAT. De kommuner, der gerne vil, bør få lov til det,« siger han.

»Du får ikke et system, som kan håndtere alt det her, og slet ikke når du samtidig har alle de kommunale krav, som samtidig går frem og tilbage og skal styres. Få dem ud, og lad kommunerne tage sig af dem, så er man kommet et godt stykke af vejen. Så må de statslige krav sejle, men så får man dog nogle af pengene ind«.

Strukturændringer

Peter Loft kritiserer i interviewet torsdag også beslutningen om at gennemføre en strukturændring med oprettelsen af syv nye styrelser på et tidspunkt, hvor der ikke er styr på den grundlæggende opgave i SKAT. Ændrer man voldsomt på strukturerne, kommer hele det ledelsesmæssige fokus til at ligge på organisationsændringerne, mens man burde fokusere på at løse de problemer, der fortsat er.

Torben Bagge, der er skatteadvokat og partner i advokatfirmaet TVC, har selv været positiv over for strukturændringen i SKAT med oprettelsen af de syv nye styrelser.

»Man var kommet til et punkt, hvor man var nødt til at gøre noget ved den grundlæggende struktur. Der blev ved med at komme møgsager, og der var en meget uklar organisationsstruktur. Derfor blev man nødt til at kigge på den. Men jeg kan godt frygte, at man ikke har været hård nok til at slå helt firkantet fast, hvem det er, der har kompetencer til hvad, så der ikke kan opstå de her problemer i fremtiden,« siger Torben Bagge.

Han er dog enig med Peter Loft i, at det ikke holder at fokusere så meget på de fejl, der ligger langt tilbage i tiden. Særligt når forsøgene på at rydde op i SKAT heller ikke lader til at have haft de ønskede resultater.

»Han har en pointe i, at de nuværende ministre og ansvarlige ikke kan blive ved med at dække sig ind under, at de overtog noget af et håndværkertilbud, da de kom ind i administrationen af SKAT. De har nu siddet der i så mange år, at de har et selvstændigt ansvar i forhold til, om de har fået rettet skuden op. Det er bekymrende, at der ikke synes at være reelle fremskridt«.

Det er ikke de rette løsninger, der er blevet valgt til problemerne i SKAT, mener tidligere skattechef Peter Loft. »Det er klart, at det er svært at bede politikere om at sætte sig på hænderne og vente et halvt eller et helt år, mens de, der har indsigt i Skat, finder problemets rod. Så godt spiller klaveret ikke i politik,« siger han.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Henrik Leffers
  • Eva Schwanenflügel
  • Dorte Sørensen
  • Lise Lotte Rahbek
Henrik Leffers, Eva Schwanenflügel, Dorte Sørensen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hvorfor har alle der på en eller anden måde har været chef på skatteområdet i Danmark alle mulige gode grunde til at det er gået så grueligt galt i Skat. Altså her på bagkant. var det ikke dem som havde ansvaret og derfor bare så på, da elendige forslag blev gennemført?

Flemming Berger, Jens Winther, Werner Gass, Claus Nielsen og David Zennaro anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Undskyld men Erik Lund tidligere pantefode mv. har HELE tiden kritiseret omlægningerne i SKAT. Problemet er at flertallet i Folketinget ikke ville høre på gode råd og kritik.

Bettina Jensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel, Torben K L Jensen, Bjarne Andersen, Malan Helge og Helle Walther anbefalede denne kommentar

Hvad kan man så lære af det : Store systemer - store fejl - tåget ansvar.
Jo mere statsstyre, jo dårligere samfund. Decentralisering, tak.

Når man husker på, der er kræfter der ønsker skattefritagelse til erhvervslivet bag reformerne, så kan jeg stadig ikke slippe tanken om, at de simpelt har saboteret skat indefra, for at skaffe venner i erhvervslivet skattefritagelser. Begrundet med at "systemet" ikke virker.

P.G. Olsen, Henrik Leffers, Jan August, Kim Houmøller, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel, Bjarne Andersen, Malan Helge og Helle Walther anbefalede denne kommentar

Kontrollen med erhvervslivet omgang med f.eks moms er jo blevet tilsidesat i en lind strøm under de sidste mange regeringer, som om jo mindre man kigger efter jo bedrer.
Arbejdsmiljø bliver ligeledes negligeret med 35.000 daglige sygemeldte p.g.a arbejdsrelateret stress i følgevandet.
Vi har ellers skulle høre meget om hvem de er, dem der viser de selv mener de har noget at skjule. Så hvorfor har de borgelige så travlt med at der ikke skal kigges efter.

Henrik Leffers, Jan August, Kim Houmøller, Bettina Jensen, Eva Schwanenflügel, Bjarne Andersen, Helle Walther og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Sandt, hver kommune bør have sin skatteenhed, så vil der være lokalkendskab med videre, og fokus området vil være overskueligt.