Læsetid: 2 min.

København får ny bydel på kunstig ø

Lynetteholmen er et nyt storstilet byggeprojekt, som regeringen og Københavns overborgmester præsenterede fredag. Det er kunstig ø, der skal bygges i forlængelse af Refshaleøen og give plads til 35.000 beboere og lige så mange arbejdspladser
Pressemøde fra Spejlsalen påChristiansborg om Københavns nye ø, Lynnetteholmen.

Pressemøde fra Spejlsalen påChristiansborg om Københavns nye ø, Lynnetteholmen.

Jacob Aban Kjerumgaard

6. oktober 2018

Regeringen og Københavns overborgmester løftede fredag sløret for planerne om et storstilet byggeri.

En kunstig ø skal bygges i forlængelse af Refshaleøen og give plads til 35.000 beboere og lige så mange arbejdspladser.

Det fortalte statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) under et pressemøde fredag, flankeret af Københavns overborgmester Frank Jensen (S) samt erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) og transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).

Øen får navnet Lynetteholmen og vil få plads til op mod 20.000 boliger.

I forbindelse med øen skal der også bygges en havnetunnel, en ny ringvej, der skal lede trafikken uden om indre by, og en ny metrolinje.

Projektet vil ifølge Lars Løkke Rasmussen afhjælpe boligmangel i København og være med til at holde boligpriserne nede. Københavns Kommune vil ifølge Frank Jensen stille krav om, at 25 procent af boligerne bliver almene boliger.

»Det bliver en rigtig københavnsk bydel med strand, grønne områder og en stor andel almene boliger, så der også kan bo mennesker med ganske almindelige indkomster,« udtalte overborgmesteren i en pressemeddelelse.

Desuden skal den nye infrastruktur omkring øen være med til at afhjælpe den trafikale trængsel i indre by. 

Den planlagte nye kunstige ø skal bygges i forlængelse af Refshaleøen.

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet

Endelig skal øen også være med til at klimasikre København, idet den kommer til at dæmme op for vandstigning og stormfloder.

Øen skal efter planen bygges af overskydende jord fra andre byggeprojekter. Indtjeningen fra salget af byggegrunde skal herefter finansiere den nye infrastruktur, ligesom man har gjort i forbindelse med Ørestad og Nordhavn. En anden del af finansieringen forventes at komme fra køb af billetter i den nye metroforbindelse og en afgift, som bilister skal betale for at køre på den nye omfartsvej.

Dermed regner regeringen og Københavns Kommune med, at projektet bliver selvfinansierende, og at skatteborgerne dermed ikke skal være med til at betale.

»Det er i omegnen af – det kan man ikke sige helt præcist – men det er 20 milliarder kroner,« sagde Lars Løkke Rasmussen under pressemødet.

Byggeriet skal ledes af et selskab, som staten og kommunen ejer i fællesskab.

Hele byggeriet forventes at stå færdigt omkring 2070, mens de første boliger vil blive bygget omkring 2035. Regeringen forventer, at projektet samlet set vil give plads til 50.000 nye københavnere.

Rasmus Jarlov håber, at byggeprojektet kan være med til at gøre København til nordens førende storby. Han er formand for et ministerudvalg, som til nytår kommer med en strategi for, hvordan København skal udvikle sig frem mod 2030.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Kim Folke Knudsen
Kim Folke Knudsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kim Folke Knudsen

Lynetteholmen er et meget visionært og spændende projekt. Omsider viser Den blå regering (VLAK), at den vil København og interesserer sig for vores Hovedstads udvikling.

Må den nye interesse vare ved, når DF banker på døren og kræver flere penge og arbejdspladser flyttet væk fra Hovedstaden og Hovedstadsområdet.

Henrik Brøndum, Erik Pedersen og Jens Winther anbefalede denne kommentar

@Kim Folke Knudsen, det eneste, der kan standse det projekt ville være et sammenrend af DFs københavnerfjendske politikere, de socialdemokratiske og venstres medlemmer af den jyske motorvejsmafia og så de udviklingsfjendske ALT, SF og EL-politikere i Københavns Borgerrepræsentation.

Gud forbyde det!

Ideen har stort potentiale. Esbjerg har planer om et nyt Atlantis mod vest med fremtidig mulighed for en bedre tilgang til de nye vindmølleparker og det engelske flæskemarked.

for at få os til at sluge havnetunnelen med den ekstra bilisme der følger, får vi Københavnere en...ø........

Hans Larsen, Arne Skov, Carsten Munk og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Man flytter et par tusinde arbejdspladser ud af København for at rette op på "det skæve Danmark". Med deraf følgende personlige omkostninger for de berørte og deres familier. Og så vil man opføre en ny bydel i det inderste København med plads til 35.000! Sikkert en rigtig god idé - hvis den bliver lagt i Maribo. Eller Slagelse eller Middelfart eller . . .

Torben Skov, Hans Larsen, Karsten Aaen, Jan Jensen og Krister Meyersahm anbefalede denne kommentar
Krister Meyersahm

Det er dumt at fylde mere lort i havet når vi ved, at der skal være plads det vand der følger med afsmeltningen af indlandsisen m.m.

Trond Meiring, Peder Bahne og Jan Jensen anbefalede denne kommentar

Når man nu har overskudsjord så hvorfor ikke? Som modgift kan Jylland få den gave at Roskilde Lufthavn bliver kommerciel og kan overtage noget af trafikken fra Kastrup som ligger ufatteligt dårligt placeret for størstedelen af Kongerigets befolkning... med mindre man altså skal dertil fra indre København eller Skåne.

Jens Winther dog ligger den på den forkerte side af denne befolkningskoncentration hvorfor den største del af befolkningen (de 4 millioner som bor uden for føromtalte befolkningskoncentration) der skal rejse derfra gør det med stor forsinkelse og til gene for Københavns borgere på den fuldstændig unødvendige tur igennem hovedstadens ældgamle banegård, Valby, Tårnby osv osv.

Philip B. Johnsen

Projektet bliver selvfinansierende, siger de glade politikere.

Den sædvanlige pseudo økonomi og et nyt klimakatestrofe skabende byggeprojekt, grådighed og magtmisbrug, har naturligvis altid været et sørgeligt syn, det bliver kun mere sørgeligt af, at tiden er løbet fra fantasterne, når de tager os alle med ned i faldet.

Maria Løkke Rasmussen

Hvorfor ikke bebygge Prøvestenen/benzinøen i stedet? Den ligger der i forvejen og ser ud til mest at blive brugt til skrot og øh benzin. Om der er en grund til det bedst sejles ind der, ved jeg ikke.