Læsetid: 3 min.

Regeringen vil udfase benzin- og dieselbiler, men mangler stadig at fortælle hvordan

Regeringen vil lukke for salget af nye diesel- og benzinbiler i 2030, sagde statsministeren ved Folketingets åbning. Reelt er det dog kun en målsætning, for et egentligt forbud ville formentlig være i strid med EU-regler
»Om 12 år – kun 12 år – vil vi lukke for salget af nye diesel- og benzinbiler,« sagde statsminister Lars Løkke Rasmussen ved Folketingets åbning.

»Om 12 år – kun 12 år – vil vi lukke for salget af nye diesel- og benzinbiler,« sagde statsminister Lars Løkke Rasmussen ved Folketingets åbning.

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

3. oktober 2018

Fra år 2030 skal det ikke længere være muligt at købe en diesel- eller benzinbil i Danmark.

Det er et af punkterne i regeringens kommende klimaudspil, fortalte statsminister Lars Løkke Rasmussen i sin tale ved Folketingets åbning tirsdag.

»Om 12 år – kun 12 år – vil vi lukke for salget af nye diesel- og benzinbiler,« sagde han.

Udmeldingen er af nogle blevet tolket, som om regeringen vil indføre et decideret forbud mod salg af diesel- og benzinbiler. Men i realiteten er der kun tale om en målsætning.

Det ville nemlig være i strid med EU’s såkaldte typegodkendelsesdirektiv, hvis Danmark nationalt forbød salget af visse typer biler. Det forklarer Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i Bilbranchen, der er en del af Dansk Industri.

»Det er en politisk målsætning, og det er også det, man kan gøre nationalt. Hvis man vil have et egentligt forbud, så skal man først have de andre EU-lande med på at ændre det her direktiv,« siger han.

Et fortroligt regeringsnotat, der i juni blev lækket til Politiken, viser, at de danske myndigheder har samme tolkning af EU-reglerne. Her fremgår det, at et decideret forbud mod benzin- og dieselbiler »formentlig« ikke vil være i overensstemmelse med reglerne for EU’s indre marked.

Ikke desto mindre kan en ikkebindende udløbsdato have en gavnlig effekt, skriver embedsmændene i notatet. For hvis tilstrækkeligt mange lande fastsætter mål, vil det formentlig sende »et meget kraftigt signal til branchen« og øge chancerne for at få ændret reglerne på EU-niveau.

Desuden er det muligt at »komme uden om det med EU-reglerne«, påpeger Niels Buus Kristensen, der er forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt i Oslo og medlem af det uafhængige ekspertpanel Klimarådet, der er nedsat for at rådgive staten.

»Man kan jo vælge at brandbeskatte benzin- og dieselbiler i en grad, så kun meget få vil købe dem,« siger han.

Foreløbigt har regeringen dog ikke meldt noget ud om, hvordan målsætningen skal nås. Det spørgsmål kommer først nærmere en besvarelse i næste uge, når regeringen fremlægger sin klimaplan. Salget af elbiler står i øjeblikket fuldstændigt stille, og i årets første syv måneder stod elbiler kun for 0,45 procent af det samlede bilsalg.

Klimaminister Lars Christian Lilleholt sagde tirsdag til Ritzau, at regeringen er »nødt til at se på rammevilkårene for udbredelsen af elbiler, og derfor er afgiftssystemet en del af det udspil, vi præsenterer i næste uge«.

»Alt for sent«

Flere andre europæiske lande har allerede fastsat målsætninger for, hvornår salget af fossile biler skal ophøre. Mest ambitiøse er Norge, der allerede i 2025 vil have stoppet salget af både benzin-, diesel- og hybridbiler.

I Holland er målet, at alle nye biler skal være nuludslipsbiler fra og med 2030. Og i Tyskland har Forbundsrådet vedtaget et ikkebindende løfte om stop for salg af benzin- og dieselbiler i 2030.

Herhjemme anbefalede Klimarådet for nylig, at Danmark burde sætte netop 2030 som mål for udfasning af fossile biler. Der er dog én vigtig forskel på eksperternes anbefaling og regeringens forslag: Mens Klimarådet anbefalede, at man også skulle stoppe salget af hybridbiler i 2030, vil regeringen først gøre det fra 2035.

Miljøorganisationen Greenpeace mener, at regeringen burde sætte en stopper for salget af benzin- og dieselbiler endnu tidligere. Når regeringen og Klimarådet er kommet frem til, at 2030 er passende, er det, fordi de lægger den nuværende målsætning om, at Danmark skal være fri af fossile brændsler i 2050, til grund.

»Det mener vi, er alt for sent,« siger Greenpeaces klimaekspert Tarjei Haaland.

Hvis man skal nå Parisaftalens mål om at holde den globale opvarmning under 1,5 grader, skal Danmark være fossilfri allerede i 2040, mener han.

»Det betyder, at udløbsdatoen for salg af fossile biler skal være allerede i 2025. For en bil har som tommelfingerregel en levetid på 15 år,« siger Tarjei Haaland.

Ifølge Bilbranchen er det helt afgørende, at politikerne ændrer på afgiftssystemet i forbindelse med klimaplanen, så der kan komme gang i elbilsalget igen. Efter den nuværende plan vil afgiften på elbiler stige fra 20 til 40 procent ved nytår.

»Hvis vi skal i mål med det i Danmark, er det helt afgørende, at vi har et afgiftssystem, der understøtter udviklingen,« siger Thomas Møller Sørensen fra Bilbranchen.

»Det er lidt svært at forestille sig, som politikken er for nuværende, at man over de næste år vil udrulle afgifter på elbiler parallelt med, at man vil have flere og flere af dem. Vi er nødt til at se på, hvad det er for en afgiftsstruktur, vi skal have i Danmark, ikke bare de næste 2-3 år, men fremadrettet, så forbrugere og investorer, der skal investere i ladestandere og infrastruktur, kan have tillid til det her.«

»Selv meget store beløb fra statskassen vil ikke skubbe særlig meget på antallet nu og her. Lav afgift på elbiler kommer ikke til at virke,« det har klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) udtalt til Børsen.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Poul Erik Riis
  • Eva Schwanenflügel
Poul Erik Riis og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kim Houmøller

Der er faktisk vælgere og visse politikere der tror man kan lovgive om teknik. Dette er i min verden bedrag, eller løgn om man vil. Der skal nok komme brugbare løsninger, vi er allerede godt i gang med omstillingen. Men helt at forbyde?
Til den tid er den lille fede jo ikke statsminister og fru Dyhr ikke længere i folketinget.

Jørgen Wind-Willassen

Der er blot det "lille" problem - bilbeskatningen indbringer omkring 50 mia kr om året for tiden.
Hvis alle købte små elbiler med den nuværende beskatning ville det give et enormt hul i statsbudgettet.
Fornuften i at forbyde opladningshybridbiler, samtidig med at skibstransport og luftfart stadig er fossildrevene er ikke genialt.
Så der er mange knaster der skal files af, før den annoncerede udfasning af fossilbilerne er hensigtsmæssig.

Philip B. Johnsen

Statsministeren siger, at ‘der kommer en god løsning i morgen’.

Statsministeren taler om Danmark værende i et vigtigt ‘sundt’ økonomisk opsving, der for alt i verden skal holdes fast i, derudover om selv som væren den voksne mand i børnehaven i EU og globalt, samt behovet for det globaliserede uregulerede frie marked, der påstås at tjene borgernes interesser og skabe velstand.

Statsministerens naivitet er kun afsløret af tørre tal, gennemarbejdet statistik og mere en hundrede år med videnskabens advarsler om manglede bæredygtighed.

Når statsministeren samt flertallet af folketingets taburet fastklistrede strudse/papegøje politikere og deres vælgerne taler om virkeligheden, er det den ‘alternative virkelighed’ i deres ‘fake news’ verden af kollektiv løgn og bedrag i den økonomiske fantast verden, hvor der ingen konsekvenser er af selvbedraget.

Den gode løsning ‘i morgen’, er vel så, at en milliard nye afrikanere og en milliard nye indiske teenagere på samme måde, skal have en splinter ny elbil de kommende år?

Hallo!
Er der en voksen til stede?

5. E kalder på nogen, der kan redde klimaet!
Ak ja, men ingen politiker vil forholde sig til en femte klasse, med ‘et’ spørgsmål, afsløre, at de folkevalgte betjener det internationale marked, men ikke befolkningens interesser.

Link: https://www.information.dk/indland/2017/10/hallo-voksen-stede-5-e-kalder...

Philip B. Johnsen

Demokratiet har spillet fallit befolkningen står ved overgang til ‘demokratur’.

Demokratur.
Begrebet demokratur eller flertals diktatur, beskriver demokratisk rigiditet eller ‘anti demokratisk ledelse’, som i strid med demokratiets grundværdier ‘standser’ en forandringskrævende debat, ved at hævde, at efterleve flertallets ønsker.

Løkke-banden har en plan.......! En grøn plan ?
Hvorfor ikke gøre noget i nærmeste fremtid for at begrænse trafikken med alle de metoder, der er til rådighed ?
Fordi de vil være upopulære - i en valgkamp.

Ikke muligheden for at stoppe de svulmende udgifter til vejanlæg kan lokke.
Eller reducere den tid danskerne bruger på pendling.
Tværtimod ingen planer om at begrænse/fjerne befordringsfradraget.
Og hvad med billigere/gratis offentlig transport.
Der er planer nok, Olsen....Løkke.

Carsten Munk, Finn Egelund, Carsten Svendsen og Jens J. Pedersen anbefalede denne kommentar
Carsten Svendsen

Dækslid - også fra el-biler - bidrager kolossalt til mikroplastforureningen af naturen...

Henrik Brøndum

Mon ikke solenergi, billige batterier og selvkoerende elektriske biler goer politikerne helt overfl'dige p[ dette punkt? Markedet vinder over de forurende forbraendingsmotorer!

Der oplyses meget om elbiler, men jeg har intet set om råstoffer og produktion af batterier ?
Og hvad med befolkningens reaktion. Vil mange beholde deres gamle biler meget længere - til de efterhånden bliver veteraner.