Læsetid: 5 min.

Rusland sejler sprængfarlig last gennem Storebælt i det skjulte

Et russisk våbenskib passerede i weekenden dansk farvand, angiveligt på vej mod Vietnam. Sejladsen skete under dække. Det var først, da skibet havde passeret Skagen, at systemerne om bord blev ændret til at vise, at skibets last er farlig
Det russiske fragtskib Sparta III i Bosporus-strædet på vej fra den russiske sortehavsby Novorossijsk med kurs mod Tartus i Syrien. Skibet har ligget i rutefart med våben til Syrien i de seneste år, men tog i september i år en afstikker til Sankt Petersborg. Nu er Sparta III på vej mod Vietnam med russiske våben om bord.

Det russiske fragtskib Sparta III i Bosporus-strædet på vej fra den russiske sortehavsby Novorossijsk med kurs mod Tartus i Syrien. Skibet har ligget i rutefart med våben til Syrien i de seneste år, men tog i september i år en afstikker til Sankt Petersborg. Nu er Sparta III på vej mod Vietnam med russiske våben om bord.

Yoruk Isik, twitter.com/YorukIsik

6. november 2018

Berigtigelse

I denne artikel fremgår det, hvordan det russiske skib Sparta III efter at have sejlet gennem danske farvande først nord for Skagen begyndte at angive, at det havde farligt gods ombord. Det skete via det såkaldte AIS-system, der er et varslingssystem, som alle større skibe har pligt til at anvende. I en pressemeddelelse har Værnsfælles Forsvarskommando efterfølgende oplyst, at Sparta III alene er forpligtet til at angive sin last via det såkaldte VTS-system ved Storebælt, og at skibet gjorde netop dette.

Det står dog fast, at skibet ikke angav sin last korrekt via AIS-systemet. Som det fremgår af en opfølgende artikel, er der kritik fra flere sider af, at den farlige last ikke fremgik via dette system, der er offentligt tilgængeligt, og kun af VTS-systemet, der alene er tilgængeligt for myndighederne.

Denne artikel giver imidlertid fejlagtigt indtryk af, at myndighederne ikke var informeret. Det beklager Information.

Tidligt mandag morgen blev fartøjet Sparta III officielt farligt. På det tidspunkt lå fragtskibet lige nord for Skagen efter at have sejlet gennem dansk farvand fra Sankt Petersborg i Rusland.

Indtil Sparta III nåede Skagen, havde det angivet at have almindeligt harmløst gods om bord.

Men nord for Skagen begyndte fartøjet at angive, at lasten var »Cargo Hazard A (Major)«. Det er den højeste klassifikation for farligt gods.

På det tidspunkt lå Sparta III nogle sømil nord for Skagen på vej ud i Nordsøen. Sparta III er angiveligt på vej til Haiphong i Vietnam.

Det er det russiske forsvarsministerium, der har chartret Sparta III. Fartøjet sejler våben for det statsejede russiske våbenfirma Oboronlogistika.

Indtil Sparta III i weekenden havde en afstikker gennem dansk farvand, har skibet i de seneste år ligget i fast rutefart med våben til Syrien fra den russiske sortehavsby Novorossijsk.

Forsvarets Operationscenter bekræfter over for Dagbladet Information, at Sparta III skiftede fra at angive almindeligt gods til at angive farligt gods efter at have passeret de indre, danske farvande.

»Jeg kan kun bekræfte de antagelser, du har,« siger den vagthavende ved Forsvarets Operationscenter, der overvåger de danske farvande.

»Vi kan se, at det er et handelsskib, et civilt cargoskib, der angiver at have kurs mod Vietnam.«

Den vagthavende fortæller, at fartøjet Sparta III »har været interessant i NATO-kredse«, inden det sejlede ind i dansk farvand.

Det var via det såkaldte AIS-system, at Sparta III først angav at have almindeligt gods om bord og derefter farligt gods. AIS er et varslingssystem, som alle større skibe har pligt til at anvende. Det er meningen, at AIS skal supplere radarsystemerne.

AIS giver via radiosignaler oplysninger om blandt andet kurs, fart og destination til de omkringliggende skibe.

»Det er et alvorligt problem, hvis fartøjer passerer territorialfarvande under falske oplysninger. Myndigheder vil helst gerne vide, hvad der er om bord på den type fartøjer. Især hvis det er brandbare materialer eller eksplosiver,« siger Siemon Wezeman, der er seniorforsker i det svenske fredsforskningsinstitut SIPRI’s kontor for våben- og militært forbrug.

Det er ikke et enkeltstående tilfælde, at Sparta III har sejlet gennem danske farvande med forfalskede AIS-oplysninger. I flere andre tilfælde har russiske skibe sejlet våben under dække af at være almindelig last.

Tanks til Irak

Det kan blive nødvendigt for danske myndigheder at rejse sagen om de fordækte, russiske våbensejladser over for Rusland, siger Jørgen Staun, der er Ph.d. og lektor i international politik, Institut for Strategi, Forsvarsakademiet:

»Det vil så typisk være noget, de danske myndigheder påtaler, eller som udenrigsministeriet påtaler overfor Rusland,« siger Jørgen Staun.

»Man kan jo ikke forhindre dem i at sejle igennem. Men man kan forlange, at de registrerer det korrekt. I sidste ende kan man jo fra dansk side beslutte at borde skibene for at kontrollere, at lasten er angivet korrekt,« siger Jørgen Staun.

1) Lørdag kl. 21:13 befandt Sparta III sig nord for Bornholm.

2) Søndag kl. ca. 14:00 passerede fartøjet Storebæltsbroen.

3) Mandag kl. 01:13 var fartøjet øst for Læsø.

4) Fartøjet skiftede status fra almindelig last til farlig last på et tidspunkt mellem klokken 05:12 og 07:12 mandag morgen. På det tidspunkt befandt Sparta III sig nord for Skagen.

Tidligere i år har Rusland sejlet tanks fra Sankt Petersborg via dansk farvand til Irak. Ved en af sejladserne med tanks til Irak blev AIS-systemets oplysninger om lasten om bord ændret fra at være almindeligt gods til at være farligt gods, efter at skibet havde passeret Den Engelske Kanal.

Siemon Wezeman fra fredsforskningsinstituttet SIPRI fortæller, at langt den største del af Ruslands våbeneksport nu udskibes fra Sankt Petersborg – og derfor bliver sejlet gennem de danske farvande:

»Sankt Petersborg er hovedudskibningshavn for russiske våbenleverancer. Der er nogle sejladser fra Vladivostok, men langt det meste bliver fragtet med tog til Sankt Petersborg og udskibet her. Det er pansrede køretøjer, tanks, eksplosiver, ammunition. Alle typer militært udstyr,« siger Siemon Wezeman.

Siden november 2017 har der været næsten 500 sejladser med farligt gods fra Sankt Petersborg og fra havnen Ust Luga, der ligger nær Sankt Petersborg. Ved langt de fleste sejladser er AIS angivet korrekt med farlig last om bord.

Har ikke værktøjer

I Forsvarets Operationscenter fortæller Kim Petersen, at danske myndigheder ikke har værktøjer til at kontrollere, at fartøjer angiver korrekte AIS-data, når de sejler gennem danske farvande med farligt gods:

»Vi er nødt til at stole på, hvad de siger via AIS. Vi vil aldrig have mulighed for at holde øje med, om det er korrekt, hvad de angiver. Medmindre at de oplysninger, de angiver, er åbenlyst forkerte, vil vi gøre dem opmærksomme på det,« siger Kim Petersen.

Fartøjet Sparta III angiver, at det vil ankomme til Haiphong i Vietnam i slutningen af december.

»Vi ved, at der er etablerede kontrakter og nye kontrakter på vej mellem Rusland og Vietnam,« siger Siemon Wezeman fra SIPRI.

»Det er blandt andet tungt udstyr som pansrede køretøjer, tanks, antiluftskytssystemer. Vi registrerer hele tiden sejladser med våben til Vietnam.«

Vietnam har ifølge det russiske nyhedsbureau TASS afgivet ordrer på våben i Rusland for mere end 6,5 milliarder kroner, heriblandt ubåde, fly og tanks.

»Vi har en ordrebog på mere end en milliard dollar,« siger Dmitrij Shugaev, der er chef for regeringskontoret FSVST, der står for det militærtekniske samarbejde mellem Rusland og andre stater til TASS.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra den russiske ambassade i Danmark. Den er lukket på grund af helligdag.

Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer