Læsetid: 2 min.

Russisk skib varslede myndighederne, men ikke andre skibe om farlig fragt

Fagforeningerne Lederne Søfart og 3F Sømændene kritiserer, at russiske skibe sejler med farligt gods gennem dansk farvand uden at signalere det offentligt – også selv om skibene har rapporteret det farlige gods til danske myndigheder
7. november 2018

Forsvaret oplyste tirsdag i en pressemeddelelse, at det russiske våbenskib Sparta III fulgte reglerne og angav sin last korrekt til de danske myndigheder, da det for få dage siden sejlede gennem danske farvande.

Forsvaret udsendte pressemeddelelsen, efter at Information i en artikel havde beskrevet, hvordan skibet først nord for Skagen efter at være sejlet igennem danske farvande angav, at det havde farligt gods i lasten. Det skete via det såkaldte AIS-system.

Sparta III’s indrapportering til de danske myndigheder skete via det såkaldte VTS-system. VTS-systemet dækker farvandene ved de to broer over Storebælt og Øresund, og skibet indrapporterede sin fragt, da det passerede Storebæltsbroen.

Oplysningerne fra VTS er kun tilgængelige for myndighederne, mens AIS-systemet er offentligt tilgængeligt. AIS-systemet er et varslingssystem, som alle større skibe har pligt til at anvende. Det er et antikollisionssystem, som skal supplere skibenes brug af radar.

Derfor er det et alvorligt problem, at våbenskibet sejlede gennem dansk farvand med forkert indstillet AIS, mener både formanden for organisationen Lederne Søfart og formanden for 3F Sømændene.

»Det er til fare for mine medlemmer, det er til fare for søfolk, det er til fare for folk, der bevæger sig på havet i det hele taget, hvis de løber ind i problemer med sådan et skib, og de ikke ved, hvad de har med at gøre,« siger formanden for Lederne Søfart, Bjarne Cæsar Jensen.

»Det er muligt, at skibet har indrapporteret korrekt til de danske myndigheder. Men det hjælper ikke ham, der står i første række og måske er involveret i uheldet. Han kan ikke umiddelbart se, hvad skibet indeholder,« tilføjer Bjarne Cæsar Jensen.

»Jeg er bekymret for, at man ikke får mulighed for at tage de rigtige forholdsregler for, hvad der er sket. Det kan gå ud over folk. Dét er problematikken.«

Bliver utrygge

Formanden for 3F Sømændene, Søren Lundin Sørensen, er enig:

»Det er ikke godt nok, når forsvaret siger, at skibet har indrapporteret korrekt til dem. AIS-systemet skal jo fortælle, hvad der er i nærheden, og hvad vi kan forvente, hvis der er ved at ske noget. Det betyder, at der er ting, som man ikke på det kritiske tidspunkt får en viden om,« siger Søren Lundin Sørensen.

»Det gør jo, at vi bliver utrygge. Hvad er den reelle årsag til, at de gør det? Er det en almindelig bommert eller noget, man ønsker at skjule?«

Som Information beskrev tirsdag, er Sparta III chartret af det russiske forsvarsministerium. Skibet har i de seneste år sejlet i rutefart med våben til Syrien fra en russisk havn i Sortehavet. Men for få dage siden sejlede Sparta III ud fra Sankt Petersborg i Østersøen med en last af farligt gods, der angiveligt er på vej til Haiphong i Vietnam.

En af landets førende søretseksperter, lektor Philip Cossen fra SIMAC i Svendborg, mener ligesom Søren Lundin Sørensen og Bjarne Cæsar Jensen, at det er et problem, når russiske våbenskibe sejler med forkerte oplysninger på deres AIS.

»Omkringliggende skibe, både med og uden lods, der sejler rundt i danske farvande, vil mangle vigtige oplysninger om, hvilke farer skibe kan udgøre i den omkringliggende trafik,« siger Philip Cossen.

Det russiske fragtskib Sparta III i Bosporus-strædet på vej fra den russiske sortehavsby Novorossijsk med kurs mod Tartus i Syrien. Skibet har ligget i rutefart med våben til Syrien i de seneste år, men tog i september i år en afstikker til Sankt Petersborg. Nu er Sparta III på vej mod Vietnam med russiske våben om bord.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Ethelfeld

Spørgsmålet er om VTS Storebælt forlangte de ændrede deres AIS oplysninger, eller bare lod skibet passere igennem Dansk farvand med de ukorrekte oplysninger om deres fragt.
Det svarer Forsvaret ikke på. Måske Information skulle spørge om det.

Søren Nielsen-Man

Informations oprindelige misvisende artikel om sagen kan i skrivende stund stadig ses på avisens hjemmeside https://www.information.dk/indland/2018/11/rusland-sejler-spraengfarlig-... .
Indtil for få timer siden var der i bunden af artiklen en hel del læserkommentarer, herunder kritik af Informations usandfærdige sensationsartikel der havde foranlediget danske toppolitikere til rasende pavlovske udfald mod de kronisk nedrige russere (fx Venstres Michael Aastrup Jensen).
Men efter at Information i artiklen nu har indføjet en noget forkølet og halvhjertet berigtigelse, uden i øvrigt at ændre på den stadig fejlagtige artikels overskrift eller indhold, så har avisen fjernet alle læsernes kommentarer. En form for damage control?
(Forsvarets klare afvisning af Informations oprindelige artikel kan stadig ses på dr.dk, hvor forsvarets talsmand i sagen siger om det russiske skib: ”Ham her, han har fulgt reglerne til punkt og prikke, og han har rapporteret, som han skulle …” https://www.dr.dk/nyheder/indland/forsvaret-russerne-fulgte-reglerne-da-... )

Anina Weber, Hans Aagaard, Poul Anker Sørensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben K L Jensen, Palle Yndal-Olsen, Ulla Nielsen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar