Læsetid: 4 min.

Slag i luften mod skandaler i SKAT

Tonelejet er skruet flere takker op, og en række formelle undersøgelser er sat i gang i jagten på de forsvundne skattemilliarder. Men reelt er politikerne end ikke begyndt på at udbedre de kroniske systemfejl i SKAT
På ti år har der været ni forskellige Skatteministre, blandt andre den nuværende Karsten Lauritzen (V) og Kristian Jensen (V), der var Skatteminister fra 2004-2010.

På ti år har der været ni forskellige Skatteministre, blandt andre den nuværende Karsten Lauritzen (V) og Kristian Jensen (V), der var Skatteminister fra 2004-2010.

Asger Ladefoged / Ritzau Scanpix

3. november 2018

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) har skruet bissen på og forsøger nu at skabe et indtryk af, at regeringen har fået nok og ikke længere vil finde sig i de sammenbrud, slendrian og lemfældighed, der i årevis har præget det danske skattevæsen. Den nye offensiv skal signalere handlekraft: »Hver en bøjet femøre« skal tilbage i statskassen, lyder det resolut.

Senest har den 35-årige skatteminister – den niende på blot ti år – annonceret et afgørende gennembrud i jagten på de tabte 12,7 udbytteskatmilliarder: Hundredvis af stævninger er blevet afsendt, 3,3 mia. kr. er indefrosset og mest symbolsk er der også indgået forlig med to af de amerikanske pensionskasser, som har medvirket til svindelnumrene.

Besværgelser gør det imidlertid ikke alene. De åbenlyse kendsgerninger taler et andet og mere kontant sprog. Inden for de seneste døgn har skatteminister Karsten Lauritzen således været nødt til dels at orientere Folketingets Skatteudvalg om, at de nye ejendomsvurderinger må udskydes endnu et år, fordi it-systemet ikke er køreklart, og dels at det advokatfirma, Bech-Bruun, som staten selv hyrede til at undersøge udbytteskandalen, har været aktivt involveret i svindelkarrusellen.

Afsløringerne af skandaler i SKAT er desværre kun ved sin spæde begyndelse. De værste kan være i vente. Og de fortsatte afdækninger af skødesløshed i skattevæsnet er et vidnesbyrd om, at alvoren endnu ikke er gået op for flertallet på Christiansborg. Oprydningsarbejdet sker derfor stadig kun på skrømt. Mindst tre systemfejl rumsterer videre i SKAT.

Advarslerne overhøres

Den første systemfejl handler om, at advarselssignaler ignoreres. I samtlige skandalesager har der tidligt i processerne været enten erfarne medarbejdere eller eksterne fageksperter, som har advaret om mulige risici. Alarmlamperne har blinket. Men gang på gang har beslutningstagerne skubbet de kritiske indvendinger til side.

Sådan var det, da it-eksperter i 2013 advarede om, på forhånd, at det digitale inddrivelsessystem EFI ikke ville fungere. Og sådan var det sidste år, da Bech-Bruun blev valgt til at undersøge udbytteskatskandalen, skønt Justitsministeriet udmærket vidste, at de private advokater havde »beskæftiget sig med rådgivning vedrørende tilbagesøgning af udbytteskat«.

Mest systematisk er advarslerne fra Rigsrevisionen blevet ignoreret. Gennem årene har Rigsrevisionen jævnligt påtalt løsagtigheder i SKAT og Skatteministeriet. Og statsrevisorerne har tilføjet en skarp kritik, som imidlertid er blevet arkiveret næsten lodret af politikerne.

Så sent som i august afviste statsrevisorerne at godkende statsregnskabet for 2017, fordi der på skatteområdet ikke var »det nødvendige revisionsbevis for, om regnskabet i alle væsentlige henseender er rigtigt«. Selv efter flere års debat har Skatteministeriet ikke orden i papirerne. Pengene fosser fortsat ud af statskassen. Ikke fordi advarslerne har manglet, men fordi kritikken overtrumfes af politiske paroler.

En årelang syltekrukke

Den næste systemfejl handler om, at ingen stilles til politisk ansvar. Selv om rækken af skandaler i SKAT– fra det kortsluttede inddrivelsessystem over de forkerte ejendomsvurderinger til svindel med negativ moms og udbetalingerne af udbytteskat til internationale svindlere – har kostet skatteborgerne et betydeligt og endnu ukendt milliardbeløb, er der ingen tegn på, at de øverst ansvarlige vil kunne ende med at blive stillet til ansvar.

Formelt er der ganske vist blevet nedsat en undersøgelseskommission, som skal »redegøre for det samlede begivenhedsforløb«, og som helt teoretisk vil kunne ende med at udpege de juridisk hovedskyldige. Men sådan fungerer undersøgelseskommissioner bare ikke i praksis her i Danmark, hvor hensigten snarere synes at være at dæmpe den offentlige debat, mens den langvarige udredning foregår.

Da forældelsesfristerne samtidig er korte, er det tæt på umuligt, at en eller flere ministre kan ende med at blive straffet. Det parlamentariske system i Danmark er baseret på, at ingen er over Folketinget, heller ikke domstolene, og når et flertal på Christiansborg er villige til at se igennem fingre med selv uansvarlig adfærd blandt skiftende ministre, så vil ingen blive stillet til juridisk ansvar.

Undersøgelseskommissionen vil i bedste fald gøre offentligheden lidt klogere på de skæbnesvangre beslutninger, i værste fald blive en syltekrukke.

Kaotisk reorganisering

Den tredje og sidste systemfejl handler om, at fortidens fejltagelser gentages. Som de to Aarhus-professorer i offentlig forvaltning, Jørgen Grønnegård Christensen og Peter Bjerre Mortensen, har dokumenteret i deres nye bog, Overmod og afmagt, blev SKAT i første omgang kørt i sænk midt i 00’erne af en drastisk reorganisering, der var »løsagtigt«, »lemfældigt« og »mangelfuldt« forberedt.

I forbindelse med kommunalreformen satte VK-regeringen gang i en historisk nedskalering og centralisering af skatteforvaltningen, som blev understøttet af vidtløftige konsulentrapporter fra bl.a. McKinsey og Boston Consulting Group. Men hverken konsulenterne eller de betydeligt færre tilbageværende medarbejdere i SKAT havde, ifølge professorerne, begreb om eller styr på det mislykkede blindforsøg, som skatteforvaltningen blev underkastet i de efterfølgende år.

Mønsteret gentager sig nu, hvor et politisk flertal har truffet den drastiske beslutning helt at nedlægge SKAT og i stedet oprette syv nye styrelser. Heller ikke under denne nye totalreorganisering bevæger man sig skridtvist og velovervejet frem. Det bureaukratiske eksperiment i 00’erne efterlod SKAT i en tilstand af inkompetent kaos. SKAT er spillet tilbage til den skæve start.

Lars Trier Mogensen udgiver nyhedsbrevet /dkpol og skriver fast politiske analyser i Information.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Kurt Nielsen
  • ingemaje lange
  • Anders Graae
  • Randi Christiansen
  • Espen Bøgh
  • Ivan Breinholt Leth
  • Frede Jørgensen
  • Palle Yndal-Olsen
  • Eva Schwanenflügel
  • Torben K L Jensen
  • Bjarne Andersen
  • Carsten Munk
  • Marianne Stockmarr
  • Carsten Mortensen
  • Henning Kjær
  • Dorte Sørensen
  • Grethe Preisler
Kurt Nielsen, ingemaje lange, Anders Graae, Randi Christiansen, Espen Bøgh, Ivan Breinholt Leth, Frede Jørgensen, Palle Yndal-Olsen, Eva Schwanenflügel, Torben K L Jensen, Bjarne Andersen, Carsten Munk, Marianne Stockmarr, Carsten Mortensen, Henning Kjær, Dorte Sørensen og Grethe Preisler anbefalede denne artikel

Kommentarer

Danmark er et legeland.
Et land som leger demokrati og folkestyre.
Et land hvor overklassen aldrig har afgivet den reelle magt.
Et land der leger som om.
Mange beundrer de kloge der narrer de mindre kloge.
De store advokathuse, der mener at det er juridisk korrekt at kræve noget tilagebetalt som man aldrig har indbetalt?
Nøj hvor er de smarte og dygtige?

Det er de ikke, de mangler bare moral.
At kræve noget tilbage man aldrig har ejet er bare simpelt bedrageri!
Det er de samme advokater som rådgiver lovgiverne og der uarbejder og formulerer lovene.
De gør det således at de bagefter kan rådgive om hvordan bedraget bedst skjult kan gennemføres.
Advokatkasten hører for de flestes vedkommende til overklassen, de højt uddannede - i øvrigt uddannelse betalt af de almindelige lønmodtagres skattepenge.

Der tales om et skatteprodukt, når der reelt er tale om en brugsanvisning for simpelt bedragri!
Alene sproget i finansbranchen og advokat- og rådgivningsbranchen!

Produkter? Min bare.....
Der produceres overhoved intet der kan forbedre menneskehedens livsmuligheder i disse brancher.

Det er illusioner det hele.
Banker 'producerer' selv de penge de jonglerer rundt med. Der står overhoved ingen reel værdi bag.
Pengemængden er uendeligt, værdien er bare varm luft.

Men sålænge vi tror på en statskasse fyldt med mønter og sedler og ikke realiserer, at det hele udelukende består af 000000-er i ingenting, sålænge kan dette vanvid fortsætte.

Penge har været tænkt som en forenkling i forbindelse med varebytning.
Det gik fint sålænge man var enige om værdifastsættelsen af de enkelte fysiske varer.

Nu markedsføres penge som en vare i sig selv????
Hvornår bliver vi klogere?
Hvornår rejser vi os mod denne globale fordummelse der ender i udbytning til fordel for dem vi har betalt en god uddannelse for og kræver at også de arbejder for almenvellet og ikke kun i egen lomme?

Hvor finder vi politikere der ikke ønsker sig at være banditter i habitter, men kærer sig om dem der ikke er så 'kloge'?

Carsten Wienholtz, Grethe Østergaard Nielsen, Harald Strømberg, Minna Rasmussen, Steen K Petersen, Torben Arendal, Ivan Breinholt Leth, Poul Åge Hersland, Peter Søndergaard, Holger Madsen, Søren Kristensen, Kim Houmøller, Anne Mette Jørgensen, Bjarne Andersen, Torben K L Jensen, Søren Bro, Anne Eriksen, Verner Nielsen, Hans Larsen, Michael Waterstradt, Eva Schwanenflügel, P.G. Olsen, Jan Weber Fritsbøger, Carsten Mortensen, Torben Jensen og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Kristian Jensen , Fogh Rasmussen og Løkke Rasmussen tag dog ansvar og erkend at i ødelag SKAT.
Så se at få genoprettet SKAT igen - giv SKAT de resurser der skal til.
Det "abe-kasteri" fra politisk side gør bare sagen værre og værre. Venstre I havde vagten og det var jer der underminerede SKAT i 00'er. I kan ikke fedte den af på de livligt udskiftede skatteminister i Thorning-regeringerne.

Hanne Ribens, Carsten Wienholtz, Grethe Østergaard Nielsen, Minna Rasmussen, Steen K Petersen, Allan Stampe Kristiansen, lars søgaard-jensen, Karen Grue, Estermarie Mandelquist, Poul Åge Hersland, Holger Madsen, Anne Mette Jørgensen, Werner Gass, Claus Nielsen, Anne Eriksen, Bjarne Bisgaard Jensen, Hans Larsen, Torben K L Jensen, Eva Schwanenflügel, P.G. Olsen, Jan Weber Fritsbøger, Carsten Munk og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

De kloge snyder de mindre kloge - ergo - jo mere du snyder jo klogere bliver du.
Synes at være rationalet blandt dem der snød for 410 millioner.

Grethe Østergaard Nielsen, Anne Mette Jørgensen, Werner Gass, Bjarne Andersen, Frede Jørgensen, Anne Eriksen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Lars Trier Mogensen er fænomenal på 24/7 og hans "Det røde felt" mandag formiddag -noget jeg ser frem til hver uge hvor også SKAT (som her) har været under kærlig behandling.

ingemaje lange, Anne Mette Jørgensen, Bjarne Andersen, Frede Jørgensen, Anne Eriksen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

En glimrende sammenfatning af Lars Trier Mogensen, som sædvanligt.
Systemfejl i Folketinget :
- Advarsler overhøres
- Ingen stilles til ansvar
- Fejltagelser gentages

I virkeligheden er det overordnede systemfejl, der kan beskrive snart sagt alt der foregår i politisk regi, og nok den bedste forklaring på den omfattende politikerlede der gennemsyrer vort samfund i stigende grad.
Politikerne taler i 'pædagogiske' spin-overskrifter, og beskæftiger sig mest med symbolpolitiske tiltag, der overhovedet ikke adresserer de reelle bekymringer mange har over fx skred i retssikkerheden, den stigende ulighed, klimaforandringerne, nedskæringerne på velfærdsområdet og svindel og humbug med skattekronerne.
Politikerne påstår de vil handle, men vi ser bare mere og mere kammerateri og indspisthed.

HUSK NU AT DET SNART ER VALG !!

Helene Kristensen, ingemaje lange, Carsten Wienholtz, Espen Bøgh, Minna Rasmussen, Allan Stampe Kristiansen, lars søgaard-jensen, Rolf Andersen, Kim Houmøller, Estermarie Mandelquist, Oluf Husted, Anne Mette Jørgensen, Werner Gass, Bjarne Andersen, Frede Jørgensen, Torben K L Jensen, Claus Nielsen og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar

@ Dorte Sørensen,

Selvfølgelig har du ret i, at synderne må tage ansvar for deres handlinger. Men Danmark er stadig et demokrati, og herved er der altså også andre, der har et ansvar.
- I første omgang ligger ansvaret hos de folketingsmedlemmer, der har stemt "ordninger" med disse famøse muligheder i gennem Folketinget. Og her er der mindst parti mere, der bør påtage sig ansvar.
- Og så er der de vælgere, der helt ukritisk har båret disse (u)ansvarlige folketingsmedlemmer ind i Folketingen - igen og igen i øvrigt.

Og som eksempel på niveauet af de folkevalgte, som borgerne har stemt ind i politik, er der i dag et ganske godt eksempel. For netop i dag mener skraldemand og postordfører for DF, Henrik Brodersen, at Danmark skal trække sig ud af PostNord, der er en fusionen mellem dansk og svensk postvæsen. Og for yderligere at understrege "niveau og kompetence", mener denne Henrik Brodersen ikke, at driften af det nye "Post Danmark", koster mere, men hvis det gør det, så skal pengene selvfølgelig tages fra den offentlige transport. Og endelig mener geniet, at Danmark skal have udbetalt 40% af værdien af PostNord.

Steen K Petersen, Kim Houmøller og Claus Nielsen anbefalede denne kommentar

Politikere har ingen selverkendelse og beslutninger træffes i et plenum, hvor ingen tager personligt ansvar for afstemningen. Der konsulteres en række eksterne aktører forinden, og deres anbefalinger foreligges folketinget og der stemmes strategisk efter partiets og egne interesser, og ikke så sjældent på et af ministeren tilpasset grundlag, som det også ses i afstemningen om accept af Bech-Bruun.
Advokaten oplyser at det vil være andre partnere og medarbejdere end de som tidligere arbejdede med beslægtede opgaver, der vil forestå undersøgelsen for skattemimisteriet.
Skatteministeren fremhæver i sin forelæggelse at Bech-Bruun har særlig ekspertise på området.
Beslægtede opgaver er for Bech-Bruun det samme som rådgivning til brancher og personer i skatteministeriets søgelys, også medens skatteministeriets udredning af sagen pågår, hvorfor Bech-Bruun naturligvis gør sine klienter opmærksomme på mulige konsekvenser ved at bruge rådgivningen illegitimt. Det indikerer at Bech-Bruun naturligvis er vel vidende om at rådgivningen kan misbruges og endog at det måske var formålet.
Advokaters opgave er at rådgive klienten om hvordan påtænkte handlinger (lovbrud inklusive) kan udføres uden ansvar og hvordan klienten undgår ansvar ved allerede udførte handlinger, lovlige som ulovlige. De ved af erfaring at der intet sted på jorden lyves mere end i retssalen på trods af de impliceredes forsikringer om St tale sandt. Rent skuespil.

Bjarne Andersen, Allan Stampe Kristiansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Estermarie Mandelquist, Eva Schwanenflügel, Anne Mette Jørgensen, Torben K L Jensen, Werner Gass og Claus Nielsen anbefalede denne kommentar
Krister Meyersahm

Der er mange urimeligheder i dansk beskatningspolitik som alene er mulige fordi der ikke i vores Grundlov er lagt nogen som helst beskyttelse ind mod skiftende politiske flertals hærgen i borgernes indkomster og formuer. Der er så at sige frit slag til at opkræve skat, til og med, af den samme indkomst eller objekt, så meget man lyster og også flere gange. Til sådanne manøvrer kræves blot 90 mandaters venlige medvirken.

Man kan vel påstå, at fravær af retfærdighed og rimelighed i beskatningen fra lovgivers side, ikke just fremmer borgernes mulighed for at opføre sig "etisk korrekt" men snarere fremmer graden af hittepåsomhed i øvelsen; at begrænse den personlige skattebetaling.

Vil vi have "etiske" borgere og virksomheder må vi starte med lovgivere med samme kvalifikationer. Sidstnævnte kan vi godt glemme, det vil aldrig ske. Dertil er begæret efter borgernes penge til realisation af vælgerløfter og eget monumentbyggeri for stor. Derfor må vi have en ændring af Grundloven, der sætter loft over lovgivers ret til ubegrænset skatteudskrivning og en stadfæstelse af, at alene realiseret indkomst af arbejde og kapital må beskattes og - med et absolut maksimum. Desuden må vi have et forbud mod, at det offentlige låner til drift og investering - de må klare sig med skatteindtægterne og det man formår at spare op.

Per Torbensen, Ib Christensen og Claus Nielsen anbefalede denne kommentar

så længe straffen og risikoen for at blive opdaget er minimal, så vil det her fortsætte.

nils hommel, Grethe Østergaard Nielsen, Bjarne Andersen, Minna Rasmussen, Werner Gass, Eva Schwanenflügel og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Folketinget anno 2018.

Danske Bank har DKK. 1.500 milliarder fra kriminalitet på bøgerne, ingen af de centralt placerede er varetægtsfængslet.

De hjemløse i Danmark smides i fængsel for at være fattige.

Helene Kristensen, Hanne Ribens, Carsten Wienholtz, Grethe Østergaard Nielsen, Per Torbensen, Bjarne Andersen, Minna Rasmussen, Steen K Petersen, Togi Adelvard, Allan Stampe Kristiansen, Torben Arendal, Estermarie Mandelquist, Poul Åge Hersland, Peter Søndergaard, Frede Jørgensen, Torben K L Jensen, Werner Gass, Anders Graae, Eva Schwanenflügel, Jens Erik Starup, Søren Bro og Per Langholz anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Når jeg ser en genstand med to hjul og pedaler, der ligner en cykel, den føles som en cykel, når jeg løfter den, når jeg sætter mig på den og træder i pedalerne, så kører den som en cykel, så er jeg overbevist om, at det er en cykel jeg har mellem mine hænder.

International organiseret kriminalitet er kendetegnet ved, at være et samarbejde mellem politikere, insititutioner kontrolleret af politikere f.eks. Skat og international organiseret kriminelle aktører.

Jeg ved hvordan dette bliver modtaget, for ingen af jer, har haft International organiseret kriminalitet mellem hænderne.

Men skal jeg stille sig tilfreds med, at få fortalt, at det ‘ikke’ er en cykel, men en bus, alene fordi jeg ikke må løfte eller prøve den, når jeg kan se, at det ligner en cykel?

Under alle omstændigheder.
Det er i modsætning til Folketingets førte politik, sund fornuft og rigtigt, at betale og opkræve både moms og skat i Danmark.

Danmark kan med fordel stoppe virksomhederne der snyder i porten, til fordel for lovpligtig skat og momsbetalende velfungerende virksomhedder, der tjener borgerne til gavn og indbetaler ‘rettidig’ moms og skat.

Skat bør naturligvis ikke udbetale penge, bortset fra, hvis Skat er helt sikre på, at folk er berettigede til pengene.

Alternativet til inddrivelse af retsmæssige moms og skat, er afvikling af velfærdsstaten, demokrati og retsstat.

“Rigsrevisionen har for første gang taget forbehold for, om statsregnskabets § 38. Skatter og afgifter er rigtig, da Rigsrevisionen ikke har kunnet skaffe det nødvendige revisionsbevis for, om regnskabet i alle væsentlige henseender er rigtigt.

Rigsrevisionen vurderer, at regnskabsaflæggelsen på § 38 er præget af betydelig usikkerhed, og har ikke kunnet opgøre det konkrete fejlniveau.

Statsrevisorerne henleder Folketingets opmærksomhed på, at når Statsrevisorerne i februar 2019 afgiver Endelig betænkning over statsregnskabet, vil der være risiko for, at Statsreisorerne må forelægge statsregnskabet for Folketinget med bemærkning om, at samtlige statens indtægter ikke er korrekt opgjort.

Statsrevisorerne påtaler, at Rigsrevisionen ligesom i tidligere år har konstateret kritiske fejl og mangler i SKATs forvaltning, herunder at SKAT ikke har forvaltet inddrivelsen afde offentlige restancer på en økonomisk hensigtsmæssig måde. Den mangelfulde forvaltning betyder, at restancerne løbende bliver mindre værd.

Ifølge SKATs egen værdiansæt-telsesmodel har de samlede offentlige restancer på ca. 108,6 mia. kr. kun en reel værdi på 24,7 mia. kr.

Dette betyder, at der kun kan forventes en tilbagebetaling på 22,7 % af gælden til det offentlige.

Statsrevisorerne påtaler, at Skatteministeriets mangelfulde forvaltning af inddrivelsesområdet medfører betydelige tab for det offentlige, som betyder, at skyldnere ‘ikke’ har oplevet nogen konsekvens af ‘ikke’ at have betalt deres gæld til det offentlige.”

Bjarne Andersen, Minna Rasmussen, Estermarie Mandelquist, Torben K L Jensen, Werner Gass og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Tidligere skraldemand Brodersen skriver Gert Romme. Man mærker den tidligere ubådssømand Rommes foragt og klassestolthed. Skraldemænd udfører dog et arbejde der er gavnligt for samfundet, mens ubåde ....

jens peter hansen

Tidligere skraldemand Brodersen skriver Gert Romme. Man mærker den tidligere ubådssømand Rommes foragt og klassestolthed. Skraldemænd udfører dog et arbejde der er gavnligt for samfundet, mens ubåde ....

Torben K L Jensen

Der er en vej der aldrig bliver brugt - LAD DET KOMME AN PÅ EN PRØVE - SKAT skal konsekvent undlade at udbetale noget som helst der kan være juridisk tvivl om - som feks. negativ moms,udbytteskat osv. og lad snyderne sagsøge SKAT for de indeholdte "midler" så hvis afgørelsen går staten imod er det op til politikerne at handle på borgernes vegne for at komme snyderiet til livs.
Vil det blive dyrt for staten ? Ja,selvfølgelig - men det vil være peanuts i for hvad der kommer ind for slet ikke at tale om den adfærdsændring der i sidste ende kan redde SKAT.

Carsten Wienholtz, Eva Schwanenflügel, Estermarie Mandelquist og Krister Meyersahm anbefalede denne kommentar
Krister Meyersahm

Torben K. L. Jensen 14,30

Slet ikke så tosset - jeg vil dog foreslå, omkring momsen, at gå tilbage til den oprindelige model, omsen, (fra Kampmanns tid, tror jeg) og kun pålægge afgiften i sidste led, altså der hvor forbrugeren betaler for en vare eller tjeneste. Så kan alle glemme moms systemet bortset fra den der sælger til slutbrugere. Nu er der ingen der kan kræve moms refunderet.

Om skat på udbytte - lav loven om så udbytteskat defineres som en skat på selskabernes overskud og ikke som nu, på aktionærernes udbytteindtægt. Aktionærerne får herefter udbyttet udbetalt skattefrit - ingen refusion af betalt skat er nu mulig.

Torben K L Jensen

De store internationale it-firmaer,energi-giganter,osv. offentliggør altid deres omsætning i et givet land - mens den reelle profit skjules i international skatte-tænkning med feks. transfer-pricing - alt sammen noget der er totalt uigennemsigtigt for de enkelte landes nationale skattesystemer. Den eneste vej er at beskatte deres omsætningstal i forhold til den aktuelle aktieværdi på de internationale børser.
Det er let og transparent - ikke noget der kan diskuteres jurudisk hvis myndigheder har en fuldstændig klar lov at henholde sig til.

Carsten Wienholtz, Kim Houmøller og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Størrelsesforholdene I skattebudgettets poster kan aflæses på diagrammet (seneste år 2017) på:

https://www.folkets.dk/sites/default/files/styles/1280xn/public/skatter....

NB: de seneste tab ved skattesvig o.l. er ikke indregnet,

Udaf en samlet skat på. ca. 1000 mia udgør:

- indkomstskat ca. 430 mia

- moms ca. 200 mia

- arbejdsmarkedsafgift 90 mia

- selskabsskat 60 mia

- pensionsafkastskat 30 mia

- ejendomsskat 20 mia

- øvrige punktafgifter 100 mia

Moms og øvrige afgifter udgør altså lidt mere end indkomstskatten.

Statsrevisorerne siger at en del af indkomstposterne for 2018 ikke kan holde

og at aktiver opgjort til 100 mia kun er godt 20 mia. værd.

Det samlede statsbudget er omkring 1000 mia kr, udaf et beregnet BNP – med en hel del usikkerheder – på over 2000 mia. kr

Disse tal kan rumme fejl og usikkerheder, f. eks pga. forskellige opgørelsesmetoder - foruden egentlig svindel..

Til sammenligning hermed er arbejdslønningerne I de primære produktionsfag kun en brøkdel heraf.

Arbejdslønnen I den egentlige fremstillingsindustri - med 310.000 ansatte - er ca.

130 mia

I byggeri - med ca. 160.000 ansatte

60 mia

Løn I detailhandel og transport med ca. 670.000 fuldtidsjob

225 mia.

Handel og transport overstiger altså nu den egentlige fremstillingsindustri

De omstridte overførsler -

A-kasseunderstøttelse, kontanthjælp, SU - ligger hver I omegnen af ca. 20 mia

altså ganske små beløb I sammenligning med de øvrige.

Carsten Wienholtz, Espen Bøgh, Minna Rasmussen, Kristian Rikard og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@jens peter hansen 03. november, 2018 - 12:37

Gert Romme kl. 10:44 fremstår ubehageligt - indlægget tjener ham ikke til ære.

Philip B. Johnsen

Hvad handler skandalen i Skat om?

Det er de sammeforbrydere der plyndrede borgerne i 2007 finansskandalen, der kostede borgerne mindst DKK. 400 milliarder i samfundsøkonomiske omkostninger, der nu i 2018 plyndre borgeren igen.

Årligt udbetales der fra folketinget DKK. 4 milliarder til såkalte konsulentfirmaer, hvorfra rekruttering af tidligere politikere, bliver begunstigede efter udtræden af politik.

Hvis man ønsker at belyste sammenhæng mellem skandalen i Skat og de årligt udbetalte DKK. 4 milliarder til ‘såkalte’ konsulentfirmaer, kan det gøres med ‘udgangspunkt’ i bogen ’Overmod og afmagt - historien om det nye Skat’.

Tak til Jørgen Grønnegård Christensen, professor emeritus i offentlig forvaltning ved Aarhus Universitet, og Peter Bjerre Mortensen, professor i offentligt forvaltning ved Aarhus Universitet.

Folketinget anno 2018.

Danske Bank har DKK. 1.500 milliarder fra kriminalitet på bøgerne, ingen af de centralt placerede er varetægtsfængslet.
De hjemløse smides i fængsel for at være fattige.

Mafia!
International organiseret kriminalitet er kendetegnet ved, at være et samarbejde mellem politikere, insititutioner kontrolleret af politikere f.eks. Skat og international organiseret kriminelle aktører.

Mark Blyth - Why People Vote for Those Who Work Against Their Best Interests’
Mark Blyth is a British political scientist from Scotland and a professor of international political economy at Brown University.
https://www.youtube.com/watch?v=BsqGITb0W4A

Torben K L Jensen, Eva Schwanenflügel og Allan Stampe Kristiansen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

"Da forældelsesfristerne samtidig er korte, er det tæt på umuligt, at en eller flere ministre kan ende med at blive straffet. Det parlamentariske system i Danmark er baseret på, at ingen er over Folketinget, heller ikke domstolene, og når et flertal på Christiansborg er villige til at se igennem fingre med selv uansvarlig adfærd blandt skiftende ministre, så vil ingen blive stillet til juridisk ansvar."

Jeg troede, at et afgørende princip i et demokrati var magtens tredeling? Men danmark er åbenbart et svindelregimente kosmetisk styret af inkompetente og/eller korrupte dilettanter.

Hvordan kan folketingets beslutninger overgå højesteret? Jeg begriber det ikke. Det er jo værre end den værste korrupte bananrepublik. Så er det måske ikke mærkeligt, at ulandsbistand bliver givet til korrupte styrer.

Randi Christiansen

Torben@ - Folkeafstemning? Hvis den ikke falder ud til magtens tilfredshed, så laver de jo bare en ny.

Men det er jo sandt, at værdipolitikken fastsættes af de folkevalgte, som så skal holdes i kort snor af retsvæsenet og andre vagthunde. Og det er jo der, det halter - gevaldigt. Det forekommer at være tilfældet, at de folkevalgte kan sno sig stort set, som det passer dem. Og at de samtidig ikke formår at varetage fællesskabets interesser ifht habtbanditterne.