Læsetid: 4 min.

Der er billigere fly og lystbåde på finansloven – men ingen grønne biler

Trods statsminister Lars Løkkes Rasmussens løfter om det modsatte er målet om flere grønne biler i Danmark ikke en del af den finanslov, som regeringen og DF fredag blev enige om
Dansk Folkeparti fejrede finanslovsaftalen med citronmåne og øl.

Dansk Folkeparti fejrede finanslovsaftalen med citronmåne og øl.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

3. december 2018

Med finansloven for 2019 bliver det billigere at være sommerhusejer, lystbådsejer og flyejer.

Men der er tilsyneladende ikke meget at komme efter for el- og hybridbilejerne i den 70 sider lange aftaletekst, som en række ministre og DF-ordførere fredag præsenterede foran Finansministeriets glasdør.

Det manglende fokus på grønne biler møder kritik fra oppositionen.

»Det er ironisk, at man på en finanslov ikke kan finde penge til at fremme grønne biler, men man har fundet penge til at gøre det billigere at eje fly og lystbåde. Det er under al kritik,« siger Socialdemokratiets klimaordfører Jens Joel.

Så sent som i oktober betonede statsminister Lars Løkke Rasmussen ellers, at det var en hovedprioritet at lande en aftale, der fra 1. januar fjerner afgiften på elbiler til en pris på op til 400.000 kroner i 2019 og 2020. Og at det derfor skulle ske i forbindelse med finanslovsforhandlingerne.

»Det skal vi simpelthen have vedtaget. Det er en del af finanslovsprocessen. Det skal der styr på,« fastslog statsministeren til DR Nyheder.

Tidligere forhandlinger om bilafgifter har nemlig vist, at forbrugerne afventer de politiske forhandlinger, hvis der er udsigt til, at afgifterne vil falde.

Parallelt med finanslovsforhandlingerne har partierne derfor længe forhandlet om at lande en sådan aftale om afgifterne på el- og hybridbiler, som ellers vil stige ved årets udgang.

For få penge

Meget tyder dog på, at forhandlingerne er gået i hårdknude, hvilket ifølge oppositionen bl.a. skyldes et krav om iblanding af førstegenerationsbiobrændsler. Til Information har eksperter tidligere kritiseret iblandingskravet for ikke at være så bæredygtigt, som regeringen foregiver. Derudover mener Socialdemokratiet og Alternativet, at der mangler finansiering til de grønne biler.

Ifølge skatteminister Karsten Lauritzen vil en afgiftsfritagelse på »små og mellemstore elbiler« koste 100 millioner kroner i 2019 og 150 millioner kroner i 2020.

Af en intern finansieringsoversigt fra Skatteministeriet, som Information er i besiddelse af, fremgår det, at initiativerne til at fremme lavemissionsbiler bl.a. skal finansieres gennem en pulje til grøn transport på 100 millioner kroner, som stammer fra sommerens brede energiaftale. Energipuljen kan dog ifølge aftalen først bruges fra 2020, og derfor budgetteres der også med en såkaldt regeringsreserve på 42 millioner kroner.

Det er denne reserve, som oppositionen kritiserer regeringen for ikke at medtage i finansloven.

»Vi diskuterer stadig i forhandlingerne om grønne biler, fordi der er for få penge. De 42 millioner kroner, regeringen ville allokere til grønne biler, burde have stået på finansloven, hvis man mente det alvorligt,« siger Jens Joel.

Også Alternativets klimaordfører, Rasmus Nordqvist, stiller sig uforstående over for den manglende finansiering til omstilling af transportsektoren.

»Det er langtfra nok. Nu har man lavet en finanslov uden at sætte et beløb af til grønne biler. Jeg har svært ved at se, hvad regeringen vil forhandle om, når det kun er pengene fra energiforliget, der står tilbage,« siger Rasmus Nordqvist.

Posen åbnet

Spørger man finansminister Kristian Jensen (V) er der dog en god forklaring på, hvad der er sket med den såkaldte regeringsreserve.

»Under paragraf 35 i finansloven står den reserve, som regeringen har afsat til nye initiativer i 2019. Og der har vi sagt på forhånd, at en del af den reserve vil vi disponere til lavemissionsbiler,« siger Kristian Jensen til Information.

Statsministeren sagde i oktober, at bilafgifter var en del af finanslovsprocessen. Hvorfor er det så ikke med i finansloven?

»Da vi startede forhandlingerne præsenterede vi en fuldt finansieret pakke i Skatteministeriet. Derfor var der ikke nogen grund til, at det kørte parallelt i Finansministeriet. Med de ting, der nu er sat af i finansloven med reserver og midler fra sommerens energiaftale,  er der en fuldt finansieret pakke.«

Løkkes udmelding medførte skepsis fra Dansk Folkeparti, der mente, at regeringen havde »åbnet posen for tidligt«.

Kristian Jensen afviser dog, at Dansk Folkeparti har sat en stopper for grønne biler i finanslovsforhandlingerne.

»Hvis DF havde haft et forbud mod, at man kunne bruge en del af regeringsreserven til grønne biler, så kunne det ikke være finansieret på den måde. Men nu er vi enige om en finanslov, og det betyder, at regeringen har en regeringsreserve på 42 mio. kroner til området.«

– Hvorfor har regeringen og Dansk Folkeparti så ikke bare lavet en aftale om grønne biler på finansloven?

»Ved energiforliget i sommer insisterede nogle af oppositionspartierne på, at der skulle være en pulje til grøn transport, som de skulle være med til at udmønte. Derfor, synes jeg, det rigtige var, at vi med finansloven aftalte rammerne, men at selve finansieringen af en elbilpakke ligger, så partierne selv er med til at udmønte den. Så hvis oppositionen gerne vil have billige lavemissionsbiler fra nytåret, skal man til at komme i arbejdstøjet.«

En million grønne biler

Når det kommer til grønne biler er en ting selve afgiftsfritagelsen på f.eks. elbiler. Noget andet er regeringens stort opslåede ambition om en million grønne biler på de danske veje inden 2030, som statsministeren løftede sløret for i sin tale ved Folketingets åbning.

Heller ikke her lever finanslovsaftalen op til forventningerne, lyder det fra Rasmus Nordqvist.

»Vi troede, at målet om en million grønne biler ville være med i transportområdet på finansloven. Men den opgave skubber regeringen foran sig. Det er det, finansloven bærer præg af. At man ikke tager klimakrisen alvorligt – hverken på transportområdet eller nogen andre områder,« siger Nordqvist, der bakkes op af Jens Joel:

»Det siger alt om regeringens prioriteter.«

Men også den kritik affejer finansministeren.

»Ser man på den offentlige bilpark, er der masser af kommuner, der allerede er i gang med at skifte til en grønnere bilpark. Jeg forstår ikke kritikken. Det er vel sådan, at også oppositionen går ind for kommunalt selvstyre, hvor kommunerne selv kan beslutte, hvad de vil investere i,« siger Kristian Jensen.

Fredag eftermiddag præsenterede regeringen med støttepartiet Dansk Folkeparti en finanslovsaftale.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Peter Beck-Lauritzen
  • Ejvind Larsen
  • Morten Lind
Peter Beck-Lauritzen, Ejvind Larsen og Morten Lind anbefalede denne artikel

Kommentarer

De grønne biler var jo i 2030-50, lige nu dyrker vi bare dem der har penge på kistebunden!

Peter Beck-Lauritzen, John Andersen, Ejvind Larsen, Steen K Petersen, Mogens Holme, Lars Jørgensen, Henrik Peter Bentzen, Jens J. Pedersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Dorte Sørensen, Eva Schwanenflügel og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

De afgiftslettelser LA har fået, beløber sig til en halv milliard på øl og vin, sommerhuse, privatfly og lystyachter.
Det var så den grønne omstilling i denne omgang..
Så får I ikke mere for den 25-øre, folkens !!

Peter Beck-Lauritzen, Espen Bøgh, John Andersen, Benta Victoria Gunnlögsson, Ejvind Larsen, Steen K Petersen, Mogens Holme, Søren Veje, Torben K L Jensen, Carsten Munk, John S. Hansen, Henrik Peter Bentzen, Torben Skov, Anne Eriksen, Werner Gass, Trond Meiring, Jens J. Pedersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Tom Andreæ og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar

Var det LA's fingeraftyk på finansloven: Afgiftslettelser på øl og vin, sommerhuse, privatfly og lystyachter?

Det lyder unægteligt som dem . Et fuldstændig useriøst lobbyparti.
Men man må sige, at de udnytter deres og deres bagmænds mandat 100%.
Poul og Fritz kan sidde tilfreds på Rungsted havn og nippe til deres Rosévin.

Demokratiets akkileshæl.

/O

Peter Beck-Lauritzen, Espen Bøgh, John Andersen, Ejvind Larsen, Achim K. Holzmüller, Mogens Holme, Carsten Munk, John S. Hansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Tue Romanow, Henrik Peter Bentzen, Per Torbensen, Torben Skov, Anne Eriksen, Eva Schwanenflügel, Trond Meiring, Lise Lotte Rahbek, Kim Houmøller og Benta Victoria Gunnlögsson anbefalede denne kommentar
Jens J. Pedersen

Tortur ved at udsende mennesker til en øde ø er en del af finansloven (takket være DF, der i stedet skulle sættes ud på øen). Men omsorg for miljøet er ikke en del af finansloven.

Peter Beck-Lauritzen, John Andersen, Benta Victoria Gunnlögsson, Ejvind Larsen, Mogens Holme, Henrik Peter Bentzen, Anne Eriksen, Werner Gass og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Klaus Cort Jensen

Statsministeren har også lovet, at det er dem med de laveste indkomster, der skal have skatteletelser.
Så hvad med skattelettelse i transport for dem der hverken ejer fly, båd eller bil (grøn eller sort)
https://klauscort2.blogspot.com/2018/12/gratis-kollektiv-trafik-er-bade-...
=Gratis kollektiv trafik

Peter Beck-Lauritzen, John Andersen, Ejvind Larsen, Carsten Munk, Henrik Peter Bentzen, Torben Skov, Anne Eriksen, Kirsten Lindemark, Eva Schwanenflügel, Werner Gass og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Michael Frommelt

Grønne biler - hmm... med det menes vel el-biler. Hvor skal strømmen komme fra? Vindmøller vil mange af avisens læsere vel mene. Tja, lige nu dækker vindmølleproduktionen 7% af vores energibehov. Ikke 60-80% men 7%!. Så hvis det ikke er vindmøller hvad så? Svaret er desværre kul og gaskraftværker, med uoverstigelig CO2 udslip til følge. Var der nogen der hviskede: A-kraft?

Achim K. Holzmüller

Et skandaløst klientelpolitik fra LA til deres støtter! Og fortsættelse med at skævvride samfunds-strukturen. Støttet af populisterne fra DF.
Pensionisten afspises med 35 kr., så den kan købe sig en billig flaske ekstra rosévin; de rige 10% afgiftslettes på bl.a. sommerhuse, privatfly og lystyachter.
Hvor dum må majoriteten af valgfolk egentlig har lav til at være, når de fortsat bliver plyndret bl.a. af DF, højre-populisterne, LA, de neo-liberale og Venstre, de liberale?

Espen Bøgh, Peter Beck-Lauritzen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Det mest påfaldende ved den politiske udvikling siden 00erne med de liberale regeringer støttet af især DF men også af LA er at faktuel viden og indsigt er erstattet med alkymistisk tro på hvordan tingene hænger sammen.

Det er blevet den national liberalistiske tesebase for al tænkning politisk, - "vi tror", måske fortsat på AFRs demagogiske ideologi om "minimalstaten", som alligevel ikke lod sig gennemføre med kapitalen som trækhest for samfundets bedste, - men som viste sig i stedet af være samfundets hurtigste undergang med krisen i 2007-8, og som kostede det danske samfund et tag på min 440 mia.

Demagogisen fortsætter i samme spor, selv efter Skat er kørt i sænk, så der mangler 110 mia. i statskassen alt i alt siden 2001 for manglende afgifter og skatter, udlændingeområdet, hvor det ene løgnagtige samråd følger efter det 2. og 3. og 4. osv. i en uendelighed, og vore sygehuse er ikke til at genkende standarden på længere, - ordet "fattigdom" er regeringsafskaffet med et pennestrøg, det samme er empatien overfor svage i samfundet og hjemløse.

Her stopper det sandelig ikke, for ideologien tumper bare løs som sædvanlig, med sine teser; "verdens højeste skat", - underforstået borgerne ikke får noget for pengene, - ingen, eller snart sagt ingen stiller spørgsmålet til kapitalen og ideologiens fortalere, hvor de tror hele vores infrastruktur kommer fra, - de arbejder staten igangsætter for skattekronerne, og som entreprenørerne gerne vil tjene penge på, og som giver os veje, vejbelysning, trafiklys osv., politik retsvæsen m.m., rent vand, affaldshåndtering, spildevandsrensningsanlæg osv. - de svære spørgsmål som kapitalen tror kommer uden penge, - for de udfører ikke arbejdet gratis, men tager penge for at udføre dette arbejde, - for der er ikke noget i de liberale "butikker" der er gratis.

- Hvornår har kapitalen bygget en bro for egne penge til fremme af vor alles infrastruktur, et sygehus, en motorvej og betalt med deres egne penge, - ALDRIG!

Vi skal tilbage til viden og fakta i vor politik i folketinget, - ikke mere tro eller andenhånds alkymisme om virkeligheden, så vore love er i overensstemmelse med det virkelige liv, og som formes til samfundet og borgernes bedste, - ikke kun til dem der allerede har en stor lystyacht eller en Rolls Royce, så de ny har 2 stk. af hver, - de kan jo kun sejle eller køre i den ene af gangen, - så flere skattelettelser viser ikke noget egentligt merforbrug der giver de store produktionsmængder, så der bliver arbejdsplader, - sådan som det liberale mantra lyder.

Eva Schwanenflügel og Peter Beck-Lauritzen anbefalede denne kommentar
Peter Beck-Lauritzen

Det er bare ren blå-blok politik. De har magten. Husk det ved det kommende valg. Men gad vide om Socialdemokraterne ønsker andet end blå-politik. Solidaritet er en "mangel-vare", klart overhalet af "mig-selv-først"-kulturen. De mange bliver "kørt over" af kapitalen og fatter det ikke! ØV