Læsetid: 4 min.

Lars Trier Mogensen: Bilfolket skal redde regeringen

I et sidste forsøg på at vinde de frafaldne borgerlige vælgere tilbage i hovedstadsområdet satser regeringen nu på at sætte markedskræfterne fri i et nyt og stærkt ideologisk vækstudspil
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), erhvervsminister og formand for regeringens hovedstadsudvalg Rasmus Jarlov (K) og miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) afholder pressemøde om regeringens hovedstadsudspil.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), erhvervsminister og formand for regeringens hovedstadsudvalg Rasmus Jarlov (K) og miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) afholder pressemøde om regeringens hovedstadsudspil.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

26. januar 2019

De borgerlige partier har en sjældent sårbar flanke i hovedstaden: Østfronten kan koste regeringsmagten. Derfor er det ingen overraskelse, at en række ministre på det seneste har kommanderet deres embedsmænd til at tømme skufferne for alle mulige og umulige projekter, som kan komme København til gavn, og som ikke mindst vælgerne i de afgørende valgkredse i omegnen vil opfatte som fremskridt.

For hvis Venstre, Liberal Alliance og De Konservative ikke vinder frafaldne vælgere tilbage – særligt i hovedstadsområdet – ser det sort ud for regeringen, som her kort før valget glider længere og længere tilbage i meningsmålingerne.

Torsdag formiddag troppede tre ministre op på Disa-fabrikken i Høje Taastrup iført gule veste og nogle klovneagtige, røde snudeskafter på deres pæne sko og fremlagde her den hårdt tiltrængte offensiv:

Erhvervsminister Rasmus Jarlov (K), transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) og miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) havde 100 små og luftige forslag med i en pakke, der skal forberede København på yderligere vækst.

Målet er at udlægge flere arealer til nye boliger, mindske kødannelser på indfaldsvejene og skabe ekstra erhvervsområder til bl.a. støjende produktion. De konkrete elementer spænder vidt – fra opslamning af helt nye industriområder på kunstige øer ude i Øresund over dispensationer i planloven til forundersøgelser af nye motorvejsforbindelser langs den allerede tæt trafiktilstoppede Køge Bugt.

Ideologisk fremtidsmusik

Udspillet ’Danmarks hovedstad – initiativer til styrkelse af hovedstadsområdet’ er et sammensurium af forhåbningsfulde tiltag, der stort set alle har karakter af gratis omgange, idet de hverken kræver ny lovgivning eller øgede bevillinger. Og det er bestemt heller ikke tiltag, som kommer til at kunne mærkes på den side af folketingsvalget, for ikke at sige på denne side af de næste fire-fem folketingsvalg.

Størstedelen af initiativerne sigter mod at skabe gunstigere rammer for erhvervs- og boligudviklingen ganske langt ude i fremtiden, hvor hovedstadsområdet ifølge Danmarks Statistik ventes at vokse med op mod 200.000 ekstra borgere.

På klassisk borgerlig vis satser VLAK-regeringen på, at markedskræfterne kan drive udviklingen frem, hvis politikerne blot sørger for at fjerne barrierer for traditionel vækst.

Udspillet rummer således ingen offentlige investeringer af betydning, ej heller satsninger på nye brancher, og den erklærede målsætning om at kunne skabe plads til 50.000 nye arbejdspladser er reelt også kun en forhåbning.

I modsætning til det vestlige Danmark, som har fået tilført betydelige ressourcer gennem en slags bureaukratisk planøkonomi, hvor statslige myndigheder er blevet tvangsudflyttet til mindre jyske byer, er tilbuddet til det østlige Danmark snarere en futuristisk symbolpolitik, hvor private investeringer skal have større frirum til at præge samfundsudviklingen.

Udspillet kan ses i forlængelse af regeringens tidligere og gentagne nedsættelser af registreringsafgifterne på biler. Ideologien er klar: Færre afgifter og mindre regulering skal sætte turbo på væksten.

Alle veje fører til motorveje

Selv om det samlede udspil er pakket ind i grønne erklæringer om at ville bevare det samlede naturareal i kilerne i hovedstadens oprindelige Femfinger-plan, er regeringens nye hovedstadsudspil i sin logik ét af de mest klassisk borgerligt-liberale oplæg i mange år. Det er samtidig svært at se, at regeringen officielt skulle arbejde hen imod en fossilfri fremtid.

I planen er der symptomatisk kun et enkelt forslag til fremtidig udbygning af den kollektive trafik, og det er en ekstra togperron i Københavns Lufthavn, hvor ambitionen er at få ti millioner flere flypassagerer om året: fra 30 millioner til 40 millioner passagerer. Perronen til de mange nye langdistancerejsende skal tilmed finansieres ved at skabe plads til flere biler:

»For at sikre indtægter til stationsudvidelsen bygges to parkeringshuse med mere end 2.000 nye parkeringspladser i tilknytning til stationen, og driften af parkeringshusene udliciteres til en privat operatør,« som det hedder i oplægget.

Øget biltrafik er i det hele taget omdrejningspunktet. Det mest håndgribelige initiativ – og faktisk det eneste, der er afsat penge til – er at sætte gang i en planlægningsundersøgelse af Ring 5-­korridoren. Ambitionen er her at bygge en ny motorvej fra Køge og parallelt op langs den eksisterende motorvej og op til den planlagte Frederikssundmotorvej.

Tilstopningen på motorvejene skal ifølge oplægget løses ved at bygge flere motorveje:

»De seneste ti år er trafikken på motorvejsnettet steget med 32 procent. Der er derfor brug for, at infrastrukturen udbygges i takt med det stigende behov.«

Villa, Volvo og vovse

Trafikplanerne er endnu ikke undersøgt omhyggeligt eller i det hele taget tænkt videre igennem. Pointen er også en anden: Udspillet er et valgoplæg, der er målrettet småborgerlige forstadsvælgere af den gamle skole. Tænk Erhard Jakobsen og Centrumdemokraterne i 1970’erne.

På snedig vis forsøger regeringen at appellere til bilfolket på Vestegnen og undgår samtidig at irritere egne højborgerlige kernevælgere i Nordsjælland.

Den bebudede motorvejsforbindelse fra Køge – der ellers er tænkt til at skære hele vejen igennem op til Helsingørmotorvejen – er tankevækkende nok planlagt til at stoppe brat, præcist når asfalten rammer Venstre-kommunen Egedal. Linjeføringen er også skåret af videre op gennem både Furesø og Lyngby-Taarbæk kommuner.

De højborgerlige vælgere, der gerne vil have hurtigere fremkommelighed inde omkring København, skal tydeligvis ikke have deres naturskønne områder skåret igennem af endnu en larmende motorvej. Selv om udspillet er udformet hurtigt, er det således nøje gennemtænkt i forhold til de forskellige vælgergrupper, der vil afgøre forårets folketingsvalg.

Tilbage i 2015 fil Venstre et katastrofevalg i København og omegn, og prognoserne tyder på, at det vil gå endnu værre i år. Samtidig står Liberal Alliance til at blive noget nær halveret, og De Konservative er stadig langt fra fordums styrke.

Det er sandhedens time: De grønne paroler er blevet byttet ud med sort valgmagi. Nu sættes alt ind på et erobre de mange vestegnsvælgere, der fortsat drømmer om villa, Volvo og vovse. Alle dem, der allerede er oppe at køre over de billigere biler i Danmark, skal nu mobiliseres til at genvælge den blå regering.

Lars Trier Mogensen skriver politiske analyser i Information og er chefredaktør for nyhedsbrevet /dkpol, som udgives af Føljeton

Hvis bilismen skal drejes i en grønnere retning, må vi affinde os afgifter, kvoter og måske direkte forbud, selv om det vil gøre ondt på den liberale selvforståelse.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Ejvind Larsen
  • Bjarne Andersen
  • Hans Larsen
  • Christian Skoubye
  • Samuel Grønlund
  • Eva Schwanenflügel
  • Frede Jørgensen
  • Anders Graae
  • David Zennaro
  • Runa Lystlund
  • Christian Mondrup
  • Marianne Stockmarr
  • Peter Knap
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Torben K L Jensen
Ejvind Larsen, Bjarne Andersen, Hans Larsen, Christian Skoubye, Samuel Grønlund, Eva Schwanenflügel, Frede Jørgensen, Anders Graae, David Zennaro, Runa Lystlund, Christian Mondrup, Marianne Stockmarr, Peter Knap, Bjarne Bisgaard Jensen og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben K L Jensen

Den grønne maske smelter i varmen fra klimaforandringerne og afslører et dybt hul i hovedet på ministrene fra regeringen med den største agt uden magt. Gud ske lov.

Ejvind Larsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Hans Larsen, Steen K Petersen, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Frede Jørgensen, Krister Meyersahm, Gert Romme, Benta Victoria Gunnlögsson, Bettina Jensen, Arne Lund, Marianne Stockmarr, Peter Knap, Charlotte Ardal og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

I regeringens hovedstadsudspil er der ganske vist lidt pyntegrønt langs motorvejene, men det svarer ikke til meget mere end det de nye motorvejsanlæg fylder. Det vil regeringen nok kalde balance.
Der udlægges arealer med urørte skove - bl.a. Tisvilde hegn, Gribskov mv. - det mese i Nordsjælland, der i forvejen har masser af natur. TIl gengæld sker der en delvis affredning af Vestamager, og Ørestad Fælled Kvarter skal bebygges. Dvs. at der bliver mindre bynær, uberørt natur til københavnerne, der nu må tage længere væk, for at finde uberørte naturområder.
Og sådan fortsætter planerne - hvis de da realiseres, for finansieringen er mere end usikker - ganske som Løkkes sundhedsudspil også er det.
Men så længe der ikke er nogen, der spørger til hvordan regeringen vil skaffe penge til alle de fritsvævende planer, så vil de sikkert tage sig godt i valgkampen.

Ejvind Larsen, Bjarne Andersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Steen K Petersen, Torben K L Jensen, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Kim Houmøller, Palle Pendul, Anne Mette Jørgensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Hvorfor politikere stjæler vores børns eksistensgrundlag og dermed fremtid, for kortsigtede økonomiske gevinster fordelt på stadig færre mennesker?

Fra fagfolk.
“Konkurrencestaten er en stat, der uddanner og udstyrer sin befolkning med kompetencer, der sætter den i stand til at konkurrere bedst muligt med andre stater.

I økonomisk henseende er NPM baseret på liberalistisk markedsøkonomi. Effektiviseringen af den offentlige sektor ønskes foretaget gennem udlicitering, privatisering og fri konkurrence mellem udbydere af offentlige tjenester. Kontrollen med disse bygger blandt andet på kontraktstyring og evaluering.

En kendt forsker har betegnet disse elementer som et af fundamenterne for konkurrencestaten.

En væsentlig del af argumentationen bygger på, at globaliseringen har betydet, at konkurrencen på de internationale markeder er afgørende for statens politiske ageren.”

Sådan beskrives vildfarelsen af fagfolk.

Det vi kender som ‘nødvendighedens politik’.

Borgerne er blevet gældslaver langt op i middelklassen og dermed økonomisk udsatte og medgørlige eller borgerne et bare fattiggjorte, det er overhoved ikke noget tilfælde, det er efter det amerikanske forbillede, hvor sikkerhedsnet under den enkelte borger får stadig større masker, hvilket tvinger stadig større dele af befolkningen til at adlyde.

Børnene i fattige familier med syge forældre er i stigende grad selv psykisk syge, svage, udmattede eller kriminelle og helt ude af spillet, hvilket umuliggør et socialt løft, der skal ikke være modstand til kamp for beder løn og arbejdsvilkår, som syg og fattig er borgerne udsat for jobcentrenes ydmygelse og tortur, men det er meningen, det er ingen tilfældighed, det er kernen i den blå økonomiske arbejdsudbuds politik.

Pointen er den billige arbejdskraft i mere usikre job, det er, hvad den blå økonomiske arbejdsudbuds politik og dennes politikerne ønsker at udstyre konkurencestaten med.

I standard-økonomisk tankegang arbejdsudbuddet, det samlede antal timer, som de blå økonomisk funderede politikere mener personerne i en befolkning, ønsker at arbejde ved en given realløn, (altså udbuddet af arbejdskraft, ikke udbuddet af jobs), hvor den generelt blå økonomisk funderede, har den opfattelse, at de fattige bogstaveligt talt ’skal’ være sultne nok til ethvert job der tilbydes, precist så sultne, at de fattige ideelt må tage to job, for at holde sulten fra døren, et der betaler huslejen og så et job nummer to, der ’næsten mættet familien’, så de blå økonomisk funderede, har en befolkning, der kan være konkurencedygtigt på produktions enhedspriser i forhold til f.eks. polske teenagers løn og arbejdsvilkår og ikke helt mætte.

Det vores folkevalgte politiske og økonomiske magtelite ønsker at opnå er et frygtregime.

Et magtregime hvor der er frygt fra millioner af ‘working poor’ langt op i middelklassen for selv, at blive fattig, om det faktisk forholder sig sådan, den økonomiske og politiske magtelite skaber økonomisk eller social fremgang, på den lange bane, er ikke længere relevant for de fattige og udsatte, de er blevet konstant fattigere i årtier, de fattige og det stigende antal udsatte, samt, de mange der ser, at de bliver udsatte på sigt, vil enhver forandring der skaber det mindste håb om hjælp og øget tryghed.

Den stærkes ret!
At den stærke part i et forhold bestemmer, ene og alene i kraft af sin overlegne styrke og uanset om vedkommende har ret eller ej.

Denne voksende destabiliseret gruppe i befolkningen, vil have adgang til kortsigtede økonomiske gevinster, som de rige høster økonomisk ubegribelige rigdomme ved, på olie, gas og kul afbrænding, dem drømmer de fattige og udsatte om, at få større andel af.

Der står fundamentet til den danske syndebuk politik anno 2019, den der skal holde Danmark fra en bæredygtig omstilling.

‘Men husk før du stemmer til folketingsvalget 2019.’

Verdens samlede forskere skriver samstemmende andre steder:
Forskerne konkluderer, at det globale samfunds ageren i ‘det kommende årti eller to’ får afgørende indflydelse på kloden de næste 10.000 til 100.000 år.”
Link: https://www.dr.dk/nyheder/udland/dominoeffekt-kan-fa-klimaet-til-ga-amok

Vedvarende energi som biomasse, vind og sol udgør mindre end ‘tre procent’ af det samlede energi forbrug i 2015 og den andel falder.

»Ved udgangen af 2017 tegner de globale udledninger af CO2 fra fossile brændsler og industri til at stige med omkring to pct., sammenlignet med året før,«
Link: https://www.information.dk/udland/2017/11/tre-stabile-aar-slaar-klimafor...

“Sult i verden stiger igen, drevet af konflikter og klimaforandringer, fastslår FN-rapport”
Link: https://www.wfp.org/content/2017-state-food-security-and-nutrition-world...
Link: http://un.dk/da/dk_news-and-media/sult-i-verden-stiger-igen-drevet-af-ko...

Det er en farlig vej at gå for vores politiske og økonomiske magtelite, at tage håbet fra folk.
I takt med fattige bliver flere i antal, vil ønsket om forandring sprede sig som ringe i vandet.

Ejvind Larsen, Bjarne Andersen, Steen K Petersen, Niels Bent Johansen, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Torben Skov, Torben K L Jensen, Carsten Svendsen og Anne Mette Jørgensen anbefalede denne kommentar
Runa Lystlund

Politiske partier er bedre repræsenteret i Jylland på grund af de valgregler vi har. Der går færre jyske vælgere på en repræsentant i Folketinget end på Sjælland. Det har Jan. E Jørgensen fra Venstre påpeget flere gange. Jyderne har procentvis flere politikere i Folketinget end f.eks. hovedstadsområdet. Jyderne er overrepræsenterede med folktingsrepræsentanter og har derfor mere magt. Det burde laves om.

Bjarne Andersen, Hans Larsen, Samuel Grønlund og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Runa Lystlund

Skuespillet Livsens ondskab af Gustav Wied.

Rollerne er tildelt efterfølgende skuespillere.
Knagsted spilles af Lars Løkke Rasmussen.
Emanuel/Tummelumsen spilles af Anders Samuelsen.
Overlæreren spilles af Bertil Haarder.

Runa Lystlund

Den kollektive trafik bliver mere og mere forringet. Jeg har forsøgt at været uden bil i 3 år. Det kan jeg ganske enkelt ikke længere, fordi jeg bruger mindst 4-5 timer om dagen til min transport. Mange steder går busser og tog en gang i timen til et vist tidspunkt om aften. Hvis man har travlt på arbejde kan man faktisk ikke komme hjem en sen aften.

Regeringen satser mere og mere på privatbilismen i tider, hvor de taler og skriver om grøn udvikling.

Fingerplanen i København har altid været rost til skyerne som noget særligt. Fingerplanen er derimod en tåbelig plan, som krævet lange rejsetider frem og tilbage fra fingerspidserne til håndfladen (København), fordi der er for dårlig transport på tværs af fingrene med kollektiv traffik og i bil.

Fingerplanen er ikke alene tåbelig hvad transportlængde angår, men den er også med til at holde forskellige indkomstgrupper adskildte og begrænse samkvem imellem forskellige sociale og økonomiske grupper. Fingerplanen underbygger klasseforskel i Hovedstadsområdet.

Jeg er fuldstændig enig med landskabsarkitekten Stig Lennard Anderson. Lad os bygge imellem fingrene, i stedet for at udføre det aldeles talentløse projekt til Lynetteholmen, som vi har set. Et projekt, der er på ingen måde må bygges. Et projekt som kun indeholder talentløs udformning af karrebebyggelser og ødelægger Københavns forbindelsen til Øresund.

Sjælden har man set magen til talentløse bras. Planen ødelægger sundudsigten og det gamle fredede København.

Om Hvidovreholmene nogen sinde bliver til noget vides ikke.

Mikael Nielsen, Ejvind Larsen, Kent Bajer, Trond Meiring, Bjarne Bisgaard Jensen, Benny Larsen, Flemming Berger, Samuel Grønlund, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Liselotte Paulsen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Den kollektive trafik ligger ligesom det forne danske postvæsen på sit yderste og raller, alt imens landet skal plastres til med asfalt, firehjulstrækkere, fabrikker både på land og i by, og megadyre ejerboliger.
Alt skal åbenbart privatiseres for at vi kan komme hurtigere frem til oversvømmelser og skovafbrændinger.

Hold da op, hvor er det visionsløst..

Ejvind Larsen, Torben Skov, Kent Bajer, Bjarne Andersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Hans Larsen, Flemming Berger, Steen K Petersen, Niels Bent Johansen, Runa Lystlund og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Eva - det er ikke bare visionsløst - det er sgu en kriminel handling overfor vores efterkommere.

Ejvind Larsen, Bjarne Andersen, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Niels Bent Johansen og Runa Lystlund anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Ja, Torben.
Og de vil være de første til at forlade den synkende Danmarks-skude i deres lystyachter og privatfly - de kan jo bare tilkøbe sig et gyldent statsborgerskab i et andet land..

Ejvind Larsen, Torben Skov, Bjarne Andersen og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Runa Lystlund

Et af regeringens nye lovforslag giver private busselskaber lov til at køre billige ture i myldretiden.

Regionalt drevne tog og busser er forpligtede til at køre både i myldretiden og på mindre indbringende tidspunkter. De vil formentlig blive dyrere end de private selskaber, der ikke er forpligtede til at køre på underskudsgivende tidspunter.

Disse nye nye regler vil enten give større underskud på de regionale ruter, eller at disse ruter ligefrem kunne blive nedlagt, af økonomiske grunde, med dårligere service til følge.

Ole B Olesen traffikministister nægter, at der kunne blive problemer med de nye regler.

Man kan sige, at regionerne er således med til at støtte private selskaber i deres profit. Kunderne får billigere priser i første omgang, vel at mærke i myldretiden, men får så efterfølgende betalt underskuddet via deres skatter, eller ved dårligere service, for at dække underskuddet. Således er det de private selskaber, der vil rende med gevinsten

Dette vil få endnu flere op i bilerne. Der bliver endnu flere busser på vejene og der vil køre færre nærtog. Alt i alt vil CO2 udledningen blive større.

Regeringen støtter ikke grønne tiltag med dette. Det eneste, der kunne blive grønt, er de private bussers farve.

Ejvind Larsen, Torben Skov, Eva Schwanenflügel, Torben K L Jensen, Kim Houmøller og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Prisernes himmelflugt i den kollektive trafik er helt planlagt.
Det skæpper i kassen, når folk køber store biler, og motervejsmafiaen kan please deres bagland med endnu flere kilometer asfalt, så lastbilerne kan komme hurtigere igennem landet.
Det ligger også helt i tråd med at der skal være endnu mere erhvervsbyggeri.

Ejvind Larsen, Torben K L Jensen og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Erik Fuglsang

Nu var det vist Helle og Villy, der i 2011 gik til valg på programpakken "Fair forandring", som bl.a. bød på et lifligt løfte om 40 % prisfald på kollektiv transport.

Hvad var det lige, der skete ? Ja, priserne steg og steg - også under et skarlagensrødt regime :-)